BRATISLAVA. „Tak to máme v systéme.“ To sú časté slová, ktorými obsluha v obchode vysvetľuje rozpor medzi naúčtovanou cenou a cenovkou na regáli. Ktorá platí? Už deväť rokov sa o tom sporí spotrebiteľské združenie Infospot advokátky Jany Drgoncovej.
„Keby sme vyhrali, bola by to výstraha pre obchodníkov, aby si neúčtovali pri pokladnici vyššie ceny, ako sú na cenovkách, lebo ide o porušenie zákona,“ vraví.
Dnes niektoré obchodné siete vrátia cenový rozdiel medzi zablokovanou cenou a cenovkou. Stále sa však môže stať, že predavač neoblomne trvá na cene v systéme.
Drgoncová začala spor v roku 2004, keď mal nezrovnalosti v cenovkách obchodný reťazec Carrefour. V tom čase ho pokutovala aj Slovenská obchodná inšpekcia (SOI).
Carrefour totiž vo „výpredaji storočia“ ponúkal s 95percentnou zľavou tovar, ktorý nikdy v predajni nemal. „Asi šesťsto položiek nemali nikdy v sklade,“ hovorí šéfka SOI Nadežda Machútová.
Odvtedy sa nesúladom v cenách zaoberal niekoľkokrát bratislavský krajský súd aj Najvyšší súd. Ústavný súd potvrdil, že sudcovia na krajskom súde sa s prípadom vlečú, za prieťahy už Infospot dostal odškodné štyritisíc eur.
Nie je jasné, v akej fáze sa spor zasekol, no už takmer dva roky ho má na stole zas Najvyšší súd. „Takto vyzerá ochrana spotrebiteľa v praxi. Po deviatich rokoch neexistuje rozhodnutie,“ kritizuje situáciu Drgoncová.