Na medzinárodnej linke autobusu vás za meškanie musia odškodniť

Peniaze za lístok, občerstvenie či náhradné ubytovanie zatiaľ dostanete len na medzinárodných linkách.

Pri meškaní vnútroštátnej linky bude nárok na odškodnenie až o štyri roky.(Zdroj: Ilustračné - SME/Tomáš Benedikovič)

Dopravcovia odškodnia cestujúcich, ak autobus mešká na medzinárodnej linke viac ako dve hodiny.

BRATISLAVA. Cestujete z Košíc do Prahy a váš autobus mešká viac ako dve hodiny? Od marca máte nárok na odškodnenie. Platí už totiž nariadenie Európskej komisie, ktoré určuje, aké práva majú cestujúci v autobusoch.

Pri meškaní má tak prepravca zabezpečiť občerstvenie či náhradu škody.

Domáce bez odškodnenia

Ak je meškanie príliš dlhé, má zabezpečiť aj ubytovanie v hoteli. Cena za noc má byť do 80 eur.

Ak teda cestujete z Košíc do Prahy, za lístok zaplatíte zhruba 21 eur. Ak bude autobus meškať viac ako dve hodiny, má mať cestujúci na výber. Dopravca mu ponúkne vrátenie peňazí alebo presmerovanie či náhradnú dopravu.

Ak mu kompenzáciu neponúkne, má cestujúci nárok na odškodnenie vo výške polovice ceny lístka navyše k cene lístka. Cestujúci by tak za zmeškanú cestu z Košíc do Prahy mohol dostať zhruba 31,50 eura.

Pravidlá platia len pri medzinárodnej doprave dlhšej ako 250 kilometrov. Ak cestujete medzi mestami na Slovensku, na kompenzáciu nemáte nárok. Nové pravidlá na naše domáce linky budú platiť až od marca 2017.

Výnimku pri odškodnení majú dopravcovia len v prípade, ak meškanie spôsobila prírodná katastrofa či zlé poveternostné podmienky.

Pri snehových fujaviciach by tak cestujúci peniaze ani ubytovanie nedostali.

S problémami

Autobusoví dopravcovia tvrdia, že nie všetky nové povinnosti sa budú dať splniť. „Problémy môžu nastať pri zabezpečení občerstvenia a v niektorých prípadoch nutnosti poskytnúť ubytovanie,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Slovak Lines Eva Vozárová.

Nikdy sa totiž vopred nevie, kedy a na akom mieste môže nastať meškanie spoja, a preto môže byť v niektorých situáciách zložité tieto záležitosti zabezpečiť, hovorí.

Aj napriek tomu hovorí, že urobili kroky, aby odškodnenia vedeli zabezpečiť.

Celkovo zmeny hodnotí pozitívne, pretože sa zjednotia podmienky pre všetky firmy.

Hovorkyňa Slovak Lines tvrdí, že autobusy zväčša meškajú menej ako hodinu a pol, nárok na odškodnenie vzniká až po dvojhodinovom meškaní. Stretli sa však aj s meškaním, ktoré trvalo päť hodín, a to pri problémoch s tunelom z Francúzska na Britské ostrovy, či pri poruche vozidla. V takých prípadoch by cestujúci mali nárok na odškodnenie.

Slovak Lines jazdí z Košíc do Paríža, Ženevy, Londýna či Stuttgartu.

Zmeny sa dotknú aj spoločnosti Student Agency, jej autobusy jazdia napríklad z Prahy cez Bratislavu do Budapešti či z Prahy do Košíc.

Meškanie nie je podľa hovorcu Aleša Ondrůja časté. Ak nastane, odškodňujú už dnes. „Nariadenie Únie pre nás znamená len drobné korekcie našich štandardov,“ dodal.

Na čo majú od marca cestujúci právo

Nové pravidlá platia len na medzinárodnú dopravu. Ďalšou podmienkou je, že trasa autobusu je dlhšia ako 250 kilometrov.

1. Meškanie

Ak autobus mešká dlhšie ako dve hodiny, cestujúci má dostať na výber medzi pokračovaním či presmerovaním spoja a vrátením peňazí.

Ak dopravca kompenzáciu neponúkne, má cestujúci nárok na kompenzáciu vo výške 50 percent ceny lístka plus vrátenie plnej ceny cestovného lístka. Sumu bude musieť dopravca uhradiť do mesiaca od podania žiadosti o náhradu.

2. Zrušenie spoja

Ak sa autobus pokazí, dopravca zabezpečí náhradné vozidlo alebo prepraví cestujúcich na stanicu, odkiaľ môžu pokračovať v ceste.

Ak je plánovaná cesta dlhšia ako tri hodiny a spoj sa zruší alebo mešká viac ako 90 minút, cestujúci má právo na občerstvenie, ale aj na ubytovanie a pomoc pri zabezpečovaní dopravy do miesta ubytovania. Najviac na dve noci, maximálna cena ubytovania je 80 eur za noc.

3. Za hurikán neplatia

Cestujúci nemá nárok na odškodnenie, ak je meškanie spôsobené prírodnou katastrofou či zlými poveternostnými podmienkami. Poruchy alebo zápchy sa do toho nerátajú.

Za poškodenú batožinu je náhrada až do 1200 eur.

Problémom sú viac vozidlá ako stanice

Autobusové stanice majú prispôsobiť aj pre invalidných dôchodcov.

BRATISLAVA. Tibor Köböl je členom organizácie muskulárnych dystrofikov. Sám je na vozíčku. Zmena, ktorú presadil Brusel a má zdravotne ťažko postihnutým zabezpečiť viac práv pri medzinárodnej autobusovej doprave, podľa neho nezabezpečí, aby ľudia na vozíku mohli cestovať diaľkovými autobusmi.

„Vozidlá nie sú prispôsobené na prepravu vozičkárov,“ hovorí. Problém nie je len pri nástupe a výstupe, ale aj pri samotnej preprave. Autobusom totiž chýba priestor, kde by vozičkár mohol zastať a pripútať sa. Takto vyhradený priestor majú pritom už viaceré autobusy v mestskej hromadnej doprave.

„Chceli sme organizovať výlet k moru, ale nedokážeme to, lebo si nemáme od koho požičať či prenajať autobus, ktorým by sme mohli cestovať.“

Problémom sú aj samotné stanice, hovorí Köböl. Niektoré nemajú rampy, chýbajú parkovacie miesta pre invalidov, niekde sa bez pomoci nedá kúpiť lístok, lebo pokladnica nie je pre vozičkára prispôsobená. „Často to bez pomoci nezvládnu,“ hovorí.

Zmeny Bruselu tak aspoň pri staniciach môžu pomôcť, povinnosti pre autobusy sa nemenia. Nariadenie, ktoré platí od marca, prikazuje prispôsobenie staníc a správanie vodičov a personálu.

Pre nariadenie sa u nás zmení dvanásť staníc. Každá z nich bude podľa ministerstva dopravy povinná pri medzinárodnej doprave dlhšej ako 250 kilometrov poskytovať pomoc, aby sa zdravotne postihnuté osoby a osoby so zníženou pohyblivosťou mohli napríklad bezproblémovo presunúť k vybavovaciemu pultu, do čakárne a na nástupisko, nastúpiť do vozidla pomocou výťahov, invalidných vozíkov, naložiť a vyzdvihnúť si svoju batožinu alebo prejsť k svojmu sedadlu.

Invalidi však musia vopred nahlásiť, že budú potrebovať pomoc.

Školenia, ako sa správať k postihnutým, dostali aj vodiči či iný personál dopravných firiem.

Železnice majú výnimku ešte rok

Brusel upravuje práva cestujúcich aj pri iných druhoch dopravy. Autobusy, železnice i lietadlá tak majú poskytovať porovnateľné odškodné.

Letecká doprava:

  • Ak lietadlo mešká dlho, máte nárok na telefonát, občerstvenie, stravu, ubytovanie a prepravu do ubytovne.
  • Dlhé meškanie je pri letoch do 1500 kilometrov aspoň dve hodiny.
  • Pri letoch v Únii od 1500 do 3000 kilometrov je to minimálne tri hodiny.
  • Ak ide o let mimo Európskej únie, nad 3500 kilometrov je dlhé meškanie dlhšie ako štyri hodiny.
  • V prípade straty, poškodenia alebo meškania vašej batožiny môžete mať nárok na náhradu maximálne do výšky približne 1220 eur.

Železničná doprava:

  • Slovensko tu má výnimku do roku 2014.
  • Potom, ak si ju nepredĺžime, za meškanie dlhšie ako hodinu má cestujúci dostať aspoň štvrtinu ceny lístka.
  • Minimálne polovicu z ceny lístka má dostať, ak mešká dve hodiny a dlhšie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 811
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 109
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 247
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 228
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 827
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 506
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 470
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 388
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 653
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Z pelotónu sa odtrhla skupina jazdcov, je v nej aj Sagan

Na Kuurne - Brusel - Kuurne obhajuje víťazstvo Jasper Stuyven. Sagan finišoval siedmy.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

ŠPORT

Sagan pobavil otázkou na súpera aj odpoveďou, prečo bol na toalete

Špekulovalo sa o zdravotných problémoch.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop