Subdodávky diaľnic chcú po tragédii v Iliašovciach škrtať

Po tragédii v Iliašovciach sa majú obmedziť a odkryť subdodávatelia na stavbu diaľnic.

Národná diaľničná spoločnosť mení súťaže na diaľnice. Práve ich vypísala za 1,2 miliardy eur.(Zdroj: Ilustračné - SITA)

BRATISLAVA. Ak už raz stavebná firma získa od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) zákazku na výstavbu diaľnice či rýchlostnej cesty, nemala by prácu neobmedzene delegovať na subdodávateľov. NDS plánuje dať stavbárom do zmlúv limit, že aspoň 50 percent stavby musí postaviť ten, kto vyhral tender.

Diaľničná spoločnosť tak chce predísť situáciám, aká sa odkryla napríklad po páde rozostavaného mosta pri Iliašovciach. Vtedy sa firmy odvolávali na dodávateľov a tí zasa na svojich dodávateľov.

Nové tendre
Kde môžu platiť nové pravidlá
  • D1: Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, predpokladaná cena: 488 mil. eur.
  • D3: Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno), predpokladaná cena: 284 mil. eur
  • R2: Ruskovce – Pravotice, predpokladaná cena: 105 mil. eur
  • R2: Zvolen východ – Pstruša, predpokladaná cena: 137 mil. eur.
  • R2: Pstruša –Kriváň, predpokladaná cena: 227 mil. eur.

Zvýši to ceny?

Firma Bögl a Krýsl, ktorá stavbu mosta zastrešovala cez zákazku, ktorú vyhrala v konzorciu s Váhostavom, tvrdí, že 50­percentný limit nebude problém. „Máme s tým už skúsenosť napríklad zo železničných stavieb u nás, kde sú tieto pravidlá štandardom,“ povedala hovorkyňa firmy Kateřina Plechatá.

Ďalší oslovení stavbári sa k tomu nevyjadrili. Šéf Zväzu stavebných podnikateľov Zsolt Lukáč hovorí, že dosiaľ stavbári zháňali subodávateľov často preto, aby mohli ponúknuť v tendri nízku cenu. „Veľakrát si najímali subdodávateľov, ktorí boli ochotní ísť do ešte lacnejších rozpočtov, ako majú veľké firmy,“ hovorí.

Jiří Vacek zo spoločnosti CEEC Research, ktorá sa zameriava na prieskumy medzi stavbármi, pritom tvrdí, že veľkí stavbári majú aj dnes vlastné voľné kapacity na to, aby diaľnice sami nielen vyhrali, ale aj stavali.

„Aktuálne vyťaženie kapacít veľkých spoločností je nízke. Preto pre ne nebude problém zaistiť 50 percent realizácie vlastnými silami. Negatívny vplyv to však môže mať na malé a stredné firmy, ktoré doteraz veľkým firmám mohli dodávať,“ hovorí.

Tých, ktorí zostanú, by mala NDS poznať. Štátnej akciovke by totiž víťazi tendrov mali pravidelne posielať informácie o kompletnom dodávateľskom reťazci.

Bankové prísľuby?

Otázkou je, či diaľničiari dokážu ustriehnuť, či sa skutočne na stavbách pohybujú práve tie firmy, ktoré sú nahlásené. Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného si myslí, že aj keď vždy existuje snaha obchádzať pravidlá, nesplniteľná úloha pred NDS nie je.

Menšie firmy chce pritom NDS vyšachovať z tendrov aj cez prísnejšie – záväzné – bankové prísľuby v súťažných podmienkach.

„Podľa mojich informácií zadávateľ požaduje predložiť len nezáväzný prísľub,“ hovorí Plechatá z Bögl a Krýsl. Ale ani záväzné dokumenty od banky vraj nebudú problém.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 358
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 787
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 417
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 796
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 674
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 418
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 469
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 929
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 176
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 146

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Matečnú vyznamenali Francúzi za zásluhy v agrosektore

Ide o jedno z najvýznamnejších francúzskych štátnych vyznamenaní.

Na letisku v Kráľovej prerušili prevádzku, na plochu vnikol bager

Incident na malom letisku 35 kilometrov od hlavného mesta pravdepodobne súvisí so sporom o pôdu.

Ceny ropy sa vrátili k rastu

Dôvodom boli správy o raste zásob ropy v USA.

Boeing otvorí v Európe prvý závod, vybral si na to Britániu

Vyrábať sa tu majú ovládače vztlakových pristávacích klapiek na krídla.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop