So širokorozchodnou traťou radí vláde bývalý šéf Carga. Štátny podnik sa pod jeho vedením tuneloval, tvrdí exminister dopravy Figeľ.
BRATISLAVA. Štátne železničné Cargo doviedol za prvej Ficovej vlády do straty 127 miliónov eur, firme vtedy hrozil krach. V roku 2010 opúšťal post šéfa Carga s odstupným 154-tisíc eur.
Do služieb Ficovej vlády sa však Matej Augustín (na snímke) vrátil. Už mesiac radí vicepremiérovi pre investície a exministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu (Smer). Ten ho v roku 2006 do Carga nominoval.
Robí na širokorozchodnej
„Matej Augustín je odborníkom v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Jeho pracovná náplň v kancelárii podpredsedu vlády pre investície spočíva v riešení problematiky súvisiacej s projektom predĺženia širokorozchodnej trate,“ povedala hovorkyňa Úradu vlády Beatrice Hudáková.
Augustín je len v dočasnej štátnej službe, Vážny ho nemusel vyberať cez konkurz. Jeho plat Úrad vlády neprezradil.
Zákon mu umožňuje zverejniť len platy vedúcich úradníkov a tým Augustín nie je.
Patrí medzi piatich zamestnancov, ktorí pre Vážneho pracujú. Ďalších 74 ľudí má vicepremiér dostať, keď prevezme správu eurofondov.
Bývalého ministra dopravy a šéfa KDH Jána Figeľa informácia o Augustínovom mieste u Vážneho rozhorčila. Sám ho z Carga odvolával pre zlé hospodárenie: „Jeho výber je úplnou diskvalifikáciou Ľubomíra Vážneho, ktorý tým priznal, že je len predĺženou rukou mecenášov Smeru.“
Figeľ kritizuje, že Vážny ešte vo funkcii ministra dopravy Augustínovi nadelil vysoké odstupné. Ročne pritom aj bez neho zarábal 80– až 90-tisíc eur.
Úrad vlády sa Augustína zastáva. „V čase jeho pôsobenia sa uskutočnila v Cargu intenzívna reštrukturalizácia,“ tvrdí Hudáková a dodáva, že vďaka tomu bola firma v roku 2008 v zisku.
Išlo len o papierový zisk, o rok neskôr totiž podnik prerobil 127 miliónov eur. Hudáková pripomína, že stratu spôsobila aj kríza a pokles záujmu o dopravu.
Na zlatý padák nereagujú
Figeľ považuje tieto argumenty za úplne nezmysly. „Za Augustína sa Cargo tunelovalo, aukcie odhalili predraženie o 600 percent. To nespôsobila kríza, ale jeho manažérske schopnosti,“ vraví Figeľ.
Nakoniec však aj Figeľov šéf Carga Pavol Ďuriník odišiel so zlatým padákom 96-tisíc eur.
Toto vysoké odstupné kritizoval premiér Robert Fico aj minister dopravy Ján Počiatek.
Keď sme však včera Úradu vlády pripomenuli Augustínov zlatý padák, úradníci na tento škandál v stanovisku nereagovali.