SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Richter chcel miliónmi dotovať mladých vodičov, no firmy nemajú záujem

Osem z desiatich miliónov eur na nové miesta v doprave presunulo ministerstvo práce inam.

Česmad tvrdí, že postavenie našich dopravcov zhoršuje aj vyššie daňové zaťaženie, ako majú Česi, Ukrajinci či Poliaci. Minister práce Ján Richter pre nezáujem presunul väčšinu peňazí z ich projektu inam.Česmad tvrdí, že postavenie našich dopravcov zhoršuje aj vyššie daňové zaťaženie, ako majú Česi, Ukrajinci či Poliaci. Minister práce Ján Richter pre nezáujem presunul väčšinu peňazí z ich projektu inam. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Dvetisíc pracovných miest za desať miliónov eur chcel štát vytvoriť v doprave. Dotovať ich mal Brusel.

Minister práce Ján Richter si od špeciálneho programu v doprave, ktorý si vylobovalo združenie autodopravcov Česmad, sľuboval preškolenie ľudí do 29 rokov. Mali pracovať ako vodiči autobusov či kamiónov.

O miesta však nebol záujem. Od septembra ústredie práce s dopravcami dohodlo, že vytvoria len 17 miest.

Väčší úspech majú projekty vytvárania miest vo firmách, kde má vzniknúť 3100 miest.

Projekty
Kde mali vzniknúť pracovné miesta
Cieľová skupina:
  • ľudia do 29 rokov, ktorí sú na úrade práce aspoň tri mesiace,
  • ľudia nad 50 rokov, ak sú na úrade vyše pol roka,
  • projekty sa začali v septembri 2012.
Podpora vytvárania miest:
  • Suma: 50 miliónov eur
  • Predpokladaný počet miest: 9123
Miesta v podnikoch:
  • Cena miesta: najviac je to minimálna cena práce, na rok 2013 je 456,57 eura, firma dostane 95 percent z tejto sumy.
  • Udržateľnosť: príspevok má 18 mesiacov, musí miesto udržať ešte pol roka.
Miesta v doprave:
  • Cena miesta: najviac 1,2­násobok minimálnej ceny práce, na rok 2013 je to 547,88 eura, firma získa 95 percent.
  • Udržateľnosť: príspevok dostáva firma deväť mesiacov, miesto musí udržať ešte ďalších 21 mesiacov.
Miesta v samospráve:
  • Suma: 20 miliónov eur
  • Predpokladaný počet miest: 4714
  • Udržateľnosť: 6/ 9 mesiacov
  • Cena miesta: najviac je to minimálna cena práce, na rok 2013 teda 456,57 eura. Štát zaplatí sto percent z tejto sumy.

Ministerstvo práce uznalo, že dotovanie miest v doprave nebol úspešný program.

Osem z desiatich miliónov eur pripravených na miesta vodičov presunulo na tvorbu miest v súkromných firmách.

Hoci je menší záujem aj o vytváranie miest v samosprávach, kde má vzniknúť 207 miest, ministerstvo zatiaľ neplánuje presunúť peniaze aj z tohto projektu.

Od novembra však rozšíri možnosť zamestnať na týchto miestach aj ľudí po päťdesiatke.

Môže za neúspech kríza?

Česmad v lete odôvodňoval vytvorenie projektu v doprave najmä vysokým vekom vodičov. Chcel ho znížiť.

„Vychádzali sme z požiadaviek autodopravcov, na ktorých sa v zmysle pravidiel čerpania nevzťahujú ostatné nosné aktivity tohto projektu,“ povedal hovorca rezortu práce Michal Stuška.

Dnes ministerstvo práce aj Česmad ospravedlňujú neúspech projektu krízou. „Pri stagnovaní veľkých ekonomík sa nedá očakávať ani významný nárast prepravy tovarov a služieb,“ vraví Stuška.

Analytici priznali, že vlani v lete vyzeral vývoj ekonomiky optimistickejšie ako dnes. „Vtedy to vyzeralo, že ekonomika porastie tento rok okolo dvoch percent. Teraz čakáme rast o 0,5 percenta,“ vraví analytička Slovenskej sporiteľne Mária Valachyová.

Priestor na rast miest v oblasti dopravy nevidí ani analytik Tatra banky Boris Fojtík. „Z mesačných štatistík zamestnanosti v doprave a skladovaní vidieť stabilný vývoj. Bez ďalšieho silnejšieho rastu ekonomiky nebude zrejme priestor na prijímanie nových zamestnancov.“

Ponúk na miesta je málo

Počet ponúk na miesta vodičov v januári klesol aj na portáli Profesia.sk. Záujemcov je pritom veľa. Vo februári na ponuku reagovalo 217 ľudí. Rok predtým bolo o sto reakcií menej.

Vzrástol záujem aj o miesta vodiča kamiónu, ale nie výrazne. Na jednu ponuku vo februári reagovalo 52 ľudí, rok predtým to bolo o štyroch menej. Celkovo za všetky pozície bolo vlani priemerne 46 ponúk.

Málo atraktívny projekt?

Projekt pre dopravcov bol menej výhodný ako projekty v iných profesiách, hovorí generálny tajomník združenia Česmad Pavol Reich.

Dopravcovia mali vytvorené miesto udržať až 30 mesiacov. Získali síce vyšší príspevok, ale na kratší čas ako iné firmy.

„Vyškolený vodič môže po dvoch či troch mesiacoch zistiť, že ho práca nebaví a odíde. Majiteľ firmy ho musí nahradiť. Nie je to jednoduché, lebo nie je toľko záujemcov,“ dodal Reich. Ak náhradu nenájde, musí štátu vrátiť príspevok.

Projekt už pri schvaľovaní kritizovali združenia firiem, ale aj Únia autodopravcov Slovenska. Tvrdili, že v takejto podobe nemôže byť prínosom pri tvorbe miest.

„Samotné nastavenie projektu bolo zlé. Myšlienku nahnať za volanty 40-­tonových kolosov mladých ľudí bez praxe sme považovali a aj považujeme za obrovské bezpečnostné riziko pre obyvateľov Slovenska,“ hovorí Ingrid Rosová z únie. Preto ani o dotáciu nepožiadali.


Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  8. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  9. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  1. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  2. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  3. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  4. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  5. Legislative intention - recodification of the corporate law
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  9. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  10. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 15 263
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 499
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 700
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 961
  5. Po Slovensku na motorke 6 787
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 393
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 622
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 459
  9. Crème de la crème po slovensky 3 215
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 2 844
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

V Gelnici očkujú v priestoroch základnej školy.

Ako nazvete tých, ktorí vedome a vypočítavo vlastných voličov povzbudzujú v tom, aby umreli?


20. jún

Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 496 obetí.


a 4 ďalší 17 h
Predseda vlády Eduard Heger a predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen počas jej prijatia na Úrade vlády.

Podľa Hegera ide o veľký míľnik.


SITA 4 h

Neprehliadnite tiež

Slovenská pošta.

Počas 48 mesiacov môže Slovenská pošta za stráženie zaplatiť viac ako 9,5 milióna eur bez DPH.


SITA 18m

Od pondelka pokrýva sieť tri prvé dediny pri Bratislave.


SITA 2 h
Minister financií Eduard Heger a riaditeľ Inštitútu finančnej politiky Eduard Hagara počas tlačovej konferencie k reformnému plánu.

Hagara viedol inšitúť od apríla 2019, nový riaditeľ ho má nahradiť od októbra.


SITA 2 h
Ilustračné foto.

Parky trpia nadmernou ťažbou dreva aj výstavbou.


TASR 3 h