AMSTERDAM. Holandská pivovarnícka spoločnosť Heineken dosiahla v minulom roku dvojnásobný rast zisku, keď ju podporili najmä jednorazové položky.
Dokázala síce predať aj viac piva, nakoľko slabší dopyt v krízou sužovanej Európe vykompenzovali iné trhy, najmä ázijské, no bez jednorazových príjmov by sa jej zisk zvýšil iba mierne. Informovala o tom agentúra AP.
Spoločnosť oznámila, že čistý zisk za rok 2012 dosiahol 2,95 miliardy eur, zatiaľ čo v roku 2011 to bolo 1,43 miliardy eur.
Takmer celý rozsah zvýšenia dosiahla spoločnosť v dôsledku precenenia svojich ázijských aktív, najmä Asia Pacific Breweries, ktoré predstavovalo 1,5 miliardy eur. Inak by rast zisku nebol taký výrazný, nakoľko Heineken vo zvýšenej miere investoval a aj náklady na suroviny vzrástli.
Celkové tržby Heinekenu vzrástli o 7,6 % na 18,4 miliardy eur. Predaj piva sa v minulom roku zvýšil o 1,5 % a ceny o 2,4 %.
Vyhliadky spoločnosti na rok 2013 sú priaznivé, pričom výkonný riaditeľ Heinekenu Jean-Francois van Boxmeer počíta s rýchlejším rastom na trhoch Afriky, Latinskej Ameriky a Ázijsko-tichomorského regiónu, ktoré by mali výrazne vykompenzovať nepriaznivú situáciu v Európe.
Firma zároveň očakáva len veľmi mierny rast nákladov na suroviny a predpokladá bližšie nešpecifikovaný rast ziskovosti.