Poliaci cúvajú z pomoci nášmu Cargu. Možnosťou sú Rusi

Kúpa nášho železničného Carga s vysokým dlhom sa zdá Poliakom príliš náročná. Rusi sa k pomoci Cargu nevyjadrili, hovoria skôr o širokorozchodnej trati.

BRATISLAVA. Chvíľu to vyzeralo tak, že nákladného železničného prepravcu, spoločnosť Cargo, vytiahne z dlhov poľské železničné Cargo. Teraz však Poliaci zo záchrany firmy so 600­miliónovými dlhmi cúvajú.

„Až do chvíle, kým slovenské Cargo nezredukuje svoj dlh a nezreštrukturalizuje svoje pre〜vádzkové aktivity, by pre nás bola táto kúpa náročná,“ povedal pre SME Mariusz Przybylski z tlačového oddelenia poľského PKP Cargo.

Slovenský prepravca je pritom v o to horšej situácii, že odchodom amerických vlastníkov U.S. Steelu môže prísť o tretinu prepráv. Nový majiteľ by totiž zrejme v Košiciach už iba valcoval plechy a nemusel by tak voziť napríklad rudu.

Alternatív je vraj viac

Aký plán pomoci Cargu má ministerstvo dopravy, zatiaľ nevedno. Tvrdí len, že sa uvažuje aj o spájaní s českým alebo aj ruským Cargom.

Spájanie s inými firmami vraj však nie je jediná alternatíva. „Pokiaľ nepadne definitívne riešenie, nebudeme tieto alternatívy komentovať ani im dávať nejakú prioritu,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Ani v Česku to však nevyzerá tak, že by bola fúzia s naším Cargom na spadnutie. „Akcionár spoločnosti zatiaľ nerozhodol o začatí prípravných analýz a štúdií, ktoré sú nevyhnutné,“ napísali z českých železníc. Aj český nákladný prepravca má pritom finančné problémy.

Fakty
O Cargu
  • dlhuje 559 miliónov eur, z nich tvorí asi polovicu nesplatený úver od štátu a dlh voči inej štátnej firme,
  • zamestnáva vyše 6000 ľudí,
  • môže prísť o tretinu prepráv, ak U.S. Steel zmení majiteľa, nový vlastník by si totiž ponechal len valcovňu a nemusel by voziť uhlie či rudu, ktorú treba vyťažiť.

Chcú len zvýšiť kapacitu

Ruské železnice zatiaľ neodpovedali, či vôbec a o akých alternatívach rokujú s naším ministerstvom dopravy.

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková však upozorňuje, že Rusi majú rôzne záujmy, no je otázne, ako sa napokon rozhodne. „

Ich meno sa spomína pri každej privatizácii železničného Carga vo východnej a juhovýchodnej Európe. Ale napokon to tak nie je. Vlani napríklad nepodali ponuku na kúpu Carga v Rumunsku a Bulharsku,“ povedala.

Rusko dlhodobo prezentuje najmä svoj záujem prepravovať do Európy tovary z Ázie po širokorozchodnej trati. Namiesto širokorozchodnej trate by sme Rusom mohli dať práve železničného prepravcu, vraví Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva, ktorý bol poradcom expre〜miér〜ky Ivety Radičovej.

Širokorozchodná trať by sa končila tam, kde aj dnes, teda pri Košiciach. Vybudovalo by sa však veľkokapacitné prekladisko zo širokej na úzku trať. Matej tvrdí, že by sa z lodí na koľaje dalo presmerovať 8 až 12 miliónov ton tovarov ročne. Cargo uvažuje aj o tom, že by predalo vagóny a spätne si ich prenajímalo. Tým by sa však z Carga stala špedičná firma, tvrdí Matej.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  2. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  3. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  4. Cíťte sa v priestore príjemne
  5. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  7. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  8. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  10. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 6 827
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 101
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 667
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 995
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 704
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 300
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 991
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 981
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 994
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 852

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan vysvetľoval eurofondy, z tlačovky utiekol

Minister školstva zvolal tlačovú konferenciu, na ktorej chcel vysvetliť pochybné dotácie. Dovolil dve otázky pre televíziu a ušiel.

DOMOV

Prieskum: Súčasná koalícia by vládu nezložila, extrémisti klesli

Ak by sa voľby konali v júli, zvíťazil by Smer.

BRATISLAVA

Z Tyršovho nábrežia sa stal kemp pre turistov

Na petržalskej strane Dunaja parkujú karavany, hoci tam nie je kemp.

DOMOV

Šípoš: Rezerva premiéra by mala slúžiť len na krízové stavy

Pri rozdeľovaní dotácií chýba priehľadná súťaž, hovorí Gabriel Šípoš.

Neprehliadnite tiež

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.

Počet pracujúcich v poľnohospodárstve klesá, platy v tomto odvetví rástli

Priemerná mesačná mzda v poľnohospodárstve dosiahla výšku 702 eur.

Nintendo opäť zarába vďaka konzole Switch

Firme sa darí najmä pre veľký dopyt po konzole Switch.

Slováci dôverujú najviac domácim potravinám, pôvod si všímajú najmä pri mäse

Spotrebitelia vnímajú pôvod slovenských potravín najcitlivejšie pri mäse a pri mliečnych výrobkoch.