Vážny: Holding železničných firiem bola najlepšia cesta

BRATISLAVA. Spojiť tri štátne železničné firmy pod jeden holding - to bola myšlienka, s ktorou prišiel okolo roku 2010 vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD). V druhej vláde Roberta Fica (Smer-SD) pôsobí ako podpredseda vlády pre investície a jeho nápad spred troch rokov terajší šéf rezortu dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) zrealizovať neplánuje.

"Bol som v tom čase presvedčený o tom, že je to najlepšia cesta usporiadania železničných spoločností," uviedol Vážny. Medzi troma železničnými firmami prebiehal podľa neho konkurenčný boj. "Bolo ho treba zastrešiť holdingom," opísal vicepremiér. Chcel, aby firmy lepšie spolupracovali a komunikovali.

Rozhodnutie ministra Počiatka považuje za jeho kompetenciu, presviedčať sa ho nechystá. "Môj názor bol vtedy taký, aj som pripravil legislatívny zámer takéhoto spojenia," dodal Vážny.

Počiatek rozhodnutie odôvodňuje tým, že myšlienka spoločného železničného holdingu by bola cez orgány EÚ prakticky nepriechodná. Ale aj on chce, aby železničný sektor lepšie fungoval, preto hovorí o akomsi "virtuálnom holdingu".

"Nejde o žiadny holding v reálnom zmysle slova. Nepôjde o žiadne formálne spájanie troch železničných firiem, teda s tým nebudú spojené ani nijaké náklady," priblížil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Firmy by však podľa neho mali fungovať ako jeden celok.

Analytik Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej víta rozhodnutie súčasného vedenia rezortu dopravy. Na ministerstve totiž podľa neho pôsobí sekcia železničnej dopravy, ktorá by mala firmy zastrešovať. "Buď máme holding, alebo sekciu železničnej dopravy," konštatoval Matej. Holding, ako ho plánoval Vážny, by podľa neho len zvýšil náklady a stalo by sa z neho "odkladanie manažérov a ľudí, čo sú okolo železníc".

Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) však tvrdí, že určitý vyšší stupeň previazanosti železničných firiem je potrebný, ak sa chce tento sektor posunúť dopredu. "Možno ani nie je podstatné, či to bude holdingová štruktúra," podotkol. V prípade vytvorenia holdingu pripustil, že by tam mohli byť problémy so zákonmi EÚ. "Musel by mať jasné pravidlá, ktoré nesmú byť v rozpore s európskou legislatívou," dodal Palčák. V niektorých krajinách podľa neho takéto typy železníc fungujú.

Na Slovensku v súčasnosti pôsobia tri štátne železničné firmy. Prepravu ľudí má na starosti osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), prepravu nákladu zase Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) a správu koľajníc Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Spolu zamestnávajú približne 27.000 ľudí.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 386
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 087
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 605
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 212
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 814
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 466
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 193
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 505
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 703
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 563

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop