Cargo chce vložiť vozne do firmy, od ktorej si ich prenajme

Keby premiér Fico nezastavil privatizáciu Carga, štát by zarobil 500 miliónov eur. Teraz môže prísť o 800 miliónov eur, vraví bývalý poradca expremiérky.

Keby premiér Fico nezastavil privatizáciu Carga, štát by zarobil 500 miliónov eur. Teraz môže prísť o 800 miliónov eur, vraví bývalý poradca expremiérky. Fico tvrdí, že privatizácie štátnych firiem boli nevýhodné.

BRATISLAVA. Najbližšie týždne rozhodnú o tom, či zadlžené štátne Cargo zbankrotuje a či dlžníci vrátane štátu prídu o peniaze. Keby pritom štát firmu v minulosti predal, mohol zarobiť stámilióny.

Takúto výčitku adresuje opozícia premiérovi Robertovi Ficovi.

Prekáža jej, že v roku 2006 zastavil privatizáciu Carga, ktorú pripravila vláda Mikuláša Dzurindu. „Bolo to fatálne rozhodnutie,“ zhodnotil Richard Sulík, šéf SaS.

O koľko štát môže prísť?

Cargo
V číslach
  • vlastné imanie: 119 mil. eur
  • dlhuje: 559 mil. eur z toho je 159 mil. eur nesplatený úver, ktorý firma dostala od štátu, 104 mil. eur dlhuje štátnemu správcovi koľajníc – ŽSR. Ďalších asi 100 mil. eur dlhuje bankám (VÚB, Tatra banka)
  • zamestnáva vyše 6000 ľudí.

V roku 2006 sa vtedajšia vláda dohodla s kupcom Carga na cene 520 miliónov eur, pripomína Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva, ktorý bol aj poradcom expremiérky Ivety Radičovej.

Ak teraz Cargo zbankrotuje, môže prísť aj o 800 miliónov eur, ráta Matej.

Ku kúpnej cene treba napríklad pripočítať približne 160-­miliónový nesplatený úver, ktorý firme v minulosti vláda dala na preklenutie krízy.

Už vtedy bolo jasné, že železničná firma bude ďalej upadať. Jednak preto, že záujem o železničnú dopravu padal celkovo, a zvlášť preto, že štátny manažment firmu riadi neefektívne, vraví Matej.

Premiér Fico by však spätne svoje rozhodnutie nezmenil. Vyplýva to z reakcie Úradu vlády: „Chceme upozorniť, že ani pravicová vláda nepredala Cargo. Navyše, minulosť ukázala, aká nevýhodná pre štát bola privatizácia spoločností, ako je SPP, či energetických firiem.“

Urobia novú firmu?

Vyhliadky Carga nie sú optimistické. Jeho možný bankrot sa spomína aj v súvislosti s avizovanou zmenou majiteľov U. S. Steelu. Noví vlastníci by prepravu cez Cargo výrazne zredukovali.

Minister dopravy Ján Počiatek a vedenie Carga hľadajú vhodné riešenie, ako formu zachrániť.

Podľa informácií z Carga, táto firma dlhuje asi 100 miliónov eur aj štátnemu správcovi koľajníc, Železniciam Slovenskej republiky.

Cargu má pomôcť strategický partner. Čo presne by mal za prípadnú pomoc získať, nie je jasné. Svoje vagóny totiž plánuje Cargo vyčleniť do zvláštnej firmy, ktorú by spoluvlastnili železnice a súkromný partner.

Zrejme pôjde o lízingovú spoločnosť. Pôvodne sa totiž uvažovalo o tom, že by sa vozne lízingovej firme priamo predali.

Spoločný podnik chce Cargo preto, aby nad vozňami nestratil kontrolu. Predstavuje si, že si od spoločnej firmy bude prenajímať toľko vozňov, koľko potrebuje. Dnes ich má totiž prebytok.

„Cieľom je, aby malo Cargo priamy dosah na spoločnosť, ktorá by nám vozne prenajímala späť a daná spoločnosť by zároveň musela aktívne hľadať nájomcu aj na zvyšné vozne, ktoré nepotrebuje Cargo,“ povedal hovorca Carga Martin Halanda.

Rozhodnúť napokon musí ministerstvo dopravy. „Strategické rozhodnutie, ktorým smerom sa vydať, ešte nepadlo,“ povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 233
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 5 208
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 906
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 540
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 614
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 593
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 401
  8. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 218
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 154
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 141

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Mexiko ničí ďalšie zemetrasenie, má už 248 obetí

Zabíjali padajúce budovy, medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

Neprehliadnite tiež

Rekordne veľa Slovákov má prácu, nezamestnanosť je najnižšia v histórii

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.

Nimnicu s Púchovom spojí 4-kilometrová cyklotrasa

Cyklotrasa môže byť v budúcnosti spojnicou medzi tromi kúpeľnými miestami - Nimnicou, Trenčianskymi Teplicami a Piešťanmi.

Americká spoločnosť CME chce predať televíziu Markíza

CME predáva aj ďalšie televízie, cena by mala prekračovať jednu miliardu dolárov.