Cargo vlani prehĺbilo stratu

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia hospodárila v minulom roku po druhej predbežnej uzávierke celkovo so stratou takmer 24 miliónov.

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. hospodárila v minulom roku po druhej predbežnej uzávierke celkovo so stratou 23,957 mil. eur.

Agentúru SITA o tom informoval hovorca spoločnosti Martin Halanda s tým, že je to zatiaľ neauditovaný výsledok. Štátny železničný nákladný dopravca vlani plánoval stratu 24,2 mil. eur.

Vlaňajšia strata spoločnosti sa medziročne výrazne prehĺbila, keďže v roku 2011 sa zmiernila na 331 tis. eur zo 122,64 mil. eur v roku 2010.

Prevádzkové výnosy spoločnosti vlani dosiahli 320,39 mil. eur a prevádzkové náklady 265,66 mil. eur, takže pozitívny prevádzkový výsledok dosiahol 54,73 mil. eur.

Za použitie železničnej dopravnej cesty Cargo zaplatilo Železniciam Slovenskej republiky 44,14 mil. eur. Cargo v roku 2012 prepravilo spolu 35,3 mil. ton tovarov, čo je medziročne menej o 5,9 %, resp. o 2,2 mil. ton.

Na dovoz pripadlo 14,74 mil. ton, vývoz 8,06 mil. ton, vnútroštátnu prepravu 4,21 mil. ton a na tranzit 8,28 mil. ton.

"Cargo predpokladá v tomto roku zachovanie objemu prepravy približne na úrovni z roku 2012. Zatiaľ však valné zhromaždenie, teda ministerstvo dopravy ako 100-percentný akcionár, neschválilo podnikateľský plán na rok 2013, je preto predčasné hovoriť o ďalších detailoch," dodal Halanda.

Nákladný vlakový prepravca očakáva, že do konca tohto roka ukončí pracovný pomer s plánovaným počtom šesťsto zamestnancov v súlade s nahláseným hromadným prepúšťaním.

"Optimalizácia počtu zamestnancov spoločnosti a ich prispôsobenie prepravným výkonom neustále pokračuje a je to postupný proces. Optimalizácia sa dotýka všetkých zložiek od administratívy až po prevádzku," uviedol Halanda. Koncom minulého roka malo Cargo 6 822 zamestnancov a ich počet sa medziročne znížil o 1 232, teda o 15,3 %.

V závere roku 2011 spoločnosť ešte zamestnávala 8 054 ľudí. Od konca vlaňajška do začiatku februára ubudlo ďalších 44 pracovníkov, ich stav sa tak znížil na 6 778.

Cargo nepredpokladá, že v prípade odchodu amerických majiteľov z U.S. Steel Košice by sa okamžite znížil objem prepravy pre túto spoločnosť. Na výkonoch Carga sa táto preprava podieľa tretinou.

"Naša spoločnosť by sa, samozrejme, novej situácii musela prispôsobiť. Je však veľmi predčasné prezentovať konkrétne kroky, keďže zatiaľ nevieme, či sa vôbec U.S. Steel Košice predá, kto bude prípadne nový vlastník, aký objem a druh výroby v Košiciach zachová a ako rýchlo zmeny urobí," dodal Halanda.

Pre U.S. Steel vlani Cargo prepravilo 11,83 mil. ton tovaru, čo z celkových výkonov 35,3 mil. ton predstavuje 33,5 %.

Tržby Carga z prepravy pre U.S. Steel dosiahli 83,85 mil. eur, čiže 30,3 % z jeho celkových prepravných tržieb. Ďalšie tržby od oceliarne za pobyty a používanie vozňov oproti tržbám z prepravy boli minimálne.

"Ak by sme nepreviezli ani tonu, znamenalo by to výpadok tržieb minimálne 83,8 mil. eur a ďalších tržieb za používanie a pobyty vozňov. Na dopravnej ceste by sme ušetrili okolo 15 mil. eur, na elektrine, nafte 15 mil. eur a náklady za zahraničné úseky 8,7 mil. eur," vypočítal Halanda.

Popri výpadku tržieb by úspora na nákladoch dosiahla 38,7 mil. eur. Keby Cargo podľa neho hneď nenastavilo prevádzku firmy na prepravu 24 mil. ton, čiže bez výkonov pre U.S. Steel, a neznížilo fixné náklady na ľudí a prenájmy, čistá strata z výpadku tržieb by bola okolo 45 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  2. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  5. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  8. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  10. Leto nekončí!
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 222
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 043
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 945
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 782
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 497
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 424
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 256
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 247
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 170
  10. Leto nekončí! 835

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Slovensko inú možnosť ako jadro Únie nemá, Fico to vie

Krajiny bez eura budú strácať vplyv, Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

DOMOV

Plavčan urobil nezvyčajnú vec. Oznámil Kiskovi, kedy končí

Fico naťahovanie času nekomentoval.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.