BRATISLAVA, LUXEMBURG. Čím viac sa predá poistiek, tým vyššie budú platby za opravu havarovaných alebo pokazených áut. Takúto dohodu uzavreli poisťovne Allianz a Generali v Maďarsku s tamojšími autoservismi.
Tie okrem opráv ponúkali aj havarijné a zákonné poistenie.
Maďarský Úrad na ochranu hospodárskej súťaže videl v dohode neférovú súťaž, poisťovne pokutoval. Allianz mala zaplatiť 18,2 milióna eur, Generali 3,6 milióna eur.
Menšie pokuty dostali aj opravovne áut. Podnikatelia so sankciami nesúhlasili, spor sa preto dostal pred Súdny dvor Európskej únie.
Dohody sú nebezpečné
Súdny dvor Európskej únie rozhodol, že dohody medzi poisťovňami a servismi môžu byť nebezpečné. Mohli by totiž ovplyvniť férovú súťaž nielen medzi poisťovňami, ale aj medzi autoservismi.
Dohody so servismi majú aj najväčšie poisťovne na Slovensku. Potvrdil to Vladimír Cvik zo spoločnosti Netfinancie, ktorá sprostredkúva rôzne druhy poistenia.
„Výber opravovne závisí vždy od rozhodnutia klienta. Prípadné dohody o spolupráci so servismi sa týkajú najmä urýchlenia a skvalitnenia poskytovaných služieb pre našich zákazníkov,“ hovorí Peter Ďurík, ktorý v poisťovni Kooperativa šéfuje úseku likvidácie poistných udalostí.
Aj poisťovňa ČSOB priznáva dohody s autoservismi, no tvrdí, že ich obsah sa týka len zrýchlenia služieb pre zákazníkov poisťovne. „Okrem toho umožňujú vykonať niektoré kroky bez nášho schválenia,“ vraví hovorkyňa skupiny ČSOB Zuzana Eliášová.
Niektoré opravovne podľa Cvika síce popri oprave pokazených vozidiel sprostredkovávajú aj poistenie, no o dohodách, že by mali opravovne vyššie platby podľa počtu predaných poistiek, nevie.
„Vo všeobecnosti poisťovne rešpektujú ceny práce a náhradných dielcov v autorizovaných a zmluvných servisoch. Môžu mať svoje limity, ale tie bývajú už súčasťou poistných podmienok,“ dodal Cvik.
Treba posúdiť ich vplyv
Dohody so slovenskými servismi má aj Allianz, ktorá bola v Maďarsku pokutovaná. Väčšinou rieši len poskytnutie náhradného vozidla, bezplatné odtiahnutie a ďalšie výhody pre klientov poisťovne.
V niektorých prípadoch si však Allianz určuje aj cenu: „Opravcovia v zásade účtujú našim klientom svoje bežné cenníkové ceny, v niektorých prípadoch je dohodnuté poskytovanie zliav z materiálu alebo práce,“ potvrdil Gabriel Tóth z Allianzu.
Súdny dvor vo svojom verdikte pripúšťa, že takéto dohody môžu byť bezproblémové, pretože na prvý pohľad ide o spoluprácu podnikateľov, ktorí si priamo nekonkurujú. Treba preto posudzovať citlivo, ako také dohody ovplyvňujú nielen správanie autoservisov, ale aj podnikanie poisťovní, rozhodli sudcovia.
Spoluprácu už preverovali
Protimonopolný úrad neprezradil, či dohody medzi servismi a poisťovňami bude preverovať. Jeho hovorkyňa Alena Sedláková však povedala, že v minulosti už prešetrovali ich spoluprácu.
„Vecná podstata prešetrovania bola iná ako v prípade Maďarska,“ upozornila.