Nový ropovod cez Bratislavu má chrániť mikrotunel

Príprava ropovodu už stála 11 miliónov eur, hovorí zástupca jeho investora, slovensko–rakúskej firmy BSP, ROBERT NEMCSICS.

Bývalý minister hospodárstva Robert Nemcsics teraz zastrešuje projekt plánovaného ropovodu.

Príprava ropovodu už stála 11 miliónov eur, hovorí zástupca jeho investora, slovensko–rakúskej firmy BSP, ROBERT NEMCSICS.

Vládny materiál odporúča pre ropovod dve bratislavské trasy. Koľko by stáli tieto dve možnosti?

„Rozpočet predpokladá okolo sto miliónov eur. Skutočná výška závisí od detailného projektu a jeho technického riešenia.“

Čo má zaplatiť slovenská strana, čo rakúska?

„Aktuálny pomer akcií v spoločnom podniku OMV a Transpetrole je 26 ku 74 percentám. Je predpoklad, že v tomto pomere sa akcionári podelia aj o investíciu, ale nevylučujem zmenu. Podotýkam, že projekt bude financovaný z bankových zdrojov, a teda je plne samofinancovateľný.

Pri pôvodnom nastavení 74 a 26 percent sa vychádzalo z čoho?

„To vychádza z histórie toho projektu, spoločnosť vznikla už v roku 2003.“

Má to nejaký súvis s tým, aký dlhý je ropovod na slovenskom a území a aký dlhý na rakúskom?

„Priamy súvis to nemá.“

Prečo by sme mali platiť viac ako Rakúšania?

„Rovnakým podielom ako na nákladoch sa budú akcionári podieľať aj na výnosoch. Netreba zabúdať, že Transpetrol prevádzkuje ropovod Družba na celom našom území a táto preprava je z pohľadu ekonomiky integrálnou súčasťou projektu.“

Keby sme financovali 74 percent ropovodu, tak budeme brať zisky z prepravy ropy aj na rakúskom území?

„Áno.“

Budeme oficiálne prevádzkovateľom ropovodu na rakúskom území?

„O tom je predčasné hovoriť. Spoločnosť BSP GmbH je zatiaľ poverená realizáciou projektu, no nevylučujem to.

Koľko už zaplatila slovenská strana a koľko rakúska na prípravu projektu v aktuálnom pomere 74 ku 26?

„Na rakúskej strane je už trasa pripravená na takmer sto percent. Aj preto sa prefinancovalo zhruba jedenásť miliónov eur.“

Z toho 74 percent zaplatila slovenská strana a zvyšok rakúska?

„Áno.“

Kto posudzoval projekt z environmentálneho hľadiska?

„Všetky posudky projektu z oblasti environmentu vypracovali nezávislé nadnárodné agentúry a inštitúcie. Majú charakter interných pracovných materiálov, ktoré slúžili a slúžia na spracovanie jednotlivých variantov projektov trasovania, preto nie je dôvod ich v tejto fáze ich menovať. Netreba zabudnúť na fakt, že v spoločnosti BSP GmbH je rakúsky akcionár, pre ktorého je otázka ochrany životného prostredia nielen tradíciou, ale vždy a za každých okolností aj maximálnou prioritou. Oficiálny projekt trasovania na našom území však budú a musia posudzovať organizácie a inštitúcie zo zákona na to určené.“

Prečo je z environmentálneho pohľadu bratislavský koridor výhodnejší než ropovod cez Karpaty?

„Slovensku by pribudlo sto kilometrov ropovodu oproti súčasnému stavu. Išlo by o konvenčný ropovod. V prípade mestského koridoru ide rádovo asi o 15 kilometrov trasy, no s takým technickým riešením, ktoré anuluje akýkoľvek problém z dôvodu poruchy ropovodu vo vzťahu k životnému prostrediu. Vysoko sofistikované riešenia vedenia ropovodu v mikrotuneloch a špeciálnych chránených potrubiach spolu s dokonalým monitoringom zamedzujú nielen ekologickej havárii v dôsledku poruchy na trase ropovodu, ale aj z dôvodu živelnej pohromy a podobne. Aj preto sú náklady takmer totožné na dlhú, ako aj krátku trasu ropovodu.“

Ktorá z dvoch preferovaných bratislavských trás je lepšia?

„Keďže nie je stanovené detailné trasovanie, obe trasy mestského koridoru sú z hľadiska posudzovania ekonomiky projektu a environmentu na tom približne rovnako.“

Na mape stále nie je presne nakreslené, do akej miery má ísť ropovod cez obytné zóny. Museli by sa napríklad meniť ochranné pásma? Dnes by to malo byť okolo sto metrov od obytnej zóny.

„Zákon o energetike sa menil minulý rok a návrhy trasovania ropovodu v jednotlivých koridoroch plne rešpektujú jeho aktuálne znenie vrátane ochranných pásiem.“

Slovnaft rozširuje Adriu. Nie je tento ropovod z hľadiska diverzifikácie zbytočný?

„Aj v rámci únie je potrebná čo najväčšia diverzifikácia prepravných trás. Je tu energetická charta EÚ, ktorá hovorí o povinnosti sprístupniť energetické zdroje tomu, kto o ne prejaví záujem. Je tu mnoho ďalších medzinárodných noriem, ale aj dvojstranných dokumentov, ktoré nás k niečomu zaväzujú. Najdôležitejší je však iný pohľad, a to národohospodársky. Slovensko ako tranzitná krajina na prepravu ropy má 440 kilometrov ropovodu a z tohto dôvodu aj dlhodobé príjmy z prepravy ropy. Samozrejme, má legitímny záujem udržať si významnú pozíciu v preprave tejto komodity v rámci regiónu. Potom je tu rafinéria Slovnaft - dnes už súkromná spoločnosť, ktorá reprezentuje záujmy majiteľa, teda koncernu MOL. Keď sa rozhodnú, že budú ropu odoberať cez Adriu, je to ich legitímne právo. Avšak pre štátnu spoločnosť Transpetrol ako prevádzkovateľa 440 kilometrov ropovodu Družba to znamená perspektívu výrazného pokles prepravy. Zároveň, ak má o dodávky ropy záujem rafinéria Schwechat a chce odoberať minimálne päť miliónov ton ropy ročne, tak z pohľadu národohospodára musí prísť rozhodnutie, či to akceptuje, alebo riskuje stratu významu tranzitu ropy naprieč Slovenskom. Ide tu aj o návratnosť investície do spoločnosti Transpetrol, ktorú štát odkupoval naspäť od zahraničných majiteľov s projekciou pozitívnej ekonomickej perspektívy a zvyšovania významu Slovenska ako tranzitnej krajiny v preprave ropy .

Za akú cenu oproti poplatkom, ktoré Transpetrol inkasuje dnes, by mal prepravovať pre OMV?

„BSP je organizácia, ktorá má za úlohu vybudovať ropovod. Otázka taríf je predmetom obchodnej dohody dodávateľa a odberateľa. Samozrejme, existujú už dnes pomerne presné projekcie v tejto oblasti, ktoré garantujú návratnosť investície.“

Prečo OMV ešte nepodpísalo zmluvný záväzok odoberať týmto ropovodom ropu?

„Je podpísané memorandum medzi Slovenskom a Rakúskou republikou o vybudovaní tohto ropovodného prepojenia, existuje deklarácia spoločnosti OMV, spoločné stanovisko rezortov hospodárstva a mnoho ďalších dokumentov, ktoré nespochybniteľne preukazujú záujem rakúskej strany o - pre obe strany- strategickú investíciu. Ani z jednej strany nie je však ešte dnes možné uzavrieť kontrakt s presnou tarifou a ďalšími náležitosťami, keď nie je jasný detailný a presný projekt s konkrétnymi termínmi realizácie. Na druhej strane však platí, že zmluva s rakúskou stranou o odbere ropy a o jej reverzných dodávkach smerom na Slovensko musí byť a aj bude uzatvorená ešte pred samotnou realizáciou tohto projektu.“

Aká je návratnosť?

„ Približne desať rokov."

ropo.jpg

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Obyvatelia si zabezpečujú domácnosti bezpečnostnými dverami
  2. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  3. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  4. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  5. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  6. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  7. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  8. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  9. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  10. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 18 036
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 516
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 527
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 993
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 536
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 343
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 246
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 890
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 953
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 3 273

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Má anorexiu a 26 kilogramov. Jej manžel je zúfalý, lebo jej nikto nevie pomôcť

Povedali mi, že s takouto diagnózou nepochodíte nikde na Slovensku. Nikto vám ju nezoberie, spomína manžel na reakciu samosprávy.

DOMOV

Kaliňák lákal na byty za symbolické ceny

Asi tretinovú zľavu na byt dostal aj bývalý policajný viceprezident.

Neprehliadnite tiež

Daniari: Remetu podozrievame z väčších machinácií

Má ísť o sumu nie 1,1 milióna eur, ale približne tri milióny eur.

Tsakalotos poprel správy, že Grécku hrozí v júli bankrot

Reagoval na článok, že Grécko možno nebude schopné uhradiť dlhy, ktorým vyprší splatnosť.

Érsek zrušil Počiatkov projekt za desiatky miliónov eur

Projekt nebol financovateľný z eurofondov.

V bratislavskom Volkswagene hrozí ostrý štrajk

Ďalšie kolo kolektívneho vyjednávania sa uskutoční v piatok 2. júna.