SME

Železničiari chcú vyššie platy od štátnych firiem

Kolektívne zmluvy na železniciach predĺžili zatiaľ o mesiac. Ak by to neurobili, v pondelok by už prestali platiť. Pomáhajú aj sprostredkovatelia.

Bližšie k vyriešeniu problému s platmi je štátny nákladný železničný prepravca Cargo, tvrdia odborári.Bližšie k vyriešeniu problému s platmi je štátny nákladný železničný prepravca Cargo, tvrdia odborári. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Kolektívne zmluvy na železniciach predĺžili zatiaľ o mesiac. Ak by to neurobili, v pondelok by už prestali platiť. Pomáhajú aj sprostredkovatelia

BRATISLAVA. Štátne železničné firmy majú okrem finančných problémov o jeden problém navyše.

S odborármi sa už týždne nevedia dohodnúť na tom, ako budú vyzerať platy ich zamestnancov. Týka sa to Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré sa starajú o koľajnice, a nákladného železničného Carga.

V oboch prípadoch situácia dospela tak ďaleko, že sa musela o mesiac predĺžiť kolektívna zmluva, ktorá mala platiť do konca marca.

Na konečnú dohodu si odbory s firmami prizvali nezávislých mediátorov.

Zhodnúť sa nevedia

Železnice
Rokovania
  • Železnice Slovenskej republiky, správca koľajníc
  • počet zamestnancov: vyše 14 000,
  • požiadavka odborov: rast platov o 4 až 5 %,
  • ponuka firmy: + 3 % k platu,
  • priemerný plat: 812 eur.
  • Železničná spoločnosť Cargo, nákladná doprava
  • počet zamestnancov: vyše 6800,
  • požiadavka odborov: 15 eur navyše k platu, firma vyčíslila sumárne nároky na 5,54 %,
  • ponuka firmy: bez zvýšenia platu,
  • priemerný plat: 789 eur.

    Zdroj: ŽSR, Cargo, OZZ

„V Cargu máme sprostredkovateľa, dohodli sme sa na ňom s firmou. V ŽSR nám ho určilo ministerstvo práce,“ vraví František Petroci z Odborového zväzu železničiarov.

Od Carga chcú železničiari aspoň nejaký rast platov. V percentách ho nevyjadrujú, hovoria o najmenej 15 eurách na zamestnanca.

Vedenie Carga sa zvyšovaniu platov bráni. Vypočítalo, že by ju splnenie požiadaviek odborárov stálo asi 4,8 milióna eur.

Má pritom dlhy vo výške 600 miliónov eur a prepúšťa asi 600 zamestnancov.

„Zamestnávateľ vzhľadom na celkovú ekonomickú situáciu v spoločnosti navrhol pre rok 2013 zachovanie priemernej mzdy z roku 2012,“ povedal hovorca Carga Martin Halanda.

Odôvodňuje to tým, že vlani rástli železničiarom platy takmer o päť percent, hoci pôvodne sa dohodli na dvojpercentnom náraste.

Vyhrážali sa štrajkom

Odborári to potvrdzujú. Napriek tomu zhodu s vedením firmy zatiaľ nevedia nájsť ani v tom, ako sa majú rozdeliť peniaze nevyčerpané zo sociálneho fondu určené na zájazdy či rekreácie.

Od ŽSR by chceli dostať odborári ešte viac.

„Zamestnávateľ ponúkol trojpercentné zvýšenie oproti plánu roku 2012. My sme v poslednom rokovaní navrhovali päť percent, ale neskôr sme už rokovali o štyroch percentách z našej strany,“ hovorí Petroci.

„Otázka novej kolektívnej zmluvy ŽSR na rok 2013 zatiaľ nebola uzatvorená, obe strany majú záujem dospieť k vzájomnej dohode,“ zareagovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Odborári sa správcovi koľajníc vyhrážali aj štrajkovou pohotovosťou. Bolo to však predtým, než sa predĺžila platnosť kolektívnej zmluvy z konca marca na koniec apríla.

Takáto situácia na železniciach nebola už niekoľko rokov. V Cargu naposledy pomáhal vyjednávať platy sprostredkovateľ v roku 2009. ŽSR zasa riešili podobnú situáciu v roku 2007, vraví Petroci.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že rokovania sú v kompetencii železničných firiem.

„Veríme, že s novou kolektívnou zmluvou budú spokojní zamestnanci na železniciach aj manažment. Proces rokovania je plne v kompetencii dotknutých strán,“ povedal hovorca rezortu Martin Kóňa.

ŽSR dosiahli v roku 2010 stratu vyše 100 miliónov eur, o rok neskôr o 70 miliónov eur nižšiu. Za rok 2012 avizuje firma po rokoch zisk.

Dohodla sa len jedna

Jediná štátna železničná firma, ktorá sa už s odborármi dohodla na platoch, je Železničná spoločnosť Slovensko. Tá má na starosti prepravu osôb.

Jej zamestnanci síce nedostanú vyššie platy, ale jednorazovú odmenu 110 eur na človeka. Táto firma, podobne ako aj ŽSR, dostáva na svoju činnosť ročne dotáciu asi 200 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 705
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 530
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 477
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 788
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 008
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 928
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 611
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 901
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 705
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 515
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 376
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 492
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 346
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 087
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ján Hargaš.

Raši sa zneužívania neobáva.


TASR
Minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Richard Raši.

Čo môžu naozaj zmeniť nové pravidlá pre štátne nákupy


Európska centrálna banka.

Banka naznačila možné zníženie úrokov v júni.


TASR
Citroën C5 Aircross.

Južne od Moskvy začne ruská firma montovať C5 Aircross.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 705
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 515
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 376
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 492
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 346
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 087
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu