BRATISLAVA. Súboj o to, kto postaví najdlhší tunel na Slovensku, sa naťahuje.
Po tom, ako štátna Národná diaľničná spoločnosť rozhodla, že by to mala byť spoločnosť Skanska, teraz Úrad pre verejné obstarávanie štátu prikázal, aby ponuky opäť vyhodnotil.
Ide o 13,5-kilometrový úsek pri Žiline, ktorého cenu štát pôvodne odhadol na 900 miliónov eur.
Skanska v súťaži ponúkla, že to urobí za 338 miliónov eur. Druhý bol Doprastav s cenou o 44 miliónov eur vyššou. Práve ten sa na Úrad pre verejné obstarávanie obrátil s námietkou.
„Úrad nám len potvrdil to, čo sme si mysleli a vrátil ponuky na opätovné vyhodnotenie,“ skonštatoval Juraj Androvič, generálny riaditeľ Doprastavu. Detaily nechcel komentovať, kým sa všetko neuzavrie.
Štát chce stavať tento rok
- Za prvej vlády Roberta Fica sa mal stavať cez takzvané projekty PPP. Cenu tohto a asi 15 kilometrov nadväzujúcich úsekov vtedy odhadli na 8,5 miliardy eur vrátane 30ročnej údržby.
- Vláda Ivety Radičovej PPP zrušila.
- Národná diaľničná spoločnosť vypísala tender na úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala dlhý 13,5 km. Z toho 7,5 km je tunel Višňové.
- Úsek núka Skanska postaviť za 338 mil. eur a druhý najlacnejší Doprastav asi za 382 mil. eur.
Podľa kuloárnych informácií sa Doprastav dostal ku konkurenčnej ponuke od Skansky a tvrdí, že tunel nezodpovedá zadaniu Národnej diaľničnej.
Taktiež platí, že posledné stavby sa súťažia podľa nových pravidiel, kde môžu záujemcovia používať technológie, aké chcú, a nie aké im nakáže obstarávateľ. Sami si robia aj projekt.
Skanska sa zatiaľ k rozhodnutia nevyjadrila.
„Môžem potvrdiť, že nám rozhodnutie bolo doručené – analyzujeme ho,“ povedala šéfka Skansky, Magdaléna Dobišová.
„Musíme rešpektovať rozhodnutie úradu v rámci možností, ktoré máme,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek, keď sme sa ho pýtali na námietky v tendri o Višňové.
Dodal, že aj po rozhodnutí úradu majú záujemcovia o zákazku stále ďalšie právne možnosti a tak sa nedá s istotou povedať, ako dlho súťaž potrvá.
Tunel Višňové však vidí na 90 percent reálne vo výstavbe ešte tento rok.
Národná diaľničná spoločnosť spravidla prebiehajúce verejné obstarávania nekomentuje.
D1 v roku 2018 či neskôr?
Tento extra veľký tender vypisovala štátna firma ešte za čias predsedu KDH Jána Figeľa ako ministra dopravy koncom roku 2011.
O rok neskôr dospela k záveru, že zákazku má dostať najlacnejší.
Tunel Višňové je najnáročnejšou časťou diaľnice číslo 1. Jeho dostavba vo veľkej miere určuje aj termín, kedy bude od Bratislavy do Košíc viesť súvislá diaľnica. Minister Počiatek hovorí o roku 2018 ako o dátume, keď by už D1 mala byť hotová.
Tender na tunel Višňové nie je jediným, ktorý sa dlhšie naťahuje. Problematický je napríklad aj úsek medzi Hubovou a Ivachnovou.
Ponuky na jeho výstavbu predložili stavbári pred rokom. Teraz sa Úrad pre verejné obstarávanie zaoberá námietkami súťažiacich.