SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky
PODOZRIVÝ NÁZOR FERA MÚČKU

Kto to kričal, nechajme si Cargo, s vláčikmi je zábava?

Na predaji Carga sa dalo zarobiť, ale aspoň máme jeho dlhy.

Pred siedmimi rokmi sme skoro predali železničné Cargo. Tú veľkú štátnu firmu s nákladnými vlakmi.

Záujemcov bolo viacero, cena sa hýbala okolo 400 miliónov eur. Bolo však pred voľbami a privatizácia bola nepopulárna, takže sa napokon žiadna nekonala. Voľby vyhral Smer a ten to zmietol zo stola. Lebo že privatizovať sa nepratrí. Ako sa odvtedy Cargo malo?

Rok 2011 bol skoro nulový, preto tam nevidno stĺpec. Tu sú záväzky firmy:

V roku 2009 či 2010 firma vykázala takú stratu, že aj keby všetci jej zamestnanci pracovali zadarmo, aj tak by firma skončila v mínuse.

Zdalo by sa, že sa z krízového šoku začali spamätávať, veď v roku 2011 bolo Cargo skoro na nule. Je síce pravda, že firma prešla výrazným upratovaním a pomohlo jej to. No celé je to komplikovanejšie.

Vozne Carga jazdia po koľajniciach, ktoré patria inej štátnej firme, ŽSR. Tá si za to, samozrejme, necháva platiť. Každý rok jej Cargo za to platilo medzi 160 - 185 miliónov eur. No v roku 2011 to zrazu bolo iba 97 miliónov eur, hoci prepravili rovnako veľa tovaru, ako rok predtým. Dostali totiž veľkú zľavu.

Koľko to bolo, nevieme. No Robert Fico sa vtedy stretol so zástupcami firmy a povedal, že je to asi 50 miliónov eur. Lenže toľko, čo Cargo ušetrilo na poplatkoch za koľajnice, zasa chýbalo tiež stratovým štátnym ŽSR. Takže Cargo ušetrilo, ale štát neušetril nič.

Komu by bolo účtovných trikov málo, tu je ešte jeden, ktorý stojí za to. Keďže Cargo bolo na tom zle, dostalo v roku 2009 od štátu pomoc za 160 miliónov. Tú ale musí vrátiť, inak by sa v Európskej únii hnevali, že je to nedovolená pomoc štátu vlastnej firme.

A Cargo pekne spláca. Ak sa pýtate, že z čoho, keď robia také dlhy, tak tu je odpoveď. Predávajú majetok ďalšej štátnej stratovej a dotovanej firme, ktorá vozí ľudí osobnými vlakmi, teda Železničnej spoločnosti Slovensko. Tá zasa väčšinou vozí poloprázdne vlaky.

Štát tak platí jednej svojej firme, aby kúpila majetok od inej štátnej firmy, aby tá za utŕžené peniaze splácala svoje dlhy voči štátu. Ak vám z toho vyšlo, že ten, kto na tom prerobil, bol štát a daňovníci, tak vás nebudem presviedčať o opaku.

Za pripomenutie stojí, že najväčšie dielne na údržbu vozňov široko ďaleko vlastní jeden z mecenášov Smeru a štátne železničné firmy ich hojne využívajú.

Zhrnuté a podčiarknuté: Ak by sme vtedy Cargo predali, mali by sme dáke peniaze naviac a hlavne, dnes by sme nemali ani Cargo ani jeho problémy. Takto síce nemáme tie peniaze, ale zato máme Cargo aj jeho problémy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  2. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  3. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  4. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  5. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  6. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  9. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Legislative intention - recodification of the corporate law
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  5. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  6. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  9. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  10. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 763
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 483
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 116
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 679
  5. Po Slovensku na motorke 6 769
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 365
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 913
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 810
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 606
  10. Crème de la crème po slovensky 3 180
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

4. marec 2020. Igor Matovič a Boris Kollár na tlačovej konferencii po spoločnom rokovaní po voľbách do Národnej rady SR 2020.

Čo ukázal viac ako rok vládnutia so Sme rodina?


10 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Variant delta príde aj na Slovensko.


a 2 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Sklárne Slovglass posledné desaťročie chátrajú.

Osud sklární v Poltári je varovaním.


5 h
Blokáda Suezského prieplavu denne bránila preprave tovaru v hodnote miliárd dolárov.

Podľa majiteľa plavidla sú požadované kompenzácie príliš vysoké.


SITA 9 h
Bitcoin

Bitcoin v nedeľu stratil ďalších viac ako päť percent.


TASR 11 h
Jozef Oravkin v minulosti vystupoval na verejnosti častejšie, v posledných rokoch sa médiám vyhýbal.

Z finančnej skupiny odchádza.


13 h