SME
Streda, 16. október, 2019 | Meniny má Vladimíra

Železničiari chcú vyššie platy od štátnych firiem

Kolektívne zmluvy na železniciach predĺžili zatiaľ o mesiac. Ak by to neurobili, v pondelok by už prestali platiť. Pomáhajú aj sprostredkovatelia.

Bližšie k vyriešeniu problému s platmi je štátny nákladný železničný prepravca Cargo, tvrdia odborári.Bližšie k vyriešeniu problému s platmi je štátny nákladný železničný prepravca Cargo, tvrdia odborári.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Kolektívne zmluvy na železniciach predĺžili zatiaľ o mesiac. Ak by to neurobili, v pondelok by už prestali platiť. Pomáhajú aj sprostredkovatelia

BRATISLAVA. Štátne železničné firmy majú okrem finančných problémov o jeden problém navyše.

S odborármi sa už týždne nevedia dohodnúť na tom, ako budú vyzerať platy ich zamestnancov. Týka sa to Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré sa starajú o koľajnice, a nákladného železničného Carga.

V oboch prípadoch situácia dospela tak ďaleko, že sa musela o mesiac predĺžiť kolektívna zmluva, ktorá mala platiť do konca marca.

Na konečnú dohodu si odbory s firmami prizvali nezávislých mediátorov.

Zhodnúť sa nevedia

Železnice
Rokovania
  • Železnice Slovenskej republiky, správca koľajníc
  • počet zamestnancov: vyše 14 000,
  • požiadavka odborov: rast platov o 4 až 5 %,
  • ponuka firmy: + 3 % k platu,
  • priemerný plat: 812 eur.
  • Železničná spoločnosť Cargo, nákladná doprava
  • počet zamestnancov: vyše 6800,
  • požiadavka odborov: 15 eur navyše k platu, firma vyčíslila sumárne nároky na 5,54 %,
  • ponuka firmy: bez zvýšenia platu,
  • priemerný plat: 789 eur.

    Zdroj: ŽSR, Cargo, OZZ

„V Cargu máme sprostredkovateľa, dohodli sme sa na ňom s firmou. V ŽSR nám ho určilo ministerstvo práce,“ vraví František Petroci z Odborového zväzu železničiarov.

Od Carga chcú železničiari aspoň nejaký rast platov. V percentách ho nevyjadrujú, hovoria o najmenej 15 eurách na zamestnanca.

Vedenie Carga sa zvyšovaniu platov bráni. Vypočítalo, že by ju splnenie požiadaviek odborárov stálo asi 4,8 milióna eur.

Má pritom dlhy vo výške 600 miliónov eur a prepúšťa asi 600 zamestnancov.

„Zamestnávateľ vzhľadom na celkovú ekonomickú situáciu v spoločnosti navrhol pre rok 2013 zachovanie priemernej mzdy z roku 2012,“ povedal hovorca Carga Martin Halanda.

Odôvodňuje to tým, že vlani rástli železničiarom platy takmer o päť percent, hoci pôvodne sa dohodli na dvojpercentnom náraste.

Vyhrážali sa štrajkom

Odborári to potvrdzujú. Napriek tomu zhodu s vedením firmy zatiaľ nevedia nájsť ani v tom, ako sa majú rozdeliť peniaze nevyčerpané zo sociálneho fondu určené na zájazdy či rekreácie.

Od ŽSR by chceli dostať odborári ešte viac.

„Zamestnávateľ ponúkol trojpercentné zvýšenie oproti plánu roku 2012. My sme v poslednom rokovaní navrhovali päť percent, ale neskôr sme už rokovali o štyroch percentách z našej strany,“ hovorí Petroci.

„Otázka novej kolektívnej zmluvy ŽSR na rok 2013 zatiaľ nebola uzatvorená, obe strany majú záujem dospieť k vzájomnej dohode,“ zareagovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Odborári sa správcovi koľajníc vyhrážali aj štrajkovou pohotovosťou. Bolo to však predtým, než sa predĺžila platnosť kolektívnej zmluvy z konca marca na koniec apríla.

Takáto situácia na železniciach nebola už niekoľko rokov. V Cargu naposledy pomáhal vyjednávať platy sprostredkovateľ v roku 2009. ŽSR zasa riešili podobnú situáciu v roku 2007, vraví Petroci.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že rokovania sú v kompetencii železničných firiem.

„Veríme, že s novou kolektívnou zmluvou budú spokojní zamestnanci na železniciach aj manažment. Proces rokovania je plne v kompetencii dotknutých strán,“ povedal hovorca rezortu Martin Kóňa.

ŽSR dosiahli v roku 2010 stratu vyše 100 miliónov eur, o rok neskôr o 70 miliónov eur nižšiu. Za rok 2012 avizuje firma po rokoch zisk.

Dohodla sa len jedna

Jediná štátna železničná firma, ktorá sa už s odborármi dohodla na platoch, je Železničná spoločnosť Slovensko. Tá má na starosti prepravu osôb.

Jej zamestnanci síce nedostanú vyššie platy, ale jednorazovú odmenu 110 eur na človeka. Táto firma, podobne ako aj ŽSR, dostáva na svoju činnosť ročne dotáciu asi 200 miliónov eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  2. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  4. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 773
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 767
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 11 169
  4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 11 126
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 095
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 531
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 234
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 026
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 818
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 7 588