BRATISLAVA.
Predaj stolných počítačov vlani dokonca po troch rokoch poklesu mierne vzrástol. Vyplýva to z údajov zverejnených analytickou spoločnosťou IDC.
"Trh tak ťahal dole segment notebookov. Tento trh klesal hlavne pre slabý spotrebiteľský dopyt," skonštatoval analytik Petr Švagrovský.
Z obmedzených rozpočtových zdrojov firiem a domácností navyše uberala aj rastúca popularita tabletov, ktoré na Slovensku zaznamenali vysoký nárast predaja predovšetkým koncom minulého roka.
Sedem z desiatich predaných počítačov na Slovensku vlani predstavovali notebooky, zvyšok tvorili stolné počítače.
"Zatiaľ čo notebooky končia predovšetkým v spotrebiteľskom segmente, takmer dve tretiny desktopov sú určené pre firemné nasadenie," informoval Švagrovský.
Analytici odhadujú, že stolné počítače sa postupne stanú skôr firemným zariadením, ich cena by preto mohla v budúcnosti rásť. "Na druhej strane ale zlacňujú komponenty a pôsobia ďalšie faktory, ktoré budú prudkému rastu ceny brániť," skonštatoval Švagrovský.
Najviac, až 96 tis. počítačov na slovenský trh dodala v roku 2012 spoločnosť HP, ktorá si udržala 28,2-percentný trhový podiel.
Druhé miesto si s pätinovým podielom zachovala firma Asus. Na tretie miesto postúpila spoločnosť Lenovo, ktorá zaznamenala 14,7-percentný trhový podiel. Štvrtý Acer dosiahol 9,9-percentný podiel a piata Toshiba zaznamenala 5,3-percentný podiel na trhu.