Päť nových diaľničných tendrov môže dvihnúť ceny

Výstavba diaľnic pomáha aj stavbárom. Exminister dopravy tvrdí, že vypísať naraz 5 súťaží znamená vytvoriť pôdu pre to, aby si firmy rozdelili zákazky a dohodli sa na cenách.

Druhá vláda Roberta Fica chce podobne ako tá prvá naštartovať výstavbu diaľnic vo veľkom.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Väčšie zákazky, ako spúšťa v týchto dňoch minister dopravy Ján Počiatek, stavbári videli naposledy za prvej vlády Roberta Fica.

Vtedy súťažili napríklad o výstavbu 50 kilometrov rýchlocesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, ktorá vyšla na 3,7 miliardy eur vrátane 30­ročnej prevádzky a údržby.

Teraz štát vyhlásil tendre za 1,2 miliardy eur. Za to odhaduje, že postaví 44 kilometrov diaľnic a rýchlociest.

„Ich výstavba nielen zlepší dopravnú infraštruktúru Slovenska, ale zároveň dá prácu ľuďom,“ vyhlásil minister Počiatek.

Podobne pozitívne vítajú túto správu aj odborníci v doprave a stavebníctve. Otázkou je, čo urobí masívny dopyt štátu s cenami či súťaživosťou stavbárov.

Okrem spomínaných 44 kilometrov diaľnic pritom prebiehajú súťaže aj na ďalšie cesty. Príkladom je vyše 13­kilometrový úsek D1 s tunelom Višňové či tender na 15­kilometrovú časť D1 medzi Hubovou a Ivachnovou.

Nových päť tendrov naraz tak môže znamenať, že stavbári už nebudú takí lacní ako v posledných mesiacoch, keď podliezali štátne odhady aj o polovicu.

rast.jpg

Menej súťažiacich?

„Tým, že je vypísaných viac zaujímavých súťaží v tom istom období, je šanca, že sa ceny stavebných prác zreálnia,“ uvažuje Martin Bakoš, riaditeľ Amberg Engineering Slovakia, ktorá sa zaoberá stavebným dozorom.

Igor Tóth zo Slovenskej asociácie konzultačných inžinierov si skôr myslí, že firmy stále často nemajú žiadnu veľkú zákazku a tomu prispôsobia aj ceny.

Je však možné, že ich v tendroch uvidíme menej. „Firmy majú svoje kapacity. Keď budú mať päť rovnocenných ponúk, tak nemôžu ísť v rovnakom čase do súbehu štyroch súťaží,“ hovorí Tóth.

Ideálne by bolo, keby sa plynule stavalo a súťažilo za sebou, dodáva.

Šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák upozorňuje, že problém so zákazkami je v celej Európe, a tak nedostatočné kapacity neočakáva.

Prípadne sa zo zahraničia môže čerpať viac kapacít. Upozornil, že cesty pomôžu vyťažiť aj ubytovacie či stravovacie zariadenia.

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) ale tvrdí, že pri piatich tendroch vzniká pre firmy priestor, aby sa dohodli na cenách a rozdelili si zákazky.

dialnice-web.jpg

Zmenili postup

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) hovorí, že všetko bude závisieť od vývoja na trhu a aj jednotlivých súťaží.

„Nemožno vylúčiť ich prekrývanie sa bez ohľadu na deň ich vypísania. Cenu stavebných prác ovplyvňuje všeobecný dopyt po stavebných prácach.

Myslíme si, že v súčasnosti je dopyt stále nižší ako kapacita stavebných firiem,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.

Firmy zatiaľ sondujú, ako sa v novej situácii zachovať. Stabilný hráč na našom trhu Eurovia sa napríklad zapojí do všetkých piatich nových súťaží. Je to však dané aj tým, že štát zmenil spôsob obstarávania a prešiel na takzvanú užšiu súťaž.

Po novom preto netreba rovno predkladať ponuku, ale najprv sa kvalifikovať, či je firma dostatočne silná na danú zákazku.

„Preto je veľmi skoro hovoriť o cenách či o potrebe kapacít,“ povedala hovorkyňa firmy Simona Tančáková.

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) ale tvrdí, že pri piatich tendroch vzniká pre firmy priestor, aby sa dohodli na cenách a rozdelili si zákazky.

Štát sľubuje, že na konci bude normálna súťaž

Výhody, ktoré mala priniesť expresná novela zákona, Národná diaľničná nevyužila.

BRATISLAVA. Päť nových diaľničných úsekov nakupuje štát namiesto otvorenej verejnej súťaže cez takzvanú užšiu súťaž.

Ide o spôsob nakupovania, keď štát ešte pred predložením ponuky potrebuje rokovať so skúsenými záujemcami. Ponuky potom nemusí žiadať od všetkých záujemcov, stačí, keď ich predloží desať až dvadsať firiem. Tie potom medzi sebou súťažia cenou.

I keď táto metóda umožňuje obmedziť počet ponúk v tendri, diaľničný podnik tvrdí, že to nemá v pláne. Zodpovedá tomu aj oznámenie o začatí tendra.

Chýbajú v ňom kritériá, podľa ktorých by počet ponúk spoločnosť obmedzila.

„Keď to tam nie je uvedené, znamená to, že všetci budú môcť predložiť ponuku,“ vraví advokát Tomáš Kamenec.

Diaľničiari sľubujú, že presne tak to bude. Prečo potom namiesto užšej súťaže nešli do verejnej súťaže? Odpovedajú nejasne.

Hovorca spoločnosti Marcel Jánošík tvrdí, že to súvisí s nedávnymi zmenami v pravidlách obstarávania. Smer ich prijal vo februári expresne za týždeň bez diskusie.

Užšia súťaž bez obmedzenia ponúk sa podľa Jánošíka podobá na verejnú súťaž po zmene jej pravidiel. V čom, nespresnil.

Nové diaľničné tendre prekvapili aj tým, že Smer v nich nevyužil nové pravidlá na zrýchlenie tendrov, ktoré nedávno schválil. NDS mohla preventívne požiadať o prekontrolovanie podmienok tendra Úrad pre verejné obstarávanie. Vyhla by sa tak potom zdržaniam pre niektoré námietky.

„Zákon umožňuje, aby obstarávateľ požiadal o kontrolu pred vyhlásením tendra. Nejde o povinnosť, a preto sme sa rozhodli ju v týchto prípadoch nevyužiť,“ reagovala NDS.

Adam Valček

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 939
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 841
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 223
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 097
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 819
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 801
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 518
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 247
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 470
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 283

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

KOMENTÁRE

Plot bol jeho nápad, nie Orbánov. Dnes má dom kúsok od pletiva

Ako sme sa nestretli so starostom Ásotthalomu.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

Neprehliadnite tiež

Voľné ruky pre ministra Druckera už neplatia

Premiér Fico kritizoval šetriace opatrenia vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni.

Nakupovať pôdu na Slovensku zrejme budú môcť aj cudzinci

Ministerstvo chce predložiť návrh novely o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku.

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop