Štát dal firmám úľavy, v zmluvách si ich prínos nepoistil

S podnikmi, ktoré dostali daňové úľavy, štát neuzavrel extra zmluvy.

Ružomberské papierne získali extra štátne stimuly. Zrejme za ne nemusia ani udržať miesta.(Zdroj: FOTO SME – JÁN KROŠLÁK)

Papierne a výrobca elektra dostanú úľavu na daniach za to, že nebudú prepúšťať. Ak sľub nesplnia, štát to bude vymáhať ťažko.

BRATISLAVA. Keď vláda schvaľovala 20-­miliónovú daňovú úľavu pre galantský Samsung a o päť miliónov vyššiu dotáciu pre ružomberské papierne Mondi v spoluvlastníctve podnikateľa Milana Fiľa, čakalo sa, že podmienky tejto pomoci ešte v ďalších dokumentoch pritvrdí. Tak to vtedy hovoril minister práce Ján Richter.

Malo sa tým dosiahnuť, aby firmy výmenou za stimuly nesmeli prepustiť žiadneho zo zamestnancov a nie iba časť z nich, ako sa písalo vo vládnych materiáloch.

Detaily mali priniesť investičné zmluvy. Keď sme ich od navrhovateľa úľav – ministerstva hospodárstva – pýtali, zistili sme, že žiadne nie sú.

Záchranu miest nerieši

Pomoc firmám
Fakty
  • V októbri Ficova vláda schválila desať stimulov za vyše 120 miliónov eur.
  • Takmer 50 miliónov eur ide Samsungu a papierňam Mondi SCP.
  • Tieto dve firmy nemusia vytvoriť nové pracovné miesta. Stačí, ak časť ľudí, teda Samsung 760 a Mondi 766, neprepustia.

„Pri investičnej pomoci vo forme úľavy na dani z príjmu sa zmluva neuzatvára,“ povedal hovorca rezortu Stanislav Jurikovič.

Zmluvy sa uzatvárajú napríklad pri priamych finančných dotáciách či v osobitných prípadoch, ktoré musí posudzovať aj Brusel.

Osobitnú zmluvu tak majú aj všetky firmy vrátane automobiliek, ktoré dostali pomoc pred októbrom 2007, kedy zákon o investičnej pomoci na návrh prvej vlády Roberta Fica schválil parlament.

Keď teda štát bude vymáhať, aby novopodporené firmy neprepustili aspoň sľúbenú časť zamestnancov, bude sa môcť oprieť iba o zákon o investičnej pomoci, vysvetľuje advokát Radovan Pala z kancelárie Taylorwessing e/n/w/c advokáti. Ten nemyslí na stimuly, ktoré netvoria nové miesta.

„Zákon predpokladá len vytváranie nových pracovných miest a nie udržiavanie už vytvorených pracovných miest,“ hovorí Pala. Už samotné poskytnutie pomoci je tak na hrane zákona, dodáva.

Advokát Transparency International Pavel Nechala súhlasí. „Nemyslím si, že zákon o investičnej pomoci je dostatočne špecifikovaný na to, aby dokázal postihnúť rôzne situácie, v ktorých by štát mohol zatlačiť na takéhoto podnikateľa,“ hovorí.

Je neskoro

Pala dodáva, že zákon spomína ešte možnosť zrušiť alebo zastaviť pomoc do piatich rokov po roku, v ktorom skončil investičný zámer, ak Samsung či Mondi urobia také zmeny, ktoré by ovplyvnili povahu alebo podmienky investičného zámeru. Tam by mohlo patriť aj prepúšťanie.

Ďalšou možnosťou je, že by táto zmena znamenala aj neoprávnenú výhodu pre konkurentov firiem. Aj v tomto prípade by vláda mala pred súdom „pomerne ťažkú právnu situáciu“, hovorí Pala.

Dobrou správou je to, že ak by sa štát cítil podvedený, nemusí čakať na súdy a môže dodatočne vyrubiť podnikateľom odpustené dane.

Pala si myslí, že štát by mal v takýchto prípadoch uzatvárať s investormi zmluvy, čo by viedlo k lepšej vymožiteľnosti vrátenia úľav v prípade porušenia podmienok.

V prípade Samsungu a Mondi je už neskoro, pretože to vylučuje dnešný zákon, a tak by ho bolo treba zmeniť.

Ministerstvo hospodárstva hovorí, že investičnú pomoc dôsledne kontroluje. Podporení podnikatelia napríklad pravidelne posielajú správy o investícii. Ministerstvo práce zasa sleduje počty zamestnancov vo firmách.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 225
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 263
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 898
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 790
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 449
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 410
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 269
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 254
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 172
  10. Leto nekončí! 842

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.