Klamlivé slogany o kozmetike majú zmiznúť

Po potravinách a cigaretách chce Brusel stopnúť zavádzajúce reklamy na šampóny alebo krémy.

Krém, ktorý rozjasňuje pleť? Riasenka, ktorá zabezpečí dvojnásobný objem rias? Firmy budú musieť tieto tvrdenia onedlho dokázať.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - FOTOLIA)

Európska komisia bude pred letom schvaľovať nariadenie, ktoré zakáže kozmetickým firmám používať reklamné sľuby, ktoré vedecky nedokážu.

BRATISLAVA. Krém zníži výskyt vrások do desiatich dní. Sedemdesiat percent žien súhlasilo s tým, že sa po jednom použití šampónu zbavili lupín.

Podobných tvrdení v reklamách a letákoch môže byť už v lete menej. Slogany, ktoré môžu klamať spotrebiteľov o účinkoch kozmetiky, by totiž mali zmiznúť.

Brusel chystá nové predpisy, ktoré budú reklamu a slogany na kozmetike regulovať.

„Mali by zabezpečiť, aby tvrdenia požívané na obaloch, v marketingu či na ochranných známkach, nepripisovali výrobkom vlastnosti alebo funkcie, ktoré nemajú,“ vraví Andrej Králik zo Zastúpenia Európskej komisie u nás.

Len vedecky overené

Pripravované nariadenie
Fakty
  • nariadením, ktoré môže platiť od júla, sa majú stanoviť jednotné kritériá pre tvrdenia o kozmetických výrobkoch,
  • schváliť ho má Európsky parlament v máji alebo v júni,
  • po konzultácii s vedeckým výborom pre bezpečnosť spotrebiteľov Komisia schváli zoznam spoločných kritérií pre tvrdenia, ktoré sa môžu použiť v súvislosti s kozmetickými výrobkami.

Návrh nariadenia majú na stole Rada Európskej únie a Európsky parlament. Očakáva sa, že by novú reguláciu kozmetiky mohli schváliť v máji alebo v júni. Platiť by mohlo od 11. júla.

Ak návrh prejde, na kozmetike budú akceptovateľné už len tvrdenia, ktoré sú jasné a podložené vedeckými metódami. Spotrebiteľ tak má podľa plánov Bruselu získať možnosť porovnať produkty nielen podľa ceny, ale hlavne na základe pravdivých informácií o výrobku.

Keď bude nariadenie platiť, kozmetické firmy by mali použiť tvrdenie, že ich krém hydratuje pokožku počas 48 hodín len vtedy, ak si zaobstarajú dostupné dôkazy, čo preukážu deklarovaný čas hydratácie. Dôkazy by pritom mali mať podobu klinických štúdií či laboratórnych testov.

Brusel nezostaví zoznam sloganov, ktoré sa zakážu. Účinky kozmetiky by sa mali vždy hodnotiť vo vzťahu ku konkrétnemu výrobku. Môže sa teda stať, že napríklad tvrdenie „hydratuje pokožku počas 24 hodín“ bude vo vzťahu ku kvalitnému výrobku prípustné, ale vo vzťahu k nekvalitnému produktu bude nepravdivé a nepovolené.

Nič sa pre ne nezmení?

Nová úprava z Bruselu bude pre firmy síce znamenať vyššie náklady, ale môže im priniesť aj marketingovú výhodu, ak sa deklarovaný účinok produktu potvrdí.

Oslovené firmy tvrdia, že sa ich nariadenie nedotkne. „Slogany, ktoré používame, sú založené na výsledkoch odborného výskumu. Opatrenie by sa nás nemalo dotknúť,“ povedala Tereza Lawová z firmy L'Oréal.

Rovnako reagovala aj spoločnosť Oriflame. Firma Dermacol sa k otázkam odmietla vyjadriť, spoločnosť Henkel neodpovedala.

Podnety, ktoré sa týkajú klamlivej reklamy na kozmetické produkty u nás, rieši Úrad verejného zdravotníctva, ktorý vykonáva zdravotný dozor. „V súvislosti s kozmetickými výrobkami prijíma a rieši podnety od spotrebiteľov,“ povedala hovorkyňa úradu Lenka Skalická.

Pri kontrolách kozmetiky využíva aj výstražný systém RAPEX. Cezeň nahlasujú krajiny Európskej únie nebezpečné kozmetické výrobky, ktoré sa objavia na trhu.

Naposledy v marci upozornili Briti, Rakúšania a Česi na výrobok na bielenie zubov vo forme pera, ktorý obsahoval peroxid vodíka. Jeho zvýšený obsah môže podráždiť zuby.

Regulovali už aj potraviny

Europoslankyňa za KDH Anna Záborská pripomína, že toto nariadenie nadväzuje na podobnú úpravu, ktorú schválil Európsky parlament na tvrdenia používané pri marketingu potravín.

Vlani v máji Brusel schválil 222 sloganov, ktoré môžu firmy pri propagácii potravín používať. Ďalších 1600 tvrdení z trhu zmizlo.

Šlo o slogany, ktoré mohli klamať či pomýliť spotrebiteľov o zdravotných účinkoch potravín.

Rovnako ako kozmetické firmy aj potravinári na to, aby mohli ponúkať napríklad jogurty, ktoré podporujú imunitu, či maslo, ktoré znižuje hladinu cholesterolu, musia mať tieto účinky vedecky potvrdené.

Striktnejšia regulácia sa týka cigariet, ktorým Brusel zakáže príchute a obaly pokryjú drsné obrázky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 700
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 757
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 058
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 950
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 432
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 247
  7. Kam do tepla v januári? 2 233
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 995
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 876
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 132

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan sa nestane celkovým víťazom Tour Down Under, piatu etapu vyhral Porte

Slovenský cyklista ostal lídrom bodovacej súťaže.

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

Neprehliadnite tiež

Ani advokáti sa nezhodnú, či je poplatok za sobáš diskriminačný

Ak je s cirkevným sobášom viac práce, poplatok je opodstatnený, treba to však preskúmať.

Syn daroval Zmajkovičovej dom, v majetkovom priznaní chýba

Jaroslav Zmajkovič získal priestranú nehnuteľnosť v roku 2008, keď jeho mama bola už šesť rokov poslankyňou.

Francúzska automobilka PSA Group sa s odborármi dohodla na zrušení 1 300 miest

Päť zo šiestich odborových organizácií, ktoré pôsobia v automobilke, s dohodou súhlasilo.

Žiga po schôdzke ministrov V4: Podporíme zmluvu o voľnom obchode s Austráliou

Slovensko je jedným z najväčších producentov automobilov na svete a Austrália je tiež trh, kam zo Slovenska odchádzajú automobily.

Bitcoin tento rok pokorí hranicu 25-tisíc dolárov, tvrdí analytik Lee

Podľa Leeho predpovede by sa kurz bitcoinu mohol do roku 2022 vyšplhať až na 125-tisíc dolárov.