SME
Piatok, 22. november, 2019 | Meniny má Cecília

Nový ropovod cez Bratislavu má chrániť mikrotunel

Príprava ropovodu už stála 11 miliónov eur, hovorí zástupca jeho investora, slovensko–rakúskej firmy BSP, ROBERT NEMCSICS.

Bývalý minister hospodárstva Robert Nemcsics teraz zastrešuje projekt plánovaného ropovodu.Bývalý minister hospodárstva Robert Nemcsics teraz zastrešuje projekt plánovaného ropovodu.

Príprava ropovodu už stála 11 miliónov eur, hovorí zástupca jeho investora, slovensko–rakúskej firmy BSP, ROBERT NEMCSICS.

Vládny materiál odporúča pre ropovod dve bratislavské trasy. Koľko by stáli tieto dve možnosti?

„Rozpočet predpokladá okolo sto miliónov eur. Skutočná výška závisí od detailného projektu a jeho technického riešenia.“

Čo má zaplatiť slovenská strana, čo rakúska?

„Aktuálny pomer akcií v spoločnom podniku OMV a Transpetrole je 26 ku 74 percentám. Je predpoklad, že v tomto pomere sa akcionári podelia aj o investíciu, ale nevylučujem zmenu. Podotýkam, že projekt bude financovaný z bankových zdrojov, a teda je plne samofinancovateľný.

Pri pôvodnom nastavení 74 a 26 percent sa vychádzalo z čoho?

„To vychádza z histórie toho projektu, spoločnosť vznikla už v roku 2003.“

Má to nejaký súvis s tým, aký dlhý je ropovod na slovenskom a území a aký dlhý na rakúskom?

„Priamy súvis to nemá.“

Prečo by sme mali platiť viac ako Rakúšania?

„Rovnakým podielom ako na nákladoch sa budú akcionári podieľať aj na výnosoch. Netreba zabúdať, že Transpetrol prevádzkuje ropovod Družba na celom našom území a táto preprava je z pohľadu ekonomiky integrálnou súčasťou projektu.“

Keby sme financovali 74 percent ropovodu, tak budeme brať zisky z prepravy ropy aj na rakúskom území?

„Áno.“

Budeme oficiálne prevádzkovateľom ropovodu na rakúskom území?

„O tom je predčasné hovoriť. Spoločnosť BSP GmbH je zatiaľ poverená realizáciou projektu, no nevylučujem to.

Koľko už zaplatila slovenská strana a koľko rakúska na prípravu projektu v aktuálnom pomere 74 ku 26?

„Na rakúskej strane je už trasa pripravená na takmer sto percent. Aj preto sa prefinancovalo zhruba jedenásť miliónov eur.“

Z toho 74 percent zaplatila slovenská strana a zvyšok rakúska?

„Áno.“

Kto posudzoval projekt z environmentálneho hľadiska?

„Všetky posudky projektu z oblasti environmentu vypracovali nezávislé nadnárodné agentúry a inštitúcie. Majú charakter interných pracovných materiálov, ktoré slúžili a slúžia na spracovanie jednotlivých variantov projektov trasovania, preto nie je dôvod ich v tejto fáze ich menovať. Netreba zabudnúť na fakt, že v spoločnosti BSP GmbH je rakúsky akcionár, pre ktorého je otázka ochrany životného prostredia nielen tradíciou, ale vždy a za každých okolností aj maximálnou prioritou. Oficiálny projekt trasovania na našom území však budú a musia posudzovať organizácie a inštitúcie zo zákona na to určené.“

Prečo je z environmentálneho pohľadu bratislavský koridor výhodnejší než ropovod cez Karpaty?

„Slovensku by pribudlo sto kilometrov ropovodu oproti súčasnému stavu. Išlo by o konvenčný ropovod. V prípade mestského koridoru ide rádovo asi o 15 kilometrov trasy, no s takým technickým riešením, ktoré anuluje akýkoľvek problém z dôvodu poruchy ropovodu vo vzťahu k životnému prostrediu. Vysoko sofistikované riešenia vedenia ropovodu v mikrotuneloch a špeciálnych chránených potrubiach spolu s dokonalým monitoringom zamedzujú nielen ekologickej havárii v dôsledku poruchy na trase ropovodu, ale aj z dôvodu živelnej pohromy a podobne. Aj preto sú náklady takmer totožné na dlhú, ako aj krátku trasu ropovodu.“

Ktorá z dvoch preferovaných bratislavských trás je lepšia?

„Keďže nie je stanovené detailné trasovanie, obe trasy mestského koridoru sú z hľadiska posudzovania ekonomiky projektu a environmentu na tom približne rovnako.“

Na mape stále nie je presne nakreslené, do akej miery má ísť ropovod cez obytné zóny. Museli by sa napríklad meniť ochranné pásma? Dnes by to malo byť okolo sto metrov od obytnej zóny.

„Zákon o energetike sa menil minulý rok a návrhy trasovania ropovodu v jednotlivých koridoroch plne rešpektujú jeho aktuálne znenie vrátane ochranných pásiem.“

Slovnaft rozširuje Adriu. Nie je tento ropovod z hľadiska diverzifikácie zbytočný?

„Aj v rámci únie je potrebná čo najväčšia diverzifikácia prepravných trás. Je tu energetická charta EÚ, ktorá hovorí o povinnosti sprístupniť energetické zdroje tomu, kto o ne prejaví záujem. Je tu mnoho ďalších medzinárodných noriem, ale aj dvojstranných dokumentov, ktoré nás k niečomu zaväzujú. Najdôležitejší je však iný pohľad, a to národohospodársky. Slovensko ako tranzitná krajina na prepravu ropy má 440 kilometrov ropovodu a z tohto dôvodu aj dlhodobé príjmy z prepravy ropy. Samozrejme, má legitímny záujem udržať si významnú pozíciu v preprave tejto komodity v rámci regiónu. Potom je tu rafinéria Slovnaft - dnes už súkromná spoločnosť, ktorá reprezentuje záujmy majiteľa, teda koncernu MOL. Keď sa rozhodnú, že budú ropu odoberať cez Adriu, je to ich legitímne právo. Avšak pre štátnu spoločnosť Transpetrol ako prevádzkovateľa 440 kilometrov ropovodu Družba to znamená perspektívu výrazného pokles prepravy. Zároveň, ak má o dodávky ropy záujem rafinéria Schwechat a chce odoberať minimálne päť miliónov ton ropy ročne, tak z pohľadu národohospodára musí prísť rozhodnutie, či to akceptuje, alebo riskuje stratu významu tranzitu ropy naprieč Slovenskom. Ide tu aj o návratnosť investície do spoločnosti Transpetrol, ktorú štát odkupoval naspäť od zahraničných majiteľov s projekciou pozitívnej ekonomickej perspektívy a zvyšovania významu Slovenska ako tranzitnej krajiny v preprave ropy .

Za akú cenu oproti poplatkom, ktoré Transpetrol inkasuje dnes, by mal prepravovať pre OMV?

„BSP je organizácia, ktorá má za úlohu vybudovať ropovod. Otázka taríf je predmetom obchodnej dohody dodávateľa a odberateľa. Samozrejme, existujú už dnes pomerne presné projekcie v tejto oblasti, ktoré garantujú návratnosť investície.“

Prečo OMV ešte nepodpísalo zmluvný záväzok odoberať týmto ropovodom ropu?

„Je podpísané memorandum medzi Slovenskom a Rakúskou republikou o vybudovaní tohto ropovodného prepojenia, existuje deklarácia spoločnosti OMV, spoločné stanovisko rezortov hospodárstva a mnoho ďalších dokumentov, ktoré nespochybniteľne preukazujú záujem rakúskej strany o - pre obe strany- strategickú investíciu. Ani z jednej strany nie je však ešte dnes možné uzavrieť kontrakt s presnou tarifou a ďalšími náležitosťami, keď nie je jasný detailný a presný projekt s konkrétnymi termínmi realizácie. Na druhej strane však platí, že zmluva s rakúskou stranou o odbere ropy a o jej reverzných dodávkach smerom na Slovensko musí byť a aj bude uzatvorená ešte pred samotnou realizáciou tohto projektu.“

Aká je návratnosť?

„ Približne desať rokov."

ropo.jpg

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trnavská univerzita v Trnave
  2. Vysoká škola múzických umení v Bratislave
  3. CUPRA si podmanila parížske nebo
  4. Viac ako vzdelanie
  5. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  6. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  7. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  8. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  1. Viac ako vzdelanie
  2. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  3. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  4. Vysoká škola múzických umení v Bratislave
  5. Trnavská univerzita v Trnave
  6. CUPRA si podmanila parížske nebo
  7. Radšej škola ako metla
  8. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  9. Zažite svoj vlastný úspech
  10. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 734
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 603
  3. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 7 918
  4. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 7 108
  5. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 6 975
  6. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 938
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 5 989
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 158
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 4 970
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí... 4 322

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

Môžu zmeniť výsledky volieb. Prieskumy pred voľbami zažívajú hodinu pravdy

Prečítajte si, ako sa orientovať v údajoch agentúr.

V roku 2012 agentúra MVK namerala Smeru v deň volieb o 7,1 percenta hlasov menej, než reálne získal.
Podcast Dobré Ráno
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Čo hovoria a čo nehovoria prieskumy

Že informácie ovplyvňujú správanie voličov, nie je žiadna chyba.

Peter Tkačenko
Adèle Haenel (vpravo) a Noémie Merlant vo filme Portrét ženy v plameňoch.

Neprehliadnite tiež

Krajiny skupiny G20 výrazne zvýšili obchodné bariéry

Hlavnými nástrojmi reštrikcií bolo zvýšenie ciel a dovozné zákazy.

Ilustračné foto.

Slovenská národná banka sa zapája do boja proti zmene klímy

Národná banka Slovenska sa stala členom "koalície odhodlaných".

Guvernér Národnej banky Peter Kažimír.

Spoločnosť Dúha si nemyslí, že bude za Višňové doplácať zhotoviteľ

Dúha bola spolu s talianskou firmou Salini Impregilo zhotoviteľom úseku diaľnice.

Stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala v marci 2019.

Existuje riziko, že Trump zavedie clá na autá, tvrdí eurokomisárka

Trump hrozí zavedením ciel na autá z Únie a Japonska.

Cecilia Malmströmová.