Cargo chce vložiť vozne do firmy, od ktorej si ich prenajme

Keby premiér Fico nezastavil privatizáciu Carga, štát by zarobil 500 miliónov eur. Teraz môže prísť o 800 miliónov eur, vraví bývalý poradca expremiérky.

Keby premiér Fico nezastavil privatizáciu Carga, štát by zarobil 500 miliónov eur. Teraz môže prísť o 800 miliónov eur, vraví bývalý poradca expremiérky. Fico tvrdí, že privatizácie štátnych firiem boli nevýhodné.

BRATISLAVA. Najbližšie týždne rozhodnú o tom, či zadlžené štátne Cargo zbankrotuje a či dlžníci vrátane štátu prídu o peniaze. Keby pritom štát firmu v minulosti predal, mohol zarobiť stámilióny.

Takúto výčitku adresuje opozícia premiérovi Robertovi Ficovi.

Prekáža jej, že v roku 2006 zastavil privatizáciu Carga, ktorú pripravila vláda Mikuláša Dzurindu. „Bolo to fatálne rozhodnutie,“ zhodnotil Richard Sulík, šéf SaS.

O koľko štát môže prísť?

Cargo
V číslach
  • vlastné imanie: 119 mil. eur
  • dlhuje: 559 mil. eur z toho je 159 mil. eur nesplatený úver, ktorý firma dostala od štátu, 104 mil. eur dlhuje štátnemu správcovi koľajníc – ŽSR. Ďalších asi 100 mil. eur dlhuje bankám (VÚB, Tatra banka)
  • zamestnáva vyše 6000 ľudí.

V roku 2006 sa vtedajšia vláda dohodla s kupcom Carga na cene 520 miliónov eur, pripomína Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva, ktorý bol aj poradcom expremiérky Ivety Radičovej.

Ak teraz Cargo zbankrotuje, môže prísť aj o 800 miliónov eur, ráta Matej.

Ku kúpnej cene treba napríklad pripočítať približne 160-­miliónový nesplatený úver, ktorý firme v minulosti vláda dala na preklenutie krízy.

Už vtedy bolo jasné, že železničná firma bude ďalej upadať. Jednak preto, že záujem o železničnú dopravu padal celkovo, a zvlášť preto, že štátny manažment firmu riadi neefektívne, vraví Matej.

Premiér Fico by však spätne svoje rozhodnutie nezmenil. Vyplýva to z reakcie Úradu vlády: „Chceme upozorniť, že ani pravicová vláda nepredala Cargo. Navyše, minulosť ukázala, aká nevýhodná pre štát bola privatizácia spoločností, ako je SPP, či energetických firiem.“

Urobia novú firmu?

Vyhliadky Carga nie sú optimistické. Jeho možný bankrot sa spomína aj v súvislosti s avizovanou zmenou majiteľov U. S. Steelu. Noví vlastníci by prepravu cez Cargo výrazne zredukovali.

Minister dopravy Ján Počiatek a vedenie Carga hľadajú vhodné riešenie, ako formu zachrániť.

Podľa informácií z Carga, táto firma dlhuje asi 100 miliónov eur aj štátnemu správcovi koľajníc, Železniciam Slovenskej republiky.

Cargu má pomôcť strategický partner. Čo presne by mal za prípadnú pomoc získať, nie je jasné. Svoje vagóny totiž plánuje Cargo vyčleniť do zvláštnej firmy, ktorú by spoluvlastnili železnice a súkromný partner.

Zrejme pôjde o lízingovú spoločnosť. Pôvodne sa totiž uvažovalo o tom, že by sa vozne lízingovej firme priamo predali.

Spoločný podnik chce Cargo preto, aby nad vozňami nestratil kontrolu. Predstavuje si, že si od spoločnej firmy bude prenajímať toľko vozňov, koľko potrebuje. Dnes ich má totiž prebytok.

„Cieľom je, aby malo Cargo priamy dosah na spoločnosť, ktorá by nám vozne prenajímala späť a daná spoločnosť by zároveň musela aktívne hľadať nájomcu aj na zvyšné vozne, ktoré nepotrebuje Cargo,“ povedal hovorca Carga Martin Halanda.

Rozhodnúť napokon musí ministerstvo dopravy. „Strategické rozhodnutie, ktorým smerom sa vydať, ešte nepadlo,“ povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 274
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 232
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 383
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 972
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 375
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 280
  7. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 6 084
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 342
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 176
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 410

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

DOMOV

Nikomu neverte. Pri virtuálnych menách platí aj takéto pravidlo

Bitcoin nie je len pre zločincov, hovorí prevádzkovateľ bitcoinmatu.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.