Cargo by mohli prevziať Poliaci, Slovensko ich láka

Ak odídu Američania z U. S. Steelu, o peniaze príde aj štátny správca koľají.

Zmena majiteľov U.S. Steelu postihne železničné firmy.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Ministri vysvetľujú, ako môže prípadná zmena majiteľa U. S. Steelu položiť na lopatky nákladného železničného dopravcu – Cargo.

Ak totiž Američanov nahradí ukrajinský Metinvest Rinata Achmetova či ruský Evraz Romana Abramoviča, zrejme zmenia výrobné portfólio oceliarní. Vyplýva to z vyjadrení ministra dopravy Jána Počiatka.

Predpokladá sa, že Rusi či Ukrajinci by v Košiciach odstavili pece a z fabriky by zostali len valcovne. Železničné Cargo by tak prišlo o prepravu rudy či uhlia.

Stratí aj ďalšia firma

U.S. Steel
A zisky železníc
  • Pre U.S. Steel prepravilo Cargo minulý rok 12 miliónov ton tovaru z celkovo 35 miliónov ton výkonov.
  • Štátna ŽSR by prišla o 15 miliónov eur za používanie koľají.
  • Cargo zamestnáva vyše 6­tisíc ľudí a je v dlhu asi 600 mil. eur. ŽSR evidovali naposledy stratu takmer 70 mil. eur
Zdroj: Cargo, ŽSR

Minister hospodárstva Tomáš Malatinský naznačuje, že ani polotovary, ktoré by sa do fabriky vozili aj naďalej na valcovanie, nemusia prinášať Cargu zisky.

„Nový akcionár by mohol používať inú prepravnú spoločnosť.“

Záujemca o oceliarne má vlastné železničné aj cestné nákladné kapacity, povedal Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky.

Vypočítal, že keby Cargo naďalej vozilo aspoň polotovary, prišlo by o sedem miliónov ton z jeho takmer 40 miliónov ton ročných prepráv. Takto príde o ďalšie vyše tri milióny.

Matej upozorňuje, že pri Cargu sa železničné škody nekončia.

Keď Cargo prepravuje tovary po koľajniciach, za ich použitie platí ďalšej štátnej firme – Železniciam Slovenskej republiky. V ŽSR nám povedali, že sa už daným problémom zaoberajú.

Pri otázke, ako pomôcť Cargu, ak U. S. Steel zmení majiteľa, Počiatek spomína možnosť nájsť pre firmu „strategického partnera“.

V minulosti sa hovorilo o českom Cargu. Ale naposledy už aj ono žiadalo tamojšiu vládu o pomoc vo výške zhruba 20 miliónov eur.

Neoficiálne sa hovorí o tom, že o strategickom partnerstve sa vyjednáva s poľským Cargom. Tamojšia vláda plánuje pritom časť podniku predať na burze.

Konkurent či partner

Poľské Cargo odpísalo, že je na tom finančne dobre, slovenský trh je preň atraktívny a uvažuje, že by kúpilo podiely v slovenskom prepravcovi.

„Slovenské a poľské železnice si konkurujú v tranzitnej trase východ - západ, čo súvisí nielen s tržbami za dopravné výkony, ale aj s tým, kto získa poplatky za použitie železničnej infraštruktúry,“ myslí si šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Podľa Mateja sme mali v minulosti predať Cargo za euro a pýtať si zaň aspoň necelých 170 miliónov eur, ktoré mu požičala ešte prvá vláda Roberta Fica. Teraz už má Cargo mínusovú hodnotu, hovorí Matej. Je to aj preto, že predalo časť opravárenských aktív osobnému železničnému dopravcovi, aby splatilo štátu časť pôžičky.

Možnosťou je spojiť sa aj s ruskými železnicami, myslí si Matej. Potom však treba myslieť na to, že budú mať záujem na širokorozchodnej trati a otázna je aj bezpečnosť tranzitov z Ruska.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 084
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 898
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 539
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 699
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 423
  6. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 411
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 993
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 965
  9. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 521
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 360

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne, ktorá bude určovať podobu Európy.

EKONOMIKA

Brusel má pochybnosti o pomoci pre Jaguar, začal vyšetrovanie

Druhá Ficova vláda odklepla stimuly 125 miliónov.

Neprehliadnite tiež

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.

Vo finančnej gramotnosti sú slovenskí žiaci pod priemerom krajín OECD

V porovnaní s testovaním z roku 2012 slovenskí žiaci zaznamenali významný pokles výkonu.

Brusel má pochybnosti o pomoci pre Jaguar, začal vyšetrovanie

Druhá vláda Roberta Fica odklepla stimuly pre závod automobilky pri Nitre vo výške 125 miliónov eur.