BRATISLAVA. Ak ste si chceli v minulých dňoch kúpiť jogurty pod privátnou značkou Clever v niektorej z predajní Billa, hľadali ste ich na pultoch márne. „V poslednom čase úplne zmizli jogurty, mlieko, ale aj závin Clever, čo sme zvyčajne kupovali,“ sťažuje sa čitateľ Roman z Galanty.
O tom, že na pultoch spomínané výrobky chýbajú, sme sa presvedčili aj v centre Bratislavy, pri návšteve niekoľkých predajní Billa. Hľadali sme ich márne.
„Jogurty Clever už vôbec nemáme,“ tvrdila jedna z predavačiek. Našli sme však na pultoch výrobky v žltých obaloch so značkou Billa.
Dve značky, dve skupiny
Privátna značka Clever podľa marketingovej manažérky reťazca Billa Martiny Kovacs nekončí. „Dočasný výpadok niektorých výrobkov je väčšinou spojený so zmenou dodavateľa, zloženia alebo obalu,“ vysvetľuje.
Dodávateľov mení sieť podľa nej vždy, keď nie je spokojná s kvalitou či s dodávateľským servisom. Alebo vtedy, ak nájde primeranú slovenskú alternatívu k zahraničnému dodávateľovi.
Značka Billa pribudla na pulty predajní vlani na jar.
S oboma značkami počíta Billa aj naďalej. „Ide o značky smerované na rozdielne cieľové skupiny,“ vraví Kovacs.
Svoje značky si držia
„Žiadna obchodná spoločnosť, ktorá uvedie na trh privátnu značku, sa jej tak ľahko nevzdáva,“ hovorí analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský. Dodáva, že uvedenie značky na trh a jej prijatie u spotrebiteľov si vyžaduje čas aj náklady na marketing a reklamu.
Billa kategorizuje svoje privátne značky podľa Drahovského tak, aby vystihla potreby spotrebiteľov, ktorí v jej predajniach nakupujú.
Clever zostane pre strednú a nižšiu skupinu spotrebiteľov, čo akceptujú dobrú cenu za relatívne dobrú kvalitu, vysvetľuje Drahovský. Nová značka podľa neho cieli na tých, čo majú vyššie nároky a akceptujú aj vyššiu cenu.
Už skôr rozdelilo privátne značky do kategórií Tesco. To však tromi kategóriami podľa Drahovského skôr kopíruje rozdelenie privátnych zo zahraničia, kým Billa sa viac prispôsobuje nášmu trhu.