Brusel chce mať istotu, že diaľnica D3 do Poľska bude vyťažená

Štát musí presvedčiť euroúradníkov, že medzi Žilinou a Poľskom bude jazdiť veľa áut.

Vláda chce rozbehnúť výstavbu ďalších diaľnic.(Zdroj: Ilustračné - SITA)

BRATISLAVA. Štát ráta s tým, že sa bude 12-­kilometrový úsek diaľnice D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým, ktorý práve tendruje, spolufinancovať z eurofondov.

Európska komisia sa však chce najprv presvedčiť, že peniaze na tento úsek nevynaloží zbytočne.

Chce sa uistiť, že je výstavba úseku pre počty áut, ktoré po nej budú jazdiť, nevyhnutná.

„V prípade D3 boli vznesené otázky, ktoré súvisia s intenzitou dopravy, projektového dizajnu, nákladov a socioekonomickým opodstatnením projektu,“ povedala Ingrid Ludviková zo zastúpenia Komisie na Slovensku.

Slovenskí zástupcovia už podľa nej chystajú dopravnú štúdiu pre tento úsek. Keď bude hotová, diskusie budú pokračovať. Záväzné formálne stanovisko Brusel zaujme, až keď budeme na diaľnicu oficiálne žiadať peniaze.

Robili si už anketu

Ministerstvo dopravy hovorí, že má dokumenty pripravené. Na hraničných priechodoch s Českom a Poľskom v regióne Oravy a Kysúc sa totiž robil anketový prieskum.

„Je možné skonštatovať, že dopravné intenzity v úseku D3 Svrčinovec – Skalité sú dostačujúce na splnenie podmienky ekonomickej miery návratnosti,“ povedal hovorca rezortu Martin Kóňa.

Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline hovorí, že po paralelnom úseku dnes prechádza asi tritisíc áut denne, z nich takmer 700 nákladných.

„Je to však preto, že je tam obmedzená doprava do 7,5 tony a cesta z Poľska sa ťahá cez dediny. Priemerná rýchlosť úseku nie je viac ako 50 až 60 kilometrov za hodinu,“ hovorí Kajánek.

Vodiči preto radšej obídu túto cestu cez Česko a na Slovensko sa pripájajú smerom z Českého Těšína vo Svrčinovci. Najviac áut, vyše 20­-tisíc, na ceste paralelnej k D3 nameral ústav medzi Kysuckým Novým Mestom a Čadcou.

Preveruje ju úrad?

Ak aj Brusel prijme argumenty ministerstva dopravy, stále nemusí peniaze na diaľnicu dostať. Tá je totiž teraz podľa informácií SME pod drobnohľadom Protimonopolného úradu.

Ten takéto informácie spravidla nekomentuje. No podľa kuloárnych informácií sa už inšpektori boli pozrieť v Národnej diaľničnej spoločnosti. Majú údajne podozrenie, že v tendri o diaľnicu sa firmy dohodli, kto podá akú ponuku.

Najlacnejšie vychádza stavba úseku od konzorcia pod vedením Váhostavu. Ten podozrenia odmieta s tým, že o vyšetrovaní nevie, rovnako ako jeho partner v konzorciu Strabag.

dialnica_res.jpg

Primátor Choma a Kia chcú diaľnicu do Poľska

Kia a jej sesterská automobilka Hyundai v Česku si posielajú prevodovky. Diaľnica D3 vraj pomôže aj ďalším.

BRATISLAVA. Potrebujeme vôbec diaľnicu číslo tri v ťažkom teréne na severe krajiny? Názory na to sa rôznia.

„Stavať D3 k poľskej hranici je nezmysel. Do Poľska vedú cez Slovensko významnejšie trasy ako kysucká. Najväčším priechodom v Trstenej prechádza mnohonásobne viac áut,“ povedal nedávno Juraj Mesík, občiansky aktivista a konzultant Svetovej banky.

Dopravný analytik Inštitútu dopravnej politiky Juraj Čermák hovorí, že priechod v Trstenej nestačí.

„Pre žilinskú Kiu a jej sesterskú automobilku Hyundai v Česku,“ vysvetľuje nárast počtu kamiónov na cestách paralelných s plánovanou diaľnicou. Tovar sa totiž presúva aj medzi sesterskými automobilkami navzájom.

„Objem prepravovaných motorov, respektíve prevodoviek medzi našou spoločnosťou a závodom Hyundai v českých Nošoviciach rastie, rovnako ako aj objem dodaných dielcov od našich partnerov z Poľska,“ povedal hovorca žilinskej Kie Jozef Bačé.

Dodal, že v prípade nehody alebo zlého počasia môže dôjsť k omeškaniu dodávok, čo má zlý vplyv na výrobu. Podľa Bačého by diaľnicu D3 uvítalo aj mnoho ďalších firiem, nielen z oblasti automobilového priemyslu.

Súhlasí s ním Ján Mišura zo žilinskej Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory. „Podnikatelia a investori potrebujú prioritne postaviť rozostavaný úsek Svrčinovec - Zwardon a neskôr úsek Strážov - Brodno. Máme k tomu vyjadrenú podporu stoviek podnikateľov,“ hovorí. Mená firiem však neuviedol.

Diaľnicu chce aj žilinský primátor Igor Choma. „Žiline by D3 rozhodne pomohla, najmä odklonením všetkej dopravy smerujúcej na sever z mestskej estakády a znížením dopravného zaťaženia v meste,“ povedal.

Od Žiliny až po Čadcu by mala byť v plnom profile, ďalej na poľskú hranicu podľa neho stačí jeden pruh tam a jeden naspäť.

Daniela Krajanová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 560
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 495
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 11 450
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 10 645
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 185
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 463
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 396
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 382
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 592
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 143

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Šmejdi sa úplne nevytratili. Sedem krokov, ako sa vyhnúť problémom

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

KULTÚRA

Ukrajinský režisér ukázal aroganciu ruských policajtov, vybučali ho

Nasadili Rusi svojich ľudí do hľadiska?

BRATISLAVA

Vychoval aj bratov Šťastných, Miško báči patril k hokejovým pionierom

Michal Polóni vychoval 700 bratislavských hráčov.

Neprehliadnite tiež

AKTUALIZOVANÉ

British Airways zrušila kvôli výpadku systému lety z Londýna

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.