SME
Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Váhostav staval diaľnicu nikam 15 rokov. Zdražela o sto percent

Namiesto 41 miliónov bude stáť časť D3 87 milliónov eur. Môže za to kontrakt ešte z čias ministrovania Rezeša.

Niektoré diaľnice u nás predražuje ich dlhá výstavba.Niektoré diaľnice u nás predražuje ich dlhá výstavba.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR)

Namiesto 41 miliónov bude stáť časť D3 87 milliónov eur. Môže za to kontrakt, ktorý získal Váhostav ešte za ministrovania Alexandra Rezeša.

BRATISLAVA. Keď sa v roku 1997 začal stavať vyše trojkilometrový úsek diaľnice D3 od Skalitého po poľskú hranicu, čakalo sa že bude stáť v prepočte na eurá 41 miliónov.

Dnes ešte stále nie je diaľnica dokončená a jej cena sa vyšplhala na dvojnásobok.

Konečná cena diela je podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcela Jánošíka 87, 1 milióna eur.

Predraženie vysvetľuje tým, že sa stavalo dlho, a preto sa cena menila o takzvanú valorizáciu. Podcenili sa aj geologické podmienky.

Strážca diaľnice

Diaľnica D3
Skalité - Poľsko
  • Diaľnica meria 3,17 km.
  • Sú na nej štyri mosty v dĺžke 1,42 km.
  • Váhostav ju začal stavať ešte v roku 1997 s tým, že bude dokončená v roku 2000.
  • Mala stáť 41 miliónov eur. Dnes sa hovorí o 87 miliónoch eur.
  • Výstavba sa potom viackrát pozastavila.
  • V zmluve bolo stanovené, ako majú ceny stavebných prác zohľadňovať infláciu.
  • Diaľnicu tak zdražila valorizácia aj zložitejšie geologické podmienky.

Váhostavu tak štát platí za priebežné stavebné práce na základe zmluvy spred 15 rokov, zohľadňuje aj rast cien stavebných prác, vysvetľuje bývalý šéf NDS Ján Kotuľa.

Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného hovorí, že takzvaná indexácia cien je v zmluvách o dielo bežná, ale musí byť správne nastavená.

Viacerí odborníci už v minulosti starý výpočet indexácie kritizovali, pretože bol výhodný pre firmy a nevýhodný pre štát.

Vytváral špirálový efekt – čím vyššie ceny si firmy účtovali, tým väčší bol index zvyšovania ďalších cien, ktoré sa zasa používali ako základ na výpočty nových indexov.

Nedokončená

Diaľnica do Poľska navyše stále nie je dokončená, pretože na slovenskej strane končí voľne v prírode a nenapája sa na ňu ďalší úsek diaľnice.

„Nie je tam zatiaľ ani horná asfaltová vrstva,“ hovorí Kotuľa s tým, že by sa ničila, kým sa dostane do prevádzky.

Kotuľa ako šéf NDS chcel, aby sa o diaľnicu lacnejšie postarali diaľničiari a nie Váhostav. Ten by sa zavolal naspäť diaľnicu dostavať, až keď sa bude črtať stavba nadväzujúceho úseku D 3.

Váhostav však hovorí, že dodatok číslo 59 v sume 1,7 milióna eur, ktorý pred pár dňami podpísal s NDS ku Skalitému, je už posledný.

Kotuľa pri pohľade naň hovorí, že diaľničiari preplatili.

„Indexácia v tomto dodatku je dvojnásobkom ceny stavebných prác,“ kritizuje Kotuľa dodatok.

Poradca expremiérky Ivety Radičovej Ondrej Matej zasa tvrdí, že štát sa mohol aj brániť rastu ceny, keďže v čase podpisovania zmluvy ešte boli úplne iné pravidlá obstarávania.

Zmluva sa podpisovala ešte za éry Alexandra Rezeša ako ministra dopravy a podľa Mateja môžu byť niektoré jej ustanovenia premlčané.

Úsek, ktorý nadväzuje na problematickú diaľnicu, od Skalitého po Svrčinovec, chce nová vláda začať stavať v júni. Hotový má byť v roku 2016.

Keď sa v tendri o túto zákazku otvárali ponuky, najnižšiu predložilo konzorcium firiem pod vedením Váhostavu.

Chceli 25 miliónov

Tá istá spoločnosť dostane aj doplatky za diaľnicu medzi Sverepcom a Vrtižerom. Za zákazku, ktorú získala za prvej vlády Roberta Fica, si vypýtala dodatočných 25 miliónov eur. Napokon dostane oveľa menej.

Komisia, ktorú si stavbári a diaľničiari prizvali na riešenie svojho sporu, uznala zhotoviteľovi dokopy asi 7 miliónov eur. Z toho necelý milión už má Váhostav poistený aj cez dodatok.

„Dodatkom boli prizmluvnené skutočne zrealizované práce, najmä výstavba mostov,“ píše Váhostav.

„Komisia tiež rozhodla o ďalších nárokoch zhotoviteľa s finančným dosahom, ktoré však budú fakturované na základe skutočne vykonaných prác, najviac však do výšky 6 miliónov eur,“ dodal Jánošík z Národnej diaľničnej.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  2. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  6. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  8. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  9. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  1. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  3. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  4. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  5. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  7. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  10. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 13 711
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 863
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 175
  4. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 11 985
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 928
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 621
  7. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 9 089
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 640
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 7 357
  10. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 086

Hlavné správy zo Sme.sk

Za vaňu dostal zlodej 11 eur.
Hlavná stanica v Bratislave.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

V Smere sa vedia aj odznámiť

Sledujeme ďalší príklad krízovej komunikácie Smeru.

Peter Tkačenko

Trnka zváži prerušenie funkcie, vyjadrí sa v najbližších dňoch

Na verejnosť sa dostala nahrávka Trnku s Kočnerom.

Dobroslav Trnka, bývalý generálny prokurátor a kamarát Mariana Kočnera z vojny.

Neprehliadnite tiež

Za vaňu dostal zlodej 11 eur.

Pražská a varšavská burza posilnili, Budapešť klesla

Komerční banka si prilepšila o 1,09 percenta.

Ilustračné foto.

Slovenská ekonomika v tomto roku posilní menej než sa očakávalo

Ešte v júli očakával Medzinárodný menový fond vyššie čísla.

Ilustračné foto.

Dolár oslabil oproti japonskému jenu. Euro si oproti doláru pohoršilo

Vytráca sa optimizmus z dohody o obchode medzi USA a Čínou.

Ilustračné foto.