New York 24. septembra (TASR) - Klesajúce ceny akcií, rast nezamestnanosti a obavy z možného vojenského útoku USA voči Iraku narušili dôveru amerických spotrebiteľov v septembri.
Súkromná výskumná skupina Conference Board uvádza, že jej index spotrebiteľskej dôvery v septembri medzimesačne klesol z 94,5 na 93,3 bodu, čo zodpovedá najnižšej úrovni od novembra 2001. Analytici očakávali pokles indexu na 92,3 bodu.
Index súčasnej situácie, ktorý sleduje postoj spotrebiteľov k stavu hospodárstva a ich finančnej situácii, sa v septembri medzimesačne znížil z 93,1 na 88,5 bodu. Index očakávaní, ktorý hodnotí očakávania spotrebiteľov na nadchádzajúcich šesť mesiacov, sa naproti tomu mierne zvýšil - z 95,5 na 96,5 bodu. Na druhej strane však spotrebitelia na budúcich šesť mesiacov zredukovali plány nakúpiť veľké položky, napríklad, automobily, domáce spotrebiče či nový dom.
Nárast zaznamenali aj obavy zo situácie na trhu práce. Počet respondentov, podľa ktorých názoru je ťažké získať pracovné miesto, sa zvýšil na najvyššiu úroveň za viac než jeden rok. V septembri malo tento negatívny postoj 25,5% opýtaných v porovnaní s augustovou úrovňou 23,8%.
Hoci si spotrebiteľské výdavky doteraz udržiavali čulé tempo, keďže Američania využívali celý rad zliav a výhodných ponúk, najnovšie správy naznačujú určité oslabenie. To vyvoláva obavy ekonómov, že pokles spotrebiteľských výdavkov, ktoré tvoria dve tretiny ekonomickej aktivity v USA, ohrozí oživenie hospodárstva.
* 1 sov