Brusel nám stopol eurofondy na diaľnice

Pýtali sme vraj peniaze, na ktoré sme nemali právo. Európska komisia pozastavila svoje dotácie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Európska komisia prerušila platby v Operačnom programe Doprava pre zásadné pochybenie ministerstva dopravy.

Podľa ministra dopravy Jána Počiatka je to preto, že Slovensko v roku 2011 žiadalo neprávom preplatiť 5,4 milióna eur na diaľnicu.

Týmto prípadom sa vyčerpal počet chýb, ktoré môžeme pri čerpaní eurofondov urobiť, a tak komisia automaticky prerušila preplácanie žiadostí.

Aktuálne sú tak zablokované dve žiadosti o peniaze v hodnote 44 miliónov eur.

Ministerstvo teraz s Bruselom rokuje o tom, ako odstrániť chyby z minulosti. Rozhodnutie od euroúradníkov o uvoľnení peňazí očakáva v marci.

Kým sa problém nepodarí vyriešiť, nebudú preplácané ani žiadne iné žiadosti v budúcnosti. „Ide o ďalší príklad toho, v akom stave sme zdedili ministerstvo po Jánovi Figeľovi. Nariadil som audit všetkých ostatných dokumentov operačného programu,“ vyhlásil minister dopravy Ján Počiatek.

Neoprávnené faktúry vraj boli najmä zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti. Išlo často o práce navyše, ktoré neboli vynútené nepredvídateľnými okolnosťami. Najviac sa má problém týkať stavby D1 medzi Sverepcom a Vrtižerom.

„Ján Počiatek pokrytecky bráni svojho kolegu z vlády Ľubomíra Vážneho, počas ktorého ministrovania sa celý projekt realizoval. Všetky podpisy vrátane dodatkov sú plnou zodpovednosťou prvej vlády Róberta Fica,“ odkázal Figeľ Počiatkovi.

Všetko vraj už vopred podpísal Vážny a nové vedenie ministerstva za Figeľa toto už len platilo.

Túto diaľnicu pritom stavalo konzorcium na čele s Váhostavom. Pýtalo si za ňu doplatok 25 miliónov eur. Dnes to vyzerá, že dostane asi 7 miliónov eur.

Európska komisia oznámila ministerstvu dopravy prerušenie uhrádzania priebežných žiadostí o platbu listom v piatok 15. februára. Dôvodom sú výsledky národného auditu z roku 2012.

Vážny: Figeľ pochybil

BRATISLAVA. Zodpovednosť za problémy pri platbách z eurofondov by exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) nemal prehadzovať na iných. Pochybil on.

Tvrdí to súčasný podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny (Smer-SD), ktorý za prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD) bol šéfom rezortu dopravy.

Vážny takto reagoval na obvinenia zo strany predsedu KDH Figeľa. Ten dnes po tom, ako ho súčasný minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) obvinil zo zodpovednosti za chyby pri žiadostiach o platby z eurofondov, vyhlásil, že vina leží na pleciach Vážneho.

"Ján Figeľ by nemal prehadzovať zodpovednosť za chyby, ktoré spôsobil, na iných. Jednoznačne je to Figeľ, ktorý deklaroval v roku 2011 neoprávnené výdavky za oprávnené Európskej komisii," argumentoval Vážny.

Zároveň aj vládny audit podľa jeho slov potvrdil, že išlo o nedostatočnú prvostupňovú kontrolu riadiaceho orgánu v roku 2011 pod Figeľovým vedením.

Figeľ dnes odmietol obvinenia ministra Počiatka, ktorý vyhlásil, že zodpovednosť za stopnutie platieb vo výške 44 miliónov z eurofondov nesie exminister Figeľ a jeho zlé rozhodnutia v roku 2011. Podľa Figeľa vina za problémy siaha ešte ďalej. A to do obdobia prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD), kedy ministerstvo dopravy viedol súčasný podpredseda vlády pre investície Vážny.

"Počiatek pokrytecky bráni svojho kolegu Ľubomíra Vážneho, počas ktorého ministrovania sa celý projekt realizoval," uviedol Figeľ. Všetky podpisy vrátane dodatkov sú podľa neho plnou zodpovednosťou prvej vlády Róberta Fica, ktorej bol Počiatek členom.

"Dokonca celé dielo bolo konzorciu, vedené Váhostavom, za Ľubomíra Vážneho zaplatené," doplnil Figeľ. Za jeho pôsobenia na ministerstve prišlo podľa jeho slov iba k dobehnutiu refundácií, ale nie k podpisovaniu zmlúv, zmenových konaní alebo dodatkov. "Preto s tým nemôžeme mať nič spoločné a ide iba o Počiatkovu lož," doplnil. Vyzval preto ministra Počiatka, aby zverejnil všetky dokumenty. "A nech sa neskrýva iba za lži, ktoré vyplývajú z jeho neschopnosti riadiť takýto megarezort," podotkol Figeľ.

Počiatek po dnešnom rokovaní vlády povedal, že Európska komisia odmieta Slovensku preplatiť z eurofondov viac ako 44 miliónov eur. Dôvodom je podľa neho pochybenie ešte z roku 2011 pri žiadosti o preplatenie peňazí za úsek diaľnice D1 pri Považskej Bystrici, Sverepec Vrtižer.

"Riadenie eurofondov za bývalej vlády, najmä za Jána Figeľa (KDH), bolo nedostatočné a nekompetentné. A to sa prejavilo aj teraz, keď nám komisia odmieta preplatiť určitú časť platieb," adresoval Počiatek svojmu predchodcovi.

V roku 2011 sa podľa jeho slov do súhrnnej žiadosti o platby zahrnuli výdavky, ktoré neboli oprávnené. Tie boli vo výške viac ako 5 miliónov eur. "To je nekompetentnosť riadiaceho orgánu z tej doby, ktorý ich tam zahrnul," nešetril kritikou Počiatek.

Kým sa však tento problém nevyrieši, EK nepreplatí Slovensku žiadne platby. Ani tie, o ktoré štát žiada v roku 2013, či bude žiadať neskôr v budúcnosti.

TASR

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 889
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 196
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 014
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 533
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 620
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 313
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 282
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 060
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 022
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 923

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Predvolebná diskusia SME: V Bratislava máme priveľa gymnázií, chýbajú odborné školy

O Bratislave diskutujú kandidáti na župana Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.