AKTUALIZOVANÉ 20:35

Rusi nedodržali slovo, no urobíme s nimi spoločný železničný podnik

Ruské železnice nedvihli prepravu cez prekladisko tak, ako sľubovali, spolupráca s Cargom bude napriek tomu bližšia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Najprv dal štátny železničný prepravca Cargo do prenájmu ruskej firme prekladisko tovarov zo širokých ruských koľají na úzke európske a teraz s ňou vytvorí spoločný podnik.

Vyplýva to z memoranda, ktoré štátne Cargo podpísalo s ruským štátnym prepravcom – TransContainer.

Šéf nášho Carga Vladimír Ľupták vyhlásil, že sa tak bude cez nás z východu na západ voziť viac tovarov.

Nemyslel tým prepravu sypkých materiálov, ale prepravu tovarov v kontajneroch.

„Spoločný podnik zlepší podmienky kontajnerovej prepravy v styku s Európskou úniou, Ruskom, Kazachstanom, Čínou a Bieloruskom. Plánujeme spolu vyvíjať projekty v oblasti prepravy pre automobilový a elektrotechnický priemysel,“ tvrdí Ľupták.

Hovorca firmy Martin Halanda dodáva, že je to jedna z možností, ako pomôcť Cargu, ktoré má na krku dlhy vo výške asi 600 miliónov eur.

Cez ruského prepravcu by sme vraj mohli získať podiely z jeho prepráv na východe a vplyv na tamojších trhoch, tvrdí.

Podobne argumentujú aj rezort dopravy či štátne ruské železnice. TransContainer je ich dcérska firma.

Prenájom zmenia

Preprava
Kontajnery
  • Cargo prepravilo vlani 35,3 milióna ton tovaru.
  • Preprava v kontajneroch z toho tvorila 5 percent.
  • Ruské železnice tvrdia, že do roku 2015 by mohla tranzitná preprava kontajnerov v smere východ – západ dosiahnuť 550­-tisíc kontajnerov a v roku 2020 milión kontajnerov.
Zdroj: Železničná revue

„Odkedy máme v prenájme prekladisko v Dobrej, objem prepráv stále rastie. Predtým spracovalo v priemere 1200 kotajnerov (TEU – 20-­stopový kontajner) ročne. Do roku 2012 vzrástol objem prepráv medzi Ruskom a Slovenskom na viac než 17­-tisíc kontajnerov,“ napísali pred pár dňami z ruských železníc.

V memorande sa píše o vyše 23-­tisíc prepravených kontajneroch za rok 2012, čo je o čosi menej, ako sa Rusi zaviazali počas 15­ročného prenájmu ročne prekladať.

Halanda hovorí, že ruskú firmu sankcie nečakajú, pretože je kríza, a tak za slabšie prepravy nemôže.

Podľa memoranda sa má „upraviť“ nájomné za terminál. Zaň Rusi doteraz platili zhruba 500­-tisíc eur ročne.

Ďalší necelý milión sa vyzbieral na poplatkoch za prekládky či pristavovanie nákladných vozňov, za ktoré má TransContainer tiež platiť.

Po novom by to malo byť zrejme o čosi menej, keďže do terminálu sa má investovať. Detaily zatiaľ nie sú známe.

Rusi majú na výber

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková hovorí, že spojenie s ruskými železnicami (RŽD) je pre Cargo veľké plus, pretože bude mať čo voziť.

„Prepravné prúdy existujú, ibaže idú po mori. RŽD sa dlhodobo snažia presmerovať aspoň časť z nich na železnicu. Zároveň rozhodujú, či tieto prepravy pôjdu cez Slovensko, Maďarsko, alebo Bielorusko,“ povedala Mertinková.

Mertinková hovorí aj o tom, že do Ruska sa autá vozia na súčiastky v kontajneroch. Montujú sa priamo v krajine.

Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky hovorí skôr o skrytej privatizácii. Tvrdí, že podobných firiem chce Cargo urobiť viac.

„To je rozbitie Carga na drobné, povyberať čerešničky a stratový holding nechať na vrchu,“ hovorí Matej s tým, že Cargo dlhuje aj štátu asi 150 miliónov eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 295
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 010
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 943
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 257
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 426
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 616
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 284
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 490
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 764
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 609

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop