SME
Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky

Cargo by mohli prevziať Poliaci, Slovensko ich láka

Ak odídu Američania z U. S. Steelu, o peniaze príde aj štátny správca koľají.

Zmena majiteľov U.S. Steelu postihne železničné firmy.Zmena majiteľov U.S. Steelu postihne železničné firmy. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Ministri vysvetľujú, ako môže prípadná zmena majiteľa U. S. Steelu položiť na lopatky nákladného železničného dopravcu – Cargo.

Ak totiž Američanov nahradí ukrajinský Metinvest Rinata Achmetova či ruský Evraz Romana Abramoviča, zrejme zmenia výrobné portfólio oceliarní. Vyplýva to z vyjadrení ministra dopravy Jána Počiatka.

Predpokladá sa, že Rusi či Ukrajinci by v Košiciach odstavili pece a z fabriky by zostali len valcovne. Železničné Cargo by tak prišlo o prepravu rudy či uhlia.

Stratí aj ďalšia firma

U.S. Steel
A zisky železníc
  • Pre U.S. Steel prepravilo Cargo minulý rok 12 miliónov ton tovaru z celkovo 35 miliónov ton výkonov.
  • Štátna ŽSR by prišla o 15 miliónov eur za používanie koľají.
  • Cargo zamestnáva vyše 6­tisíc ľudí a je v dlhu asi 600 mil. eur. ŽSR evidovali naposledy stratu takmer 70 mil. eur
Zdroj: Cargo, ŽSR

Minister hospodárstva Tomáš Malatinský naznačuje, že ani polotovary, ktoré by sa do fabriky vozili aj naďalej na valcovanie, nemusia prinášať Cargu zisky.

„Nový akcionár by mohol používať inú prepravnú spoločnosť.“

Záujemca o oceliarne má vlastné železničné aj cestné nákladné kapacity, povedal Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky.

Vypočítal, že keby Cargo naďalej vozilo aspoň polotovary, prišlo by o sedem miliónov ton z jeho takmer 40 miliónov ton ročných prepráv. Takto príde o ďalšie vyše tri milióny.

Matej upozorňuje, že pri Cargu sa železničné škody nekončia.

Keď Cargo prepravuje tovary po koľajniciach, za ich použitie platí ďalšej štátnej firme – Železniciam Slovenskej republiky. V ŽSR nám povedali, že sa už daným problémom zaoberajú.

Pri otázke, ako pomôcť Cargu, ak U. S. Steel zmení majiteľa, Počiatek spomína možnosť nájsť pre firmu „strategického partnera“.

V minulosti sa hovorilo o českom Cargu. Ale naposledy už aj ono žiadalo tamojšiu vládu o pomoc vo výške zhruba 20 miliónov eur.

Neoficiálne sa hovorí o tom, že o strategickom partnerstve sa vyjednáva s poľským Cargom. Tamojšia vláda plánuje pritom časť podniku predať na burze.

Konkurent či partner

Poľské Cargo odpísalo, že je na tom finančne dobre, slovenský trh je preň atraktívny a uvažuje, že by kúpilo podiely v slovenskom prepravcovi.

„Slovenské a poľské železnice si konkurujú v tranzitnej trase východ - západ, čo súvisí nielen s tržbami za dopravné výkony, ale aj s tým, kto získa poplatky za použitie železničnej infraštruktúry,“ myslí si šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Podľa Mateja sme mali v minulosti predať Cargo za euro a pýtať si zaň aspoň necelých 170 miliónov eur, ktoré mu požičala ešte prvá vláda Roberta Fica. Teraz už má Cargo mínusovú hodnotu, hovorí Matej. Je to aj preto, že predalo časť opravárenských aktív osobnému železničnému dopravcovi, aby splatilo štátu časť pôžičky.

Možnosťou je spojiť sa aj s ruskými železnicami, myslí si Matej. Potom však treba myslieť na to, že budú mať záujem na širokorozchodnej trati a otázna je aj bezpečnosť tranzitov z Ruska.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  3. Zázračná škola so zelenou strechou
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Crème de la crème po slovensky
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  2. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  3. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  4. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  5. Zázračná škola so zelenou strechou
  6. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  7. Crème de la crème po slovensky
  8. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  9. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  10. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 566
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 13 215
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 699
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 556
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 633
  6. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 291
  7. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 6 121
  8. Po Slovensku na motorke 5 922
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 254
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 4 369
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Paluda odpovedá na otázky novinárov po pojednávaní v kauze Kuciak na Najvyššom súde.

Čelil Harabinovi, zlákala ho SaS. Neskôr to ľutoval.


10 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Stretnutie lídrov sa konalo v Ženeve.


a 2 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


10 h
Ilustračná fotografia.

Pôvodné dohody boli v rozpore s legislatívou.


TASR 11 h
Štátny tajomník ministerstva financií Ľuboš Jančík.

Potom bude predložený do Rady ministrov financií (ECOFIN) a do polovice júla by mal byť schválený.


SITA 11 h
Grécky premiér Kyriakos Mitsotakis.

Plán počíta so 175 kriticky dôležitými investíciami v štyroch oblastiach.


SITA 13 h