Poliaci cúvajú z pomoci nášmu Cargu. Možnosťou sú Rusi

Kúpa nášho železničného Carga s vysokým dlhom sa zdá Poliakom príliš náročná. Rusi sa k pomoci Cargu nevyjadrili, hovoria skôr o širokorozchodnej trati.

BRATISLAVA. Chvíľu to vyzeralo tak, že nákladného železničného prepravcu, spoločnosť Cargo, vytiahne z dlhov poľské železničné Cargo. Teraz však Poliaci zo záchrany firmy so 600­miliónovými dlhmi cúvajú.

„Až do chvíle, kým slovenské Cargo nezredukuje svoj dlh a nezreštrukturalizuje svoje pre〜vádzkové aktivity, by pre nás bola táto kúpa náročná,“ povedal pre SME Mariusz Przybylski z tlačového oddelenia poľského PKP Cargo.

Slovenský prepravca je pritom v o to horšej situácii, že odchodom amerických vlastníkov U.S. Steelu môže prísť o tretinu prepráv. Nový majiteľ by totiž zrejme v Košiciach už iba valcoval plechy a nemusel by tak voziť napríklad rudu.

Alternatív je vraj viac

Aký plán pomoci Cargu má ministerstvo dopravy, zatiaľ nevedno. Tvrdí len, že sa uvažuje aj o spájaní s českým alebo aj ruským Cargom.

Spájanie s inými firmami vraj však nie je jediná alternatíva. „Pokiaľ nepadne definitívne riešenie, nebudeme tieto alternatívy komentovať ani im dávať nejakú prioritu,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Ani v Česku to však nevyzerá tak, že by bola fúzia s naším Cargom na spadnutie. „Akcionár spoločnosti zatiaľ nerozhodol o začatí prípravných analýz a štúdií, ktoré sú nevyhnutné,“ napísali z českých železníc. Aj český nákladný prepravca má pritom finančné problémy.

Fakty
O Cargu
  • dlhuje 559 miliónov eur, z nich tvorí asi polovicu nesplatený úver od štátu a dlh voči inej štátnej firme,
  • zamestnáva vyše 6000 ľudí,
  • môže prísť o tretinu prepráv, ak U.S. Steel zmení majiteľa, nový vlastník by si totiž ponechal len valcovňu a nemusel by voziť uhlie či rudu, ktorú treba vyťažiť.

Chcú len zvýšiť kapacitu

Ruské železnice zatiaľ neodpovedali, či vôbec a o akých alternatívach rokujú s naším ministerstvom dopravy.

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková však upozorňuje, že Rusi majú rôzne záujmy, no je otázne, ako sa napokon rozhodne. „

Ich meno sa spomína pri každej privatizácii železničného Carga vo východnej a juhovýchodnej Európe. Ale napokon to tak nie je. Vlani napríklad nepodali ponuku na kúpu Carga v Rumunsku a Bulharsku,“ povedala.

Rusko dlhodobo prezentuje najmä svoj záujem prepravovať do Európy tovary z Ázie po širokorozchodnej trati. Namiesto širokorozchodnej trate by sme Rusom mohli dať práve železničného prepravcu, vraví Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva, ktorý bol poradcom expre〜miér〜ky Ivety Radičovej.

Širokorozchodná trať by sa končila tam, kde aj dnes, teda pri Košiciach. Vybudovalo by sa však veľkokapacitné prekladisko zo širokej na úzku trať. Matej tvrdí, že by sa z lodí na koľaje dalo presmerovať 8 až 12 miliónov ton tovarov ročne. Cargo uvažuje aj o tom, že by predalo vagóny a spätne si ich prenajímalo. Tým by sa však z Carga stala špedičná firma, tvrdí Matej.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 128
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 526
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 328
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 085
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 091
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 214
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 090
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 912
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 069
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 994

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

TECH

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Fajčenie môže ohroziť aj vaše vnúčatá.

ŠPORT

Slováci porazili Nórov, opäť im dali tri góly

Slováci si udržali čisté konto.

Neprehliadnite tiež

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop