Subdodávky diaľnic chcú po tragédii v Iliašovciach škrtať

Po tragédii v Iliašovciach sa majú obmedziť a odkryť subdodávatelia na stavbu diaľnic.

Národná diaľničná spoločnosť mení súťaže na diaľnice. Práve ich vypísala za 1,2 miliardy eur.(Zdroj: Ilustračné - SITA)

BRATISLAVA. Ak už raz stavebná firma získa od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) zákazku na výstavbu diaľnice či rýchlostnej cesty, nemala by prácu neobmedzene delegovať na subdodávateľov. NDS plánuje dať stavbárom do zmlúv limit, že aspoň 50 percent stavby musí postaviť ten, kto vyhral tender.

Diaľničná spoločnosť tak chce predísť situáciám, aká sa odkryla napríklad po páde rozostavaného mosta pri Iliašovciach. Vtedy sa firmy odvolávali na dodávateľov a tí zasa na svojich dodávateľov.

Nové tendre
Kde môžu platiť nové pravidlá
  • D1: Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, predpokladaná cena: 488 mil. eur.
  • D3: Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno), predpokladaná cena: 284 mil. eur
  • R2: Ruskovce – Pravotice, predpokladaná cena: 105 mil. eur
  • R2: Zvolen východ – Pstruša, predpokladaná cena: 137 mil. eur.
  • R2: Pstruša –Kriváň, predpokladaná cena: 227 mil. eur.

Zvýši to ceny?

Firma Bögl a Krýsl, ktorá stavbu mosta zastrešovala cez zákazku, ktorú vyhrala v konzorciu s Váhostavom, tvrdí, že 50­percentný limit nebude problém. „Máme s tým už skúsenosť napríklad zo železničných stavieb u nás, kde sú tieto pravidlá štandardom,“ povedala hovorkyňa firmy Kateřina Plechatá.

Ďalší oslovení stavbári sa k tomu nevyjadrili. Šéf Zväzu stavebných podnikateľov Zsolt Lukáč hovorí, že dosiaľ stavbári zháňali subodávateľov často preto, aby mohli ponúknuť v tendri nízku cenu. „Veľakrát si najímali subdodávateľov, ktorí boli ochotní ísť do ešte lacnejších rozpočtov, ako majú veľké firmy,“ hovorí.

Jiří Vacek zo spoločnosti CEEC Research, ktorá sa zameriava na prieskumy medzi stavbármi, pritom tvrdí, že veľkí stavbári majú aj dnes vlastné voľné kapacity na to, aby diaľnice sami nielen vyhrali, ale aj stavali.

„Aktuálne vyťaženie kapacít veľkých spoločností je nízke. Preto pre ne nebude problém zaistiť 50 percent realizácie vlastnými silami. Negatívny vplyv to však môže mať na malé a stredné firmy, ktoré doteraz veľkým firmám mohli dodávať,“ hovorí.

Tých, ktorí zostanú, by mala NDS poznať. Štátnej akciovke by totiž víťazi tendrov mali pravidelne posielať informácie o kompletnom dodávateľskom reťazci.

Bankové prísľuby?

Otázkou je, či diaľničiari dokážu ustriehnuť, či sa skutočne na stavbách pohybujú práve tie firmy, ktoré sú nahlásené. Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného si myslí, že aj keď vždy existuje snaha obchádzať pravidlá, nesplniteľná úloha pred NDS nie je.

Menšie firmy chce pritom NDS vyšachovať z tendrov aj cez prísnejšie – záväzné – bankové prísľuby v súťažných podmienkach.

„Podľa mojich informácií zadávateľ požaduje predložiť len nezáväzný prísľub,“ hovorí Plechatá z Bögl a Krýsl. Ale ani záväzné dokumenty od banky vraj nebudú problém.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 148
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 855
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 9 834
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 088
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 570
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 653
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 466
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 606
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 691
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 770

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Boj proti establišmentu? Ako prežiť nápor terorizmu a fanatizmu

Kým panuje zmätok, je možné za teroristu označiť kohokoľvek, kto nám oponuje.

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.

ŠPORT

Na Gire sa ukázali talenty i šprintér, ktorý bude trápiť Sagana

Najzaujímavejšie momenty stého ročníka Giro d'Italia.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.