Grécky minister financií: Krajina už má najhoršie za sebou

Grécky minister financií Jannis Sturnaras je presvedčený, že jeho krajina má už najhoršiu fázu krízy za sebou.

ATÉNY. Uviedol to v rozhovore pre britskú rozhlasovú a televíznu stanicu BBC.

"Rozhodne sa už objavil záblesk nádeje, svetielko na konci tunela," vyhlásil Sturnaras.

Grécko v druhom polroku 2012 urýchlilo zavádzanie úsporných opatrení a reforiem a vďaka tomu získalo od veriteľov v závere roka ďalšie peniaze na chod štátu.

"Pravdepodobnosť, že Grécko odíde z eurozóny (tzv. Grexit) je už teraz veľmi malá," povedal minister a pripomenul, že vláde sa podarilo dosiahnuť v ekonomike obrat a aj na finančných trhoch zavládol väčší optimizmus.

Do bánk sa vracajú vklady, vláda spláca svoje resty voči súkromnému sektoru i pohľad Európy na Grécko sa mení. Podľa Sturnarasa Grécko už má za sebou dve tretiny cesty, ktorá vedie von z krízy.

Ale medzi obyvateľmi zadlženej krajiny aj naďalej panuje pochmúrna nálada. Miera nezamestnanosti v Grécku už dosiahla 26,8 % a je tak najvyššia v Európskej únii (EÚ).

Počet chudobných a bezdomovcov sa zvyšuje. Ekonomika sa už šiesty rok zmieta v recesii, ktorá je najhoršia v modernej histórii krajiny. Minister financií si však aj napriek tomu myslí, že koniec zlých časov je už na dohľad.

Predpovedá, že v poslednom kvartáli 2013 sa hospodárstvo začne zotavovať a na budúci rok už začne rásť, aj keď za tento rok výkon ekonomiky ešte klesne.

"Som si na 100 percent istý, že tento rok je posledným rokom recesie," tvrdí.

Grécko musí splniť nezávideniahodnú úlohu - zredukovať obrovský dlh na udržateľnú úroveň. Odhaduje sa, že verejný dlh krajiny dosiahne tento rok 180 % hrubého domáceho produktu (HDP) a vláda v Aténach ho musí do roku 2020 znížiť na 124 % HDP.

Medzinárodný menový fond (MMF) však nedávno upozornil, že sa jej bez ďalšej pomoci zvonka tento cieľ nepodarí dosiahnuť.

No zatiaľ čo Gréci sú už unavení z úsporných opatrení, štáty eurozóny, predovšetkým bohaté krajiny na severe bloku, už majú dosť záchranných balíkov a pumpovania peňazí do Atén.

Nemeckí daňoví poplatníci majú pocit, že nesú najväčší podiel na záchrane Grécka, a tak sa môže stať, že diskusia o ďalšej reštrukturalizácii gréckeho dlhu sa odloží minimálne na obdobie po septembrových voľbách do nemeckého Bundestagu. Sturnaras však verí, že k nej nakoniec dôjde.

A čo sa týka ďalších úsporných opatrení, grécky minister je presvedčený, že ak vláda uskutoční v tomto roku plánované reformy, už viac nebude musieť škrtať výdavky. "Žiadne ďalšie znižovanie platov, dôchodkov ani sociálnych dávok," vyhlásil.

Gréci však už podobné sľuby počuli veľakrát a už im neveria.

Minister v rozhovore pre BBC nešetril kritikou na úsporné opatrenia, ktoré od Atén požadovali veritelia.

"Grécko bolo nútené zaviesť príliš rýchlo a príliš veľa úsporných opatrení. Pri pohľade späť si myslím, že sme mali na začiatku klásť väčší dôraz na štrukturálne reformy a privatizáciu. Ale to sa už nedá vrátiť. Nemá zmysel plakať nad rozliatym mliekom. Eurozóna nebola na krízu pripravená," dodal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 624
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 254
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 394
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 392
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 862
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 572
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 481
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 137
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 057
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 464

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

KOŠICE KORZÁR

Vincent Lukáč nesúhlasí s vyvesením jeho dresu v Steel Aréne

Vedenie rozhodnutie prekvapilo.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop