AKTUALIZOVANÉ 20:30

Ropovod do OMV pôjde zrejme cez Petržalku

Vláda chce, by štát zarábal na dodávkach ropy pre OMV. Zrejme preto postaví ropovod cez Bratislavu.

Cez Žitný ostrov ropu prepravovať nebudú.(Zdroj: ARCHÍV - TASR)

Vláda chce, by štát zarábal na dodávkach ropy pre OMV. Zrejme preto postaví ropovod cez Bratislavu.

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom

BRATISLAVA. Vláda v stredu schválila materiál, v ktorom sa píše o desiatich verziách plánovaného ropovodu medzi Bratislavou a Schwechatom.

Niektoré z nich vedú cez Karpaty, ďalšie pretínajú Bratislavu. Jedna z bratislavských verzií ropovodu sa zrejme napokon stane aj realitou. Ministerstvo hospodárstva tu totiž našlo dve „najvhodnejšie“ ropovodné trasy.

Nová rúra
Akú plánujú
  • Nový ropovod má stavať spoločná firma štátneho prepravcu ropy Transpetrol a rakúskej OMV – BSP Bratislava-Schwechat Pipeline GmbH.
  • V nej má slovenský Transpetrol 74 %, zvyšok drží rakúska strana.
  • Podľa toho, aká trasa sa pre ropovod vyberie, má stáť od 75 do 140 mil. eur. Tvrdí to minister hospodárstva Tomáš Malatinský. Bývalá vláda predpokladala náklady od 70 do 112 mil. eur.
  • Ako najvýhodnejšie pomenúva analýza ministerstva hospodárstva dve verzie ropovodu cez Bratislavu.
  • Jeden z nich má mať dĺžku 84,8 km. Z toho 32,5 sa plánuje na Slovensku, zvyšok na rakúskej strane, ďalší variant je 81,2­kilometrový, z čoho 27,5 km sa plánuje na Slovensku.
  • Vynaložené náklady plánuje štát získať naspäť do desiatich rokov.
  • ⋌Zdroj: rokovanie.sk

Konkrétne sa spomína Prístavný most, Einsteinova ulica či Dolnozemská cesta v Petržalke.

„Potrebujeme mať pre energetickú bezpečnosť diverzifikačné možnosti dodávok ropy,“ vysvetľoval v stredu minister hospodárstva Tomáš Malatinský.

To, či napokon pôjde ropovod cez Bratislavu, nie je podľa jeho slov definitívne.

Možnosti sa budú prerokúvať s predstaviteľmi bratislavskej samosprávy, mesta či mestských častí. Konečnú trasu chce oznámiť do konca roka.

Ropovod v obytnej zóne?

Hovorca bratislavského primátora Milana Ftáčnika Ľubomír Andrassy hovorí, že s mestom nikto z novej vlády o ropovode nehovoril. Mestu sa plány vlády nepozdávajú a navyše má v rukách územný plán, o ktorom rozhodujú mestskí poslanci, a nie vláda.

„Trasovanie ropovodu cez jednu z najľudnatejších a dopravne najfrekventovanejších častí mesta je neprijateľné a je v rozpore s územným plánom hlavného mesta,“ povedal Andrassy.

Námietky majú dlhodobo aj ochranári zo združenia Nie ropovodu. „Obe preferované trasy atakujú strategické vodné zdroje pre Bratislavu,“ hovorí predseda združenia Michal Ondrejka.

Ropovod v Bratislave sa nepozdáva ani Bratislavskej vodárenskej spoločnosti.

„Akékoľvek trasovanie ropovodu v rámci takzvaného mestského koridoru je potenciálne riziko vzhľadom nato, že po oboch brehoch Dunaja sú situované vodárenské zdroje,“ povedal hovorca vodární Zenon Mikle.

Jedna z bratislavských trás pre ropovod pretína napríklad vodárenský zdroj Pečniansky les.

ropo.jpg

Otázna pomoc

Argument ministerstva hospodárstva, že potrebujeme diverzifikovať dodávky, zasa spochybňuje konkurent rakúskej OMV, ktorá má spoločne s Transpetrolom ropovod stavať – rafinéria Slovnaft. Pripomína, že ak sa štát obáva výpadkov z Družby, môže sa spoľahnúť na ropovod Adria z Maďarska. Jeho kapacita sa onedlho zvýši.

„Prináša plnohodnotnú alternatívnu trasu pre Slovensko a Slovnaft pre dodávky ropy z morského pobrežia v prípade akýchkoľvek krízových situácií na trase ropovodu Družba,“ vysvetľuje hovorca Slovnaftu Anton Molnár.

Navyše, ak by sme potrebovali spätným chodom doviezť ropu na Slovensko zo Schwechatu, bol by to problém. Západné ropovody sú v podstate obsadené a nemecké či rakúske rafinérie spracúvajú iný typ ropy.

Štát tvrdí, že štátny prepravca ropy – Transpetrol – môže cez novú rúru zarobiť. Dodával by totiž ropu do rafinérie OMV. V poslednom čase pritom zaznamenal výpadky dodávok, ktoré posielal do Česka, keďže tamojšie rafinérie si čoraz častejšie kupujú ropu z konkurenčného ropovodu IKL cez Nemecko.

Prvá vláda Roberta Fica si pritom podiely štátneho Transpetrolu kupovala naspäť od ruského Jukosu za 240 miliónov dolárov.

Minister financií Peter Kažimír proti investícii výhrady nemá. Šéf rezortu životného prostredia Peter Žiga sľubuje, že dohliadne, aby ropovod neohrozil prírodu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 760
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 988
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 224
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 359
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 334
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 914
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 626
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 561
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 460
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 864

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop