PODOZRIVÝ NÁZOR FERA MÚČKU

Kto to kričal, nechajme si Cargo, s vláčikmi je zábava?

Na predaji Carga sa dalo zarobiť, ale aspoň máme jeho dlhy.

Pred siedmimi rokmi sme skoro predali železničné Cargo. Tú veľkú štátnu firmu s nákladnými vlakmi.

Záujemcov bolo viacero, cena sa hýbala okolo 400 miliónov eur. Bolo však pred voľbami a privatizácia bola nepopulárna, takže sa napokon žiadna nekonala. Voľby vyhral Smer a ten to zmietol zo stola. Lebo že privatizovať sa nepratrí. Ako sa odvtedy Cargo malo?

Rok 2011 bol skoro nulový, preto tam nevidno stĺpec. Tu sú záväzky firmy:

V roku 2009 či 2010 firma vykázala takú stratu, že aj keby všetci jej zamestnanci pracovali zadarmo, aj tak by firma skončila v mínuse.

Zdalo by sa, že sa z krízového šoku začali spamätávať, veď v roku 2011 bolo Cargo skoro na nule. Je síce pravda, že firma prešla výrazným upratovaním a pomohlo jej to. No celé je to komplikovanejšie.

Vozne Carga jazdia po koľajniciach, ktoré patria inej štátnej firme, ŽSR. Tá si za to, samozrejme, necháva platiť. Každý rok jej Cargo za to platilo medzi 160 - 185 miliónov eur. No v roku 2011 to zrazu bolo iba 97 miliónov eur, hoci prepravili rovnako veľa tovaru, ako rok predtým. Dostali totiž veľkú zľavu.

Koľko to bolo, nevieme. No Robert Fico sa vtedy stretol so zástupcami firmy a povedal, že je to asi 50 miliónov eur. Lenže toľko, čo Cargo ušetrilo na poplatkoch za koľajnice, zasa chýbalo tiež stratovým štátnym ŽSR. Takže Cargo ušetrilo, ale štát neušetril nič.

Komu by bolo účtovných trikov málo, tu je ešte jeden, ktorý stojí za to. Keďže Cargo bolo na tom zle, dostalo v roku 2009 od štátu pomoc za 160 miliónov. Tú ale musí vrátiť, inak by sa v Európskej únii hnevali, že je to nedovolená pomoc štátu vlastnej firme.

A Cargo pekne spláca. Ak sa pýtate, že z čoho, keď robia také dlhy, tak tu je odpoveď. Predávajú majetok ďalšej štátnej stratovej a dotovanej firme, ktorá vozí ľudí osobnými vlakmi, teda Železničnej spoločnosti Slovensko. Tá zasa väčšinou vozí poloprázdne vlaky.

Štát tak platí jednej svojej firme, aby kúpila majetok od inej štátnej firmy, aby tá za utŕžené peniaze splácala svoje dlhy voči štátu. Ak vám z toho vyšlo, že ten, kto na tom prerobil, bol štát a daňovníci, tak vás nebudem presviedčať o opaku.

Za pripomenutie stojí, že najväčšie dielne na údržbu vozňov široko ďaleko vlastní jeden z mecenášov Smeru a štátne železničné firmy ich hojne využívajú.

Zhrnuté a podčiarknuté: Ak by sme vtedy Cargo predali, mali by sme dáke peniaze naviac a hlavne, dnes by sme nemali ani Cargo ani jeho problémy. Takto síce nemáme tie peniaze, ale zato máme Cargo aj jeho problémy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 423
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 9 064
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 862
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 700
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 958
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 809
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 694
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 674
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 411
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 375

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.