Vážny: Holding železničných firiem bola najlepšia cesta

BRATISLAVA. Spojiť tri štátne železničné firmy pod jeden holding - to bola myšlienka, s ktorou prišiel okolo roku 2010 vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD). V druhej vláde Roberta Fica (Smer-SD) pôsobí ako podpredseda vlády pre investície a jeho nápad spred troch rokov terajší šéf rezortu dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) zrealizovať neplánuje.

"Bol som v tom čase presvedčený o tom, že je to najlepšia cesta usporiadania železničných spoločností," uviedol Vážny. Medzi troma železničnými firmami prebiehal podľa neho konkurenčný boj. "Bolo ho treba zastrešiť holdingom," opísal vicepremiér. Chcel, aby firmy lepšie spolupracovali a komunikovali.

Rozhodnutie ministra Počiatka považuje za jeho kompetenciu, presviedčať sa ho nechystá. "Môj názor bol vtedy taký, aj som pripravil legislatívny zámer takéhoto spojenia," dodal Vážny.

Počiatek rozhodnutie odôvodňuje tým, že myšlienka spoločného železničného holdingu by bola cez orgány EÚ prakticky nepriechodná. Ale aj on chce, aby železničný sektor lepšie fungoval, preto hovorí o akomsi "virtuálnom holdingu".

"Nejde o žiadny holding v reálnom zmysle slova. Nepôjde o žiadne formálne spájanie troch železničných firiem, teda s tým nebudú spojené ani nijaké náklady," priblížil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Firmy by však podľa neho mali fungovať ako jeden celok.

Analytik Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej víta rozhodnutie súčasného vedenia rezortu dopravy. Na ministerstve totiž podľa neho pôsobí sekcia železničnej dopravy, ktorá by mala firmy zastrešovať. "Buď máme holding, alebo sekciu železničnej dopravy," konštatoval Matej. Holding, ako ho plánoval Vážny, by podľa neho len zvýšil náklady a stalo by sa z neho "odkladanie manažérov a ľudí, čo sú okolo železníc".

Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) však tvrdí, že určitý vyšší stupeň previazanosti železničných firiem je potrebný, ak sa chce tento sektor posunúť dopredu. "Možno ani nie je podstatné, či to bude holdingová štruktúra," podotkol. V prípade vytvorenia holdingu pripustil, že by tam mohli byť problémy so zákonmi EÚ. "Musel by mať jasné pravidlá, ktoré nesmú byť v rozpore s európskou legislatívou," dodal Palčák. V niektorých krajinách podľa neho takéto typy železníc fungujú.

Na Slovensku v súčasnosti pôsobia tri štátne železničné firmy. Prepravu ľudí má na starosti osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), prepravu nákladu zase Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) a správu koľajníc Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Spolu zamestnávajú približne 27.000 ľudí.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  4. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Cambridge Business School, škola novej doby
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 292
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 090
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 915
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 779
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 734
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 109
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 269
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 683
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 761
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 476

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Na koncerte v Manchestri malo dôjsť k výbuchom, hlásia obete

Po koncerte Ariany Grande počuli fanúšikovia výbuch, polícia potvrdila niekoľko obetí.

KOMENTÁRE

Voliť proti Kotlebovi nebude bolieť

Ktovie, ako na voličov zapôsobí Klusov sľub vyčistiť úrady od rodinkárstva. Zdá sa totiž, že práve to im neprekáža v prípade ĽSNS.

DOMOV

Politický geograf Madleňák: Neviem, či v Lučenci poznajú Luntera či Mičeva

Extrémista Marian Kotleba ťaží v banskobystrickej župe aj zo slabej informovanosti tamojších voličov, hovorí pre SME politický geograf TIBOR MADLEŇÁK.

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

Neprehliadnite tiež

Rusko a Turecko podpísali dohodu o zrušení sankcií. Paradajkové embargo ostáva

Rusi zaviedli sankcie po zostrelení stíhačky pri turecko-sýrskych hraniciach.

Bitcoin rastie a rastie. Pokoril nový rekord

Hodnota kryptomeny v pondelok prekona 2 100 dolárov.

Česká OVB stiahla žalobu na študenta, ktorý natočil kontroverzný film

Študentský film zobrazil aj bujaré večierky, na ktorých sa zabávali finanční poradcovia.

Najväčší záujem je o frekvenciu 102,4 megahertza Senec

O voľné rozhlasové frekvencie má záujem sedem rádií

O šesť voľných rozhlasových frekvencií v jarnom výberovom konaní má záujem sedem vysielateľov.