AKTUALIZOVANÉ 20:35

Rusi nedodržali slovo, no urobíme s nimi spoločný železničný podnik

Ruské železnice nedvihli prepravu cez prekladisko tak, ako sľubovali, spolupráca s Cargom bude napriek tomu bližšia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Najprv dal štátny železničný prepravca Cargo do prenájmu ruskej firme prekladisko tovarov zo širokých ruských koľají na úzke európske a teraz s ňou vytvorí spoločný podnik.

Vyplýva to z memoranda, ktoré štátne Cargo podpísalo s ruským štátnym prepravcom – TransContainer.

Šéf nášho Carga Vladimír Ľupták vyhlásil, že sa tak bude cez nás z východu na západ voziť viac tovarov.

Nemyslel tým prepravu sypkých materiálov, ale prepravu tovarov v kontajneroch.

„Spoločný podnik zlepší podmienky kontajnerovej prepravy v styku s Európskou úniou, Ruskom, Kazachstanom, Čínou a Bieloruskom. Plánujeme spolu vyvíjať projekty v oblasti prepravy pre automobilový a elektrotechnický priemysel,“ tvrdí Ľupták.

Hovorca firmy Martin Halanda dodáva, že je to jedna z možností, ako pomôcť Cargu, ktoré má na krku dlhy vo výške asi 600 miliónov eur.

Cez ruského prepravcu by sme vraj mohli získať podiely z jeho prepráv na východe a vplyv na tamojších trhoch, tvrdí.

Podobne argumentujú aj rezort dopravy či štátne ruské železnice. TransContainer je ich dcérska firma.

Prenájom zmenia

Preprava
Kontajnery
  • Cargo prepravilo vlani 35,3 milióna ton tovaru.
  • Preprava v kontajneroch z toho tvorila 5 percent.
  • Ruské železnice tvrdia, že do roku 2015 by mohla tranzitná preprava kontajnerov v smere východ – západ dosiahnuť 550­-tisíc kontajnerov a v roku 2020 milión kontajnerov.
Zdroj: Železničná revue

„Odkedy máme v prenájme prekladisko v Dobrej, objem prepráv stále rastie. Predtým spracovalo v priemere 1200 kotajnerov (TEU – 20-­stopový kontajner) ročne. Do roku 2012 vzrástol objem prepráv medzi Ruskom a Slovenskom na viac než 17­-tisíc kontajnerov,“ napísali pred pár dňami z ruských železníc.

V memorande sa píše o vyše 23-­tisíc prepravených kontajneroch za rok 2012, čo je o čosi menej, ako sa Rusi zaviazali počas 15­ročného prenájmu ročne prekladať.

Halanda hovorí, že ruskú firmu sankcie nečakajú, pretože je kríza, a tak za slabšie prepravy nemôže.

Podľa memoranda sa má „upraviť“ nájomné za terminál. Zaň Rusi doteraz platili zhruba 500­-tisíc eur ročne.

Ďalší necelý milión sa vyzbieral na poplatkoch za prekládky či pristavovanie nákladných vozňov, za ktoré má TransContainer tiež platiť.

Po novom by to malo byť zrejme o čosi menej, keďže do terminálu sa má investovať. Detaily zatiaľ nie sú známe.

Rusi majú na výber

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková hovorí, že spojenie s ruskými železnicami (RŽD) je pre Cargo veľké plus, pretože bude mať čo voziť.

„Prepravné prúdy existujú, ibaže idú po mori. RŽD sa dlhodobo snažia presmerovať aspoň časť z nich na železnicu. Zároveň rozhodujú, či tieto prepravy pôjdu cez Slovensko, Maďarsko, alebo Bielorusko,“ povedala Mertinková.

Mertinková hovorí aj o tom, že do Ruska sa autá vozia na súčiastky v kontajneroch. Montujú sa priamo v krajine.

Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky hovorí skôr o skrytej privatizácii. Tvrdí, že podobných firiem chce Cargo urobiť viac.

„To je rozbitie Carga na drobné, povyberať čerešničky a stratový holding nechať na vrchu,“ hovorí Matej s tým, že Cargo dlhuje aj štátu asi 150 miliónov eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  2. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  3. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  4. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  5. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  6. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  7. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  1. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 9 133
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 552
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 067
  4. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 828
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 801
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 797
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 664
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 1 022
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 1 003
  10. Obchodné centrum Galéria Shopping Košice 718

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Cargo Slovakia

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ďalší spor v koalícii, ministra za SNS kritizuje jeho tajomník z Mosta

Na čom bude lietať slovenská armáda v budúcnosti, mal povedať minister obrany do konca septembra. Rozhodnutie chce oddialiť o rok, čo je podľa Ondrejcsáka zásadný problém

DOMOV

Ftáčnik vedie v prieskume na bratislavského župana

Jakubec nezískal ani dve percentá.

KOMENTÁRE

Ak nebudeme na Západe, budeme pod Ruskom

Amerika či Británia si môžu populizmus dovoliť, my nie.

Neprehliadnite tiež

Hornbach spustil na Slovensku e-shop, menší tovar dovezie zadarmo

Ceny sa na e-shope nebudú líšiť od tých v kamenných predajniach.

Kanada pohrozila, že nekúpi vojenské lietadlá od Boeingu

Kanadský premiér vyhlásil, že Kanada nebude obchodovať s firmou, ktorá sa ich snaží zažalovať.

Výpočet minimálnej mzdy sa na Slovensku meniť nebude

Pri súčasnom systéme daní a odvodov si 58 centov z každého navýšeného eura vezme štát.

Známy americký predajca hračiek má problém, ničí ho Amazon

Maloobchodná sieť Toys "R" Us nedokáže konkurovať online predajcom.