Slovensko na opravu ciest podľa Freša potrebuje miliardu eur

Freša hovorí, že by sa malo začať diskutovať o zmenách v parametroch fiškálnej decentralizácie, ktoré sa nastavovali na prelome tisícročí.

Predseda SDKÚ Pavol Frešo.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Na opravy ciest na celom Slovensku, ktoré sú v rukách samosprávy, chýba podľa poslanca za SDKÚ a bratislavského župana Pavla Freša asi miliarda eur.

"Žiadna daň z motorových vozidiel nepokryje takú údržbu ani v horizonte desiatich rokov," uviedol v pondelok v parlamentnej rozprave k dvojici noviel o miestnych daniach a o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samosprávy Frešo.

Otázku investičného dlhu v cestnej infraštruktúre považuje šéf SDKÚ za dlhodobý problém, o ktorom sa musí začať diskutovať.

Do úvahy podľa Freša v tomto prípade prichádza aj vážna debata o zmenách v parametroch fiškálnej decentralizácie, ktoré sa nastavovali na prelome tisícročí.

Za výtlky môžu aj starostovia, nielen počasie, píše šéf Transparency International.

Frešo stojí za Miškovom

Obe novely, ktoré do národnej rady predložil poslanec za SaS Juraj Miškov, považuje Frešo za spravodlivé. Podľa jeho slov riešia akútny problém s opravou ciest v Bratislave a poukazujú aj na to, že sa s touto otázkou musí Slovensko aj v ďalších krajoch a mestách vysporiadať v budúcnosti.

Podľa Miškovovej novely by z výnosu z dane od majiteľov áut išlo kraju 80 percent sumy a Bratislave 20 percent. Tento pomer podľa Miškova zodpovedá pomeru kilometrov ciest, ktoré má v správe kraj a mesto, kraj sa stará o približne 400 km ciest a mesto spravuje približne 100 kilometrov ciest.

Na oplátku Miškov ako kompenzáciu výpadku príjmov kraja navrhuje spravodlivejšie rozdelenie výnosu z dane od fyzických osôb, kde je Bratislavský kraj oproti iným znevýhodnený, na obyvateľa poberá výrazne menej ako ostatné kraje.

Frešo: Cesty sú viac vyťažené

Frešo s návrhmi súhlasí, pre Bratislavský kraj sú fiškálne neutrálne.

Frešo zároveň zdôraznil, že aj keď má kraj s hlavným mestom oproti iným krajom v správe relatívne menej km ciest, ide o komunikácie, ktoré sú enormne vyťažené, a aj ich údržba je finančne náročnejšia ako pri cestách, po ktorých jazdí neporovnateľne menej automobilov.

Mesto na svojom území spravuje cesty I. a II. triedy a prejazdné úseky, bratislavské mestské časti sa starajú o cesty III. a IV. triedy. Bratislavský samosprávny kraj sa stará o cesty v okolí hlavného mesta.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 017
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 879
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 074
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 404
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 900
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 268
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 091
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 612
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 768
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 711

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

Neprehliadnite tiež

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

Šéf PSA: Opel zostane aj po prevzatí nemeckou firmou

Existujú totiž zákazníci, ktorí nekupujú francúzske značky.

Posúvanie dôchodku sa nepáči ľuďom ani odborom. Štát nevylučuje zmenu

V roku 2017 sa dôchodok posunul o dva a pol mesiaca, v roku 2018 sa má posunúť o dva mesiace.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop