AKTUALIZOVANÉ 20:30

Ropovod do OMV pôjde zrejme cez Petržalku

Vláda chce, by štát zarábal na dodávkach ropy pre OMV. Zrejme preto postaví ropovod cez Bratislavu.

Cez Žitný ostrov ropu prepravovať nebudú.(Zdroj: ARCHÍV - TASR)

Vláda chce, by štát zarábal na dodávkach ropy pre OMV. Zrejme preto postaví ropovod cez Bratislavu.

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom

BRATISLAVA. Vláda v stredu schválila materiál, v ktorom sa píše o desiatich verziách plánovaného ropovodu medzi Bratislavou a Schwechatom.

Niektoré z nich vedú cez Karpaty, ďalšie pretínajú Bratislavu. Jedna z bratislavských verzií ropovodu sa zrejme napokon stane aj realitou. Ministerstvo hospodárstva tu totiž našlo dve „najvhodnejšie“ ropovodné trasy.

Nová rúra
Akú plánujú
  • Nový ropovod má stavať spoločná firma štátneho prepravcu ropy Transpetrol a rakúskej OMV – BSP Bratislava-Schwechat Pipeline GmbH.
  • V nej má slovenský Transpetrol 74 %, zvyšok drží rakúska strana.
  • Podľa toho, aká trasa sa pre ropovod vyberie, má stáť od 75 do 140 mil. eur. Tvrdí to minister hospodárstva Tomáš Malatinský. Bývalá vláda predpokladala náklady od 70 do 112 mil. eur.
  • Ako najvýhodnejšie pomenúva analýza ministerstva hospodárstva dve verzie ropovodu cez Bratislavu.
  • Jeden z nich má mať dĺžku 84,8 km. Z toho 32,5 sa plánuje na Slovensku, zvyšok na rakúskej strane, ďalší variant je 81,2­kilometrový, z čoho 27,5 km sa plánuje na Slovensku.
  • Vynaložené náklady plánuje štát získať naspäť do desiatich rokov.
  • ⋌Zdroj: rokovanie.sk

Konkrétne sa spomína Prístavný most, Einsteinova ulica či Dolnozemská cesta v Petržalke.

„Potrebujeme mať pre energetickú bezpečnosť diverzifikačné možnosti dodávok ropy,“ vysvetľoval v stredu minister hospodárstva Tomáš Malatinský.

To, či napokon pôjde ropovod cez Bratislavu, nie je podľa jeho slov definitívne.

Možnosti sa budú prerokúvať s predstaviteľmi bratislavskej samosprávy, mesta či mestských častí. Konečnú trasu chce oznámiť do konca roka.

Ropovod v obytnej zóne?

Hovorca bratislavského primátora Milana Ftáčnika Ľubomír Andrassy hovorí, že s mestom nikto z novej vlády o ropovode nehovoril. Mestu sa plány vlády nepozdávajú a navyše má v rukách územný plán, o ktorom rozhodujú mestskí poslanci, a nie vláda.

„Trasovanie ropovodu cez jednu z najľudnatejších a dopravne najfrekventovanejších častí mesta je neprijateľné a je v rozpore s územným plánom hlavného mesta,“ povedal Andrassy.

Námietky majú dlhodobo aj ochranári zo združenia Nie ropovodu. „Obe preferované trasy atakujú strategické vodné zdroje pre Bratislavu,“ hovorí predseda združenia Michal Ondrejka.

Ropovod v Bratislave sa nepozdáva ani Bratislavskej vodárenskej spoločnosti.

„Akékoľvek trasovanie ropovodu v rámci takzvaného mestského koridoru je potenciálne riziko vzhľadom nato, že po oboch brehoch Dunaja sú situované vodárenské zdroje,“ povedal hovorca vodární Zenon Mikle.

Jedna z bratislavských trás pre ropovod pretína napríklad vodárenský zdroj Pečniansky les.

ropo.jpg

Otázna pomoc

Argument ministerstva hospodárstva, že potrebujeme diverzifikovať dodávky, zasa spochybňuje konkurent rakúskej OMV, ktorá má spoločne s Transpetrolom ropovod stavať – rafinéria Slovnaft. Pripomína, že ak sa štát obáva výpadkov z Družby, môže sa spoľahnúť na ropovod Adria z Maďarska. Jeho kapacita sa onedlho zvýši.

„Prináša plnohodnotnú alternatívnu trasu pre Slovensko a Slovnaft pre dodávky ropy z morského pobrežia v prípade akýchkoľvek krízových situácií na trase ropovodu Družba,“ vysvetľuje hovorca Slovnaftu Anton Molnár.

Navyše, ak by sme potrebovali spätným chodom doviezť ropu na Slovensko zo Schwechatu, bol by to problém. Západné ropovody sú v podstate obsadené a nemecké či rakúske rafinérie spracúvajú iný typ ropy.

Štát tvrdí, že štátny prepravca ropy – Transpetrol – môže cez novú rúru zarobiť. Dodával by totiž ropu do rafinérie OMV. V poslednom čase pritom zaznamenal výpadky dodávok, ktoré posielal do Česka, keďže tamojšie rafinérie si čoraz častejšie kupujú ropu z konkurenčného ropovodu IKL cez Nemecko.

Prvá vláda Roberta Fica si pritom podiely štátneho Transpetrolu kupovala naspäť od ruského Jukosu za 240 miliónov dolárov.

Minister financií Peter Kažimír proti investícii výhrady nemá. Šéf rezortu životného prostredia Peter Žiga sľubuje, že dohliadne, aby ropovod neohrozil prírodu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 987
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 730
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 050
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 699
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 747
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 573
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 462
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 856
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 653
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 864

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

Neprehliadnite tiež

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.

Česku dlhujú krajiny miliardy korún, najviac Kuba

Veľmi často ide o dlhy zdedené po bývalej ČSSR.

Členské štáty podporili zmenu pravidiel pri testovaní áut

Reforma je tiež reakciou na škandál automobilky Volkswagen.

Hyundai chce zlepšiť svoju pozíciu v Číne

Nie tak dávno bol Hyundai a Kia na 3. mieste v rebríčku predaja zahraničných automobiliek.