MÉDIÁ

Noviny sa menia, hľadajú príbeh v číslach

Svetové médiá sa čoraz častejšie snažia vypozorovať javy a príbehy analýzou databáz.

Čísla menia žurnalistiku.(Zdroj: SME)

Čoraz väčšie množstvo voľne dostupných dát mení tvár žurnalistiky.

BRATISLAVA. Pacient s mŕtvicou čakal na záchranku 29 minút, k obeti sexuálneho útoku dorazila sanitka po trištvrte hodine a strelnú ranu ošetril lekár po 46 minútach.

Keď v roku 2011 zverejnil malý spravodajský portál The Detail tieto zistenia, rozpútal v Severnom Írsku debatu o dostupnosti prvej pomoci. Nešlo pritom o text založený na individuálnych prípadoch, ale o hĺbkovú analýzu dát.

Novinári po preštudovaní podrobností o vyše 200-tisíc volaniach na tiesňovú linku zistili, že tretina výjazdov k pacientom v ohrození života presiahla predpokladaných osem minút. Údaje novinári spracovali do interaktívnej mapy a čitatelia si mohli sami porovnať dostupnosť pomoci.

Ako rýchlo príde sanitka? Sieť rýchlej zdravotnej pomoci je v Severnom Írsku veľmi nerovnomerná, ukázala práca Kathryn Torney v thedetail.tv.

View The Detail’s ambulance response interactive map in a full screen map

Príbeh schovaný za číslami

Príbehy, ktoré novinári dosiaľ získavali najmä na stretnutiach v kaviarňach, dnes čoraz častejšie dolujú z dát.

„To sa bude diať aj ďalej, ale oveľa viac to bude aj o analyzovaní dát a ich zasadzovaní do perspektívy, ktorá pomôže ľuďom vidieť, čo sa v krajine naozaj deje,“ hovorí v Príručke dátovej žurnalistiky tvorca webu Tim Berners-Lee.

Novinár John Burn Murdoch, ktorého na Slovensko nedávno pozvala Aliancia Fair-play a ktorý tvorí datablog denníka The Guardian, upozorňuje, že nové trendy neznamenajú odklon od príbehu.

„Naopak, aj v dátach treba vydolovať príbeh.“

Ak sa to podarí, príbehy vyrysované na pozadí tvrdých dát vypovedajú o spoločnosti často omnoho viac ako náhodné tipy. Slobodnejší sú aj novinári, ktorí sú menej závislí od tipov či citácií.

„Dátová žurnalistika umožňuje objaviť podstatné trendy a súvislosti, teda to, čím sú noviny dôležité pre spoločnosť a zaujímavé pre čitateľov,“ hovorí Jan Boček z datablogu českých Hospodářskych novín.

„Môže pomôcť ku skvalitneniu verejnej debaty. Aby sa viedla skôr na základe faktov a menej pod vplyvom emócií, domnienok a mediálnej manipulácie.“

Médiá brzdia veľké nároky

V českom a slovenskom priestore sú Hospodářské noviny v práci s dátami najďalej a vďaka ich analýze sa im podarilo vystopovať utajených dodávateľov pološtátnej firmy ČEZ alebo upozorniť na maniere pražských policajtov, ktorí pri odťahovaní áut skôr ako na bezpečnosť premávky mysleli na pohodlie.

Aj ony však s dátami pracujú vo výrazne skromnejších pomeroch ako vo svete.

„Zatiaľ nám chýbajú skúsenosti a aj z časových a finančných dôvodov používame skôr viac 'predvarené' služby ako vlastné aplikácie a vizualizácie,“ priznáva Boček.

Veľké nároky na technické zručnosti a čas sú dôvodom, prečo personálne a finančne podvyživené slovenské médiá zaostávajú ešte väčšmi.

Kedy sa ľudia rozchádzajú? David McCandless a Lee Byron získali dáta zo statusov na Facebooku


Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.

Staromódny svet

Predstavu o náročnosti príbehov dátovej žurnalistiky ponúka jeden z jej priekopníkov britský novinár David McCandless.

Na vytvorenie interaktívnej mapy porovnávajúcej rozšírené tvrdenia o zdravotných účinkoch potravín s medicínskymi výskumami musel prelúskať asi tisícku štúdií.

„Bolo to frustrujúce, pretože som mal urobiť 250 vizualizácií do svojej knihy, a týmto som strávil mesiac práce a mal som len dve stránky,“ opisuje v prednáške na stránke Ted.com.

Dátová žurnalistika si vyžaduje aj isté programátorské a štatistické zručnosti. „Hnevá ma, keď vidím, ako sa niekedy dáta nesprávne interpretujú,“ hovorí Murdoch z Guardianu.

To sú zrejme aj dôvody, prečo sa trendu nevenujú ani naše univerzity. „Akoby ešte neobjavili, ako veľmi sa zmenil svet a stále fungujú na staromódnom rozdelení na printy, televízie, rozhlas či web,“ hovorí Zuzana Wienk z Aliancie Fair­play.

Ján Hacek, ktorý vyučuje nové médiá na bratislavskej katedre žurnalistiky, tvrdí, že nové trendy pozorujú, no študentom zatiaľ chýbajú praktické zručnosti.

„Na humanitných odboroch sa, žiaľ, ignoruje štatistika, hoci diplomové a dizertačné práce by mali byť založené práve na analytickom výskume,“ vraví.

Vestník je zrazu zložitý

V jednom zo základných novinárskych zdrojov – Vestníku Úradu verejného obstarávania sa hľadá veľmi ťažko.

BRATISLAVA. Je to jeden z hlavných zdrojov, ktorý sledujú firmy, ktoré sa chcú uchádzať o štátne zákazky, ale aj novinári, ktorí sa snažia odhaliť klientelizmus a plytvanie s verejnými prostriedkami.

Webový Vestník Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý denne navštevujú stovky ľudí, sa po úpravách stránky pred pár mesiacmi stal nezrozumiteľným a vyhľadáva sa v ňom oveľa ťažšie.

„Pôsobí to, ako by ÚVO poskytoval len dáta od roku 2009. Zdá sa, že opäť nastala situácia, keď watchdogové organizácie poskytujú o fungovaní štátu úplnejšie informácie ako samotná štátna správa,“ hovorí Peter Kunder z Aliancie Fair­play.

Aliancia podľa neho už dávno rezignovala z vyhľadávania v oficiálnom vestníku a urobila si vlastný systém datanest.sk.

ÚVO tvrdí, že je jeho systém je v poriadku. „Máme aj negatívne ohlasy, ktoré ak sa analyzujú, končia v drvivej väčšine v polohe, že sťažovateľ viac-menej principiálne nečíta metodické usmernenia a návody,“ odpísal úrad.

Miroslav Kern

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 12 258
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 842
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 485
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 467
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 273
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 871
  7. Kam do tepla v januári? 2 076
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 862
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 689
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 002

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kuzminová: Presvedčila som sa, že chyba nie je v streleckej forme

Slovenská biatlonistka je bez stresu a vo väčšej pohode. V stíhacích pretekoch skončila jedenásta.

PLUS

Logopedička: Nikdy nie je neskoro odnaučiť sa ráčkovať

Detí s problémami je čoraz viac.

KOMENTÁRE

Aký bude Trump bez Bannona

S odchodom vplyvného poradcu pohasne aj Trumpov záujem o biely nacionalizmus.

Neprehliadnite tiež

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.

Ak sa Bory v Bratislave rozšíria, Penta chce investovať do infraštruktúry

Investor vynaložil na infraštruktúru v zóne Bory viac ako 30 miliónov eur.

Nemecké akciové indexy posilňujú vďaka výborným výsledkom firiem

Z nemeckých firiem prichádzajú dobré správy o ich hospodárení v roku 2017.

Orkán Friederika napáchal v Nemecku škody najmenej za pol miliardy

Orkán patril podľa poisťovní v tomto storočí medzi najsilnejšie búrky.

V USA dražili Hitlerov mercedes, nikto ho nekúpil

Nikto nebol ochotný zaplatiť ani minimálne požadovanú cenu.