Cargo chce vložiť vozne do firmy, od ktorej si ich prenajme

Keby premiér Fico nezastavil privatizáciu Carga, štát by zarobil 500 miliónov eur. Teraz môže prísť o 800 miliónov eur, vraví bývalý poradca expremiérky.

Keby premiér Fico nezastavil privatizáciu Carga, štát by zarobil 500 miliónov eur. Teraz môže prísť o 800 miliónov eur, vraví bývalý poradca expremiérky. Fico tvrdí, že privatizácie štátnych firiem boli nevýhodné.

BRATISLAVA. Najbližšie týždne rozhodnú o tom, či zadlžené štátne Cargo zbankrotuje a či dlžníci vrátane štátu prídu o peniaze. Keby pritom štát firmu v minulosti predal, mohol zarobiť stámilióny.

Takúto výčitku adresuje opozícia premiérovi Robertovi Ficovi.

Prekáža jej, že v roku 2006 zastavil privatizáciu Carga, ktorú pripravila vláda Mikuláša Dzurindu. „Bolo to fatálne rozhodnutie,“ zhodnotil Richard Sulík, šéf SaS.

O koľko štát môže prísť?

Cargo
V číslach
  • vlastné imanie: 119 mil. eur
  • dlhuje: 559 mil. eur z toho je 159 mil. eur nesplatený úver, ktorý firma dostala od štátu, 104 mil. eur dlhuje štátnemu správcovi koľajníc – ŽSR. Ďalších asi 100 mil. eur dlhuje bankám (VÚB, Tatra banka)
  • zamestnáva vyše 6000 ľudí.

V roku 2006 sa vtedajšia vláda dohodla s kupcom Carga na cene 520 miliónov eur, pripomína Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva, ktorý bol aj poradcom expremiérky Ivety Radičovej.

Ak teraz Cargo zbankrotuje, môže prísť aj o 800 miliónov eur, ráta Matej.

Ku kúpnej cene treba napríklad pripočítať približne 160-­miliónový nesplatený úver, ktorý firme v minulosti vláda dala na preklenutie krízy.

Už vtedy bolo jasné, že železničná firma bude ďalej upadať. Jednak preto, že záujem o železničnú dopravu padal celkovo, a zvlášť preto, že štátny manažment firmu riadi neefektívne, vraví Matej.

Premiér Fico by však spätne svoje rozhodnutie nezmenil. Vyplýva to z reakcie Úradu vlády: „Chceme upozorniť, že ani pravicová vláda nepredala Cargo. Navyše, minulosť ukázala, aká nevýhodná pre štát bola privatizácia spoločností, ako je SPP, či energetických firiem.“

Urobia novú firmu?

Vyhliadky Carga nie sú optimistické. Jeho možný bankrot sa spomína aj v súvislosti s avizovanou zmenou majiteľov U. S. Steelu. Noví vlastníci by prepravu cez Cargo výrazne zredukovali.

Minister dopravy Ján Počiatek a vedenie Carga hľadajú vhodné riešenie, ako formu zachrániť.

Podľa informácií z Carga, táto firma dlhuje asi 100 miliónov eur aj štátnemu správcovi koľajníc, Železniciam Slovenskej republiky.

Cargu má pomôcť strategický partner. Čo presne by mal za prípadnú pomoc získať, nie je jasné. Svoje vagóny totiž plánuje Cargo vyčleniť do zvláštnej firmy, ktorú by spoluvlastnili železnice a súkromný partner.

Zrejme pôjde o lízingovú spoločnosť. Pôvodne sa totiž uvažovalo o tom, že by sa vozne lízingovej firme priamo predali.

Spoločný podnik chce Cargo preto, aby nad vozňami nestratil kontrolu. Predstavuje si, že si od spoločnej firmy bude prenajímať toľko vozňov, koľko potrebuje. Dnes ich má totiž prebytok.

„Cieľom je, aby malo Cargo priamy dosah na spoločnosť, ktorá by nám vozne prenajímala späť a daná spoločnosť by zároveň musela aktívne hľadať nájomcu aj na zvyšné vozne, ktoré nepotrebuje Cargo,“ povedal hovorca Carga Martin Halanda.

Rozhodnúť napokon musí ministerstvo dopravy. „Strategické rozhodnutie, ktorým smerom sa vydať, ešte nepadlo,“ povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 321
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 026
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 870
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 246
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 514
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 578
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 260
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 484
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 752
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 601

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop