Megazákazka na tunel Višňové sa naťahuje, Doprastav je opäť v hre

Aj keď to vyzeralo tak, že súťaž o stavbu najdlhšieho tunela za vyše 300 miliónov eur vyhrá Skanska, teraz sa naspäť do hry dostal Doprastav.

Súťaž o najdlhší tunel sa skomplikovala.(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Súboj o to, kto postaví najdlhší tunel na Slovensku, sa naťahuje.

Po tom, ako štátna Národná diaľničná spoločnosť rozhodla, že by to mala byť spoločnosť Skanska, teraz Úrad pre verejné obstarávanie štátu prikázal, aby ponuky opäť vyhodnotil.

Ide o 13,5-­kilometrový úsek pri Žiline, ktorého cenu štát pôvodne odhadol na 900 miliónov eur.

Skanska v súťaži ponúkla, že to urobí za 338 miliónov eur. Druhý bol Doprastav s cenou o 44 miliónov eur vyššou. Práve ten sa na Úrad pre verejné obstarávanie obrátil s námietkou.

„Úrad nám len potvrdil to, čo sme si mysleli a vrátil ponuky na opätovné vyhodnotenie,“ skonštatoval Juraj Androvič, generálny riaditeľ Doprastavu. Detaily nechcel komentovať, kým sa všetko neuzavrie.

Štát chce stavať tento rok

Višňové
  • Za prvej vlády Roberta Fica sa mal stavať cez takzvané projekty PPP. Cenu tohto a asi 15 kilometrov nadväzujúcich úsekov vtedy odhadli na 8,5 miliardy eur vrátane 30­ročnej údržby.
  • Vláda Ivety Radičovej PPP zrušila.
  • Národná diaľničná spoločnosť vypísala tender na úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala dlhý 13,5 km. Z toho 7,5 km je tunel Višňové.
  • Úsek núka Skanska postaviť za 338 mil. eur a druhý najlacnejší Doprastav asi za 382 mil. eur.

Podľa kuloárnych informácií sa Doprastav dostal ku konkurenčnej ponuke od Skansky a tvrdí, že tunel nezodpovedá zadaniu Národnej diaľničnej.

Taktiež platí, že posledné stavby sa súťažia podľa nových pravidiel, kde môžu záujemcovia používať technológie, aké chcú, a nie aké im nakáže obstarávateľ. Sami si robia aj projekt.

Skanska sa zatiaľ k rozhodnutia nevyjadrila.

„Môžem potvrdiť, že nám rozhodnutie bolo doručené – analyzujeme ho,“ povedala šéfka Skansky, Magdaléna Dobišová.

„Musíme rešpektovať rozhodnutie úradu v rámci možností, ktoré máme,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek, keď sme sa ho pýtali na námietky v tendri o Višňové.

Dodal, že aj po rozhodnutí úradu majú záujemcovia o zákazku stále ďalšie právne možnosti a tak sa nedá s istotou povedať, ako dlho súťaž potrvá.

Tunel Višňové však vidí na 90 percent reálne vo výstavbe ešte tento rok.

Národná diaľničná spoločnosť spravidla prebiehajúce verejné obstarávania nekomentuje.

D1 v roku 2018 či neskôr?

Tento extra veľký tender vypisovala štátna firma ešte za čias predsedu KDH Jána Figeľa ako ministra dopravy koncom roku 2011.

O rok neskôr dospela k záveru, že zákazku má dostať najlacnejší.

Tunel Višňové je najnáročnejšou časťou diaľnice číslo 1. Jeho dostavba vo veľkej miere určuje aj termín, kedy bude od Bratislavy do Košíc viesť súvislá diaľnica. Minister Počiatek hovorí o roku 2018 ako o dátume, keď by už D1 mala byť hotová.

Tender na tunel Višňové nie je jediným, ktorý sa dlhšie naťahuje. Problematický je napríklad aj úsek medzi Hubovou a Ivachnovou.

Ponuky na jeho výstavbu predložili stavbári pred rokom. Teraz sa Úrad pre verejné obstarávanie zaoberá námietkami súťažiacich.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 360
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 143
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 628
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 421
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 051
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 011
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 903
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 798
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 602
  10. Inteligencia vo všetkom 1 542

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Medzinárodný menový fond vyzdvihol ekonomické výsledky Slovenska

Išlo predovšetkým o výsledky hospodárenia.

Érsek potápa súťaž na vlaky do Bystrice, obnovuje rýchliky do Košíc cez Zvolen

Ministerstvo dopravy zrušilo vo februári súťaž na vlaky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Mali priniesť lepšie služby a nižšie ceny

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop