Na jednu zmluvu sa pripojilo už 114 dodatkov. Za necelý rok daniari na nich zaplatili takmer 400-tisíc eur.
BRATISLAVA. Stačí podpísať jednu základnú zmluvu a tá môže firme zaručiť biznis na niekoľko rokov.
Príkladom toho môže byť firma Ditec, ktorá pred týždňom podpísala s Finančným riaditeľstvom ďalšie štyri zmluvné dodatky spolu za 165-tisíc eur.
Viažu sa na zmluvu na zabezpečenie spracovania daňových formulárov skenovaním. Túto rámcovú zmluvu podpísal Ditec ako víťaz verejného tendra v marci 2002 ešte s Daňovým riaditeľstvom.
Odvtedy sa k tejto zmluve priplo už 114 dodatkov, dva z nich ešte včera neboli zverejnené v Centrálnom registri zmlúv. Od apríla 2012 daniari vyplatili Ditecu na 14 dodatkoch takmer 400-tisíc eur.
Neprehodnocovali ju
- rámcovú zmluvu na zabezpečenie spracovania daňových dokumentov technológiou skenovania podpísal Ditec s daniarmi ešte 11. marca 2002,
- k zmluve sa podpísalo už 114 dodatkov, za necelý rok asi za 395-tisíc eur,
- skencentrum ročne spracuje 4 milióny dokumentov, teda 20 miliónov strán, 74 typov tlačív.
Rámcová zmluva bola podpísaná na 98 miliónov korún (v prepočte vtedajším kurzom asi 2,33 milióna eur).
Zahŕňala dodanie softvéru a hardvéru pre skenovacie centrum v Banskej Bystrici a dodávku a údržbu 110 skenerov na daňových úradoch.
Úrady dokumenty oskenujú a posielajú na spracovanie úradníkom do skenovacieho centra v Banskej Bystrici, kde robí Ditec technickú podporu (rozšírená informácia o 12:24, pozn. red.).
Hoci bola zmluva podpísaná pred 11 rokmi, jej výhodnosť odvtedy nikto neskúmal.
„Pri každej zmluve trvajúcej viac ako 10 rokov je vhodné zvažovať jej prehodnotenie a preverenie cien či podmienok novou súťažou,“ tvrdí Peter Kunder z Aliancie Fair-play.
Hovorí, že podľa pravidiel Únie možno rámcové zmluvy len výnimočne uzatvárať na viac ako štyri roky.
„Tieto dodatky sú podpisované každý rok. Bez nich by sme nemohli spracovávať papierovo podané daňové priznania,“ tvrdí hovorkyňa Finančného riaditeľstva Miroslava Slemenská.
Dodala, že spolupráca s Ditecom je pre nich výhodnejšia, ako keby zabehnutý systém skenovania nahradili iným.
Do roku 2002 údaje z daňových priznaní ručne prepisovali pracovníci úradov do daňového systému. Nové skenovanie si vyžiadali stále sa meniace zákony.
„Každoročne je to niekoľko dodatkov, keďže v zmysle platnej legislatívy sa skoro každý rok menia tlačivá,“ hovorí predseda predstavenstva firmy Ditec Ivan Sůra.
Ide o nové tlačivá na daňové priznania z príjmov fyzických a právnických osôb, a tiež tlačivá na daň z motorových vozdiel či účtovné výkazy.
Skenovať sa bude ďalej
Daniari s Ditecom každý rok podpíšu aj ďalšie dva dodatky: na návrh a optimalizáciu tlačív a vytvorenie FDF/PDF podkladov, teda verzií tlačív, ktoré je možné programovo vypĺňať údajmi.
Zdá sa, že daniari budú Ditec potrebovať na skenovanie aj v najbližších rokoch. Dnes majú daňové subjekty na výber – tlačivá môžu podať v papierovej alebo elektronickej podobe.
Od januára 2014 budú mať na výber len subjekty, ktoré nie sú platcami DPH, platcovia DPH ich budú podávať už len elektronicky.
„Pre finančnú správu to znamená naďalej povinný zber podaní v papierovej forme a využívanie skenovacieho centra,“ dodal Sůra.
Zákazky viažu na minulosť
Začiatkom januára daniari podpísali s Ditecom zmluvu za 8,3 milióna eur na vývoj nového portálu.
Tá sa cez rokovacie konanie bez zverejnenia pripojila k zmluve o Centrálnom elektronickom priečinku (CEP) z roku 2011. Daniari a rezort financií tvrdili, že Ditec využije skúsenosti a prvky z CEP.
Rovnako sa Ditec dostal aj k vynoveniu aplikácie eDane za 540-tisíc bez DPH. Zákazku v októbri získal cez dodatok k zmluve s Colnou správou.