SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Päť nových diaľničných tendrov môže dvihnúť ceny

Výstavba diaľnic pomáha aj stavbárom. Exminister dopravy tvrdí, že vypísať naraz 5 súťaží znamená vytvoriť pôdu pre to, aby si firmy rozdelili zákazky a dohodli sa na cenách.

Druhá vláda Roberta Fica chce podobne ako tá prvá naštartovať výstavbu diaľnic vo veľkom.Druhá vláda Roberta Fica chce podobne ako tá prvá naštartovať výstavbu diaľnic vo veľkom. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Väčšie zákazky, ako spúšťa v týchto dňoch minister dopravy Ján Počiatek, stavbári videli naposledy za prvej vlády Roberta Fica.

Vtedy súťažili napríklad o výstavbu 50 kilometrov rýchlocesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, ktorá vyšla na 3,7 miliardy eur vrátane 30­ročnej prevádzky a údržby.

Teraz štát vyhlásil tendre za 1,2 miliardy eur. Za to odhaduje, že postaví 44 kilometrov diaľnic a rýchlociest.

„Ich výstavba nielen zlepší dopravnú infraštruktúru Slovenska, ale zároveň dá prácu ľuďom,“ vyhlásil minister Počiatek.

Podobne pozitívne vítajú túto správu aj odborníci v doprave a stavebníctve. Otázkou je, čo urobí masívny dopyt štátu s cenami či súťaživosťou stavbárov.

Okrem spomínaných 44 kilometrov diaľnic pritom prebiehajú súťaže aj na ďalšie cesty. Príkladom je vyše 13­kilometrový úsek D1 s tunelom Višňové či tender na 15­kilometrovú časť D1 medzi Hubovou a Ivachnovou.

Nových päť tendrov naraz tak môže znamenať, že stavbári už nebudú takí lacní ako v posledných mesiacoch, keď podliezali štátne odhady aj o polovicu.

rast.jpg

Menej súťažiacich?

„Tým, že je vypísaných viac zaujímavých súťaží v tom istom období, je šanca, že sa ceny stavebných prác zreálnia,“ uvažuje Martin Bakoš, riaditeľ Amberg Engineering Slovakia, ktorá sa zaoberá stavebným dozorom.

Igor Tóth zo Slovenskej asociácie konzultačných inžinierov si skôr myslí, že firmy stále často nemajú žiadnu veľkú zákazku a tomu prispôsobia aj ceny.

Je však možné, že ich v tendroch uvidíme menej. „Firmy majú svoje kapacity. Keď budú mať päť rovnocenných ponúk, tak nemôžu ísť v rovnakom čase do súbehu štyroch súťaží,“ hovorí Tóth.

Ideálne by bolo, keby sa plynule stavalo a súťažilo za sebou, dodáva.

Šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák upozorňuje, že problém so zákazkami je v celej Európe, a tak nedostatočné kapacity neočakáva.

Prípadne sa zo zahraničia môže čerpať viac kapacít. Upozornil, že cesty pomôžu vyťažiť aj ubytovacie či stravovacie zariadenia.

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) ale tvrdí, že pri piatich tendroch vzniká pre firmy priestor, aby sa dohodli na cenách a rozdelili si zákazky.

dialnice-web.jpg

Zmenili postup

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) hovorí, že všetko bude závisieť od vývoja na trhu a aj jednotlivých súťaží.

„Nemožno vylúčiť ich prekrývanie sa bez ohľadu na deň ich vypísania. Cenu stavebných prác ovplyvňuje všeobecný dopyt po stavebných prácach.

Myslíme si, že v súčasnosti je dopyt stále nižší ako kapacita stavebných firiem,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.

Firmy zatiaľ sondujú, ako sa v novej situácii zachovať. Stabilný hráč na našom trhu Eurovia sa napríklad zapojí do všetkých piatich nových súťaží. Je to však dané aj tým, že štát zmenil spôsob obstarávania a prešiel na takzvanú užšiu súťaž.

Po novom preto netreba rovno predkladať ponuku, ale najprv sa kvalifikovať, či je firma dostatočne silná na danú zákazku.

„Preto je veľmi skoro hovoriť o cenách či o potrebe kapacít,“ povedala hovorkyňa firmy Simona Tančáková.

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) ale tvrdí, že pri piatich tendroch vzniká pre firmy priestor, aby sa dohodli na cenách a rozdelili si zákazky.

Štát sľubuje, že na konci bude normálna súťaž

Výhody, ktoré mala priniesť expresná novela zákona, Národná diaľničná nevyužila.

BRATISLAVA. Päť nových diaľničných úsekov nakupuje štát namiesto otvorenej verejnej súťaže cez takzvanú užšiu súťaž.

Ide o spôsob nakupovania, keď štát ešte pred predložením ponuky potrebuje rokovať so skúsenými záujemcami. Ponuky potom nemusí žiadať od všetkých záujemcov, stačí, keď ich predloží desať až dvadsať firiem. Tie potom medzi sebou súťažia cenou.

I keď táto metóda umožňuje obmedziť počet ponúk v tendri, diaľničný podnik tvrdí, že to nemá v pláne. Zodpovedá tomu aj oznámenie o začatí tendra.

Chýbajú v ňom kritériá, podľa ktorých by počet ponúk spoločnosť obmedzila.

„Keď to tam nie je uvedené, znamená to, že všetci budú môcť predložiť ponuku,“ vraví advokát Tomáš Kamenec.

Diaľničiari sľubujú, že presne tak to bude. Prečo potom namiesto užšej súťaže nešli do verejnej súťaže? Odpovedajú nejasne.

Hovorca spoločnosti Marcel Jánošík tvrdí, že to súvisí s nedávnymi zmenami v pravidlách obstarávania. Smer ich prijal vo februári expresne za týždeň bez diskusie.

Užšia súťaž bez obmedzenia ponúk sa podľa Jánošíka podobá na verejnú súťaž po zmene jej pravidiel. V čom, nespresnil.

Nové diaľničné tendre prekvapili aj tým, že Smer v nich nevyužil nové pravidlá na zrýchlenie tendrov, ktoré nedávno schválil. NDS mohla preventívne požiadať o prekontrolovanie podmienok tendra Úrad pre verejné obstarávanie. Vyhla by sa tak potom zdržaniam pre niektoré námietky.

„Zákon umožňuje, aby obstarávateľ požiadal o kontrolu pred vyhlásením tendra. Nejde o povinnosť, a preto sme sa rozhodli ju v týchto prípadoch nevyužiť,“ reagovala NDS.

Adam Valček

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 939
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 995
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 904
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 012
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 919
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 10 539
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 374
  8. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 709
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 661
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 561
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Kotlebu nemá kto postihnúť za nenosenie rúška

Kotleba oznámil, že je nakazený, vo štvrtok večer.

Marian Kotleba ma koronavírus.

Neprehliadnite tiež

Špeciálny podcast

Špeciálne Dobré ráno: Ako zmenia 5G siete telekomunikačný biznis

Operátor O2 štartuje na Slovensku testovaciu sieť.

Podcast Dobré Ráno.
Eseročky musia daňové priznania podať elektronicky, papierové tlačivá daniari už akceptovať nebudú. Živnostníkov online dane čakajú v lete.

Sankcie USA spôsobujú Kube ročné straty niekoľko miliárd dolárov

Hospodárstvo krajiny sužuje aj pandémia a silná sezóna hurikánov.

Ilustračné foto.

Španielske hotely zaznamenali tento rok vyše 70-percentný úbytok dovolenkárov

Španielsko je druhou najobľúbenejšou destináciou na svete.

Ilustračné foto