Amerika a Európa chcú vytvoriť najväčší trh na svete

Dve najväčšie ekonomiky sveta by mohli do dvoch rokov vytvoriť najväčšiu zónu voľného obchodu na svete.

Začiatok vyjednávania o dohode s Európskou úniou oznámil Obama počas výročného prejavu o stave únie.(Zdroj: SITA/AP)

Dve najväčšie ekonomiky sveta by mohli do dvoch rokov vytvoriť najväčšiu zónu voľného obchodu na svete.

WASHINGTON, BRATISLAVA. Mnohí tomu hovoria aj „ekonomické NATO“. O spojení Ameriky a Európskej únie do jednej zóny voľného obchodu snívali za posledných 20 rokov mnohí.

Po včerajšku má tento nápad doteraz najbližšie k realite.

Predseda Európskej komisie José Manuel Barroso oznámil, že v prvej polovici roka majú Spojené štáty a Európska únia prvýkrát začať oficiálne vyjednávania o dohode vo voľnom obchode.

„Budúca dohoda medzi dvoma najväčšími ekonomickými silami bude prelomová. Spoločne vytvoríme najväčšiu zónu voľného obchodu na svete,“ povedal Barroso novinárom. Dohoda by mohla byť hotová do dvoch rokov.

Tešia sa Berlín aj Londýn

USA – EÚ
Voľný obchod
  • Spojené štáty sú ekonomicky najsilnejšou krajinou na svete, Európska únia najsilnejším blokom.
  • O voľnom obchode sa hovorí od 90. rokov, naposledy sa spomínal v roku 2007.
  • Spoločne obchodujú v hodnote 1 bilión dolárov ročne.

Šéf Európskej komisie vystúpil len niekoľko hodín po tom, čo vo Washingtone zaznelo to, po čom túžili v Európe mnohí.

Najmä britský premiér David Cameron a nemecká kancelárka Angela Merkelová, ktorí z lídrov najviac podporujú dohodu. Americký prezident Barack Obama v prejave o stave únie oznámil, že sa začnú rokovania o dohode.

„Slobodný a férový obchod cez Atlantik podporí milióny dobre platených amerických pracovných miest,“ povedal.

Spojené štáty a Európska únia sú už teraz najväčší obchodní partneri na Zemi.

Tovary a služby si ročne vymenia v hodnote asi jeden bilión dolárov. Ako napísal nemecký magazín Der Spiegel, americké investície v roku 2010 vo Francúzsku a Belgicku boli také veľké ako do Indie a Číny dohromady.

Zároveň sú však podľa Reuters obchodné vzťahy týchto dvoch veľmocí aj veľmi komplikované. Clá medzi jednotlivými krajinami už nie sú vysoké (v priemere tri percentá), čiže ich úplné vymazanie by nemuselo byť problémom.

Ten vidia analytici v rôznych reguláciách a bariérach. Napríklad Európska únia odmieta pustiť na trh geneticky modifikované americké potraviny.

Der Spiegel dodáva, že v minulosti sa obe krajiny nedohodli ani na rovnakých štandardoch na figuríny v automobilových crashtestoch.

Pol percenta rastu

Jedným z dôvodov, prečo by dohoda tentoraz mohla vyjsť, je zlá ekonomika, tak v Spojených štátoch, ako aj v Európe. Potrebuje impulz a tým by mohla byť dohoda.

Navyše, na obe tradičné ekonomické mocnosti tlačia nové veľmoci.

„Obe čelia rovnakej konkurenčnej výzve a tou je Čína,“ povedal Financial Times Bill Reinsch, americký lobista.

Európska komisia odhaduje, že voľná zóna obchodu so Spojenými štátmi by zdvihla ekonomiku Európskej únie o 0,5 percenta HDP a ekonomiku Spojených štátov o 0,4 percenta HDP.

„Najdôležitejšie je, že to naštartuje naše ekonomiky a daňových poplatníkov to nebude stáť ani cent,“ hovorí Barroso.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 446
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 769
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 076
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 057
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 168
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 648
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 633
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 431
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 426
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 055

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.