SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Nízke ceny konkurencie tlačia k zákazke Váhostav

Štát má vysvetliť, prečo spomedzi podobne vysokých ponúk na diaľnicu vyhadzuje aj pre nízku cenu, myslí si analytik. Zákazku pritom štát ponúkol štvrtému v poradí – Váhostavu.

Súťaže o výstavbu diaľnic sú v plnom prúde.Súťaže o výstavbu diaľnic sú v plnom prúde. (Zdroj: ARCHÍV - SME)

Štát má vysvetliť, prečo spomedzi podobne vysokých ponúk na diaľnicu vyhadzuje aj pre nízku cenu, myslí si analytik. Zákazku pritom štát ponúkol štvrtému v poradí – Váhostavu.

BRATISLAVA. Váhostav má bližšie k zákazke na výstavbu 15-­kilometrového úseku diaľnice D1 medzi Hubovou a Ivachnovou aj vďaka nižším cenám jeho konkurentov.

Zmluvu na túto diaľnicu totiž Váhostavu, ktorý ju chcel postaviť za štvrtú najnižšiu cenu, ponúkla Národná diaľničná spoločnosť (NDS) po tom, ako najlacnejšiu ponuku od firmy Hant vyradila pre neobvykle nízku cenu.

„Vylúčili nás pre nízku cenu. Pripravujeme žiadosť o nápravu,“ vraví zástupkyňa Hantu Miriam Bayerová.

Napadnú aj maličkosti

Vlády
Ako súťažili D1
  • Prvá vláda Roberta Fica zabalila 150 kilometrov diaľnic vrátane časti R1 do projektov PPP,
  • ich cenu vysúťažila na vyše 20 miliárd eur, v tej je aj 30­ročná údržba, prevádzka.
  • Vláda Ivety Radičovej zrušila PPP diaľnice, ktoré sa ešte nestihli rozbehnúť, asi v dĺžke 100 kilometrov, začala úseky nanovo súťažiť
  • firmy predkladali ponuky asi o polovicu lacnejšie, než boli štátne odhady a než firmy núkali len za stavbu´v tendroch na PPP diaľnice
  • Druhá vláda Roberta Fica
  • dobiehajú rozbehnuté tendre,
  • na výstavbu tunela Višňové štát vybral Skansku, ktorá ponúkla 338 miliónov eur, štát čakal 896 miliónov eur,
  • v súťaži o úsek Svrčinovec – Skalité firmy podliezli cenou expertízy iba o desatinu
  • v tendri o úsek Hubová – Ivachnová štát vyberá za víťaza Váhostav, ktorý mal štvrtú najnižšiu ponuku.

Hant sa pridá ku košickým Inžinierskym stavbám. Tie predložili druhú najlacnejšiu ponuku a takisto ich vyradili.

Inžinierske stavby sa k dôvodom vylúčenia stále nevyjadrujú. Zrejme to však tiež je nízka cena.

Keď totiž prvýkrát diaľničiari vyradili pre nízku cenu firmu Hant, vrátil ju Úrad pre verejné obstarávanie naspäť do súťaže s tým, že sa mali rovnako poctivo pýtať na nízku cenu aj ďalších v tendri.

Vylúčenie, ktoré má dôvetok: pre nízku cenu, však ako dôvod neobstojí.

„Ak má obstarávateľ pochybnosti o schopnosti realizovať dielo na základe predloženej ponuky, môže voliť aj iné prostriedky na zabezpečenie jeho realizácie, napríklad bankovú záruku či zádržné, vysvetľuje Pavel Nechala, právnik, ktorý spolupracuje s Transparency International.

V kuloároch sa objavili informácie, že diaľničiari si vybrali Váhostav, lebo predložil najkvalitnejší projekt. Ani s týmto by však právne neuspeli, myslí si Nechala.

Ak totiž chceli hodnotiť kvalitu, mali to povedať dopredu, vymenovať konkrétne kritériá a priradiť dôležitosť, aká sa na ne bude klásť pri hodnotení.

Namiesto toho sa v oznámení o obstarávaní spomína iba kritérium „najnižšia cena“.

Tretiu najlacnejšiu ponuku na výstavbu tohto úseku vyradili pred pár týždňami, predložila ju spoločnosť Dúha.

Jej majiteľ, podnikateľ Miroslav Remeta, ktorý chcel kúpiť Novácke chemicke závody, považuje verdikt diaľničiarov za precedens.

„Boli sme vylúčení pre malé technické nezrovnalosti, ktoré podľa nás neboli dôvodom na vylúčenie. Akceptujeme to a v budúcnosti sa budeme podľa toho správať a namietať, ak budeme mať pocit, že niekto použil hoci aj malé zmeny,“ hovorí Remeta.

dialnica-web.jpg

Rozdiel bol minimálny

NDS sa k zákazke nevyjadruje, kým nie je uzavretá. Podobne tak ministerstvo dopravy. V komisii, ktorá vyberala Váhostav, boli podľa informácií SME zastúpení aj ľudia z rezortu dopravy.

Štát by mal svoje rozhodnutie jasne vysvetliť v podrobnej analýze, upozorňuje Peter Goliaš, analytik inštitútu INEKO.

„Vylúčenie ponúk z dôvodu, že boli lacnejšie, pričom rozdiel oproti cene víťazného uchádzača nie je zásadný, totiž vyvoláva podozrenia z neféroveho prístupu a nehospodárnosti pri nakladaní s verejnými prostriedkami,“ povedal Goliaš.

Váhostav núka diaľnicu za 227 miliónov eur, najlacnejší Hant o 20 miliónov lacnejšie.

Podobne troch lacnejších diaľničiari vyradili v tendri o elektronické mýto. Vtedy bol rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou ponukou asi 200 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 21 121
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 894
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 617
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 698
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 680
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 860
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 646
  8. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 132
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 807
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 565
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Matovič je s testovaním spokojný, zachytili 5 594 infekčných (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.
Podpredseda parlamentu musel zavolať políciu.
Komentár Tomáša Prokopčáka

Vidíte, čo sa odohráva na STU

Dve základné podmienky, ktoré akademici na STU nezvládli.

Tomáš Prokopčák.
Píše Luboš Palata

Česi robia všetko pre to, aby sa udržali na čele rebríčka

Na Covid zomiera sto ľudí denne, hlavné však je, že sme premianti.

Ľudia si prezerajú stánky na trhu pri rieke Vltava v Prahe v sobotu 24. októbra 2020.
Cynická obluda

Dokonale absurdné potvrdenie

V Kocúrkove jedného dňa vyjde detská knižka s názvom "Príhody z krajiny zvanej Slovensko".

Neprehliadnite tiež

Bezobalové obchody prišli pre koronu o zákazníkov

Po vypuknutí epidémie sa dozvedeli, že majú obmedziť predaj do vlastných obalov.

Bezobalovo sa predávajú napríklad aj tekuté mydlá.

Ceny ropy klesli o viac ako dve percentá

Vývoj na trhu ovplyvnili aj vyhliadky na zvýšenie dodávok.

Ilustračná fotografia.

Štát pripravuje protiústavnú novelu o poľnohospodárskej pôde, tvrdí Klub 500

Klub 500 žiada o novelu stiahnuť z legislatívneho procesu.

Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Ján Mičovský.

Turecká líra klesla na nové rekordné minimum voči doláru aj euru

Turecká centrálna banka minulý týždeň nahnevala trhy.