Podnikatelia musia bločky kopírovať. Asociácia registračných pokladníc tvrdí, že používajú nekvalitný papier.
BRATISLAVA. Ak firma Ľubomíra Majerského z Popradu kúpi tovar, účtenku od obchodníka si skopíruje v kancelárii.
Originálny aj odkopírovaný bloček prilepí do zošita a uchová na tmavom a suchom mieste.
Postupuje tak už dlhé roky. Podnikateľ netají, že ho to obťažuje. Bojí sa však daňových kontrol a vysokých postihov.
„Bločky blednú po pol roku, na daňové účely ich pritom musíme archivovať niekoľko rokov. To si máme všetci robiť kópie?“ pýta sa.
Problém sa pritom týka aj spotrebiteľov. Bločky s čitateľnými údajmi potrebujú na uplatnenie reklamácie.
Kopírovanie je nutné
- údaje na termopapieri musia byť viditeľné 10 rokov,
- ak podnikateľ bločky nemá alebo sú nečitateľné, hrozí pokuta od 330 do 3300 eur,
- Asociácia výrobcov pokladníc odporúča: Mitsubishi HiTec Paper alebo Papierfabrik August Koehler AG (KT55F20).
Podnikateľ si musí bločky uchovať desať rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom boli vyhotovené. Ak tak neurobí, hrozí mu pokuta od 330 do 3300 eur.
Obchodník musí vydávať len také bločky, ktoré sú čitateľné, inak mu hrozí rovnako vysoká pokuta do 3300 eur.
„Pri kontrolách sa daňoví kontrolóri stretávajú s tým, že firmy riešia nečitateľnosť pokladničných dokladov pred uplynutím lehoty kopírovaním,“ tvrdí Gabriela Dianová z Finančného riaditeľstva.
Ak si firma skopírovala doklad a originál bločka jej už vybledol, daniari pravosť účtenky overujú osobne u predajcu, ktorý bloček vydal.
V praxi však majú kontrolóri právo preverovať len bločky päť rokov dozadu, tvrdí Jaroslava Lukačovičová zo Slovenskej asociácie účtovníckych organizácií.
„Blednutie bločkov núti účtovníkov, aby bločky skopírovali a spolu zospinkovali. Inak im nečitateľné účtenky inšpektori neuznávajú,“ vraví.
Chyba je v papieri
Blednutie bločkov nespôsobuje nekvalitná tlač pokladníc, ale termopapier, vraví šéf Asociácie výrobcov registračných pokladníc Peter Pörsök.
„Niektorí podnikatelia na kúpe papiera šetria, preto ho kupujú aj od výrobcov, ktorých neodporúčame,“ tvrdí. Kotúčik papiera stojí 15 až 60 centov.
Ani Finančné riaditeľstvo, ani asociácia však nemôžu podnikateľom prikázať, u koho si termopapier majú kupovať. „Voľný trh tomu zamedzuje,“ tvrdí Pörsök.
Aj keď na trhu sú modernejšie pokladnice, mnohí obchodníci ostali verní ihličkovým pokladniciam. Pri nich problém s blednúcimi bločkami nie je.