PODOZRIVÝ NÁZOR FERA MÚČKU

Kto to kričal, nechajme si Cargo, s vláčikmi je zábava?

Na predaji Carga sa dalo zarobiť, ale aspoň máme jeho dlhy.

Pred siedmimi rokmi sme skoro predali železničné Cargo. Tú veľkú štátnu firmu s nákladnými vlakmi.

Záujemcov bolo viacero, cena sa hýbala okolo 400 miliónov eur. Bolo však pred voľbami a privatizácia bola nepopulárna, takže sa napokon žiadna nekonala. Voľby vyhral Smer a ten to zmietol zo stola. Lebo že privatizovať sa nepratrí. Ako sa odvtedy Cargo malo?

Rok 2011 bol skoro nulový, preto tam nevidno stĺpec. Tu sú záväzky firmy:

V roku 2009 či 2010 firma vykázala takú stratu, že aj keby všetci jej zamestnanci pracovali zadarmo, aj tak by firma skončila v mínuse.

Zdalo by sa, že sa z krízového šoku začali spamätávať, veď v roku 2011 bolo Cargo skoro na nule. Je síce pravda, že firma prešla výrazným upratovaním a pomohlo jej to. No celé je to komplikovanejšie.

Vozne Carga jazdia po koľajniciach, ktoré patria inej štátnej firme, ŽSR. Tá si za to, samozrejme, necháva platiť. Každý rok jej Cargo za to platilo medzi 160 - 185 miliónov eur. No v roku 2011 to zrazu bolo iba 97 miliónov eur, hoci prepravili rovnako veľa tovaru, ako rok predtým. Dostali totiž veľkú zľavu.

Koľko to bolo, nevieme. No Robert Fico sa vtedy stretol so zástupcami firmy a povedal, že je to asi 50 miliónov eur. Lenže toľko, čo Cargo ušetrilo na poplatkoch za koľajnice, zasa chýbalo tiež stratovým štátnym ŽSR. Takže Cargo ušetrilo, ale štát neušetril nič.

Komu by bolo účtovných trikov málo, tu je ešte jeden, ktorý stojí za to. Keďže Cargo bolo na tom zle, dostalo v roku 2009 od štátu pomoc za 160 miliónov. Tú ale musí vrátiť, inak by sa v Európskej únii hnevali, že je to nedovolená pomoc štátu vlastnej firme.

A Cargo pekne spláca. Ak sa pýtate, že z čoho, keď robia také dlhy, tak tu je odpoveď. Predávajú majetok ďalšej štátnej stratovej a dotovanej firme, ktorá vozí ľudí osobnými vlakmi, teda Železničnej spoločnosti Slovensko. Tá zasa väčšinou vozí poloprázdne vlaky.

Štát tak platí jednej svojej firme, aby kúpila majetok od inej štátnej firmy, aby tá za utŕžené peniaze splácala svoje dlhy voči štátu. Ak vám z toho vyšlo, že ten, kto na tom prerobil, bol štát a daňovníci, tak vás nebudem presviedčať o opaku.

Za pripomenutie stojí, že najväčšie dielne na údržbu vozňov široko ďaleko vlastní jeden z mecenášov Smeru a štátne železničné firmy ich hojne využívajú.

Zhrnuté a podčiarknuté: Ak by sme vtedy Cargo predali, mali by sme dáke peniaze naviac a hlavne, dnes by sme nemali ani Cargo ani jeho problémy. Takto síce nemáme tie peniaze, ale zato máme Cargo aj jeho problémy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 159
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 126
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 109
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 073
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 062
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 956
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 437
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 168
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 433
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 199

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.