Richter chcel miliónmi dotovať mladých vodičov, no firmy nemajú záujem

Osem z desiatich miliónov eur na nové miesta v doprave presunulo ministerstvo práce inam.

Česmad tvrdí, že postavenie našich dopravcov zhoršuje aj vyššie daňové zaťaženie, ako majú Česi, Ukrajinci či Poliaci. Minister práce Ján Richter pre nezáujem presunul väčšinu peňazí z ich projektu inam.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Dvetisíc pracovných miest za desať miliónov eur chcel štát vytvoriť v doprave. Dotovať ich mal Brusel.

Minister práce Ján Richter si od špeciálneho programu v doprave, ktorý si vylobovalo združenie autodopravcov Česmad, sľuboval preškolenie ľudí do 29 rokov. Mali pracovať ako vodiči autobusov či kamiónov.

O miesta však nebol záujem. Od septembra ústredie práce s dopravcami dohodlo, že vytvoria len 17 miest.

Väčší úspech majú projekty vytvárania miest vo firmách, kde má vzniknúť 3100 miest.

Projekty
Kde mali vzniknúť pracovné miesta
Cieľová skupina:
  • ľudia do 29 rokov, ktorí sú na úrade práce aspoň tri mesiace,
  • ľudia nad 50 rokov, ak sú na úrade vyše pol roka,
  • projekty sa začali v septembri 2012.
Podpora vytvárania miest:
  • Suma: 50 miliónov eur
  • Predpokladaný počet miest: 9123
Miesta v podnikoch:
  • Cena miesta: najviac je to minimálna cena práce, na rok 2013 je 456,57 eura, firma dostane 95 percent z tejto sumy.
  • Udržateľnosť: príspevok má 18 mesiacov, musí miesto udržať ešte pol roka.
Miesta v doprave:
  • Cena miesta: najviac 1,2­násobok minimálnej ceny práce, na rok 2013 je to 547,88 eura, firma získa 95 percent.
  • Udržateľnosť: príspevok dostáva firma deväť mesiacov, miesto musí udržať ešte ďalších 21 mesiacov.
Miesta v samospráve:
  • Suma: 20 miliónov eur
  • Predpokladaný počet miest: 4714
  • Udržateľnosť: 6/ 9 mesiacov
  • Cena miesta: najviac je to minimálna cena práce, na rok 2013 teda 456,57 eura. Štát zaplatí sto percent z tejto sumy.

Ministerstvo práce uznalo, že dotovanie miest v doprave nebol úspešný program.

Osem z desiatich miliónov eur pripravených na miesta vodičov presunulo na tvorbu miest v súkromných firmách.

Hoci je menší záujem aj o vytváranie miest v samosprávach, kde má vzniknúť 207 miest, ministerstvo zatiaľ neplánuje presunúť peniaze aj z tohto projektu.

Od novembra však rozšíri možnosť zamestnať na týchto miestach aj ľudí po päťdesiatke.

Môže za neúspech kríza?

Česmad v lete odôvodňoval vytvorenie projektu v doprave najmä vysokým vekom vodičov. Chcel ho znížiť.

„Vychádzali sme z požiadaviek autodopravcov, na ktorých sa v zmysle pravidiel čerpania nevzťahujú ostatné nosné aktivity tohto projektu,“ povedal hovorca rezortu práce Michal Stuška.

Dnes ministerstvo práce aj Česmad ospravedlňujú neúspech projektu krízou. „Pri stagnovaní veľkých ekonomík sa nedá očakávať ani významný nárast prepravy tovarov a služieb,“ vraví Stuška.

Analytici priznali, že vlani v lete vyzeral vývoj ekonomiky optimistickejšie ako dnes. „Vtedy to vyzeralo, že ekonomika porastie tento rok okolo dvoch percent. Teraz čakáme rast o 0,5 percenta,“ vraví analytička Slovenskej sporiteľne Mária Valachyová.

Priestor na rast miest v oblasti dopravy nevidí ani analytik Tatra banky Boris Fojtík. „Z mesačných štatistík zamestnanosti v doprave a skladovaní vidieť stabilný vývoj. Bez ďalšieho silnejšieho rastu ekonomiky nebude zrejme priestor na prijímanie nových zamestnancov.“

Ponúk na miesta je málo

Počet ponúk na miesta vodičov v januári klesol aj na portáli Profesia.sk. Záujemcov je pritom veľa. Vo februári na ponuku reagovalo 217 ľudí. Rok predtým bolo o sto reakcií menej.

Vzrástol záujem aj o miesta vodiča kamiónu, ale nie výrazne. Na jednu ponuku vo februári reagovalo 52 ľudí, rok predtým to bolo o štyroch menej. Celkovo za všetky pozície bolo vlani priemerne 46 ponúk.

Málo atraktívny projekt?

Projekt pre dopravcov bol menej výhodný ako projekty v iných profesiách, hovorí generálny tajomník združenia Česmad Pavol Reich.

Dopravcovia mali vytvorené miesto udržať až 30 mesiacov. Získali síce vyšší príspevok, ale na kratší čas ako iné firmy.

„Vyškolený vodič môže po dvoch či troch mesiacoch zistiť, že ho práca nebaví a odíde. Majiteľ firmy ho musí nahradiť. Nie je to jednoduché, lebo nie je toľko záujemcov,“ dodal Reich. Ak náhradu nenájde, musí štátu vrátiť príspevok.

Projekt už pri schvaľovaní kritizovali združenia firiem, ale aj Únia autodopravcov Slovenska. Tvrdili, že v takejto podobe nemôže byť prínosom pri tvorbe miest.

„Samotné nastavenie projektu bolo zlé. Myšlienku nahnať za volanty 40-­tonových kolosov mladých ľudí bez praxe sme považovali a aj považujeme za obrovské bezpečnostné riziko pre obyvateľov Slovenska,“ hovorí Ingrid Rosová z únie. Preto ani o dotáciu nepožiadali.


Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  5. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 898
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 6 499
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 4 842
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 3 361
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 089
  6. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 2 559
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 2 504
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 230
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 808
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 501

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Zeman ťahal Drahoša do bahna, no on sa nedal. Znamená to prehru?

Český prezident sa po piatich rokoch ukázal v diskusii so súperom. Vôbec sa nezmenil.

KOŠICE KORZÁR

Raši podal trestné oznámenie pre marenie volieb župana

Upozorňuje na enormný počet neplatných hlasov.

SVET

Pán Drahoš sa do mňa zamiloval, povedal v diskusii Zeman

Voľby českého prezidenta vyvrcholia v piatok a v sobotu.

Neprehliadnite tiež

Kľúčový nemecký index Dax sa dostal na nové maximum

Index dosiahol nové maximum 13.596,89 bodu.

Fico, Kaliňák či Danko to nie sú. Kto sú najmajetnejší politici na Slovensku

Aktivisti skontrolovali majetok verejných funkcionárov na základe verejných dát katastra nehnuteľností.

Banka JPMorgan Chase v najbližších rokoch investuje 20 miliárd dolárov

Banka chce využiť úspory, ktoré jej prinesie daňová reforma v USA.

Tri mesiace sa bude dať vybrať stavebné sporenie bez dokladovania

Sporiteľne odmietajú zmeny v stavebnom sporení, upozorňujú, že ministerstvo si návrhom protirečí.

SaS: Tisíce exekúcií sú dôsledkom hrubého zlyhania štátu a vlád Roberta Fica

Podľa opozičnej strany je súčasná situácia neakceptovateľná.