Štát sa tvári, že PPP nie sú jeho dlh. Ak by boli, hrozili by mu sankcie

Ak by vo verejnom dlhu boli zahrnuté aj náklady na R1, vláda by mohla čeliť vyššiemu postihu.

Náklady na výstavbu rýchlostnej cesty R1 do dlhu štát neráta.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Koncom apríla zistíme, aký bol vlani verejný dlh Slovenska. Ak by v ňom boli zahrnuté aj náklady na R1, vláda by mohla čeliť vyššiemu postihu.

BRATISLAVA. Ak obec postaví most či čistiareň s pomocou súkromných peňazí, teda cez PPP projekt, hodnota stavebných prác sa zaráta do jej dlhu. S tým ráta návrh ministerstva financií, ktorý prešiel pripomienkovým konaním.

„PPP projekty do dlhu podľa nás patria,“ hovorí šéf INEKO Peter Goliaš. Hospodárenie obcí by tým malo byť zrozumiteľnejšie a obmedzí sa ich kreatívne účtovníctvo.

„Ak to vláda priznáva pri obciach, bude mať ťažko vysvetľovať, prečo sa PPP projekty nezarátavajú aj do dlhu vlády,“ dodáva Goliaš.

Prečo nie sú PPP v dlhu

Ministerstvo financií argumentuje tým, že verejný dlh sa počíta podľa metodiky Eurostatu. Zmena, ktorú navrhlo pre obce, má ovplyvniť len to, či si môžu zobrať úver.

Rezort financií navrhol aj sankcie. Napríklad ak dlh vystúpi nad 55 percent príjmov obce, starostom aj poslancom sa zmrazia platy. Táto zmena má platiť o tri roky.

Eurostat posudzuje každý PPP projekt samostatne. Ak usúdi, že súkromní investori znášajú vyššie riziko ako štát, náklady na projekt do dlhu nezaráta.

Do nášho dlhu sa tak nezarátali ani náklady na výstavbu R1, zatiaľ jediný veľký PPP projekt na Slovensku. Ide o úsek medzi Tekovskými Nemcami a Nitrou a severný obchvat Banskej Bystrice.

Prvá Ficova vláda mala plánovala aj ďalšie PPP projekty, no Radičovej vláda ich zrušila, lebo boli predražené.

Každý PPP projekt by sa mal do dlhu započítať už v čase podpisu zmluvy, z ktorej vyplynú pre štát budúce výdavky, tvrdí Goliaš.

Argumentuje najmä rizikom dopytu, teda že budúce výnosy veľkého verejného projektu nebudú postačovať na pokrytie nákladov.

„Bol by som zatiaľ konzervatívny a do dlhu by som zarátal len investičné náklady projektu,“ vraví.

O koľko by R1 zvýšila dlh

Vlani dosiahol verejný dlh Slovenska podľa predpokladu v štátnom rozpočte 37,3 miliardy eur, čo je 52,1 percenta ročného HDP.

Aký bol naozaj, povie koncom apríla Európska komisia. V roku 2011 bol vo výške 43,3 percenta, rok predtým o niečo nižší.

Čísla by vyzerali inak, keby sa do dlhu zarátali aj investičné náklady na výstavbu R1. Dosiahli asi 1,2 miliardy eur, teda niečo viac ako 1,5 percenta HDP. Iná by zrejme bola aj sankcia pre vládu podľa zákona o dlhovej brzde. Pre ňu je však tiež kľúčový pohľad Eurostatu.

„Keď skúmame dlhodobú udržateľnosť verejných financií, zaratávame aj splátky PPP,“ hovorí člen Rady pre rozpočtovú zodpovednosť Ľudo Ódor.

V tomto roku sa má z rozpočtu v súvislosti s PPP projektom na cestu R1 uhradiť zhruba 130 miliónov eur. Posledná splátka má ísť v roku 2041.

Druhá Ficova vláda už nemá veľké plány s PPP projektmi. Diaľnice chce podobne ako bývalá vláda stavať najmä z eurofondov, aj keď Fico za to bývalú premiérku Ivetu Radičovú kritizoval.

Ekonómovia s takýmto využitím eurofondov súhlasia, lebo ide o lacné zdroje, neplatia sa z nich úroky.

Ficovej vláde hrozia sankcie

Štát môže onedlho okúsiť dlhovú brzdu.

BRATISLAVA. Strany bývalej koalície sa so Smerom v roku 2011 dohodli, že zadlženie Slovenska by nemalo prekročiť 60 percent HDP. Sankcie podľa zákona o dlhovej brzde začínajú plynúť od 50 percent. Vláda ich pocíti už v tomto roku.

Ak hrubý dlh vlani neprekročil 53 percent HDP, s čím ráta štátny rozpočet, postačí, ak minister financií Peter Kažimír listom parlamentu vysvetlí, prečo je to tak, a navrhne opatrenia, ako sa môže znížiť.

Keby sa do dlhu skôr zarátali aj náklady na výstavbu R1, dlh by prekročil ďalšie sankčné pásmo. Zmrazili by sa zrejme aj platy členom vlády na úrovni minulého roka.

Platilo by to za predpokladu, ak by pri hodnotení dlhu, v ktorom sú zarátané aj PPP projekty, platil ten istý dlhový strop aj sankcie ako v dnešnom zákone o dlhovej brzde.

„Bola by len špekulácia uvažovať, aký by bol strop púri inej metodike či inom zaradení PPP projektov Eurostatom,“ povedal člen Rady pre rozpočtovú zodpovednosť Ľudo Ódor.

Marianna Onuferová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 978
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 856
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 648
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 253
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 769
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 675
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 443
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 879
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 875
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 846

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník, meškanie môže byť nakoniec aj rok.

Mladé páry zaskočila správa o zrušení lacných hypoték, VÚB už núka riešenie

Od januára mladí ľudia nedostanú nižšiu splátku, zľavu si budú môcť vybaviť inak.

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

ŽSR oznámili, že odstupujú od zmluvy s firmou Transprojekt.

Guvernér Wisconsinu odobril finančnú injekciu pre taiwanský Foxconn

Taiwanský výrobca elektroniky Foxconn Technology Group získa v hotovosti takmer tri miliardy dolárov.