Vážny: Holding železničných firiem bola najlepšia cesta

BRATISLAVA. Spojiť tri štátne železničné firmy pod jeden holding - to bola myšlienka, s ktorou prišiel okolo roku 2010 vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD). V druhej vláde Roberta Fica (Smer-SD) pôsobí ako podpredseda vlády pre investície a jeho nápad spred troch rokov terajší šéf rezortu dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) zrealizovať neplánuje.

"Bol som v tom čase presvedčený o tom, že je to najlepšia cesta usporiadania železničných spoločností," uviedol Vážny. Medzi troma železničnými firmami prebiehal podľa neho konkurenčný boj. "Bolo ho treba zastrešiť holdingom," opísal vicepremiér. Chcel, aby firmy lepšie spolupracovali a komunikovali.

Rozhodnutie ministra Počiatka považuje za jeho kompetenciu, presviedčať sa ho nechystá. "Môj názor bol vtedy taký, aj som pripravil legislatívny zámer takéhoto spojenia," dodal Vážny.

Počiatek rozhodnutie odôvodňuje tým, že myšlienka spoločného železničného holdingu by bola cez orgány EÚ prakticky nepriechodná. Ale aj on chce, aby železničný sektor lepšie fungoval, preto hovorí o akomsi "virtuálnom holdingu".

"Nejde o žiadny holding v reálnom zmysle slova. Nepôjde o žiadne formálne spájanie troch železničných firiem, teda s tým nebudú spojené ani nijaké náklady," priblížil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Firmy by však podľa neho mali fungovať ako jeden celok.

Analytik Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej víta rozhodnutie súčasného vedenia rezortu dopravy. Na ministerstve totiž podľa neho pôsobí sekcia železničnej dopravy, ktorá by mala firmy zastrešovať. "Buď máme holding, alebo sekciu železničnej dopravy," konštatoval Matej. Holding, ako ho plánoval Vážny, by podľa neho len zvýšil náklady a stalo by sa z neho "odkladanie manažérov a ľudí, čo sú okolo železníc".

Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) však tvrdí, že určitý vyšší stupeň previazanosti železničných firiem je potrebný, ak sa chce tento sektor posunúť dopredu. "Možno ani nie je podstatné, či to bude holdingová štruktúra," podotkol. V prípade vytvorenia holdingu pripustil, že by tam mohli byť problémy so zákonmi EÚ. "Musel by mať jasné pravidlá, ktoré nesmú byť v rozpore s európskou legislatívou," dodal Palčák. V niektorých krajinách podľa neho takéto typy železníc fungujú.

Na Slovensku v súčasnosti pôsobia tri štátne železničné firmy. Prepravu ľudí má na starosti osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), prepravu nákladu zase Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) a správu koľajníc Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Spolu zamestnávajú približne 27.000 ľudí.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. Už aj seniori presadajú do SUV
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  7. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  8. Bratislava gets a new public space and park
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 585
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 067
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 515
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 962
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 720
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 368
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 134
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 105
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 687
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 618

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polovojenská organizácia pýta peniaze na domobranu, končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia. Slovenskí branci tvrdia, že ide o dobrovoľné dary

KOMENTÁRE

Branci obchádzajú zákon a sú nebezpeční

Demokracia má právo brániť sa a je najvyšší čas, aby to v prípade brancov začala aktívne robiť.

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

Neprehliadnite tiež

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.

Americkému akciovému trhu sa nedarilo, klesli aj burzy v Európe

Akciový trh USA poškodili zlé správy o hospodárení firiem, európske akciové trhy oslabili v dôsledku teroristických útokov.