AKTUALIZOVANÉ 19:30

Predaj áut klesol v Únii minulý rok na 18-ročné minimum

Tak málo áut ako minulý rok sa predalo naposledy v roku 1995. Klesol dopyt po autách v Nemecku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Agentúrnu správu sme nahradili autorským textom

BRATISLAVA. Minulý rok bolo v krajinách Európskej únie zaregistrovaných o 8,2 percenta nových áut menej než rok predtým. Väčší medziročný prepad predaja áut ako vlani zaznamenali štatistiky naposledy 18 rokov predtým, v roku 1993. Vyplýva to z údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA).

Vtedy predaj áut klesol preto, že sa po znovuzjednotení ocitlo v recesii Nemecko. Vlani to bol dôsledok ekonomickej a dlhovej krízy, vraví analytik ČSOB Marek Gábriš.

Vlani sa predalo v Únii len 12,05 milióna áut. „V počte registrovaných áut sme sa dostali na úroveň roku 1995,“ hovorí Gábriš.

Peugeot očakáva rast

Z materských koncernov, ktoré majú fabriky aj na Slovensku, zaznamenal najväčší prepad Peugeot Citroën. Jeho trnavský závod aj tak očakáva, že vyrobí viac áut než vlani. Spolieha sa podľa hovorcu Petra Šveca na model Peugeot 208.

Číslam pomôže aj tretia zmena, ktorá nabehla uprostred minulého roka. Keď bude tento rok fungovať celý, medziročné porovnanie vykáže rast, myslí si Švec.

Kia plánuje zostať asi na minuloročných produkčných číslach. Volkswagen plány neprezradil. „Našimi najväčšími exportnými trhmi sú Nemecko, Čína, USA a Rusko,“ vraví hovorca automobilky Vladimír Machalík.

Práve dopyt z USA a Číny pomohol koncernu Volkswagen k tomu, že v rámci celosvetových čísel rástol, hovorí Gábriš. Bratislavský závod na tieto trhy dodáva veľké športovo­úžitkové vozidlá.

Padol aj nemecký trh

Dopyt po autách padal najmä v Grécku či Portugalsku, teda v štátoch, ktoré musela eurozóna aj zachraňovať. Prudko však v decembri minulého roka spadol nemecký trh. Medziročne až takmer o 17 percent. Mesiac predtým to neboli ani štyri percentá.

Celkovo bol decembrový prepad predaja v Únii takmer o 17 percent najhorší z celého roka.

Zlé vyhliadky pre nás

Skutočnosť je vraj ešte horšia. „Štatistiky na základe registrácie áut tvrdia, že v Nemecku skoro tretinu áut kúpil výrobca alebo predajca, nie zákazník. Predajcovia ich potom hneď predali so zľavou ako ojazdené,“ hovorí analytik NextFinance Vladimír Pikora. Je tak len otázkou času, kedy vývoj v Únii pocíti aj „automobilový tiger Slovensko“, hovorí analytik.

Predaj áut u nás za rok 2012 celkovo rástol takmer o dve percentá. Analytik Tatra banky Boris Fojtík to pripisuje aj zavedeniu špeciálnych registračných poplatkov, ktorým sa ľudia chceli rýchlo vyhnúť.

auta_male.jpg

Kliknutím - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 829
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 198
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 044
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 182
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 506
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 375
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 278
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 132
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 117
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 075

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Niekto mohol akceptovať, že pre Bratislavu je hlavné letisko Viedeň, niekto to akceptovať nemusel, vraví šéf portálu euractiv Radovan Geist.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

SVET

Slovensko neuspelo v boji o sídlo Európskej liekovej agentúry

Bratislava nezískala sídlo EMA, bola na štvrtej nepostupovej pozícii.

Neprehliadnite tiež

Francúzi menia plány, PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.