SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
PODOZRIVÝ NÁZOR FERA MÚČKU

Kto to kričal, nechajme si Cargo, s vláčikmi je zábava?

Na predaji Carga sa dalo zarobiť, ale aspoň máme jeho dlhy.

Pred siedmimi rokmi sme skoro predali železničné Cargo. Tú veľkú štátnu firmu s nákladnými vlakmi.

Záujemcov bolo viacero, cena sa hýbala okolo 400 miliónov eur. Bolo však pred voľbami a privatizácia bola nepopulárna, takže sa napokon žiadna nekonala. Voľby vyhral Smer a ten to zmietol zo stola. Lebo že privatizovať sa nepratrí. Ako sa odvtedy Cargo malo?

Rok 2011 bol skoro nulový, preto tam nevidno stĺpec. Tu sú záväzky firmy:

V roku 2009 či 2010 firma vykázala takú stratu, že aj keby všetci jej zamestnanci pracovali zadarmo, aj tak by firma skončila v mínuse.

Zdalo by sa, že sa z krízového šoku začali spamätávať, veď v roku 2011 bolo Cargo skoro na nule. Je síce pravda, že firma prešla výrazným upratovaním a pomohlo jej to. No celé je to komplikovanejšie.

Vozne Carga jazdia po koľajniciach, ktoré patria inej štátnej firme, ŽSR. Tá si za to, samozrejme, necháva platiť. Každý rok jej Cargo za to platilo medzi 160 - 185 miliónov eur. No v roku 2011 to zrazu bolo iba 97 miliónov eur, hoci prepravili rovnako veľa tovaru, ako rok predtým. Dostali totiž veľkú zľavu.

Koľko to bolo, nevieme. No Robert Fico sa vtedy stretol so zástupcami firmy a povedal, že je to asi 50 miliónov eur. Lenže toľko, čo Cargo ušetrilo na poplatkoch za koľajnice, zasa chýbalo tiež stratovým štátnym ŽSR. Takže Cargo ušetrilo, ale štát neušetril nič.

Komu by bolo účtovných trikov málo, tu je ešte jeden, ktorý stojí za to. Keďže Cargo bolo na tom zle, dostalo v roku 2009 od štátu pomoc za 160 miliónov. Tú ale musí vrátiť, inak by sa v Európskej únii hnevali, že je to nedovolená pomoc štátu vlastnej firme.

A Cargo pekne spláca. Ak sa pýtate, že z čoho, keď robia také dlhy, tak tu je odpoveď. Predávajú majetok ďalšej štátnej stratovej a dotovanej firme, ktorá vozí ľudí osobnými vlakmi, teda Železničnej spoločnosti Slovensko. Tá zasa väčšinou vozí poloprázdne vlaky.

Štát tak platí jednej svojej firme, aby kúpila majetok od inej štátnej firmy, aby tá za utŕžené peniaze splácala svoje dlhy voči štátu. Ak vám z toho vyšlo, že ten, kto na tom prerobil, bol štát a daňovníci, tak vás nebudem presviedčať o opaku.

Za pripomenutie stojí, že najväčšie dielne na údržbu vozňov široko ďaleko vlastní jeden z mecenášov Smeru a štátne železničné firmy ich hojne využívajú.

Zhrnuté a podčiarknuté: Ak by sme vtedy Cargo predali, mali by sme dáke peniaze naviac a hlavne, dnes by sme nemali ani Cargo ani jeho problémy. Takto síce nemáme tie peniaze, ale zato máme Cargo aj jeho problémy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 071
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 651
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 777
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 146
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 866
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 586
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 989
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 812
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 176
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 133
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Potvrdili ďalších 11 úmrtí, vyliečilo sa 878 ľudí (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 ľudí pozitívne testovaných na nový typ koronavírusu. Laboratóriá otestovali 5 899 vzoriek. Celkový počet nakazených dosiahol číslo 46 056. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 176 obetí.

Ilustračná fotografia.

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.
Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.

V Česku prudko rastie počet hospitalizovaných aj úmrtí

Česká republika má pondelňajší rekord.

V Česku bude od stredy pre zhoršujúcu sa situáciu v súvislosti s koronavírusom platiť nočný zákaz vychádzania.

Neprehliadnite tiež

Práca z domu navýšila zisky technologických gigantov

Firmy minuli na zabezpečenie práce z domu približne 12,7 miliardy eur týždenne.

Ilustračné foto

Objem majetku v 2. dôchodkovom pilieri klesol 13,5 milióna eur

V negarantovaných fondoch objem majetku predstavoval takmer 2,93 miliardy eur.

Index Dow Jones posilnil o 2,1 percenta na 26 180,30 bodu.

Britský ropný gigant BP dosiahol v treťom kvartáli zisk

V druhom štvrťroku pritom skončila v strate 6,7 miliardy dolárov.

British Petrol

Tretina domácností musela siahnuť na svoje úspory

Najviac peňazí ide na spotrebu, na ktorej sa dá ušetriť.

Ilustračná fotografia.