Päť nových diaľničných tendrov môže dvihnúť ceny

Výstavba diaľnic pomáha aj stavbárom. Exminister dopravy tvrdí, že vypísať naraz 5 súťaží znamená vytvoriť pôdu pre to, aby si firmy rozdelili zákazky a dohodli sa na cenách.

Druhá vláda Roberta Fica chce podobne ako tá prvá naštartovať výstavbu diaľnic vo veľkom.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Väčšie zákazky, ako spúšťa v týchto dňoch minister dopravy Ján Počiatek, stavbári videli naposledy za prvej vlády Roberta Fica.

Vtedy súťažili napríklad o výstavbu 50 kilometrov rýchlocesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, ktorá vyšla na 3,7 miliardy eur vrátane 30­ročnej prevádzky a údržby.

Teraz štát vyhlásil tendre za 1,2 miliardy eur. Za to odhaduje, že postaví 44 kilometrov diaľnic a rýchlociest.

„Ich výstavba nielen zlepší dopravnú infraštruktúru Slovenska, ale zároveň dá prácu ľuďom,“ vyhlásil minister Počiatek.

Podobne pozitívne vítajú túto správu aj odborníci v doprave a stavebníctve. Otázkou je, čo urobí masívny dopyt štátu s cenami či súťaživosťou stavbárov.

Okrem spomínaných 44 kilometrov diaľnic pritom prebiehajú súťaže aj na ďalšie cesty. Príkladom je vyše 13­kilometrový úsek D1 s tunelom Višňové či tender na 15­kilometrovú časť D1 medzi Hubovou a Ivachnovou.

Nových päť tendrov naraz tak môže znamenať, že stavbári už nebudú takí lacní ako v posledných mesiacoch, keď podliezali štátne odhady aj o polovicu.

rast.jpg

Menej súťažiacich?

„Tým, že je vypísaných viac zaujímavých súťaží v tom istom období, je šanca, že sa ceny stavebných prác zreálnia,“ uvažuje Martin Bakoš, riaditeľ Amberg Engineering Slovakia, ktorá sa zaoberá stavebným dozorom.

Igor Tóth zo Slovenskej asociácie konzultačných inžinierov si skôr myslí, že firmy stále často nemajú žiadnu veľkú zákazku a tomu prispôsobia aj ceny.

Je však možné, že ich v tendroch uvidíme menej. „Firmy majú svoje kapacity. Keď budú mať päť rovnocenných ponúk, tak nemôžu ísť v rovnakom čase do súbehu štyroch súťaží,“ hovorí Tóth.

Ideálne by bolo, keby sa plynule stavalo a súťažilo za sebou, dodáva.

Šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák upozorňuje, že problém so zákazkami je v celej Európe, a tak nedostatočné kapacity neočakáva.

Prípadne sa zo zahraničia môže čerpať viac kapacít. Upozornil, že cesty pomôžu vyťažiť aj ubytovacie či stravovacie zariadenia.

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) ale tvrdí, že pri piatich tendroch vzniká pre firmy priestor, aby sa dohodli na cenách a rozdelili si zákazky.

dialnice-web.jpg

Zmenili postup

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) hovorí, že všetko bude závisieť od vývoja na trhu a aj jednotlivých súťaží.

„Nemožno vylúčiť ich prekrývanie sa bez ohľadu na deň ich vypísania. Cenu stavebných prác ovplyvňuje všeobecný dopyt po stavebných prácach.

Myslíme si, že v súčasnosti je dopyt stále nižší ako kapacita stavebných firiem,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.

Firmy zatiaľ sondujú, ako sa v novej situácii zachovať. Stabilný hráč na našom trhu Eurovia sa napríklad zapojí do všetkých piatich nových súťaží. Je to však dané aj tým, že štát zmenil spôsob obstarávania a prešiel na takzvanú užšiu súťaž.

Po novom preto netreba rovno predkladať ponuku, ale najprv sa kvalifikovať, či je firma dostatočne silná na danú zákazku.

„Preto je veľmi skoro hovoriť o cenách či o potrebe kapacít,“ povedala hovorkyňa firmy Simona Tančáková.

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) ale tvrdí, že pri piatich tendroch vzniká pre firmy priestor, aby sa dohodli na cenách a rozdelili si zákazky.

Štát sľubuje, že na konci bude normálna súťaž

Výhody, ktoré mala priniesť expresná novela zákona, Národná diaľničná nevyužila.

BRATISLAVA. Päť nových diaľničných úsekov nakupuje štát namiesto otvorenej verejnej súťaže cez takzvanú užšiu súťaž.

Ide o spôsob nakupovania, keď štát ešte pred predložením ponuky potrebuje rokovať so skúsenými záujemcami. Ponuky potom nemusí žiadať od všetkých záujemcov, stačí, keď ich predloží desať až dvadsať firiem. Tie potom medzi sebou súťažia cenou.

I keď táto metóda umožňuje obmedziť počet ponúk v tendri, diaľničný podnik tvrdí, že to nemá v pláne. Zodpovedá tomu aj oznámenie o začatí tendra.

Chýbajú v ňom kritériá, podľa ktorých by počet ponúk spoločnosť obmedzila.

„Keď to tam nie je uvedené, znamená to, že všetci budú môcť predložiť ponuku,“ vraví advokát Tomáš Kamenec.

Diaľničiari sľubujú, že presne tak to bude. Prečo potom namiesto užšej súťaže nešli do verejnej súťaže? Odpovedajú nejasne.

Hovorca spoločnosti Marcel Jánošík tvrdí, že to súvisí s nedávnymi zmenami v pravidlách obstarávania. Smer ich prijal vo februári expresne za týždeň bez diskusie.

Užšia súťaž bez obmedzenia ponúk sa podľa Jánošíka podobá na verejnú súťaž po zmene jej pravidiel. V čom, nespresnil.

Nové diaľničné tendre prekvapili aj tým, že Smer v nich nevyužil nové pravidlá na zrýchlenie tendrov, ktoré nedávno schválil. NDS mohla preventívne požiadať o prekontrolovanie podmienok tendra Úrad pre verejné obstarávanie. Vyhla by sa tak potom zdržaniam pre niektoré námietky.

„Zákon umožňuje, aby obstarávateľ požiadal o kontrolu pred vyhlásením tendra. Nejde o povinnosť, a preto sme sa rozhodli ju v týchto prípadoch nevyužiť,“ reagovala NDS.

Adam Valček

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 890
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 761
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 12 178
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 759
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 477
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 676
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 404
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 643
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 821
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 779

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

SVET

Čoho sa boja ľudia v IT aj robotníci tak, že volia populistov?

Musíme sa zbaviť delenia na nás a Brusel.

KVÍZ

Ako dobre poznáte pravidlá slušného správania?

Otestujte svoje vedomosti z etikety a protokolu.

Neprehliadnite tiež

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.