SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 20:35

Rusi nedodržali slovo, no urobíme s nimi spoločný železničný podnik

Ruské železnice nedvihli prepravu cez prekladisko tak, ako sľubovali, spolupráca s Cargom bude napriek tomu bližšia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Najprv dal štátny železničný prepravca Cargo do prenájmu ruskej firme prekladisko tovarov zo širokých ruských koľají na úzke európske a teraz s ňou vytvorí spoločný podnik.

Vyplýva to z memoranda, ktoré štátne Cargo podpísalo s ruským štátnym prepravcom – TransContainer.

Šéf nášho Carga Vladimír Ľupták vyhlásil, že sa tak bude cez nás z východu na západ voziť viac tovarov.

Nemyslel tým prepravu sypkých materiálov, ale prepravu tovarov v kontajneroch.

„Spoločný podnik zlepší podmienky kontajnerovej prepravy v styku s Európskou úniou, Ruskom, Kazachstanom, Čínou a Bieloruskom. Plánujeme spolu vyvíjať projekty v oblasti prepravy pre automobilový a elektrotechnický priemysel,“ tvrdí Ľupták.

Hovorca firmy Martin Halanda dodáva, že je to jedna z možností, ako pomôcť Cargu, ktoré má na krku dlhy vo výške asi 600 miliónov eur.

Cez ruského prepravcu by sme vraj mohli získať podiely z jeho prepráv na východe a vplyv na tamojších trhoch, tvrdí.

Podobne argumentujú aj rezort dopravy či štátne ruské železnice. TransContainer je ich dcérska firma.

Prenájom zmenia

Preprava
Kontajnery
  • Cargo prepravilo vlani 35,3 milióna ton tovaru.
  • Preprava v kontajneroch z toho tvorila 5 percent.
  • Ruské železnice tvrdia, že do roku 2015 by mohla tranzitná preprava kontajnerov v smere východ – západ dosiahnuť 550­-tisíc kontajnerov a v roku 2020 milión kontajnerov.
Zdroj: Železničná revue

„Odkedy máme v prenájme prekladisko v Dobrej, objem prepráv stále rastie. Predtým spracovalo v priemere 1200 kotajnerov (TEU – 20-­stopový kontajner) ročne. Do roku 2012 vzrástol objem prepráv medzi Ruskom a Slovenskom na viac než 17­-tisíc kontajnerov,“ napísali pred pár dňami z ruských železníc.

V memorande sa píše o vyše 23-­tisíc prepravených kontajneroch za rok 2012, čo je o čosi menej, ako sa Rusi zaviazali počas 15­ročného prenájmu ročne prekladať.

Halanda hovorí, že ruskú firmu sankcie nečakajú, pretože je kríza, a tak za slabšie prepravy nemôže.

Podľa memoranda sa má „upraviť“ nájomné za terminál. Zaň Rusi doteraz platili zhruba 500­-tisíc eur ročne.

Ďalší necelý milión sa vyzbieral na poplatkoch za prekládky či pristavovanie nákladných vozňov, za ktoré má TransContainer tiež platiť.

Po novom by to malo byť zrejme o čosi menej, keďže do terminálu sa má investovať. Detaily zatiaľ nie sú známe.

Rusi majú na výber

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková hovorí, že spojenie s ruskými železnicami (RŽD) je pre Cargo veľké plus, pretože bude mať čo voziť.

„Prepravné prúdy existujú, ibaže idú po mori. RŽD sa dlhodobo snažia presmerovať aspoň časť z nich na železnicu. Zároveň rozhodujú, či tieto prepravy pôjdu cez Slovensko, Maďarsko, alebo Bielorusko,“ povedala Mertinková.

Mertinková hovorí aj o tom, že do Ruska sa autá vozia na súčiastky v kontajneroch. Montujú sa priamo v krajine.

Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky hovorí skôr o skrytej privatizácii. Tvrdí, že podobných firiem chce Cargo urobiť viac.

„To je rozbitie Carga na drobné, povyberať čerešničky a stratový holding nechať na vrchu,“ hovorí Matej s tým, že Cargo dlhuje aj štátu asi 150 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  3. Ako sa mení dynamika firiem?
  4. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 24 962
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 14 224
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 864
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 041
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 10 638
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 842
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 331
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 021
  9. Po Slovensku na motorke 5 397
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 4 907
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demografický problém nikto nerieši.


9. jún
Stretnutie Bidena (v kresle vľavo) s Putinom trvalo tri a pol hodiny.

Lídri nevystúpili na spoločnej tlačovej konferencii.


2 h
Peter Schutz

Východisko na spôsob "vláda národnej spásy" je čistá fantazmagória.


7 h
Marek Hamšík (vľavo) počas tréningu slovenskej reprezentácie na EURO 2020.

Kapitán regeneruje výnimočne.


Pavol Spál 8 h

Neprehliadnite tiež

Ekonóm a exminister financií Ivan Mikloš.

Všetky reformy z plánu obnovy sú kľúčové.


1 h
Na bločku z eKasy je QR kód s jedinečným číslom pokladničného dokladu.

Zákazník bude mať možnosť vyskúšať si nákup ešte pred zaplatením.


TASR 4 h
Ilustračná fotografia.

Iniciatíva tvrdí, že niektorí gastropodnikatelia nemôžu žiadať o pomoc ani po 14 mesiacoch.


SITA 6 h
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová.

Dodatočné zdroje sú určené na ekologickú verejnú dopravu či opatrenia na zvýšenie energetickej účinnosti bytových domov.


TASR 6 h