Nízke ceny konkurencie tlačia k zákazke Váhostav

Štát má vysvetliť, prečo spomedzi podobne vysokých ponúk na diaľnicu vyhadzuje aj pre nízku cenu, myslí si analytik. Zákazku pritom štát ponúkol štvrtému v poradí – Váhostavu.

Súťaže o výstavbu diaľnic sú v plnom prúde.(Zdroj: ARCHÍV - SME)

Štát má vysvetliť, prečo spomedzi podobne vysokých ponúk na diaľnicu vyhadzuje aj pre nízku cenu, myslí si analytik. Zákazku pritom štát ponúkol štvrtému v poradí – Váhostavu.

BRATISLAVA. Váhostav má bližšie k zákazke na výstavbu 15-­kilometrového úseku diaľnice D1 medzi Hubovou a Ivachnovou aj vďaka nižším cenám jeho konkurentov.

Zmluvu na túto diaľnicu totiž Váhostavu, ktorý ju chcel postaviť za štvrtú najnižšiu cenu, ponúkla Národná diaľničná spoločnosť (NDS) po tom, ako najlacnejšiu ponuku od firmy Hant vyradila pre neobvykle nízku cenu.

„Vylúčili nás pre nízku cenu. Pripravujeme žiadosť o nápravu,“ vraví zástupkyňa Hantu Miriam Bayerová.

Napadnú aj maličkosti

Vlády
Ako súťažili D1
  • Prvá vláda Roberta Fica zabalila 150 kilometrov diaľnic vrátane časti R1 do projektov PPP,
  • ich cenu vysúťažila na vyše 20 miliárd eur, v tej je aj 30­ročná údržba, prevádzka.
  • Vláda Ivety Radičovej zrušila PPP diaľnice, ktoré sa ešte nestihli rozbehnúť, asi v dĺžke 100 kilometrov, začala úseky nanovo súťažiť
  • firmy predkladali ponuky asi o polovicu lacnejšie, než boli štátne odhady a než firmy núkali len za stavbu´v tendroch na PPP diaľnice
  • Druhá vláda Roberta Fica
  • dobiehajú rozbehnuté tendre,
  • na výstavbu tunela Višňové štát vybral Skansku, ktorá ponúkla 338 miliónov eur, štát čakal 896 miliónov eur,
  • v súťaži o úsek Svrčinovec – Skalité firmy podliezli cenou expertízy iba o desatinu
  • v tendri o úsek Hubová – Ivachnová štát vyberá za víťaza Váhostav, ktorý mal štvrtú najnižšiu ponuku.

Hant sa pridá ku košickým Inžinierskym stavbám. Tie predložili druhú najlacnejšiu ponuku a takisto ich vyradili.

Inžinierske stavby sa k dôvodom vylúčenia stále nevyjadrujú. Zrejme to však tiež je nízka cena.

Keď totiž prvýkrát diaľničiari vyradili pre nízku cenu firmu Hant, vrátil ju Úrad pre verejné obstarávanie naspäť do súťaže s tým, že sa mali rovnako poctivo pýtať na nízku cenu aj ďalších v tendri.

Vylúčenie, ktoré má dôvetok: pre nízku cenu, však ako dôvod neobstojí.

„Ak má obstarávateľ pochybnosti o schopnosti realizovať dielo na základe predloženej ponuky, môže voliť aj iné prostriedky na zabezpečenie jeho realizácie, napríklad bankovú záruku či zádržné, vysvetľuje Pavel Nechala, právnik, ktorý spolupracuje s Transparency International.

V kuloároch sa objavili informácie, že diaľničiari si vybrali Váhostav, lebo predložil najkvalitnejší projekt. Ani s týmto by však právne neuspeli, myslí si Nechala.

Ak totiž chceli hodnotiť kvalitu, mali to povedať dopredu, vymenovať konkrétne kritériá a priradiť dôležitosť, aká sa na ne bude klásť pri hodnotení.

Namiesto toho sa v oznámení o obstarávaní spomína iba kritérium „najnižšia cena“.

Tretiu najlacnejšiu ponuku na výstavbu tohto úseku vyradili pred pár týždňami, predložila ju spoločnosť Dúha.

Jej majiteľ, podnikateľ Miroslav Remeta, ktorý chcel kúpiť Novácke chemicke závody, považuje verdikt diaľničiarov za precedens.

„Boli sme vylúčení pre malé technické nezrovnalosti, ktoré podľa nás neboli dôvodom na vylúčenie. Akceptujeme to a v budúcnosti sa budeme podľa toho správať a namietať, ak budeme mať pocit, že niekto použil hoci aj malé zmeny,“ hovorí Remeta.

dialnica-web.jpg

Rozdiel bol minimálny

NDS sa k zákazke nevyjadruje, kým nie je uzavretá. Podobne tak ministerstvo dopravy. V komisii, ktorá vyberala Váhostav, boli podľa informácií SME zastúpení aj ľudia z rezortu dopravy.

Štát by mal svoje rozhodnutie jasne vysvetliť v podrobnej analýze, upozorňuje Peter Goliaš, analytik inštitútu INEKO.

„Vylúčenie ponúk z dôvodu, že boli lacnejšie, pričom rozdiel oproti cene víťazného uchádzača nie je zásadný, totiž vyvoláva podozrenia z neféroveho prístupu a nehospodárnosti pri nakladaní s verejnými prostriedkami,“ povedal Goliaš.

Váhostav núka diaľnicu za 227 miliónov eur, najlacnejší Hant o 20 miliónov lacnejšie.

Podobne troch lacnejších diaľničiari vyradili v tendri o elektronické mýto. Vtedy bol rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou ponukou asi 200 miliónov eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 12 336
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 293
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 172
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 007
  5. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 902
  6. Kam do tepla v januári? 1 734
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 371
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 103
  9. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 062
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 896

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čipový génius Rado Danilák: Viem, ako súperiť s Intelom

Počítačový výskumník a podnikateľ so slovenskými koreňmi vysvetľuje, ako sa môže presadiť malý hráč.

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Najväčšia škandinávska banka zakázala zamestnancom obchodovať s kryptomenami

Banka vyhlásila, že nebude nútiť zamestnancov, ktorí aktuálne vlastnia kryptomeny, aby ich predali.

V Európskej centrálnej banke dôjde v nasledujúcich rokoch k významným zmenám

V roku 2019 sa skončí funkčné obdobie šéfa centrálnej banky Maria Draghiho.

Agentúra Weiss Ratings začne kryptomenám udeľovať ratingy

Mnohé kryptomeny sú podľa zakladateľa agentúry Martina Weissa netransparentné, ich kurzy nafúknuté a hrozí im kolaps.

Daňová reforma prezidenta Trumpa zhoršila výsledky aj švajčiarskej UBS

Zisk veľkobanky klesol medziročne o 64 percenta na 990 miliónov eur.