Železnice si objednali IT služby od Ditecu bez súťaže

Okrem ministerstva financií dala zákazky Ditecu bez súťaže aj železničná spoločnosť.

Zmluva medzi Železnicami a firmou Ditec má platiť do konca roku 2013. Obsahuje aj možnosť predĺžiť ju.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Spoločnosť Ditec poskytne Železniciam SR (ŽSR) IT služby za 3,3 milióna eur. Za tieto peniaze má rozvíjať ich informačný systém.

Ditec si železnice vybrali bez toho, aby si v súťaži otestovali, či im služby niekto iný neposkytne lacnejšie. Zákazku ponúkli Ditecu rokovacím konaním bez zverejnenia.

Ditec a štát
Zákazky
  • Finančná správa bude mať nový portál od Ditecu takmer za 8,4 mil. eur. Získala ho cez rozšírenie zmluvy o centrálnom elektronickom priečinku.
  • Be súťaže dostal Ditec aj zákazku za 1,1 milióna eur, tá sa týka elektronizácie daní. Získal ju cez rámcovú zmluvu s Colnou správou na vývoj systému pre správu spotrebných daní.

Podobne postupovalo aj ministerstvo financií, keď si od Ditecu objednalo čiastkovú zmenu daňového portálu či nový web finančnej správy.

Museli by odkúpiť práva

„Sme autorom a vlastníkom autorských práv časti informačného systému ŽSR. V spomínanom projekte sme existujúce riešenia rozširovali v súlade s potrebami zákazníka,“ tak odôvodnil generálny riaditeľ firmy Ditec Csaba Baráth, prečo sa na zákazku nevypísala súťaž.

Hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková tvrdí, že postup si nechali odobriť od Úradu pre verejné obstarávanie. Hľadanie nového dodávateľa cez súťaž by vyšlo podľa nej drahšie.

„Keďže pôvodný dodávateľ služieb má autorské práva na dodané služby a produkty, bolo by potrebné odkúpiť autorské práva. Takisto zanalyzovať novým dodávateľom všetky zdrojové kódy a technickú dokumentáciu, ktorá súvisí s predchádzajúcimi dodávkami,“ dodala Pavliková.

Vysvetlenie, prečo zákazku získal Ditec, dáva z pohľadu legislatívy zmysel, vraví Matej Kurian z Transparency International. „Problémom je, že takto vysúťažili už pôvodný systém,“ dodal.

Železnice tvrdia, že v oblasti IT nespolupracujú iba s firmou Ditec. Iných dodávateľov majú napríklad pre IT riešenia na podporu železničnej dopravy či na dodávku výpočtovej techniky.

K zmluvám sa ide cez cestu

Oslovené IT firmy sa nechceli oficiálne vyjadriť, či by zvládli rovnaké služby železniciam dodať lacnejšie než Ditec. Neoficiálne hovoria, že informačné systémy pre železnice sú špecifické a v tomto prípade ani nie je celkom jasné, o čo presne ide.

„Nie je ľahké odhadnúť cenu. Presný predmet zmluvy má byť v prílohe číslo 1. Tá na webe nie je,“ hovorí jeden z predstaviteľov IT firiem, ktorý si neželá byť menovaný.

Prílohy železnice nezverejnili pre „ochranu duševného vlastníctva, obchodného tajomstva, know­how a bezpečnosť riešenia“, píšu v zverejnenej časti zmluvy.

Tú však nie je jednoduché nájsť. Prečítať sa dá na webe železníc, ak sa preklikáte cez kolónku „železničná dopravná cesta“ cez legislatívu až k zmluvám. Železnice hovoria, že takto zverejňovali zmluvy aj v minulosti a legislatíva platná v čase uzatvárania zmluvy vyžadovala len to, aby mali zmluvy na stránke. Takýto postup firme odobrila aj kontrola z Úradu vlády.

Ukrytie nie je v poriadku

Pravidlá zverejňovania sa sprísnili až po uzavretí zmluvy. „Od 1. januára 2012 bol vytvorený centrálny register zmlúv a všetky zmluvy uzatvorené od tohto dátumu má ŽSR povinnosť zverejňovať na tomto portáli. Zmluva bola podpísaná 29. decembra 2011 a zverejnená o deň neskôr, ŽSR postupovali v zmysle legislatívy,“ vraví Pavliková.

Kurian v tesných dátumoch problém nevidí, lebo aj rokovacie konanie bez zverejnenia istý čas trvalo. V poriadku však podľa neho nie je, ak sú zmluvy skryté v neprehľadnej štruktúre.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 020
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 282
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 8 820
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 835
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 248
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 553
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 468
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 370
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 236
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 766

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

SVET

Minúta po minúte: Choďte a voľte, vyzval nemecký prezident

Schulz už odovzdal hlas, Merkelová pôjde k urnám poobede.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.