Poľská konkurencia nášmu Cargu neublíži, tvrdí ministerstvo

Ministerstvo dopravy verí slovenskému železničnému dopravcovi. S poľským konkurentom obstojí, tvrdí.

(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia má podľa ministerstva dopravy všetky predpoklady, aby doma obstála v konkurenčnom boji s poľským nákladným železničným dopravcom PKP Cargo.

Rezort tvrdí, že výhodami slovenského Carga sú dôkladná znalosť domáceho prostredia, kvalifikovaný personál, ako aj dostatočné množstvo techniky a opravárenská základňa.

"Tým, že podniká doma, je predpoklad mierne nižších cien na personál. Nemá jazykový problém v komunikácii jeho personálu s manažérom infraštruktúry," uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Reagoval tak na otázku, nakoľko dokáže naše Cargo ako štátna firma konkurovať svojimi cenami za prepravu tovaru na liberalizovanom trhu iným železničným nákladným dopravcom v susedných štátoch.

Poplatky neznížia

Ministerstvo dopravy preto v súčasnosti nepovažuje za potrebné ďalšie zníženie poplatkov pre nákladné spoločnosti za využívanie železničnej infraštruktúry. Takéto opatrenie by totiž na druhej strane zaťažilo výdavky štátu na jej prevádzku.

"Domnievame sa, že tento krok aktuálne nie je potrebný. Zvýšilo by to nároky na štátny rozpočet a nemalo by to vplyv na získanie výhody slovenského Carga voči poľskému, či inému dopravcovi pri prepravách v SR," uviedol Kóňa.

Poplatky za používanie železničnej infraštruktúry sú podľa neho v SR na úrovni priemeru Európskej únie už od roku 2011. Sú pritom rovnaké pre všetkých domácich a zahraničných nákladných železničných dopravcov.

Privatizáciu Smer odmieta

Vládny Smer naďalej odmieta privatizáciu vysoko zadlženého a stále stratového Carga. Spoločnosť v uplynulých rokoch musela škrtať výdavky a pokračuje v masovom prepúšťaní ľudí. Navyše musí splácať štátnu pôžičku v objeme 166 mil. eur z čias prvej vlády Roberta Fica.

Rezort dopravy tvrdí, že v nákladnej železničnej doprave v Európe je viacero úspešných dopravcov. Národní železniční dopravcovia v rukách štátu fungujú aj v okolitých štátoch.

"Na zabezpečenie prepravy hromadných substrátov alebo nebezpečného tovaru pre potreby slovenských firiem je dobré mať spoľahlivého domáceho dopravcu, ktorý súčasne poskytovaním práce stabilizuje aj pracovné prostredie a sociálny zmier. Je samozrejmé, že tento dopravca musí poskytovať svoje služby za konkurencieschopné ceny," uzavrel Kóňa.

U.S. Steel ostane u Carga

Vláda sa v memorande so spoločnosťou U.S. Steel z 26. marca zaviazala zabezpečiť, že domáce Cargo vynaloží primerané úsilie poskytovať prepravné služby pre košickú oceliareň za konkurenčné ceny. U.S. Steel zas vyhlásil, že bude využívať Cargo ako preferovaného železničného dopravcu za predpokladu, že jeho ceny budú konkurenčné.

Cargo očakáva, že po zotrvaní U.S. Steel na Slovensku bude pokračovať ich doterajšia úspešná spolupráca. Železničný dopravca označil hutnícku spoločnosť za svojho významného klienta a stabilného partnera na trhu nákladnej železničnej prepravy. Cargo vlani pre U.S. Steel prepravilo 11,83 mil. ton tovaru, čo z jeho celkových výkonov v objeme 35,3 mil. ton to predstavovalo 33,5 %. Tržby Carga z prepravy pre U.S. Steel v minulom roku dosiahli 83,85 mil. eur, čiže 30,3 % z jeho celkových prepravných tržieb.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,646 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 566
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 134
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 098
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 922
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 866
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 481
  7. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 480
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 473
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 450
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 969

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

DOMOV

Café Európa: Aká bude budúcnosť Česka a Slovenska v Európe

Aké je naše miesto v Európskej únii? Sledujte diskusiu naživo.

Neprehliadnite tiež

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.

Český Tuzemák je rakovinotvorný, Česi sa však škodlivej látky nechcú vzdať

S rumovou arómou nemusí mať problém iba Česko, ale aj ďalšie štáty, kde sa výrobky zo spornej látky používajú.

Česi dlhujú v zahraničí vyše 4 bilióny korún, je to historické maximum

Zahraničný dlh Česka sa medziročne zvýšil o 1,161 bilióna korún.

Dotácia na zateplenie domu je vyššia, záujemcov o ňu pribudlo

Peňazí je viac, dokumentácie menej. Do tretieho kola vstúpili dotácie na zateplenie domov s novými pravidlami, získať možno až 8500 eur.