Počiatek: Súťaží na stavbu diaľnic bude veľa

Ambiciózny plán na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest podľa ministra dopravy Jána Počiatka znamená aj veľa súťaží na výber zhotoviteľov.

BRATISLAVA.

"Bude pomerne veľa súťaží a nielen tento, ale aj budúci a ďalší rok. Takže je prirodzené, že súťaží bude veľa," povedal vo štvrtok pre agentúru SITA Počiatek.

Minister tak reagoval na otázku o možných rizikách v podobe nižšieho počtu uchádzačov a vyšších ponúkaných cien v prípade súťaženia viacerých veľkých diaľničných stavieb v tom istom čase.

"Čo teraz máme špekulovať nad tým, že nemáme súťažiť? Nerozumiem trošku tomu. Jasne sme povedali, že ideme stavať veľa úsekov a veľa kilometrov, tak ich musíme veľa súťažiť," dodal Počiatek.

Ministerstvo dopravy plánuje do konca súčasného volebného obdobia v apríli 2016 investovať na výstavbu a modernizáciu cestnej a železničnej infraštruktúry spolu okolo 8 mld. eur. Minister tvrdí, že to bude reálne.

"To sme veľmi podrobne napočítavali a to nie je žiadne fiktívne číslo. Vychádza z reálnych možností rozpočtu a z reálnych možností súčasného operačného programu a odhadovanej alokácie budúceho operačného programu, plus analýzy vlastných zdrojov jednotlivých spoločností," dodal Počiatek.

Spomínaná suma je podľa neho vypočítaná pomerne presne na základe súčasných možností.

Ako agentúra SITA už informovala, Národná diaľničná spoločnosť, a.s. vyhlásila päť užších súťaží na výstavbu úsekov D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, D3 Žilina, Strážov - Brodno a R2 Ruskovce - Pravotice, Zvolen, východ - Pstruša a Pstruša - Kriváň.

Ide o výstavbu úsekov v celkovej dĺžke 44 kilometrov a s odhadovanými nákladmi spolu za 1,24 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. Tendre sa uskutočnia už podľa nových podmienok verejného obstarávania platných od 18. februára cez zrýchlenú tzv. malú novelu zákona.

NDS predpokladá, že nové tendre budú mať rýchlejší a efektívnejší priebeh. Keďže užšia súťaž má dve kolá, diaľničiari očakávajú, že žiadosti budú predkladať iba záujemcovia, ktorí majú skutočný úmysel uskutočňovať predmetnú zákazku.

"Vo všeobecnosti ceny stavebných prác sú ovplyvňované skôr dopytom," odvetil v stredu pre agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík. Odpovedal tak na otázku, či spoločné súťaženie piatich diaľničných stavieb môže mať vplyv na nižší počet uchádzačov a tým aj na vyššie ponúkané ceny.

"Máme za to, že v súčasnosti je dopyt stále nižší ako kapacita stavebných firiem," predpokladá Jánošík. Súťaže podľa neho trvajú niekoľko mesiacov.

"Vzhľadom na počet prebiehajúcich súťaží z minulosti, počet aktuálne vypisovaných súťaží a počet očakávaných súťaží v budúcnosti nemožno vylúčiť ich prekrývanie v obdobiach bez ohľadu na deň ich vypísania," dodal.

Podľa hovorcu NDS jej úlohou nie je zisťovať ani komentovať, na koľko sa pri viacerých súťažiach zvyšuje možnosť, že uchádzači sa navzájom dohodnú na účasti a cenách.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 204
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 803
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 090
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 029
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 165
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 656
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 646
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 421
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 419
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 114

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.