Päť nových diaľničných tendrov môže dvihnúť ceny

Výstavba diaľnic pomáha aj stavbárom. Exminister dopravy tvrdí, že vypísať naraz 5 súťaží znamená vytvoriť pôdu pre to, aby si firmy rozdelili zákazky a dohodli sa na cenách.

Druhá vláda Roberta Fica chce podobne ako tá prvá naštartovať výstavbu diaľnic vo veľkom.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Väčšie zákazky, ako spúšťa v týchto dňoch minister dopravy Ján Počiatek, stavbári videli naposledy za prvej vlády Roberta Fica.

Vtedy súťažili napríklad o výstavbu 50 kilometrov rýchlocesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, ktorá vyšla na 3,7 miliardy eur vrátane 30­ročnej prevádzky a údržby.

Teraz štát vyhlásil tendre za 1,2 miliardy eur. Za to odhaduje, že postaví 44 kilometrov diaľnic a rýchlociest.

„Ich výstavba nielen zlepší dopravnú infraštruktúru Slovenska, ale zároveň dá prácu ľuďom,“ vyhlásil minister Počiatek.

Podobne pozitívne vítajú túto správu aj odborníci v doprave a stavebníctve. Otázkou je, čo urobí masívny dopyt štátu s cenami či súťaživosťou stavbárov.

Okrem spomínaných 44 kilometrov diaľnic pritom prebiehajú súťaže aj na ďalšie cesty. Príkladom je vyše 13­kilometrový úsek D1 s tunelom Višňové či tender na 15­kilometrovú časť D1 medzi Hubovou a Ivachnovou.

Nových päť tendrov naraz tak môže znamenať, že stavbári už nebudú takí lacní ako v posledných mesiacoch, keď podliezali štátne odhady aj o polovicu.

rast.jpg

Menej súťažiacich?

„Tým, že je vypísaných viac zaujímavých súťaží v tom istom období, je šanca, že sa ceny stavebných prác zreálnia,“ uvažuje Martin Bakoš, riaditeľ Amberg Engineering Slovakia, ktorá sa zaoberá stavebným dozorom.

Igor Tóth zo Slovenskej asociácie konzultačných inžinierov si skôr myslí, že firmy stále často nemajú žiadnu veľkú zákazku a tomu prispôsobia aj ceny.

Je však možné, že ich v tendroch uvidíme menej. „Firmy majú svoje kapacity. Keď budú mať päť rovnocenných ponúk, tak nemôžu ísť v rovnakom čase do súbehu štyroch súťaží,“ hovorí Tóth.

Ideálne by bolo, keby sa plynule stavalo a súťažilo za sebou, dodáva.

Šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák upozorňuje, že problém so zákazkami je v celej Európe, a tak nedostatočné kapacity neočakáva.

Prípadne sa zo zahraničia môže čerpať viac kapacít. Upozornil, že cesty pomôžu vyťažiť aj ubytovacie či stravovacie zariadenia.

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) ale tvrdí, že pri piatich tendroch vzniká pre firmy priestor, aby sa dohodli na cenách a rozdelili si zákazky.

dialnice-web.jpg

Zmenili postup

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) hovorí, že všetko bude závisieť od vývoja na trhu a aj jednotlivých súťaží.

„Nemožno vylúčiť ich prekrývanie sa bez ohľadu na deň ich vypísania. Cenu stavebných prác ovplyvňuje všeobecný dopyt po stavebných prácach.

Myslíme si, že v súčasnosti je dopyt stále nižší ako kapacita stavebných firiem,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.

Firmy zatiaľ sondujú, ako sa v novej situácii zachovať. Stabilný hráč na našom trhu Eurovia sa napríklad zapojí do všetkých piatich nových súťaží. Je to však dané aj tým, že štát zmenil spôsob obstarávania a prešiel na takzvanú užšiu súťaž.

Po novom preto netreba rovno predkladať ponuku, ale najprv sa kvalifikovať, či je firma dostatočne silná na danú zákazku.

„Preto je veľmi skoro hovoriť o cenách či o potrebe kapacít,“ povedala hovorkyňa firmy Simona Tančáková.

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) ale tvrdí, že pri piatich tendroch vzniká pre firmy priestor, aby sa dohodli na cenách a rozdelili si zákazky.

Štát sľubuje, že na konci bude normálna súťaž

Výhody, ktoré mala priniesť expresná novela zákona, Národná diaľničná nevyužila.

BRATISLAVA. Päť nových diaľničných úsekov nakupuje štát namiesto otvorenej verejnej súťaže cez takzvanú užšiu súťaž.

Ide o spôsob nakupovania, keď štát ešte pred predložením ponuky potrebuje rokovať so skúsenými záujemcami. Ponuky potom nemusí žiadať od všetkých záujemcov, stačí, keď ich predloží desať až dvadsať firiem. Tie potom medzi sebou súťažia cenou.

I keď táto metóda umožňuje obmedziť počet ponúk v tendri, diaľničný podnik tvrdí, že to nemá v pláne. Zodpovedá tomu aj oznámenie o začatí tendra.

Chýbajú v ňom kritériá, podľa ktorých by počet ponúk spoločnosť obmedzila.

„Keď to tam nie je uvedené, znamená to, že všetci budú môcť predložiť ponuku,“ vraví advokát Tomáš Kamenec.

Diaľničiari sľubujú, že presne tak to bude. Prečo potom namiesto užšej súťaže nešli do verejnej súťaže? Odpovedajú nejasne.

Hovorca spoločnosti Marcel Jánošík tvrdí, že to súvisí s nedávnymi zmenami v pravidlách obstarávania. Smer ich prijal vo februári expresne za týždeň bez diskusie.

Užšia súťaž bez obmedzenia ponúk sa podľa Jánošíka podobá na verejnú súťaž po zmene jej pravidiel. V čom, nespresnil.

Nové diaľničné tendre prekvapili aj tým, že Smer v nich nevyužil nové pravidlá na zrýchlenie tendrov, ktoré nedávno schválil. NDS mohla preventívne požiadať o prekontrolovanie podmienok tendra Úrad pre verejné obstarávanie. Vyhla by sa tak potom zdržaniam pre niektoré námietky.

„Zákon umožňuje, aby obstarávateľ požiadal o kontrolu pred vyhlásením tendra. Nejde o povinnosť, a preto sme sa rozhodli ju v týchto prípadoch nevyužiť,“ reagovala NDS.

Adam Valček

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  5. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  9. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 761
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 8 484
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 321
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 900
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 834
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 791
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 720
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 969
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 945
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 685

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gajdoša kritizuje jeho tajomník z Mosta

Na čom bude lietať slovenská armáda mali povedať do konca septembra.

DOMOV

Pellegriniho úradníčka má blízko k IT firme spájanej s Počiatkom

Žiláková má mať vzťah so šéfom Anextu.

EKONOMIKA

Ryanair ruší aj lety z Bratislavy. Ako získať odškodné pár stoviek eur

Pri letoch do 1500 kilometrov je odškodné 250 eur.

Neprehliadnite tiež

Ekonomiky krajín strednej a východnej Európy porastú, odhaduje to Erste Group

Hospodárstvo v krajinách regiónu ťahá rast domácej spotreby, ktorá súvisí so zlepšovaním situácie na trhu práce.

Nórsky štátny investičný fond dosiahol hranicu jedného bilióna dolárov

Nórsko prvýkrát vložilo do fondu svoje zisky z ropy a zemného plynu v roku 1996.

Z Bratislavy sa bude lietať do Burgasu a Pafosu. Ryanair oznámil dve nové linky

Írska nízkonákladovka informuje o nových linkách v dobe, kedy čelí negatívnym reakciám pre hromadné rušenie letov.

Česi držia v trezoroch málo zlata, ekonómovia radia navýšiť zlaté rezervy

Slovensko drží okolo 32 ton zlata, Poľsko či Rumunsko vyše 100 ton. Česi len okolo 10 ton.