Cargo by mohli prevziať Poliaci, Slovensko ich láka

Ak odídu Američania z U. S. Steelu, o peniaze príde aj štátny správca koľají.

Zmena majiteľov U.S. Steelu postihne železničné firmy.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Ministri vysvetľujú, ako môže prípadná zmena majiteľa U. S. Steelu položiť na lopatky nákladného železničného dopravcu – Cargo.

Ak totiž Američanov nahradí ukrajinský Metinvest Rinata Achmetova či ruský Evraz Romana Abramoviča, zrejme zmenia výrobné portfólio oceliarní. Vyplýva to z vyjadrení ministra dopravy Jána Počiatka.

Predpokladá sa, že Rusi či Ukrajinci by v Košiciach odstavili pece a z fabriky by zostali len valcovne. Železničné Cargo by tak prišlo o prepravu rudy či uhlia.

Stratí aj ďalšia firma

U.S. Steel
A zisky železníc
  • Pre U.S. Steel prepravilo Cargo minulý rok 12 miliónov ton tovaru z celkovo 35 miliónov ton výkonov.
  • Štátna ŽSR by prišla o 15 miliónov eur za používanie koľají.
  • Cargo zamestnáva vyše 6­tisíc ľudí a je v dlhu asi 600 mil. eur. ŽSR evidovali naposledy stratu takmer 70 mil. eur
Zdroj: Cargo, ŽSR

Minister hospodárstva Tomáš Malatinský naznačuje, že ani polotovary, ktoré by sa do fabriky vozili aj naďalej na valcovanie, nemusia prinášať Cargu zisky.

„Nový akcionár by mohol používať inú prepravnú spoločnosť.“

Záujemca o oceliarne má vlastné železničné aj cestné nákladné kapacity, povedal Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky.

Vypočítal, že keby Cargo naďalej vozilo aspoň polotovary, prišlo by o sedem miliónov ton z jeho takmer 40 miliónov ton ročných prepráv. Takto príde o ďalšie vyše tri milióny.

Matej upozorňuje, že pri Cargu sa železničné škody nekončia.

Keď Cargo prepravuje tovary po koľajniciach, za ich použitie platí ďalšej štátnej firme – Železniciam Slovenskej republiky. V ŽSR nám povedali, že sa už daným problémom zaoberajú.

Pri otázke, ako pomôcť Cargu, ak U. S. Steel zmení majiteľa, Počiatek spomína možnosť nájsť pre firmu „strategického partnera“.

V minulosti sa hovorilo o českom Cargu. Ale naposledy už aj ono žiadalo tamojšiu vládu o pomoc vo výške zhruba 20 miliónov eur.

Neoficiálne sa hovorí o tom, že o strategickom partnerstve sa vyjednáva s poľským Cargom. Tamojšia vláda plánuje pritom časť podniku predať na burze.

Konkurent či partner

Poľské Cargo odpísalo, že je na tom finančne dobre, slovenský trh je preň atraktívny a uvažuje, že by kúpilo podiely v slovenskom prepravcovi.

„Slovenské a poľské železnice si konkurujú v tranzitnej trase východ - západ, čo súvisí nielen s tržbami za dopravné výkony, ale aj s tým, kto získa poplatky za použitie železničnej infraštruktúry,“ myslí si šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Podľa Mateja sme mali v minulosti predať Cargo za euro a pýtať si zaň aspoň necelých 170 miliónov eur, ktoré mu požičala ešte prvá vláda Roberta Fica. Teraz už má Cargo mínusovú hodnotu, hovorí Matej. Je to aj preto, že predalo časť opravárenských aktív osobnému železničnému dopravcovi, aby splatilo štátu časť pôžičky.

Možnosťou je spojiť sa aj s ruskými železnicami, myslí si Matej. Potom však treba myslieť na to, že budú mať záujem na širokorozchodnej trati a otázna je aj bezpečnosť tranzitov z Ruska.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 13 821
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 080
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 459
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 931
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 750
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 719
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 418
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 418
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 432
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 177

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Barometer policajnej korupcie? Ako hladko kúpite drogu

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

Neprehliadnite tiež

Český študent, ktorého žaluje OVB, chystá ďalší dokument o poradcoch

Prvý film „Rada nad zlato“ poukazoval na to, že finančným poradcom z OVB išlo veľmi často len o vlastné provízie.

Baťa chce preraziť aj vo veľkoobchode. Čo to prinesie ľuďom?

Firma Baťa hľadá veľkoobchodných partnerov, ktorí by predávali jej topánky.

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop