Váhostav staval diaľnicu nikam 15 rokov. Zdražela o sto percent

Namiesto 41 miliónov bude stáť časť D3 87 milliónov eur. Môže za to kontrakt ešte z čias ministrovania Rezeša.

Niektoré diaľnice u nás predražuje ich dlhá výstavba.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR)

Namiesto 41 miliónov bude stáť časť D3 87 milliónov eur. Môže za to kontrakt, ktorý získal Váhostav ešte za ministrovania Alexandra Rezeša.

BRATISLAVA. Keď sa v roku 1997 začal stavať vyše trojkilometrový úsek diaľnice D3 od Skalitého po poľskú hranicu, čakalo sa že bude stáť v prepočte na eurá 41 miliónov.

Dnes ešte stále nie je diaľnica dokončená a jej cena sa vyšplhala na dvojnásobok.

Konečná cena diela je podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcela Jánošíka 87, 1 milióna eur.

Predraženie vysvetľuje tým, že sa stavalo dlho, a preto sa cena menila o takzvanú valorizáciu. Podcenili sa aj geologické podmienky.

Strážca diaľnice

Diaľnica D3
Skalité - Poľsko
  • Diaľnica meria 3,17 km.
  • Sú na nej štyri mosty v dĺžke 1,42 km.
  • Váhostav ju začal stavať ešte v roku 1997 s tým, že bude dokončená v roku 2000.
  • Mala stáť 41 miliónov eur. Dnes sa hovorí o 87 miliónoch eur.
  • Výstavba sa potom viackrát pozastavila.
  • V zmluve bolo stanovené, ako majú ceny stavebných prác zohľadňovať infláciu.
  • Diaľnicu tak zdražila valorizácia aj zložitejšie geologické podmienky.

Váhostavu tak štát platí za priebežné stavebné práce na základe zmluvy spred 15 rokov, zohľadňuje aj rast cien stavebných prác, vysvetľuje bývalý šéf NDS Ján Kotuľa.

Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného hovorí, že takzvaná indexácia cien je v zmluvách o dielo bežná, ale musí byť správne nastavená.

Viacerí odborníci už v minulosti starý výpočet indexácie kritizovali, pretože bol výhodný pre firmy a nevýhodný pre štát.

Vytváral špirálový efekt – čím vyššie ceny si firmy účtovali, tým väčší bol index zvyšovania ďalších cien, ktoré sa zasa používali ako základ na výpočty nových indexov.

Nedokončená

Diaľnica do Poľska navyše stále nie je dokončená, pretože na slovenskej strane končí voľne v prírode a nenapája sa na ňu ďalší úsek diaľnice.

„Nie je tam zatiaľ ani horná asfaltová vrstva,“ hovorí Kotuľa s tým, že by sa ničila, kým sa dostane do prevádzky.

Kotuľa ako šéf NDS chcel, aby sa o diaľnicu lacnejšie postarali diaľničiari a nie Váhostav. Ten by sa zavolal naspäť diaľnicu dostavať, až keď sa bude črtať stavba nadväzujúceho úseku D 3.

Váhostav však hovorí, že dodatok číslo 59 v sume 1,7 milióna eur, ktorý pred pár dňami podpísal s NDS ku Skalitému, je už posledný.

Kotuľa pri pohľade naň hovorí, že diaľničiari preplatili.

„Indexácia v tomto dodatku je dvojnásobkom ceny stavebných prác,“ kritizuje Kotuľa dodatok.

Poradca expremiérky Ivety Radičovej Ondrej Matej zasa tvrdí, že štát sa mohol aj brániť rastu ceny, keďže v čase podpisovania zmluvy ešte boli úplne iné pravidlá obstarávania.

Zmluva sa podpisovala ešte za éry Alexandra Rezeša ako ministra dopravy a podľa Mateja môžu byť niektoré jej ustanovenia premlčané.

Úsek, ktorý nadväzuje na problematickú diaľnicu, od Skalitého po Svrčinovec, chce nová vláda začať stavať v júni. Hotový má byť v roku 2016.

Keď sa v tendri o túto zákazku otvárali ponuky, najnižšiu predložilo konzorcium firiem pod vedením Váhostavu.

Chceli 25 miliónov

Tá istá spoločnosť dostane aj doplatky za diaľnicu medzi Sverepcom a Vrtižerom. Za zákazku, ktorú získala za prvej vlády Roberta Fica, si vypýtala dodatočných 25 miliónov eur. Napokon dostane oveľa menej.

Komisia, ktorú si stavbári a diaľničiari prizvali na riešenie svojho sporu, uznala zhotoviteľovi dokopy asi 7 miliónov eur. Z toho necelý milión už má Váhostav poistený aj cez dodatok.

„Dodatkom boli prizmluvnené skutočne zrealizované práce, najmä výstavba mostov,“ píše Váhostav.

„Komisia tiež rozhodla o ďalších nárokoch zhotoviteľa s finančným dosahom, ktoré však budú fakturované na základe skutočne vykonaných prác, najviac však do výšky 6 miliónov eur,“ dodal Jánošík z Národnej diaľničnej.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 246
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 833
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 814
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 567
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 917
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 897
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 764
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 576
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 570
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 498

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.