Šéf Ryanairu: Lietanie postojačky by mohlo stáť euro, nemá však šancu

Toalety v lietadlách Ryanair nespoplatní, niektoré z nich by však nahradil sedadlami. Šéf írskej spoločnosti MICHAEL O'LEARY.

(Zdroj: SME/Vladimír Šimíček)

Ako ste pricestovali do Bratislavy?

„Ryanairom. Ako všetci ostatní, ktorí teraz navštívili Slovensko.“

Cestujete ako všetci ostatní zákazníci alebo sa o vás stevardky viac starajú?

„Mám úplne bežné služby. Cestujem s jedinou batožinou, bez rezervácie miesta.“

O čom sa bavíte s pasažiermi, keď vás spoznávajú?

„Spoznávajú ma, je to veľmi dobrá reklama. Občas im trhám palubné lístky, najlepšie je, keď sedím uprostred lietadla, všetci okolo sa o mne bavia. Všetci si myslia, že keď som na palube, lietadlo nebude meškať, no občas aj moje lety meškajú a potom si to odnesiem (smiech).“

Čo je s vašimi plánmi na lietanie postojačky?

„Nemajú šancu. Bolo by to výhodné najmä pre študentov, ktorí by zažili veľa zábavy a mohli by sme im ponúknuť nižšie ceny. Keby letenka na sedenie stála 25 eur, letenka na státie by bola za euro alebo päť eur. Momentálne to však nie je možné pre reguláciu.“

Čo spoplatnenie toaliet alebo zavedenie extra poplatku pre ťažkých pasažierov?

„Toalety má Ryanair grátis, zadarmo aj ostanú. Radi by sme však znížili ich počet, aby sme zvýšili počet miest na sedenie. Momentálne máme tri toalety, jednu vpredu, dve vzadu. Keby sme zrušili tie dve vzadu, získali by sme šesť miest navyše. Témou určite nie je spoplatnenie toaliet, ale získanie miesta na sedadlá. Ceny letenky by tým klesli o päť percent. My sa od iných dopravcov líšime v tom, že chceme nízke ceny leteniek. Hľadáme rôzne spôsoby, ako tieto ceny udržať nízke. Mali by sme preto aspoň chcieť diskutovať o lietaní postojačky, čím by ľudia ušetrili peniaze. Je to síce nereálne, ale nemôžeme prestať rozmýšľať.“

Tento rok ste si v Boeingu objednali 175 nových lietadiel takmer za 16 miliárd dolárov. Koľko z nich chcete trvalo umiestniť v Bratislave?

„Dnes ráno sme sa bavili s novým manažmentom letiska o možných nových linkách a prípadnej základni Ryanairu v Bratislave. Závisí to od dodávky lietadiel aj od podmienok, o ktorých budeme s letiskom rokovať, no mohlo by to byť v najbližších dvoch rokoch. Bola by to naša najväčšia investícia do tohto letiska, keďže počet vybavených cestujúcich by sa skokom zvýšil z 1,5 milióna na 2,5 milióna ročne.“

SkyEurope mal úspešné linky z Britských ostrovov do Košíc. Prečo Ryanair doteraz takúto linku neotvoril?

„Ani neviem, či sme od nich dostali nejakú ponuku, takže o tom momentálne neuvažujeme. To je otázka pre letisko, čakáme len na dobrú ponuku a potom uvidíme." (neskôr na tlačovej konferencii O'Leary priznal, že rokujú aj s ďalšími slovenskými letiskami než len Bratislavou a podľa informácií SME ide o Košice, pozn. red.)


Európska komisia v minulosti prešetrovala dohodu medzi vami a bratislavským letiskom. Čo ste si vtedy o tom pomysleli?

„Nič moc. Predtým sme absolvovali takéto prešetrovanie na bruselskom letisku Charleroi, kde po prešetrovaní potvrdil legálnosť tejto dohody Súdny dvor Európskej únie. Podobný model funguje aj v Bratislave a na iných letiskách, čiže sme v tejto záležitosti veľmi sebaistí.“

Rokuje sa vám lepšie s manažmentom štátnych alebo súkromných letísk?

„Myslím si, že tam nie sú rozdiely. Či ide o súkromné, alebo štátne letisko, podstatné je, či chce zvyšovať počet vybavených cestujúcich. Ak áno, je to super, zhodneme sa a môžeme spolu robiť. Určite si spomeniete na londýnske letisko Stansted, ktoré si nastavilo vyššie poplatky a nerástlo.“

Budú vám v blízkej či vzdialenejšej budúcnosti dávať letiská také veľké zľavy z poplatkov, že sa to premení až na dotovanie leteckej dopravy?

„Letiská majú dva veľké príjmy, z poplatkov od leteckých dopravcov a z obchodných aktivít, ako je prenájom stánkov či parkovného. Ak rastie počet vybavených cestujúcich, rastú aj príjmy z týchto obchodných aktivít. Ak sú vysoké letiskové poplatky, počet cestujúcich klesá a klesajú aj príjmy z obchodných činností letiska, to je starý model. Nový model by mal byť nízke letiskové poplatky, vysoký počet cestujúcich a rastúce príjmy z neleteckých činností. Je to vzájomný vzťah.“

WODA1134-Stred.jpg

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 619
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 575
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 148
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 444
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 897
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 629
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 479
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 266
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 936
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 463

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

CESTOVANIE

Poznáte nepísané pravidlá leteckej etikety?

Viete komu patrí opierka na ruku? Čo robiť s chrápajúcim pasažierom?

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop