Prvé aerolinky prelomili tabu, ťažší cestujúci si priplatia

Pri rezervácii letenky cez Samoa Air vyplní cestujúci okrem svojho mena a ďalších detailov aj svoju hmotnosť.

(Zdroj: SAMOA AIR)

Polynézske aerolinky Samoa Air boli doteraz známe väčšinou len obyvateľom a návštevníkom Samoy alebo leteckým fanúšikom.

Novým spôsobom účtovania cien leteniek sa však stali cez noc známymi na celom svete: ako prví prelomili tabu leteckých dopravcov a ich cenník zohľadňuje aj váhu cestujúceho a jeho batožiny, upozorňuje český server iDNES.cz.

Malý dopravca vysvetľuje nový spôsob tvorenia cien väčšiu rovnosťou medzi cestujúcimi, s touto politikou začal už v januári.

"Naše letenky sú férové ​​tým, že účtujeme cestujúcim len za to, koľko vážia. Sami si ovplyvníte, koľko vaša letenka bude stáť," uvádza firma na svojich webových stránkach, kde si môžete vypočítať cenu lístka podľa hmotnosti.

Princíp je jednoduchý: už pri rezervácii cestujúci okrem svojho mena a ďalších detailov vyplní aj svoju váhu a hmotnosť batožiny.

Zo súčtu hmotnosti sa potom vypočítava cena letenky.

Rozdiely pritom nie sú malé, napríklad človek s päťdesiatimi kilami a desaťkilogramovou batožinou zaplatí na konci apríla za spiatočný let z Asau do Faleolu 79 samojských tal (tamojšej mena, asi 27 eur), stokilogramový cestujúci s rovnakou batožinou 145 samojských tal (približne 50 eur).

Obezita sa predraží až o osemdesiat percent

V prepočte ide o rozdiel asi 23 eur, ide však o veľmi krátky let. Objemnejší cestujúci zaplatia o 83 percent viac než chudší. Cena za kilogram sa líši podľa dĺžky letu.

"Je to najspravodlivejší spôsob cestovania," povedal ABC Radio šéf Samoa Air Chris Langton. Dopravca má malé lietadlá pre cestovanie medzi ostrovmi, do ktorých sa obvykle zmestí okolo dvanásť ľudí.

Ceny podľa váhy sú zatiaľ u iných leteckých spoločností tabu, aj keď o nich často hovorí. Platí totiž, že čím ťažší cestujúci, tým vyššie náklady na palivo.

Zároveň je nutné počítať s tým, že čím menšie lietadlo, tým je nadváhu niekoľkých cestujúcich na celkovej spotrebe viac poznať. Obyvatelia Samoy patria navyše k najobéznejším ľuďom na svete.

Dopravcovia sa nezdráhajú čím ďalej viac spoplatniť batožinu za ich hmotnosť, u ľudí však mali doteraz zábrany.

Pridať sa môžu ďalší

Podľa radu analytikov sa však dá očakávať, že ďalšie aerolinky budú Samoa Air nasledovať. Niektoré americké letecké spoločnosti už začali napríklad účtovať dve letenky extrémne obéznym cestujúcim, ktorí sa nezmestia do jednej sedačky.

"Pre aerolinky nie je podstatný počet sedačiek, ale váha. Ľudia sú celkovo oveľa väčší ako pred päťdesiatimi rokmi. Je to oblasť, ktorú teraz aerolinky začnú skúmať," myslí si Langton.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 378
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 085
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 634
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 211
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 787
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 486
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 198
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 500
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 707
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 565

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop