Brusel chce mať istotu, že diaľnica D3 do Poľska bude vyťažená

Štát musí presvedčiť euroúradníkov, že medzi Žilinou a Poľskom bude jazdiť veľa áut.

Vláda chce rozbehnúť výstavbu ďalších diaľnic.(Zdroj: Ilustračné - SITA)

BRATISLAVA. Štát ráta s tým, že sa bude 12-­kilometrový úsek diaľnice D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým, ktorý práve tendruje, spolufinancovať z eurofondov.

Európska komisia sa však chce najprv presvedčiť, že peniaze na tento úsek nevynaloží zbytočne.

Chce sa uistiť, že je výstavba úseku pre počty áut, ktoré po nej budú jazdiť, nevyhnutná.

„V prípade D3 boli vznesené otázky, ktoré súvisia s intenzitou dopravy, projektového dizajnu, nákladov a socioekonomickým opodstatnením projektu,“ povedala Ingrid Ludviková zo zastúpenia Komisie na Slovensku.

Slovenskí zástupcovia už podľa nej chystajú dopravnú štúdiu pre tento úsek. Keď bude hotová, diskusie budú pokračovať. Záväzné formálne stanovisko Brusel zaujme, až keď budeme na diaľnicu oficiálne žiadať peniaze.

Robili si už anketu

Ministerstvo dopravy hovorí, že má dokumenty pripravené. Na hraničných priechodoch s Českom a Poľskom v regióne Oravy a Kysúc sa totiž robil anketový prieskum.

„Je možné skonštatovať, že dopravné intenzity v úseku D3 Svrčinovec – Skalité sú dostačujúce na splnenie podmienky ekonomickej miery návratnosti,“ povedal hovorca rezortu Martin Kóňa.

Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline hovorí, že po paralelnom úseku dnes prechádza asi tritisíc áut denne, z nich takmer 700 nákladných.

„Je to však preto, že je tam obmedzená doprava do 7,5 tony a cesta z Poľska sa ťahá cez dediny. Priemerná rýchlosť úseku nie je viac ako 50 až 60 kilometrov za hodinu,“ hovorí Kajánek.

Vodiči preto radšej obídu túto cestu cez Česko a na Slovensko sa pripájajú smerom z Českého Těšína vo Svrčinovci. Najviac áut, vyše 20­-tisíc, na ceste paralelnej k D3 nameral ústav medzi Kysuckým Novým Mestom a Čadcou.

Preveruje ju úrad?

Ak aj Brusel prijme argumenty ministerstva dopravy, stále nemusí peniaze na diaľnicu dostať. Tá je totiž teraz podľa informácií SME pod drobnohľadom Protimonopolného úradu.

Ten takéto informácie spravidla nekomentuje. No podľa kuloárnych informácií sa už inšpektori boli pozrieť v Národnej diaľničnej spoločnosti. Majú údajne podozrenie, že v tendri o diaľnicu sa firmy dohodli, kto podá akú ponuku.

Najlacnejšie vychádza stavba úseku od konzorcia pod vedením Váhostavu. Ten podozrenia odmieta s tým, že o vyšetrovaní nevie, rovnako ako jeho partner v konzorciu Strabag.

dialnica_res.jpg

Primátor Choma a Kia chcú diaľnicu do Poľska

Kia a jej sesterská automobilka Hyundai v Česku si posielajú prevodovky. Diaľnica D3 vraj pomôže aj ďalším.

BRATISLAVA. Potrebujeme vôbec diaľnicu číslo tri v ťažkom teréne na severe krajiny? Názory na to sa rôznia.

„Stavať D3 k poľskej hranici je nezmysel. Do Poľska vedú cez Slovensko významnejšie trasy ako kysucká. Najväčším priechodom v Trstenej prechádza mnohonásobne viac áut,“ povedal nedávno Juraj Mesík, občiansky aktivista a konzultant Svetovej banky.

Dopravný analytik Inštitútu dopravnej politiky Juraj Čermák hovorí, že priechod v Trstenej nestačí.

„Pre žilinskú Kiu a jej sesterskú automobilku Hyundai v Česku,“ vysvetľuje nárast počtu kamiónov na cestách paralelných s plánovanou diaľnicou. Tovar sa totiž presúva aj medzi sesterskými automobilkami navzájom.

„Objem prepravovaných motorov, respektíve prevodoviek medzi našou spoločnosťou a závodom Hyundai v českých Nošoviciach rastie, rovnako ako aj objem dodaných dielcov od našich partnerov z Poľska,“ povedal hovorca žilinskej Kie Jozef Bačé.

Dodal, že v prípade nehody alebo zlého počasia môže dôjsť k omeškaniu dodávok, čo má zlý vplyv na výrobu. Podľa Bačého by diaľnicu D3 uvítalo aj mnoho ďalších firiem, nielen z oblasti automobilového priemyslu.

Súhlasí s ním Ján Mišura zo žilinskej Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory. „Podnikatelia a investori potrebujú prioritne postaviť rozostavaný úsek Svrčinovec - Zwardon a neskôr úsek Strážov - Brodno. Máme k tomu vyjadrenú podporu stoviek podnikateľov,“ hovorí. Mená firiem však neuviedol.

Diaľnicu chce aj žilinský primátor Igor Choma. „Žiline by D3 rozhodne pomohla, najmä odklonením všetkej dopravy smerujúcej na sever z mestskej estakády a znížením dopravného zaťaženia v meste,“ povedal.

Od Žiliny až po Čadcu by mala byť v plnom profile, ďalej na poľskú hranicu podľa neho stačí jeden pruh tam a jeden naspäť.

Daniela Krajanová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 315
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 141
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 691
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 055
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 220
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 216
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 090
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 984
  9. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 895
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 852

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kažimír prezidentovi Kiskovi odporučil, aby sa vzdal daňového tajomstva

Kiskovi sa do vysvetľovania financovania kampane nechce.

DOMOV

Ľudí “na konci sveta“ župan v Prešove nezaujíma

Ľudí v Prešovskom samosprávnom kraji trápia cesty a nezamestnanosť.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.