Agentúrnu správu sme nahradili autorským textom
BRATISLAVA. Minulý rok bolo v krajinách Európskej únie zaregistrovaných o 8,2 percenta nových áut menej než rok predtým. Väčší medziročný prepad predaja áut ako vlani zaznamenali štatistiky naposledy 18 rokov predtým, v roku 1993. Vyplýva to z údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA).
Vtedy predaj áut klesol preto, že sa po znovuzjednotení ocitlo v recesii Nemecko. Vlani to bol dôsledok ekonomickej a dlhovej krízy, vraví analytik ČSOB Marek Gábriš.
Vlani sa predalo v Únii len 12,05 milióna áut. „V počte registrovaných áut sme sa dostali na úroveň roku 1995,“ hovorí Gábriš.
Peugeot očakáva rast
Z materských koncernov, ktoré majú fabriky aj na Slovensku, zaznamenal najväčší prepad Peugeot Citroën. Jeho trnavský závod aj tak očakáva, že vyrobí viac áut než vlani. Spolieha sa podľa hovorcu Petra Šveca na model Peugeot 208.
Číslam pomôže aj tretia zmena, ktorá nabehla uprostred minulého roka. Keď bude tento rok fungovať celý, medziročné porovnanie vykáže rast, myslí si Švec.
Kia plánuje zostať asi na minuloročných produkčných číslach. Volkswagen plány neprezradil. „Našimi najväčšími exportnými trhmi sú Nemecko, Čína, USA a Rusko,“ vraví hovorca automobilky Vladimír Machalík.
Práve dopyt z USA a Číny pomohol koncernu Volkswagen k tomu, že v rámci celosvetových čísel rástol, hovorí Gábriš. Bratislavský závod na tieto trhy dodáva veľké športovoúžitkové vozidlá.
Padol aj nemecký trh
Dopyt po autách padal najmä v Grécku či Portugalsku, teda v štátoch, ktoré musela eurozóna aj zachraňovať. Prudko však v decembri minulého roka spadol nemecký trh. Medziročne až takmer o 17 percent. Mesiac predtým to neboli ani štyri percentá.
Celkovo bol decembrový prepad predaja v Únii takmer o 17 percent najhorší z celého roka.
Zlé vyhliadky pre nás
Skutočnosť je vraj ešte horšia. „Štatistiky na základe registrácie áut tvrdia, že v Nemecku skoro tretinu áut kúpil výrobca alebo predajca, nie zákazník. Predajcovia ich potom hneď predali so zľavou ako ojazdené,“ hovorí analytik NextFinance Vladimír Pikora. Je tak len otázkou času, kedy vývoj v Únii pocíti aj „automobilový tiger Slovensko“, hovorí analytik.
Predaj áut u nás za rok 2012 celkovo rástol takmer o dve percentá. Analytik Tatra banky Boris Fojtík to pripisuje aj zavedeniu špeciálnych registračných poplatkov, ktorým sa ľudia chceli rýchlo vyhnúť.