AKTUALIZOVANÉ 17:34

Farmafirmy dali lekárom za marketing vlani 16 miliónov eur

Lekárom často platia náklady na kongres farmaceutické firmy. Tvrdia, že im tak zabezpečujú vzdelávanie.

Známa farmaceutická firma Pfizer dala vlani za propagáciu u nás takmer 2,5 milióna eur.(Zdroj: SITA/AP)

Lekárom často platia náklady na kongres farmaceutické firmy. Tvrdia, že im tak zabezpečujú vzdelávanie.

Agentúrny text sme o 17:34 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Za propagovanie svojich liekov zaplatili vlani najväčšie farmaceutické firmy u nás 16 miliónov eur.

Výrobcovia liekov, ktorí sú združení v Slovenskej asociácii farmaceutických spoločností, túto sumu spolu zaplatili za zahraničné a domáce kongresy, ale aj za vzorky pre lekárov.

Pozrite si, prečo je v zverejňovaní údajov problém.

Firmy: Nekorumpujeme

Z členov asociácie zaplatili najviac na propagáciu firmy MSD, Pfizer a Sanofi, každá z nich asi 2,5 milióna eur.

Propagácia
Čo firmy platili
Čo firmy platili z peňazí vyčlenených pre lekárov:
  • náklady na semináre,
  • okrúhle stoly,
  • vzdelávacie kongresy: domáce aj zahraničné
  • propagačné predmety,
  • prieskum trhu,
  • vzorky.
Čo v sumách, ktoré firmy zverejňujú, nie je zahrnuté:
  • reklama liekov, ktoré sa predávajú bez receptu,
  • informačné kampane pre laickú verejnosť,
  • klinické štúdie,
  • granty pre zdravotnícke organizácie,
  • vydávanie odbornej literatúry.

Výška sumy, ktorú vynaloží firma na propagáciu, závisí najmä od objemu liekov, ktoré u nás predáva, vraví šéf asociácie Štefan Mesároš.

Popiera, že by farmafirmy takto lekárov korumpovali, napríklad preplácaním kongresov v lukratívnych destináciách, kde by ich nevzdelávali.

Na kongresoch má ísť totiž podľa zákona o odbornú činnosť, lekári sa nich majú vzdelávať.

„Výskumy hovoria, že lekári môžu byť náchylní predpisovať lieky spoločností, ktoré kongresy organizovali,“ povedala Zuzana Dančíková z Transparency International.

Vlani farmaceutické firmy podporili lekárov zhruba na tisíc kongresoch. Väčšina z nich bola na Slovensku.

Celosvetové kongresy sa u nás nemôžu organizovať, nie je tu na to dostatočná kapacita, tvrdí Mesároš.

Takéto kongresy, na ktorých firmy podporili aj našich lekárov, boli vlani napríklad v Dubaji, New Yorku či Philadelphii.

Asociácia dodávateľov liekov hovorí, že organizovaním kongresov či podporou účasti lekárov na nich pomáha spĺňať zákonnú povinnosť celoživotného vzdelávania.

Za päť rokov totiž musí lekár získať 250 kreditov. V iných profesiách je to sto kreditov.

Štát vzdelávanie nefinancuje. Majú ho zabezpečiť komory a odborné spoločnosti. Najčastejšie tieto podujatia sponzorujú práve farmaceutické firmy.

Ministerstvo zdravotníctva hovorí, že zmenu vo vzdelávaní lekárov nepripravuje.

Zmenia zákony

Zverejňovať údaje o kongresoch a výdavkoch na propagáciu firmám prikázal zákon. Ak to neurobia, hrozí im pokuta od 500 do 25­tisíc eur.

Informácie však nie sú na webe zverejnené tak, aby sa dalo napríklad vyhľadávať meno konkrétneho lekára. Niektoré firmy zverejňujú len rukou písané zápisnice alebo neuvádzajú miesto konania kongresov.

Asociácia farmaceutických spoločností tvrdí, že je to v poriadku. Zákon totiž neupravuje, ako majú informácie zverejňovať.

Aj ministerstvo vidí chyby v zverejňovaní, v prvom štvrťroku plánuje túto povinnosť prehodnotiť. Dnes sú totiž na webe viaceré zoznamy, ale údaje sú len veľmi málo použiteľné.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 646
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 658
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 316
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 873
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 994
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 347
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 308
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 100
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 037
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 623

Téma: Zdravotné poisťovne


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.