SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Cargo chce vložiť vozne do firmy, od ktorej si ich prenajme

Keby premiér Fico nezastavil privatizáciu Carga, štát by zarobil 500 miliónov eur. Teraz môže prísť o 800 miliónov eur, vraví bývalý poradca expremiérky.

Keby premiér Fico nezastavil privatizáciu Carga, štát by zarobil 500 miliónov eur. Teraz môže prísť o 800 miliónov eur, vraví bývalý poradca expremiérky. Fico tvrdí, že privatizácie štátnych firiem boli nevýhodné.

BRATISLAVA. Najbližšie týždne rozhodnú o tom, či zadlžené štátne Cargo zbankrotuje a či dlžníci vrátane štátu prídu o peniaze. Keby pritom štát firmu v minulosti predal, mohol zarobiť stámilióny.

Takúto výčitku adresuje opozícia premiérovi Robertovi Ficovi.

Prekáža jej, že v roku 2006 zastavil privatizáciu Carga, ktorú pripravila vláda Mikuláša Dzurindu. „Bolo to fatálne rozhodnutie,“ zhodnotil Richard Sulík, šéf SaS.

O koľko štát môže prísť?

Cargo
V číslach
  • vlastné imanie: 119 mil. eur
  • dlhuje: 559 mil. eur z toho je 159 mil. eur nesplatený úver, ktorý firma dostala od štátu, 104 mil. eur dlhuje štátnemu správcovi koľajníc – ŽSR. Ďalších asi 100 mil. eur dlhuje bankám (VÚB, Tatra banka)
  • zamestnáva vyše 6000 ľudí.

V roku 2006 sa vtedajšia vláda dohodla s kupcom Carga na cene 520 miliónov eur, pripomína Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva, ktorý bol aj poradcom expremiérky Ivety Radičovej.

Ak teraz Cargo zbankrotuje, môže prísť aj o 800 miliónov eur, ráta Matej.

Ku kúpnej cene treba napríklad pripočítať približne 160-­miliónový nesplatený úver, ktorý firme v minulosti vláda dala na preklenutie krízy.

Už vtedy bolo jasné, že železničná firma bude ďalej upadať. Jednak preto, že záujem o železničnú dopravu padal celkovo, a zvlášť preto, že štátny manažment firmu riadi neefektívne, vraví Matej.

Premiér Fico by však spätne svoje rozhodnutie nezmenil. Vyplýva to z reakcie Úradu vlády: „Chceme upozorniť, že ani pravicová vláda nepredala Cargo. Navyše, minulosť ukázala, aká nevýhodná pre štát bola privatizácia spoločností, ako je SPP, či energetických firiem.“

Urobia novú firmu?

Vyhliadky Carga nie sú optimistické. Jeho možný bankrot sa spomína aj v súvislosti s avizovanou zmenou majiteľov U. S. Steelu. Noví vlastníci by prepravu cez Cargo výrazne zredukovali.

Minister dopravy Ján Počiatek a vedenie Carga hľadajú vhodné riešenie, ako formu zachrániť.

Podľa informácií z Carga, táto firma dlhuje asi 100 miliónov eur aj štátnemu správcovi koľajníc, Železniciam Slovenskej republiky.

Cargu má pomôcť strategický partner. Čo presne by mal za prípadnú pomoc získať, nie je jasné. Svoje vagóny totiž plánuje Cargo vyčleniť do zvláštnej firmy, ktorú by spoluvlastnili železnice a súkromný partner.

Zrejme pôjde o lízingovú spoločnosť. Pôvodne sa totiž uvažovalo o tom, že by sa vozne lízingovej firme priamo predali.

Spoločný podnik chce Cargo preto, aby nad vozňami nestratil kontrolu. Predstavuje si, že si od spoločnej firmy bude prenajímať toľko vozňov, koľko potrebuje. Dnes ich má totiž prebytok.

„Cieľom je, aby malo Cargo priamy dosah na spoločnosť, ktorá by nám vozne prenajímala späť a daná spoločnosť by zároveň musela aktívne hľadať nájomcu aj na zvyšné vozne, ktoré nepotrebuje Cargo,“ povedal hovorca Carga Martin Halanda.

Rozhodnúť napokon musí ministerstvo dopravy. „Strategické rozhodnutie, ktorým smerom sa vydať, ešte nepadlo,“ povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 723
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 015
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 232
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 550
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 859
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 842
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 990
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 778
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 319
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

Neprehliadnite tiež

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Kováčika pre kauzu Bašternák už polícia nerieši. Dokonca chýba výpoveď

Okresný vyšetrovateľ bol nadštandarne ústretový.

špeciálny prokurátor Dušan Kováčik, ktorého zadržala Národná kriminálna agentúra (NAKA) v Bratislave vo štvrtok 22. októbra 2020.
Viliam Turan na archívnej fotografii.

Bundesbank očakáva pokračovanie rastu, avšak slabším tempom

Najnovší nárast infikovaných sa odrazí najmä v sektore služieb.

Ilustračné foto

Obchodníci hodnotia uplynulý sprísnený víkend ako štandardný

V sobotu a v nedeľu pracoval obchod s potravinami v zaužívaných medziach.

Ľudia vstupujú do obchodu v Bardejove 24. októbra.