SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Poliaci cúvajú z pomoci nášmu Cargu. Možnosťou sú Rusi

Kúpa nášho železničného Carga s vysokým dlhom sa zdá Poliakom príliš náročná. Rusi sa k pomoci Cargu nevyjadrili, hovoria skôr o širokorozchodnej trati.

BRATISLAVA. Chvíľu to vyzeralo tak, že nákladného železničného prepravcu, spoločnosť Cargo, vytiahne z dlhov poľské železničné Cargo. Teraz však Poliaci zo záchrany firmy so 600­miliónovými dlhmi cúvajú.

„Až do chvíle, kým slovenské Cargo nezredukuje svoj dlh a nezreštrukturalizuje svoje pre〜vádzkové aktivity, by pre nás bola táto kúpa náročná,“ povedal pre SME Mariusz Przybylski z tlačového oddelenia poľského PKP Cargo.

Slovenský prepravca je pritom v o to horšej situácii, že odchodom amerických vlastníkov U.S. Steelu môže prísť o tretinu prepráv. Nový majiteľ by totiž zrejme v Košiciach už iba valcoval plechy a nemusel by tak voziť napríklad rudu.

Alternatív je vraj viac

Aký plán pomoci Cargu má ministerstvo dopravy, zatiaľ nevedno. Tvrdí len, že sa uvažuje aj o spájaní s českým alebo aj ruským Cargom.

Spájanie s inými firmami vraj však nie je jediná alternatíva. „Pokiaľ nepadne definitívne riešenie, nebudeme tieto alternatívy komentovať ani im dávať nejakú prioritu,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Ani v Česku to však nevyzerá tak, že by bola fúzia s naším Cargom na spadnutie. „Akcionár spoločnosti zatiaľ nerozhodol o začatí prípravných analýz a štúdií, ktoré sú nevyhnutné,“ napísali z českých železníc. Aj český nákladný prepravca má pritom finančné problémy.

Fakty
O Cargu
  • dlhuje 559 miliónov eur, z nich tvorí asi polovicu nesplatený úver od štátu a dlh voči inej štátnej firme,
  • zamestnáva vyše 6000 ľudí,
  • môže prísť o tretinu prepráv, ak U.S. Steel zmení majiteľa, nový vlastník by si totiž ponechal len valcovňu a nemusel by voziť uhlie či rudu, ktorú treba vyťažiť.

Chcú len zvýšiť kapacitu

Ruské železnice zatiaľ neodpovedali, či vôbec a o akých alternatívach rokujú s naším ministerstvom dopravy.

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková však upozorňuje, že Rusi majú rôzne záujmy, no je otázne, ako sa napokon rozhodne. „

Ich meno sa spomína pri každej privatizácii železničného Carga vo východnej a juhovýchodnej Európe. Ale napokon to tak nie je. Vlani napríklad nepodali ponuku na kúpu Carga v Rumunsku a Bulharsku,“ povedala.

Rusko dlhodobo prezentuje najmä svoj záujem prepravovať do Európy tovary z Ázie po širokorozchodnej trati. Namiesto širokorozchodnej trate by sme Rusom mohli dať práve železničného prepravcu, vraví Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva, ktorý bol poradcom expre〜miér〜ky Ivety Radičovej.

Širokorozchodná trať by sa končila tam, kde aj dnes, teda pri Košiciach. Vybudovalo by sa však veľkokapacitné prekladisko zo širokej na úzku trať. Matej tvrdí, že by sa z lodí na koľaje dalo presmerovať 8 až 12 miliónov ton tovarov ročne. Cargo uvažuje aj o tom, že by predalo vagóny a spätne si ich prenajímalo. Tým by sa však z Carga stala špedičná firma, tvrdí Matej.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Zelená Bratislava
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 533
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 697
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 504
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 217
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 181
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 459
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 494
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 372
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 275
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 035
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
Dobré ráno

Dobré ráno: Novorodencov a matky delíme napriek odporúčaniam znalcov

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.

Potraty sa sprísňovať nebudú, Záborskej novela neprešla

Zákon chcú o pol roka predložiť znova.

Anna Záborská.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná snímka projektu Nesto.

Maďarská národná banka nezmenila úrokové sadzby

Banka očakáva, že zotavovanie ekonomiky z koronakrízy bude dlhšie, než sa predpokladalo.

Maďarský forint.

Švédsko zakázalo zariadenia od Huawei a ZTE pri budovaní 5G sietí

Huawei popiera, že predstavuje bezpečnostné riziko.

Ilustračné foto.

Americké ministerstvo spravodlivosti zažalovalo Google

Spoločnosť podľa ministerstva porušila hospodársku súťaž.

Google - ilustračná fotografia.