Zámer štátu zbierať peniaze na kampaň za naše potraviny narazil

Proti zákonu o odbytovom fonde sa postavili aj tí, ktorí slovenské potraviny vyrábajú a chcú ich podporiť. Uspeli, prípravu zákona ministerstvo pozastavilo.

Domáce potraviny chce Jahnátek podporiť. Spôsob sa výrobcom a obchodníkom nepozdáva.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Proti zákonu o odbytovom fonde sa postavili aj tí, ktorí slovenské potraviny vyrábajú a chcú ich podporiť. Uspeli, prípravu zákona ministerstvo pozastavilo.

BRATISLAVA. Plány ministra pôdohospodárstva Ľubomíra Jahnátka vyberať od potravinárov po 0,06 percenta z ich obratu na propagáciu domácich výrobkov nateraz stopli. Ministerstvo sa tak rozhodlo po stretnutí s výrobcami potravín a obchodníkmi.

„Zúčastnené strany sa dohodli, že návrh zákona o odbytovom fonde, ako bol predložený v medzirezortnom pripomienkovom konaní, nebude predložený do ďalšieho legislatívneho procesu,“ povedala hovorkyňa rezortu Zuzana Gulová. Rolu zohralo aj 420 pripomienok k zákonu, z ktorých bolo 267 zásadných.

Informačné embargo

Štát nezverejňuje detaily o tom, kde je ochotný potravinárom ustúpiť. Mlčanlivosťou o rokovaniach zaviazal aj zástupcov potravinárov. Tí sa toho držia.

„Bola dohoda, že sa nebudeme vyjadrovať do médií, tak sa nevyjadrujem,“ povedala Jarmila Halgašová z Potravinárskej komory Slovenska. V podobnom duchu reagoval aj Milan Semančík, predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinovej komory.

V zákulisí sa naznačuje, či sa vo veci nezačal angažovať Brusel, a to pre obavy, že by zákon mohol obmedziť voľný pohyb tovarov v Únii.

„Európska komisia má iniciatívu smerujúcu k zriadeniu odbytového fondu pod drobnohľadom. Za prekážku obchodu sa môže považovať aj účasť členského štátu na kampani, ktorá propaguje kúpu tuzemských výrobkov na úkor dovezených,“ povedal Andrej Králik zo Zastúpenia Európskej komisie u nás. Dodal však, že zatiaľ nemajú informácie o tom, aké parametre by mal mať zákon, najmä ako by sa delili výnosy z príspevkov potravinárov.

Fungovať má len istý čas

Kritiku si Jahnátkov odbytový fond vyslúžil aj preto, že sa naň majú skladať slovenskí výrobcovia a obchodníci, nie však zahraniční výrobcovia a distribútori.

Nový fond
Plány štátu
  • Výrobcovia potravín majú odvádzať 0,06 percenta z obratu na propagáciu výrobkov s označením Značka kvality SK.
  • Odvod by mali platiť aj obchodníci, lebo mnohí z nich v predajni dokončujú spracovanie potravín.
  • Má ísť o produkty, ktoré majú aspoň 75 % surovín vyrobených na Slovensku.
  • Štát takto plánuje ročne vybrať tri milióny eur.

„Fond počíta len s príspevkami z jednej strany, od slovenských výrobcov potravín. Znevýhodňuje ich v konkurencieschopnosti voči dovozcom a distribútorom, zvyšuje im náklady,“ dodáva Mikuláš Šranko, marketingový riaditeľ spoločnosti Hyza, ktorá je producentom slovenských mäsových výrobkov.

Niečo také ako odbytový fond má vzniknúť ako dobrovoľné združenie producentov, ktorým na tejto veci záleží a nemala by to byť vynútená daň pre všetkých podnikateľov v daných sektoroch, myslí si analytik inštitútu INESS Radovan Ďurana.

Ministerstvu pôdohospodárstva radí, aby ustúpilo od odbytového fondu úplne, alebo aspoň v zákone ohraničilo, ako dlho bude fond fungovať. Treba doň dať aj merateľné ukazovatele, podľa ktorých možno vyhodnotiť, či odbytový fond naozaj pomáha presadiť cieľ, na ktorý je určený.

Širší okruh kritikov upozorňuje, že slovenské výrobky, ktoré majú byť z fondu podporované, dnes nie sú v zákone definované. Slovenský kód 858 na obaloch totiž môžu mať aj tovary, ktoré u nás napríklad len zabalili.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 425
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 511
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 490
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 223
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 805
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 595
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 901
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 850
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 945
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 741

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

KOMENTÁRE

S Tureckom sa dá iba bartrovať, nie kádrovať

Únia by nemala teraz zmeniť zvyk a povedať Ankare, že ju nikdy neľúbila.

KULTÚRA

Orhan Pamuk: Nie sme radi otrokmi autoritatívnych režimov

Exkluzívny rozhovor s nositeľom Nobelovej ceny.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.