SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Šéf Ryanairu: Lietanie postojačky by mohlo stáť euro, nemá však šancu

Toalety v lietadlách Ryanair nespoplatní, niektoré z nich by však nahradil sedadlami. Šéf írskej spoločnosti MICHAEL O'LEARY.

(Zdroj: SME/Vladimír Šimíček)

Ako ste pricestovali do Bratislavy?

„Ryanairom. Ako všetci ostatní, ktorí teraz navštívili Slovensko.“

Cestujete ako všetci ostatní zákazníci alebo sa o vás stevardky viac starajú?

„Mám úplne bežné služby. Cestujem s jedinou batožinou, bez rezervácie miesta.“

O čom sa bavíte s pasažiermi, keď vás spoznávajú?

„Spoznávajú ma, je to veľmi dobrá reklama. Občas im trhám palubné lístky, najlepšie je, keď sedím uprostred lietadla, všetci okolo sa o mne bavia. Všetci si myslia, že keď som na palube, lietadlo nebude meškať, no občas aj moje lety meškajú a potom si to odnesiem (smiech).“

Čo je s vašimi plánmi na lietanie postojačky?

„Nemajú šancu. Bolo by to výhodné najmä pre študentov, ktorí by zažili veľa zábavy a mohli by sme im ponúknuť nižšie ceny. Keby letenka na sedenie stála 25 eur, letenka na státie by bola za euro alebo päť eur. Momentálne to však nie je možné pre reguláciu.“

Čo spoplatnenie toaliet alebo zavedenie extra poplatku pre ťažkých pasažierov?

„Toalety má Ryanair grátis, zadarmo aj ostanú. Radi by sme však znížili ich počet, aby sme zvýšili počet miest na sedenie. Momentálne máme tri toalety, jednu vpredu, dve vzadu. Keby sme zrušili tie dve vzadu, získali by sme šesť miest navyše. Témou určite nie je spoplatnenie toaliet, ale získanie miesta na sedadlá. Ceny letenky by tým klesli o päť percent. My sa od iných dopravcov líšime v tom, že chceme nízke ceny leteniek. Hľadáme rôzne spôsoby, ako tieto ceny udržať nízke. Mali by sme preto aspoň chcieť diskutovať o lietaní postojačky, čím by ľudia ušetrili peniaze. Je to síce nereálne, ale nemôžeme prestať rozmýšľať.“

Tento rok ste si v Boeingu objednali 175 nových lietadiel takmer za 16 miliárd dolárov. Koľko z nich chcete trvalo umiestniť v Bratislave?

„Dnes ráno sme sa bavili s novým manažmentom letiska o možných nových linkách a prípadnej základni Ryanairu v Bratislave. Závisí to od dodávky lietadiel aj od podmienok, o ktorých budeme s letiskom rokovať, no mohlo by to byť v najbližších dvoch rokoch. Bola by to naša najväčšia investícia do tohto letiska, keďže počet vybavených cestujúcich by sa skokom zvýšil z 1,5 milióna na 2,5 milióna ročne.“

SkyEurope mal úspešné linky z Britských ostrovov do Košíc. Prečo Ryanair doteraz takúto linku neotvoril?

„Ani neviem, či sme od nich dostali nejakú ponuku, takže o tom momentálne neuvažujeme. To je otázka pre letisko, čakáme len na dobrú ponuku a potom uvidíme." (neskôr na tlačovej konferencii O'Leary priznal, že rokujú aj s ďalšími slovenskými letiskami než len Bratislavou a podľa informácií SME ide o Košice, pozn. red.)


Európska komisia v minulosti prešetrovala dohodu medzi vami a bratislavským letiskom. Čo ste si vtedy o tom pomysleli?

„Nič moc. Predtým sme absolvovali takéto prešetrovanie na bruselskom letisku Charleroi, kde po prešetrovaní potvrdil legálnosť tejto dohody Súdny dvor Európskej únie. Podobný model funguje aj v Bratislave a na iných letiskách, čiže sme v tejto záležitosti veľmi sebaistí.“

Rokuje sa vám lepšie s manažmentom štátnych alebo súkromných letísk?

„Myslím si, že tam nie sú rozdiely. Či ide o súkromné, alebo štátne letisko, podstatné je, či chce zvyšovať počet vybavených cestujúcich. Ak áno, je to super, zhodneme sa a môžeme spolu robiť. Určite si spomeniete na londýnske letisko Stansted, ktoré si nastavilo vyššie poplatky a nerástlo.“

Budú vám v blízkej či vzdialenejšej budúcnosti dávať letiská také veľké zľavy z poplatkov, že sa to premení až na dotovanie leteckej dopravy?

„Letiská majú dva veľké príjmy, z poplatkov od leteckých dopravcov a z obchodných aktivít, ako je prenájom stánkov či parkovného. Ak rastie počet vybavených cestujúcich, rastú aj príjmy z týchto obchodných aktivít. Ak sú vysoké letiskové poplatky, počet cestujúcich klesá a klesajú aj príjmy z obchodných činností letiska, to je starý model. Nový model by mal byť nízke letiskové poplatky, vysoký počet cestujúcich a rastúce príjmy z neleteckých činností. Je to vzájomný vzťah.“

WODA1134-Stred.jpg

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  2. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  3. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  4. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  5. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  6. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 858
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 382
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 572
  4. Aká je chémia vôní 10 352
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 476
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 382
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 763
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 727
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 166
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 708
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Dobré ráno

Dobré ráno: Raz si pamätá, raz nie. Čo priznala Jankovská?

Vo výpovedi spomína aj Roberta Fica.

Katarína Knechtová vydala nový album Svety.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Aj volič ĽSNS je občan

Vláda nenechala priestor na zákonné protesty.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Reklama na Národnú bločkovú lotériu so speváčkou Evou Mázikovou

Turecká ekonomika rástla štvrťročne najrýchlejšie za dva a pol roka

Turecká ekonomika sa v treťom kvartáli zotavila.

Turci zažívajú problémy s lírou.

Mičovský poveril dočasným vedením štátnych lesov Tomáša Čuku

Minister po krátkom pôsobení odvolal z postu šéfa Lesov SR Vigodu.

Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR Ján Mičovský (OĽaNO).

Členovia OPEC sa zhodli na predĺžení ťažobných škrtov

Pandémia nedáva veľké šance na výrazné oživenie ekonomiky v roku 2021.

Ilustračná fotografia.