Šéf ČEZ: V zahraničí sa nám darí, v Bulharsku je problém kultúrny

Podobné veci ako v Bulharsku sa podľa riaditeľa divízie zahraničia dejú pravidelne. Situáciu mohla zmanipulovať opozícia.

Člen představenstva ČEZ Tomáš Pleskač.(Zdroj: Michal Šula, MAFRA)

PRAHA. Bulhari sa zoznamujú s realitou podpory solárnych elektrární a ČEZ naráža na kultúrne problémy spočívajúce vo vyúčtovaní za elektrinu, ktoré chodí každý mesiac.

Tak zhŕňa pre iDNES.cz dôvody búrlivých protestov proti ČEZ pre rast cien elektriny člen predstavenstva firmy a riaditeľ divízie distribúcie a zahraničia Tomáš Pleskač.

V januári odobrala licenciu ČEZ albánska vláda a firma sa musela z krajiny stiahnuť. Podľa Tomáša Pleskača by sa niečo také v Bulharsku nemalo opakovať.

Expanzia bola správna

ČEZ v Bulharsku
  • Český energetický obor do krajiny vstúpil na začiatku roku 2005, keď mu vládol Martin Roman.
  • Celkom za tri distribučné spoločnosti zaplatil sedem miliárd korún, o rok neskôr ešte prikúpil elektráreň Tec Varna, ktorá ho vyšla asi na 7,7 miliardy korún.
  • Z 15 investovaných miliárd má zatiaľ päť späť. Firma má v Bulharsku 2,1 milióna zákazníkov, vlani im zdražela elektrina o 13%.
  • Kumulovaná EBITDA za dobu pôsobenia v krajine dosiahla 15,3 miliardy Sk, väčšina bola investovaná v Bulharsku.

"Som presvedčený, že stratégia zahraničnej expanzie bola a je správna, a potvrdzujú to výsledky, ktoré dosahujeme. Všetky akvizície ČEZ v zahraničí s výnimkou Albánska sú v plánovanej alebo dokonca nad plánovanou návratnosťou. Sme so zahraničím spokojní," povedal Pleskač.

Odmieta, že by sa reakcia bulharskej verejnosti na ceny elektriny dala predpokladať.

"V Bulharsku je rovnako ako v Česku veľmi striktný predpis o tom, čo má byť napísané na faktúre pre zákazníkov, vrátane zúčtovacieho obdobie. Ničím sme našich zákazníkov neprekvapili, všetko majú napísané na vyúčtovaní," vysvetľuje.

"Podobné veci sa v Bulharsku opakujú pomerne pravidelne a je otázkou, čo z naštvanej ulice smeruje priamo k nám a čo bolo podnietené alebo zmanipulované opozičnými stranami," ukazuje na možnú politizáciu prípadu.

Vláda v stredu podala pre protesty demisiu.

Iná kultúra

Firma narazila v Bulharsku i na rozdielnu kultúru platieb za energie. Problém je v tom, že v Bulharsku nefunguje zálohový systém ako napríklad u nás.

"Predpis je taký, že každý zákazník musí byť odpočítaný a vyúčtovaný mesačne. Takže musíme mať približne tisíc ľudí, ktorí odpočítajú každý mesiac 2,1 milióna našich zákazníkov. V minulosti sme sa snažili s regulačným úradom dohodnúť spôsob prechodu na kvartálne zálohy, bolo to už odsúhlasené a pripravené, ale nakoniec regulátor súhlas zase stiahol. Narážame tam na veľký kultúrny problém alebo, ak chcete, odlišnosť, ktorá spočíva v mesačnom vyúčtovaní. To so sebou nesie veľký vplyv sezónnosti na účty za elektrinu. "

Ďalším problémom podľa neho je, že sa Bulhari až teraz zoznamujú s realitou podpory obnoviteľných zdrojov v konečnej cene pre zákazníka.

"Ide hlavne o solárne elektrárne. Dnes už tvoria 10,5 percenta z celkovej ceny a medziročne podpora obrovsky narástla," tvrdí Pleskač.

"Do Bulharska sme vstupovali preto, že sa malo veľmi rýchlo stať členom Európskej únie, čo sa stalo, a plati tam európske pravidlá. V Bulharsku udrel blesk z čistého neba. Kto by pred štyrmi týždňami tušil, že medzimesačný nárast účtov bude použitý opozíciou ako rozbuška k protivládnymi protestom? "

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 337
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 231
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 999
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 106
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 706
  6. Kam do tepla v januári? 2 380
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 338
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 059
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 228
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 150

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

ŠPORT

Sagan začal šprintovať príliš skoro, skončil štvrtý

Slovenský cyklista je v celkovom poradí na Tour Down Under na treťom mieste.

KOMENTÁRE

Na Slovensku sú isté dane, smrť a amnestia

Nebolo by vhodné zmeniť dlhodobo nevynútiteľné pravidlá?

Neprehliadnite tiež

Nestlé predáva divíziu cukroviniek v USA za skoro tri miliardy dolárov

Švajčiarsky gigant Nestlé predáva americkú divíziu cukroviniek talianskej firme Ferrero.

Harmonizovaná miera inflácie dosiahla v decembri dve percentá

Priemerná ročná miera inflácie mala hodnotu 1,4 percenta.

Uber zavedie v Británii povinné prestávky pre vodičov

Uber bojuje o udržanie svojich aktív v Londýne.

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.