SME
Utorok, 22. jún, 2021 | Meniny má PaulínaKrížovkyKrížovky

Päť nových diaľničných tendrov môže dvihnúť ceny

Výstavba diaľnic pomáha aj stavbárom. Exminister dopravy tvrdí, že vypísať naraz 5 súťaží znamená vytvoriť pôdu pre to, aby si firmy rozdelili zákazky a dohodli sa na cenách.

Druhá vláda Roberta Fica chce podobne ako tá prvá naštartovať výstavbu diaľnic vo veľkom.Druhá vláda Roberta Fica chce podobne ako tá prvá naštartovať výstavbu diaľnic vo veľkom. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Väčšie zákazky, ako spúšťa v týchto dňoch minister dopravy Ján Počiatek, stavbári videli naposledy za prvej vlády Roberta Fica.

Vtedy súťažili napríklad o výstavbu 50 kilometrov rýchlocesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, ktorá vyšla na 3,7 miliardy eur vrátane 30­ročnej prevádzky a údržby.

Teraz štát vyhlásil tendre za 1,2 miliardy eur. Za to odhaduje, že postaví 44 kilometrov diaľnic a rýchlociest.

„Ich výstavba nielen zlepší dopravnú infraštruktúru Slovenska, ale zároveň dá prácu ľuďom,“ vyhlásil minister Počiatek.

Podobne pozitívne vítajú túto správu aj odborníci v doprave a stavebníctve. Otázkou je, čo urobí masívny dopyt štátu s cenami či súťaživosťou stavbárov.

Okrem spomínaných 44 kilometrov diaľnic pritom prebiehajú súťaže aj na ďalšie cesty. Príkladom je vyše 13­kilometrový úsek D1 s tunelom Višňové či tender na 15­kilometrovú časť D1 medzi Hubovou a Ivachnovou.

Nových päť tendrov naraz tak môže znamenať, že stavbári už nebudú takí lacní ako v posledných mesiacoch, keď podliezali štátne odhady aj o polovicu.

rast.jpg

Menej súťažiacich?

„Tým, že je vypísaných viac zaujímavých súťaží v tom istom období, je šanca, že sa ceny stavebných prác zreálnia,“ uvažuje Martin Bakoš, riaditeľ Amberg Engineering Slovakia, ktorá sa zaoberá stavebným dozorom.

Igor Tóth zo Slovenskej asociácie konzultačných inžinierov si skôr myslí, že firmy stále často nemajú žiadnu veľkú zákazku a tomu prispôsobia aj ceny.

Je však možné, že ich v tendroch uvidíme menej. „Firmy majú svoje kapacity. Keď budú mať päť rovnocenných ponúk, tak nemôžu ísť v rovnakom čase do súbehu štyroch súťaží,“ hovorí Tóth.

Ideálne by bolo, keby sa plynule stavalo a súťažilo za sebou, dodáva.

Šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák upozorňuje, že problém so zákazkami je v celej Európe, a tak nedostatočné kapacity neočakáva.

Prípadne sa zo zahraničia môže čerpať viac kapacít. Upozornil, že cesty pomôžu vyťažiť aj ubytovacie či stravovacie zariadenia.

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) ale tvrdí, že pri piatich tendroch vzniká pre firmy priestor, aby sa dohodli na cenách a rozdelili si zákazky.

dialnice-web.jpg

Zmenili postup

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) hovorí, že všetko bude závisieť od vývoja na trhu a aj jednotlivých súťaží.

„Nemožno vylúčiť ich prekrývanie sa bez ohľadu na deň ich vypísania. Cenu stavebných prác ovplyvňuje všeobecný dopyt po stavebných prácach.

Myslíme si, že v súčasnosti je dopyt stále nižší ako kapacita stavebných firiem,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.

Firmy zatiaľ sondujú, ako sa v novej situácii zachovať. Stabilný hráč na našom trhu Eurovia sa napríklad zapojí do všetkých piatich nových súťaží. Je to však dané aj tým, že štát zmenil spôsob obstarávania a prešiel na takzvanú užšiu súťaž.

Po novom preto netreba rovno predkladať ponuku, ale najprv sa kvalifikovať, či je firma dostatočne silná na danú zákazku.

„Preto je veľmi skoro hovoriť o cenách či o potrebe kapacít,“ povedala hovorkyňa firmy Simona Tančáková.

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) ale tvrdí, že pri piatich tendroch vzniká pre firmy priestor, aby sa dohodli na cenách a rozdelili si zákazky.

Štát sľubuje, že na konci bude normálna súťaž

Výhody, ktoré mala priniesť expresná novela zákona, Národná diaľničná nevyužila.

BRATISLAVA. Päť nových diaľničných úsekov nakupuje štát namiesto otvorenej verejnej súťaže cez takzvanú užšiu súťaž.

Ide o spôsob nakupovania, keď štát ešte pred predložením ponuky potrebuje rokovať so skúsenými záujemcami. Ponuky potom nemusí žiadať od všetkých záujemcov, stačí, keď ich predloží desať až dvadsať firiem. Tie potom medzi sebou súťažia cenou.

I keď táto metóda umožňuje obmedziť počet ponúk v tendri, diaľničný podnik tvrdí, že to nemá v pláne. Zodpovedá tomu aj oznámenie o začatí tendra.

Chýbajú v ňom kritériá, podľa ktorých by počet ponúk spoločnosť obmedzila.

„Keď to tam nie je uvedené, znamená to, že všetci budú môcť predložiť ponuku,“ vraví advokát Tomáš Kamenec.

Diaľničiari sľubujú, že presne tak to bude. Prečo potom namiesto užšej súťaže nešli do verejnej súťaže? Odpovedajú nejasne.

Hovorca spoločnosti Marcel Jánošík tvrdí, že to súvisí s nedávnymi zmenami v pravidlách obstarávania. Smer ich prijal vo februári expresne za týždeň bez diskusie.

Užšia súťaž bez obmedzenia ponúk sa podľa Jánošíka podobá na verejnú súťaž po zmene jej pravidiel. V čom, nespresnil.

Nové diaľničné tendre prekvapili aj tým, že Smer v nich nevyužil nové pravidlá na zrýchlenie tendrov, ktoré nedávno schválil. NDS mohla preventívne požiadať o prekontrolovanie podmienok tendra Úrad pre verejné obstarávanie. Vyhla by sa tak potom zdržaniam pre niektoré námietky.

„Zákon umožňuje, aby obstarávateľ požiadal o kontrolu pred vyhlásením tendra. Nejde o povinnosť, a preto sme sa rozhodli ju v týchto prípadoch nevyužiť,“ reagovala NDS.

Adam Valček

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  2. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  9. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  1. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. 3 veci, s ktorými zvládnete horúčavy v byte
  4. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  5. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  6. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  7. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  8. Legislative intention - recodification of the corporate law
  9. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  10. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 9 954
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 9 824
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 9 006
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 287
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 512
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 457
  7. Po Slovensku na motorke 5 432
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 136
  9. Crème de la crème po slovensky 3 240
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania 2 489
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demonštranti pochodovali z Námestia hrdinov k budove parlamentu.

Najlepšia slovenská univerzita je v siedmej stovke rebríčka. S kazašskou a filipínskou.


22 h

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 502 obetí.


a 4 ďalší 6 h
Kajetána Kičuru privádzajú na Špecializovaný trestný súd v Banskej Bystrici.

Kičura zostáva vo väzbe, bráni sa slabo.


20 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Od júla bude možné zakúpiť lístok priložením platobnej karty vo vozidle MHD.


TASR 17m
Peter Kažimír nol ministrom financií za vlád Smeru a v súčasnosti šéfuje NBS.

Odhady centrálnej banky naďalej hovoria, že predkrízovú úroveň dosiahneme koncom tohto roka.


SITA 44m
Ilustračné foto.

Čína v uplynulých dňoch vystupňovala svoje snahy proti odvetviu kryptomien.


TASR 3 h
Tabuľa s logom koncernu Exxon na čerpacej stanici v americkom meste Filadelfia.

Veľkoobchodná cena benzínu na americkom trhu tiež posilnila.


SITA 4 h