BRATISLAVA. Pred Vianocami dostal Andrej Salner list. Firma UPC mu v ňom oznámila, že k objednanej službe, ktorej sa o mesiac končí viazanosť, mu automaticky doplní dve neobjednané služby.
Napísala mu, že ak nevyjadrí aktívny nesúhlas, teda nepošle odmietavé stanovisko poštou alebo ho neprejaví osobne na zákazníckych strediskách, automaticky ho UPC v rámci kampane zaviaže na ďalšie dva roky.
„Volal som do UPC s požiadavkou, že chcem pokračovať v službe, ktorú mám, za aktuálnu akciovú cenu 10,90 eura a s ochotou predĺžiť si viazanosť. Operátorka mi vysvetlila, že to je možné, len ak zaplatím administratívny poplatok 19 eur,“ tvrdí na blogu Salner.
Oprávnený poplatok?
Pôvodne platil firme UPC 23,20 eura mesačne. Balík troch služieb mu UPC ponúklo o 0,70 eura lacnejšie. Ponuku Salner odmietol telefonicky. Prejavil záujem iba o internet zo súčasnej kampane za 10,90 eura mesačne, za ňu však mal zaplatiť poplatok.
Opodstatnenosť takéhoto poplatku spochybnil už v spore s nebankovou inštitúciou súd v Prešove. Predsedníčka senátu Mária Kupková vo verdikte uviedla, že poplatky za administratívnu agendu nie sú v záujme spotrebiteľa a sú neprijateľnou obchodnou podmienkou.
Hovorca UPC Jaroslav Kolár tvrdí, že poplatok je štandardnou súčasťou zmluvných podmienok. Obhajuje ho tým, že firma má so zmenou kampane a aktiváciou nového balíka náklady. „Ide nám o proaktívny prístup. Chceme informovať klienta, že sa mu končí viazanosť a dokážeme mu ponúknuť lepší produkt šitý na mieru,“ vraví Kolár.
Informovaním klientov listom či telefonicky chcú klientom ušetriť peniaze, aby po skončení kampane nemuseli platiť plné tarifné ceny, vraví Kolár. Oprávnenie zaviazať klienta na dva roky bez jeho súhlasu odôvodňuje UPC podmienkami v zmluve. Tiež tým, že zmluvy s klientami podpisuje na neurčito.
Nečestná praktika?
K takémuto postupu spoločnosti má však výhrady aj Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). „Keď aktivujú službu bez súhlasu klienta s podmienkou, že ak o ňu nemá záujem, musí učiniť akýkoľvek krok, je to nečestná obchodná praktika,“ povedala hovorkyňa ústredného inšpektorátu SOI Danuša Krkošová.
Šéf Spotrebiteľského centra Miroslav Antoňák tvrdí, že praktiky UPC sú v rozpore s Občianskym zákonníkom. Ak spotrebiteľ nereagoval na výzvu spoločnosti na predĺženie zmluvnej viazanosti, neznamená to, že automaticky súhlasí s novým znením zmluvy.
„V prípade súdneho sporu by bolo problematické zo strany predávajúceho znášať dôkazné bremeno súhlasu spotrebiteľa,“ dodal Antoňák.
Všetko závisí od toho, ako má spoločnosť, ktorá poskytuje služby, upravené zmluvné podmienky, tvrdí Telekomunikačný úrad. „O neplatnosti zmluvy alebo o neprijateľnej zmluvnej podmienke môže rozhodnúť súd,“ tvrdí hovorca úradu Roman Vavro.
Klient sa môže obrátiť aj na Komisiu na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách, ktorá patrí pod ministerstvo spravodlivosti. Posudzovala už aj poplatky za vedenie úverového účtu. Tie čiastočne označila za neprijateľnú podmienku.
Salner blog zverejnil aj na facebookovskú stránku UPC,o pár dní mu UPC konto zablokovalo. Kolár tvrdí, že diskusia neviedla ku konštruktívnej kritike, ale k osočovaniu a vulgarizmom. Po kritike na sociálnej sieti mu konto opäť sprístupnili.