Polynézske aerolinky Samoa Air boli doteraz známe väčšinou len obyvateľom a návštevníkom Samoy alebo leteckým fanúšikom.
Novým spôsobom účtovania cien leteniek sa však stali cez noc známymi na celom svete: ako prví prelomili tabu leteckých dopravcov a ich cenník zohľadňuje aj váhu cestujúceho a jeho batožiny, upozorňuje český server iDNES.cz.
Malý dopravca vysvetľuje nový spôsob tvorenia cien väčšiu rovnosťou medzi cestujúcimi, s touto politikou začal už v januári.
"Naše letenky sú férové tým, že účtujeme cestujúcim len za to, koľko vážia. Sami si ovplyvníte, koľko vaša letenka bude stáť," uvádza firma na svojich webových stránkach, kde si môžete vypočítať cenu lístka podľa hmotnosti.
Princíp je jednoduchý: už pri rezervácii cestujúci okrem svojho mena a ďalších detailov vyplní aj svoju váhu a hmotnosť batožiny.
Zo súčtu hmotnosti sa potom vypočítava cena letenky.
Rozdiely pritom nie sú malé, napríklad človek s päťdesiatimi kilami a desaťkilogramovou batožinou zaplatí na konci apríla za spiatočný let z Asau do Faleolu 79 samojských tal (tamojšej mena, asi 27 eur), stokilogramový cestujúci s rovnakou batožinou 145 samojských tal (približne 50 eur).
Obezita sa predraží až o osemdesiat percent
V prepočte ide o rozdiel asi 23 eur, ide však o veľmi krátky let. Objemnejší cestujúci zaplatia o 83 percent viac než chudší. Cena za kilogram sa líši podľa dĺžky letu.
"Je to najspravodlivejší spôsob cestovania," povedal ABC Radio šéf Samoa Air Chris Langton. Dopravca má malé lietadlá pre cestovanie medzi ostrovmi, do ktorých sa obvykle zmestí okolo dvanásť ľudí.
Ceny podľa váhy sú zatiaľ u iných leteckých spoločností tabu, aj keď o nich často hovorí. Platí totiž, že čím ťažší cestujúci, tým vyššie náklady na palivo.
Zároveň je nutné počítať s tým, že čím menšie lietadlo, tým je nadváhu niekoľkých cestujúcich na celkovej spotrebe viac poznať. Obyvatelia Samoy patria navyše k najobéznejším ľuďom na svete.
Dopravcovia sa nezdráhajú čím ďalej viac spoplatniť batožinu za ich hmotnosť, u ľudí však mali doteraz zábrany.
Pridať sa môžu ďalší
Podľa radu analytikov sa však dá očakávať, že ďalšie aerolinky budú Samoa Air nasledovať. Niektoré americké letecké spoločnosti už začali napríklad účtovať dve letenky extrémne obéznym cestujúcim, ktorí sa nezmestia do jednej sedačky.
"Pre aerolinky nie je podstatný počet sedačiek, ale váha. Ľudia sú celkovo oveľa väčší ako pred päťdesiatimi rokmi. Je to oblasť, ktorú teraz aerolinky začnú skúmať," myslí si Langton.
Autor: Jan Sůra, iDNES.cz