TOKIO.
Ale údaje za minulý mesiac skresľuje fakt, že vlani sa oslavy nového lunárneho roka začali už v posledný januárový týždeň, zatiaľ čo tento rok sa začínajú 9. februára. Informovala o tom agentúra Reuters.
Je teda otázne, či sa už skončil bojkot japonských výrobkov v Číne, ktorý vyvolala diplomatická roztržka medzi oboma ázijskými krajinami o neobývané ostrovy v Juhočínskom mori.
V každom prípade, bez očistenia od kalendárnych vplyvov sa predaj japonských áut v najľudnatejšej ázijskej krajine v januári 2013 zvýšil o dvojciferné číslo, prvýkrát od vypuknutia diplomatického sporu v septembri 2012.
Presnejšie, predaj modelov Nissan v Číne v januári vzrástol medziročne o 22,2 % na 115.700 vozidiel. Aj Honda zaznamenala výrazný nárast odbytu na čínskom trhu, a to o 22 % a Toyota dokonca o 23,5 %.
Ale aj bez kalendárnych vplyvov sa zdá, že bojkot japonských áut v Číne postupne slabne, o čom svedčí miernejší pokles odbytu v decembri, a to zhruba o polovicu menší ako v septembri 2012.
Podľa analytikov jasnejší obraz o vývoji dopytu po japonských autách v Číne poskytnú až údaje za prvé dva mesiace roka.
Vedenie Toyoty však už v decembri naznačilo, že jej predaj v Číne začal ožívať a priblížil sa k úrovni pred začiatkom bojkotu.
Celkovo sa rast predaja áut v Číne minulý rok spomalil na 4,3 % alebo 19,3 milióna áut. Čínske združenie výrobcov automobilov odhaduje, že v tomto roku stúpne odbyt vozidiel v krajine medziročne o 7 %.