SME
Pondelok, 19. október, 2020 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Železničiari chcú vyššie platy od štátnych firiem

Kolektívne zmluvy na železniciach predĺžili zatiaľ o mesiac. Ak by to neurobili, v pondelok by už prestali platiť. Pomáhajú aj sprostredkovatelia.

Bližšie k vyriešeniu problému s platmi je štátny nákladný železničný prepravca Cargo, tvrdia odborári.Bližšie k vyriešeniu problému s platmi je štátny nákladný železničný prepravca Cargo, tvrdia odborári. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Kolektívne zmluvy na železniciach predĺžili zatiaľ o mesiac. Ak by to neurobili, v pondelok by už prestali platiť. Pomáhajú aj sprostredkovatelia

BRATISLAVA. Štátne železničné firmy majú okrem finančných problémov o jeden problém navyše.

S odborármi sa už týždne nevedia dohodnúť na tom, ako budú vyzerať platy ich zamestnancov. Týka sa to Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré sa starajú o koľajnice, a nákladného železničného Carga.

V oboch prípadoch situácia dospela tak ďaleko, že sa musela o mesiac predĺžiť kolektívna zmluva, ktorá mala platiť do konca marca.

Na konečnú dohodu si odbory s firmami prizvali nezávislých mediátorov.

Zhodnúť sa nevedia

Železnice
Rokovania
  • Železnice Slovenskej republiky, správca koľajníc
  • počet zamestnancov: vyše 14 000,
  • požiadavka odborov: rast platov o 4 až 5 %,
  • ponuka firmy: + 3 % k platu,
  • priemerný plat: 812 eur.
  • Železničná spoločnosť Cargo, nákladná doprava
  • počet zamestnancov: vyše 6800,
  • požiadavka odborov: 15 eur navyše k platu, firma vyčíslila sumárne nároky na 5,54 %,
  • ponuka firmy: bez zvýšenia platu,
  • priemerný plat: 789 eur.

    Zdroj: ŽSR, Cargo, OZZ

„V Cargu máme sprostredkovateľa, dohodli sme sa na ňom s firmou. V ŽSR nám ho určilo ministerstvo práce,“ vraví František Petroci z Odborového zväzu železničiarov.

Od Carga chcú železničiari aspoň nejaký rast platov. V percentách ho nevyjadrujú, hovoria o najmenej 15 eurách na zamestnanca.

Vedenie Carga sa zvyšovaniu platov bráni. Vypočítalo, že by ju splnenie požiadaviek odborárov stálo asi 4,8 milióna eur.

Má pritom dlhy vo výške 600 miliónov eur a prepúšťa asi 600 zamestnancov.

„Zamestnávateľ vzhľadom na celkovú ekonomickú situáciu v spoločnosti navrhol pre rok 2013 zachovanie priemernej mzdy z roku 2012,“ povedal hovorca Carga Martin Halanda.

Odôvodňuje to tým, že vlani rástli železničiarom platy takmer o päť percent, hoci pôvodne sa dohodli na dvojpercentnom náraste.

Vyhrážali sa štrajkom

Odborári to potvrdzujú. Napriek tomu zhodu s vedením firmy zatiaľ nevedia nájsť ani v tom, ako sa majú rozdeliť peniaze nevyčerpané zo sociálneho fondu určené na zájazdy či rekreácie.

Od ŽSR by chceli dostať odborári ešte viac.

„Zamestnávateľ ponúkol trojpercentné zvýšenie oproti plánu roku 2012. My sme v poslednom rokovaní navrhovali päť percent, ale neskôr sme už rokovali o štyroch percentách z našej strany,“ hovorí Petroci.

„Otázka novej kolektívnej zmluvy ŽSR na rok 2013 zatiaľ nebola uzatvorená, obe strany majú záujem dospieť k vzájomnej dohode,“ zareagovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Odborári sa správcovi koľajníc vyhrážali aj štrajkovou pohotovosťou. Bolo to však predtým, než sa predĺžila platnosť kolektívnej zmluvy z konca marca na koniec apríla.

Takáto situácia na železniciach nebola už niekoľko rokov. V Cargu naposledy pomáhal vyjednávať platy sprostredkovateľ v roku 2009. ŽSR zasa riešili podobnú situáciu v roku 2007, vraví Petroci.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že rokovania sú v kompetencii železničných firiem.

„Veríme, že s novou kolektívnou zmluvou budú spokojní zamestnanci na železniciach aj manažment. Proces rokovania je plne v kompetencii dotknutých strán,“ povedal hovorca rezortu Martin Kóňa.

ŽSR dosiahli v roku 2010 stratu vyše 100 miliónov eur, o rok neskôr o 70 miliónov eur nižšiu. Za rok 2012 avizuje firma po rokoch zisk.

Dohodla sa len jedna

Jediná štátna železničná firma, ktorá sa už s odborármi dohodla na platoch, je Železničná spoločnosť Slovensko. Tá má na starosti prepravu osôb.

Jej zamestnanci síce nedostanú vyššie platy, ale jednorazovú odmenu 110 eur na človeka. Táto firma, podobne ako aj ŽSR, dostáva na svoju činnosť ročne dotáciu asi 200 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čím môže Slovensko pomôcť vo svete? Ukážkovou nemocnicou
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  7. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  8. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  9. Prieskum: Prázdnu peňaženku už zažilo sedem z desiatich Slovákov
  10. Stretne sa minister, bankár a analytik. Zhodnú sa na niečom?
  1. Úpravy automobilov pre ZŤP
  2. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  3. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  7. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  8. Tovar vám vynesú na miesto, ktoré ukážete prstom
  9. Slováci sú pri výbere investičných produktov čoraz náročnejší
  10. Humenčanov čakajú extra zľavy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 532
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 405
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 177
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 856
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 559
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 270
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 773
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 114
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 907
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 598
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Samuela Marca

Ako prežiť druhú vlnu (píše Samo Marec)

Čo môže robiť neveľmi dobrý škrabák?

Ilustračné foto

Armáda predstavila základný plán celoplošného testovania

Ministerstvo obrany identifikovalo päťtisíc odberných miest.

Testovanie obyvateľov na Covid-19 v odberovom centre v Košiciach.

Trnku potrestali iba symbolicky, môže sa dostať aj k ušlému platu

Čižnár pre svojho predchodcu pôvodne žiadal stratu funkcie.

Bývalý generálny prokurátor Dobroslav Trnka s ochranným rúškom počas ústneho pojednávania pred disciplinárnou komisiou Generálnej prokuratúry SR v Bratislave.
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Americkej ekonomike bude trvať ešte rok, kým sa vzchopí z koronakrízy

Trh práce bude zrejme potrebovať ešte dlhšie obdobie.

Koronavírus vo svete: Muž kráča popri zatvorenom obchode v Niles 21. mája 2020.

Ropný koncern ConocoPhillips kúpi Concho Resources za 9,7 miliardy USD

ConocoPhillips sa zaradí medzi najväčších producentov ropy v Permskej kotline.

Benzínová stanica americkej ropnej spoločnosti ConocoPhillips.

Spoločné poľovačky sa môžu konať, hygienici určili pravidlá

Zákaz zhromažďovania sa v počte vyššom ako šesť osôb sa nevzťahuje na organizovanie poľovačiek.

Ilustračná fotografia.

Rodičovský príspevok a prídavok na dieťa sa majú od januára zvýšiť

Nárast súm rodičovského príspevku súvisí so zvýšením životného minima.

Ilustračné foto