.
Agentúrnu správu sme nahradili autorským textom
BRATISLAVA. Taký slabý január ako tento rok nezažila pri predaji nových áut Únia už viac ako dvadsať rokov. V štátoch Únie sa totiž minulý mesiac predalo 885 159 áut. To je podľa Združenia európskych výrobcov áut najhoršie januárové číslo od roku 1990.
Dušan Koblišek zo Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky nevidí dôvod na paniku. Tvrdí, že január býva zvyčajne slabý preto, že firmy aj ľudia si na začiatku roka preverujú svoje vyhliadky.
Kríza to ešte zhoršuje. „Je to len dôsledok toho, že kríza zďaleka nie je za Európou,“ hovorí Koblišek.
Januárové nové registrácie áut v Únii
Zdroj: ACEA.
O pätinu alebo o desatinu
Aj keď bol januárový predaj áut v Únii historicky slabý, klesol len o necelých deväť percent oproti januáru 2012. Vlani v decembri pritom štatistiky ukazovali medziročný prepad takmer o 17 percent.
Na Slovensku sa v januári predalo asi o deväť percent menej áut než pred rokom. Podľa analytičky Poštovej banky Jany Glasovej sa pod pokles u nás podpísalo aj zavedenie špeciálnych registračných poplatkov na autá. To, či klesajú automobilky o desatinu, alebo až o pätinu, ukážu podľa analytika ČSOB Mareka Gábriša až ďalšie mesiace. Desatinový prepad len o málo tromfnú už len krízové januáre rokov 2009 a 2010, dodal analytik.
Najväčšie mínusy zaznanenali výrobcovia áut v najviac zadlžených krajinách južnej Európy či vo Francúzsku. Medziročne však klesá aj veľký nemecký trh.
Lepšie v druhom polroku?
Z automobiliek, ktoré vyrábajú aj u nás, dosiahla rast predaja len Kia. Jej žilinská dcéra chce aj tento rok vyrobiť toľko áut čo pred rokom, teda 292tisíc. „V polovici februára sme spustili sériovú výrobu trojdverového modelu Kia pro_cee’d,“ vysvetľuje hovorca firmy Jozef Bačé.
Trnavský Peugeot Citroën chce minuloročný výsledok ešte prekonať. Tak ako vo februári ani v marci pritom nebude vyrábať v piatky. „Na marec sa nám mierne zvýšil objem objednávok na model C3 Picasso,“ povedal hovorca automobilky Peter Švec.
Kia sa spolieha viac na predaj v Rusku a bratislavský Volkswagen zasa na čínsky trh. Detaily o predajoch zverejňuje s odstupom času.
Automobilky, ktoré sú ťahúňmi našej ekonomiky, budú skôr stagnovať, ak nepôjdu do mínusu, vraví analytička Glasová. „K zlepšeniu situácie v ekonomike by mohlo dôjsť v druhom polroku,“ dodala.