Kolektívne zmluvy na železniciach predĺžili zatiaľ o mesiac. Ak by to neurobili, v pondelok by už prestali platiť. Pomáhajú aj sprostredkovatelia
BRATISLAVA. Štátne železničné firmy majú okrem finančných problémov o jeden problém navyše.
S odborármi sa už týždne nevedia dohodnúť na tom, ako budú vyzerať platy ich zamestnancov. Týka sa to Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré sa starajú o koľajnice, a nákladného železničného Carga.
V oboch prípadoch situácia dospela tak ďaleko, že sa musela o mesiac predĺžiť kolektívna zmluva, ktorá mala platiť do konca marca.
Na konečnú dohodu si odbory s firmami prizvali nezávislých mediátorov.
Zhodnúť sa nevedia
- Železnice Slovenskej republiky, správca koľajníc
- počet zamestnancov: vyše 14 000,
- požiadavka odborov: rast platov o 4 až 5 %,
- ponuka firmy: + 3 % k platu,
- priemerný plat: 812 eur.
- Železničná spoločnosť Cargo, nákladná doprava
- počet zamestnancov: vyše 6800,
- požiadavka odborov: 15 eur navyše k platu, firma vyčíslila sumárne nároky na 5,54 %,
- ponuka firmy: bez zvýšenia platu,
- priemerný plat: 789 eur.
Zdroj: ŽSR, Cargo, OZZ
„V Cargu máme sprostredkovateľa, dohodli sme sa na ňom s firmou. V ŽSR nám ho určilo ministerstvo práce,“ vraví František Petroci z Odborového zväzu železničiarov.
Od Carga chcú železničiari aspoň nejaký rast platov. V percentách ho nevyjadrujú, hovoria o najmenej 15 eurách na zamestnanca.
Vedenie Carga sa zvyšovaniu platov bráni. Vypočítalo, že by ju splnenie požiadaviek odborárov stálo asi 4,8 milióna eur.
Má pritom dlhy vo výške 600 miliónov eur a prepúšťa asi 600 zamestnancov.
„Zamestnávateľ vzhľadom na celkovú ekonomickú situáciu v spoločnosti navrhol pre rok 2013 zachovanie priemernej mzdy z roku 2012,“ povedal hovorca Carga Martin Halanda.
Odôvodňuje to tým, že vlani rástli železničiarom platy takmer o päť percent, hoci pôvodne sa dohodli na dvojpercentnom náraste.
Vyhrážali sa štrajkom
Odborári to potvrdzujú. Napriek tomu zhodu s vedením firmy zatiaľ nevedia nájsť ani v tom, ako sa majú rozdeliť peniaze nevyčerpané zo sociálneho fondu určené na zájazdy či rekreácie.
Od ŽSR by chceli dostať odborári ešte viac.
„Zamestnávateľ ponúkol trojpercentné zvýšenie oproti plánu roku 2012. My sme v poslednom rokovaní navrhovali päť percent, ale neskôr sme už rokovali o štyroch percentách z našej strany,“ hovorí Petroci.
„Otázka novej kolektívnej zmluvy ŽSR na rok 2013 zatiaľ nebola uzatvorená, obe strany majú záujem dospieť k vzájomnej dohode,“ zareagovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Odborári sa správcovi koľajníc vyhrážali aj štrajkovou pohotovosťou. Bolo to však predtým, než sa predĺžila platnosť kolektívnej zmluvy z konca marca na koniec apríla.
Takáto situácia na železniciach nebola už niekoľko rokov. V Cargu naposledy pomáhal vyjednávať platy sprostredkovateľ v roku 2009. ŽSR zasa riešili podobnú situáciu v roku 2007, vraví Petroci.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že rokovania sú v kompetencii železničných firiem.
„Veríme, že s novou kolektívnou zmluvou budú spokojní zamestnanci na železniciach aj manažment. Proces rokovania je plne v kompetencii dotknutých strán,“ povedal hovorca rezortu Martin Kóňa.
ŽSR dosiahli v roku 2010 stratu vyše 100 miliónov eur, o rok neskôr o 70 miliónov eur nižšiu. Za rok 2012 avizuje firma po rokoch zisk.
Dohodla sa len jedna
Jediná štátna železničná firma, ktorá sa už s odborármi dohodla na platoch, je Železničná spoločnosť Slovensko. Tá má na starosti prepravu osôb.
Jej zamestnanci síce nedostanú vyššie platy, ale jednorazovú odmenu 110 eur na človeka. Táto firma, podobne ako aj ŽSR, dostáva na svoju činnosť ročne dotáciu asi 200 miliónov eur.