Váhostav staval diaľnicu nikam 15 rokov. Zdražela o sto percent

Namiesto 41 miliónov bude stáť časť D3 87 milliónov eur. Môže za to kontrakt ešte z čias ministrovania Rezeša.

Niektoré diaľnice u nás predražuje ich dlhá výstavba.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR)

Namiesto 41 miliónov bude stáť časť D3 87 milliónov eur. Môže za to kontrakt, ktorý získal Váhostav ešte za ministrovania Alexandra Rezeša.

BRATISLAVA. Keď sa v roku 1997 začal stavať vyše trojkilometrový úsek diaľnice D3 od Skalitého po poľskú hranicu, čakalo sa že bude stáť v prepočte na eurá 41 miliónov.

Dnes ešte stále nie je diaľnica dokončená a jej cena sa vyšplhala na dvojnásobok.

Konečná cena diela je podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcela Jánošíka 87, 1 milióna eur.

Predraženie vysvetľuje tým, že sa stavalo dlho, a preto sa cena menila o takzvanú valorizáciu. Podcenili sa aj geologické podmienky.

Strážca diaľnice

Diaľnica D3
Skalité - Poľsko
  • Diaľnica meria 3,17 km.
  • Sú na nej štyri mosty v dĺžke 1,42 km.
  • Váhostav ju začal stavať ešte v roku 1997 s tým, že bude dokončená v roku 2000.
  • Mala stáť 41 miliónov eur. Dnes sa hovorí o 87 miliónoch eur.
  • Výstavba sa potom viackrát pozastavila.
  • V zmluve bolo stanovené, ako majú ceny stavebných prác zohľadňovať infláciu.
  • Diaľnicu tak zdražila valorizácia aj zložitejšie geologické podmienky.

Váhostavu tak štát platí za priebežné stavebné práce na základe zmluvy spred 15 rokov, zohľadňuje aj rast cien stavebných prác, vysvetľuje bývalý šéf NDS Ján Kotuľa.

Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného hovorí, že takzvaná indexácia cien je v zmluvách o dielo bežná, ale musí byť správne nastavená.

Viacerí odborníci už v minulosti starý výpočet indexácie kritizovali, pretože bol výhodný pre firmy a nevýhodný pre štát.

Vytváral špirálový efekt – čím vyššie ceny si firmy účtovali, tým väčší bol index zvyšovania ďalších cien, ktoré sa zasa používali ako základ na výpočty nových indexov.

Nedokončená

Diaľnica do Poľska navyše stále nie je dokončená, pretože na slovenskej strane končí voľne v prírode a nenapája sa na ňu ďalší úsek diaľnice.

„Nie je tam zatiaľ ani horná asfaltová vrstva,“ hovorí Kotuľa s tým, že by sa ničila, kým sa dostane do prevádzky.

Kotuľa ako šéf NDS chcel, aby sa o diaľnicu lacnejšie postarali diaľničiari a nie Váhostav. Ten by sa zavolal naspäť diaľnicu dostavať, až keď sa bude črtať stavba nadväzujúceho úseku D 3.

Váhostav však hovorí, že dodatok číslo 59 v sume 1,7 milióna eur, ktorý pred pár dňami podpísal s NDS ku Skalitému, je už posledný.

Kotuľa pri pohľade naň hovorí, že diaľničiari preplatili.

„Indexácia v tomto dodatku je dvojnásobkom ceny stavebných prác,“ kritizuje Kotuľa dodatok.

Poradca expremiérky Ivety Radičovej Ondrej Matej zasa tvrdí, že štát sa mohol aj brániť rastu ceny, keďže v čase podpisovania zmluvy ešte boli úplne iné pravidlá obstarávania.

Zmluva sa podpisovala ešte za éry Alexandra Rezeša ako ministra dopravy a podľa Mateja môžu byť niektoré jej ustanovenia premlčané.

Úsek, ktorý nadväzuje na problematickú diaľnicu, od Skalitého po Svrčinovec, chce nová vláda začať stavať v júni. Hotový má byť v roku 2016.

Keď sa v tendri o túto zákazku otvárali ponuky, najnižšiu predložilo konzorcium firiem pod vedením Váhostavu.

Chceli 25 miliónov

Tá istá spoločnosť dostane aj doplatky za diaľnicu medzi Sverepcom a Vrtižerom. Za zákazku, ktorú získala za prvej vlády Roberta Fica, si vypýtala dodatočných 25 miliónov eur. Napokon dostane oveľa menej.

Komisia, ktorú si stavbári a diaľničiari prizvali na riešenie svojho sporu, uznala zhotoviteľovi dokopy asi 7 miliónov eur. Z toho necelý milión už má Váhostav poistený aj cez dodatok.

„Dodatkom boli prizmluvnené skutočne zrealizované práce, najmä výstavba mostov,“ píše Váhostav.

„Komisia tiež rozhodla o ďalších nárokoch zhotoviteľa s finančným dosahom, ktoré však budú fakturované na základe skutočne vykonaných prác, najviac však do výšky 6 miliónov eur,“ dodal Jánošík z Národnej diaľničnej.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 979
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 350
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 915
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 525
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 180
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 995
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 226
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 954
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 041

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg chce použiť silu firmy na to, aby zmenil podobu našej spoločnosti. Bol by veľmi nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

BRATISLAVA

Bratislavskí poslanci mali brať úplatky. Za hazard aj proti nemu

Ak prejde úplný zákaz, tri roky bude jediným kasínom Banco.

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna poisťovňa

Pozrite si výber úsporných opatrení.

Neprehliadnite tiež

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný. Pokutu dostala firma, ktorá dodáva najmä špeciálny zdravotnícky materiál.

Firmám sa na Slovensku podniká horšie, vadia im kauzy aj korupcia

Negatívne hodnotenie je oproti posledným výsledkom aj tak miernejšie.

Sólymos chystá zmeny pre testovacie pokusy v elektrárňach

Ministerstvo situáciu v Novákoch sledovalo aj konalo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop