SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Subdodávky diaľnic chcú po tragédii v Iliašovciach škrtať

Po tragédii v Iliašovciach sa majú obmedziť a odkryť subdodávatelia na stavbu diaľnic.

Národná diaľničná spoločnosť mení súťaže na diaľnice. Práve ich vypísala za 1,2 miliardy eur.Národná diaľničná spoločnosť mení súťaže na diaľnice. Práve ich vypísala za 1,2 miliardy eur. (Zdroj: Ilustračné - SITA)

BRATISLAVA. Ak už raz stavebná firma získa od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) zákazku na výstavbu diaľnice či rýchlostnej cesty, nemala by prácu neobmedzene delegovať na subdodávateľov. NDS plánuje dať stavbárom do zmlúv limit, že aspoň 50 percent stavby musí postaviť ten, kto vyhral tender.

Diaľničná spoločnosť tak chce predísť situáciám, aká sa odkryla napríklad po páde rozostavaného mosta pri Iliašovciach. Vtedy sa firmy odvolávali na dodávateľov a tí zasa na svojich dodávateľov.

Nové tendre
Kde môžu platiť nové pravidlá
  • D1: Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, predpokladaná cena: 488 mil. eur.
  • D3: Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno), predpokladaná cena: 284 mil. eur
  • R2: Ruskovce – Pravotice, predpokladaná cena: 105 mil. eur
  • R2: Zvolen východ – Pstruša, predpokladaná cena: 137 mil. eur.
  • R2: Pstruša –Kriváň, predpokladaná cena: 227 mil. eur.

Zvýši to ceny?

Firma Bögl a Krýsl, ktorá stavbu mosta zastrešovala cez zákazku, ktorú vyhrala v konzorciu s Váhostavom, tvrdí, že 50­percentný limit nebude problém. „Máme s tým už skúsenosť napríklad zo železničných stavieb u nás, kde sú tieto pravidlá štandardom,“ povedala hovorkyňa firmy Kateřina Plechatá.

Ďalší oslovení stavbári sa k tomu nevyjadrili. Šéf Zväzu stavebných podnikateľov Zsolt Lukáč hovorí, že dosiaľ stavbári zháňali subodávateľov často preto, aby mohli ponúknuť v tendri nízku cenu. „Veľakrát si najímali subdodávateľov, ktorí boli ochotní ísť do ešte lacnejších rozpočtov, ako majú veľké firmy,“ hovorí.

Jiří Vacek zo spoločnosti CEEC Research, ktorá sa zameriava na prieskumy medzi stavbármi, pritom tvrdí, že veľkí stavbári majú aj dnes vlastné voľné kapacity na to, aby diaľnice sami nielen vyhrali, ale aj stavali.

„Aktuálne vyťaženie kapacít veľkých spoločností je nízke. Preto pre ne nebude problém zaistiť 50 percent realizácie vlastnými silami. Negatívny vplyv to však môže mať na malé a stredné firmy, ktoré doteraz veľkým firmám mohli dodávať,“ hovorí.

Tých, ktorí zostanú, by mala NDS poznať. Štátnej akciovke by totiž víťazi tendrov mali pravidelne posielať informácie o kompletnom dodávateľskom reťazci.

Bankové prísľuby?

Otázkou je, či diaľničiari dokážu ustriehnuť, či sa skutočne na stavbách pohybujú práve tie firmy, ktoré sú nahlásené. Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného si myslí, že aj keď vždy existuje snaha obchádzať pravidlá, nesplniteľná úloha pred NDS nie je.

Menšie firmy chce pritom NDS vyšachovať z tendrov aj cez prísnejšie – záväzné – bankové prísľuby v súťažných podmienkach.

„Podľa mojich informácií zadávateľ požaduje predložiť len nezáväzný prísľub,“ hovorí Plechatá z Bögl a Krýsl. Ale ani záväzné dokumenty od banky vraj nebudú problém.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 425
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 900
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 428
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 170
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 415
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 12 641
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 957
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 415
  9. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť 10 633
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 572
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Stĺpček Osmelené

Poľsko vyhlásilo vojnu ženám

Nejde len o potraty, ale o kontrolu nad telami a životmi.

Michaela Žureková
Komentár Petra Schutza

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Vo vlastnej réžii by mohla testovať asi dvadsiatka firiem

Presný počet firiem nie je zatiaľ jasný, rokovania stále prebiehajú.

Ilustračné foto.

Ceny ropy sa po prepade mierne zotavili

Ceny podporili vyhliadky na sprísnenie dodávok.

Ilustračná fotografia.

Rusi sa rozlúčili s lietadlami Tu-154, KĽDR ich stále používa

Únia v roku 2006 zakázala Tu-154 pre vysokú hlučnosť jeho motorov a spotrebu paliva.

Tupolev Tu-154.

Kde išlo o veľa, tam sa objavil. Kto je právnik Zoroslav Kollár?

Zadržaný právnik má zaujímavú minulosť.

Zoroslav Kollár prichádza na výsluch.