SME

Česko a Slovensko sú automobilovou veľmocou Európy

Výroba áut na českom a slovenskom trhu spolu predstihla aj produkciu vozidiel vo Francúzsku.

Automobilkám v Česku sa nedarí až tak dobre ako našim. Keď sa však ich produkcia pričíta k našim výrobcom áut, lámu sa rekordy. Budúcnosť autovýroby v regióne bývalej federácie ale nie je taká pozitívna.Automobilkám v Česku sa nedarí až tak dobre ako našim. Keď sa však ich produkcia pričíta k našim výrobcom áut, lámu sa rekordy. Budúcnosť autovýroby v regióne bývalej federácie ale nie je taká pozitívna. (Zdroj: MAFA - ROBERT ZLATOHLÁVEK)

Výroba áut na českom a slovenskom trhu spolu predstihla aj produkciu vozidiel vo Francúzsku.

PRAHA, BRATISLAVA. Automobilky na Slovensku a v Česku v roku 2012 prepíšu dejiny európskeho automobilového priemyslu.

Hoci na prvý pohľad nebude v štatistikách nič vidno, prvýkrát v histórii budú Česko a Slovensko dohromady druhým najväčším výrobcom áut v Európe.

Vyplýva to z predbežných údajov o produkcii osobných áut v európskych krajinách. Výroba v oboch štátoch spolu, najmä vďaka rastu troch slovenských automobiliek, totiž presiahne dva milióny áut.

S necelými šiestimi miliónmi áut vyrobenými ročne kraľuje európskemu autopriemyslu Nemecko.

Tohtoročné čísla z Francúzska, ktoré vlani vyrobilo 1,931 milióna áut, budú nižšie, tamojšie automobilky totiž najviac postihla odbytová kríza. Podobné to bude aj v Španielsku.

U nás rast, v Česku pokles

Výroba áut
V Európe
Realita v roku 2011
  • Nemecko: 5,87 mil. áut
  • Francúzsko: 1,9 mil. áut
  • Španielsko: 1,8 mil. áut
  • Česko: 1,19 mil. áut
  • Slovensko: 640­tisíc
Odhad na rok 2012
  • Očakáva sa výrazný pokles výroby vo Francúzsku a v Španielsku
  • Mierny pokles produkcie avizujú aj v Česku.
  • Výroba na Slovensku má dosiahnuť vyše 850­tisíc áut.
Zdroj: oica.net, MF Dnes

Slovensko zažilo v tomto roku vo výrobe áut rast. Pesimistický odhad Zväzu automobilového priemyslu hovorí o 850­-tisíc autách vyrobených u nás, no číslo bude asi vyššie.

Už niekoľko rokov patrí Slovensko medzi krajiny s najvyšším počtom áut vyrobených na tisíc obyvateľov.

Celkové čísla vytiahla nahor hlavne výroba miniáut a športovo­úžitkových vozidiel koncernu Volkswagen v Bratislave.

Plánoval tento rok vyrobiť 400­tisíc áut a koncom roka hlásil, že všetko ide podľa harmonogramu.

Žilinská Kia podľa hovorcu Dušana Dvořáka 285­-tisícový plán výroby zo začiatku roka mierne prekonala.

Trnavský Peugeot vyrobil namiesto avizovaných 240-­tisíc áut v tomto roku 215­tisíc vozidiel. Aj tak však zlomil rekord.

„Bol to najsilnejší rok v histórii, čo sa týka objemu výroby,“ povedal hovorca automobilky Peter Švec. Výrobu ťahal počas roka najmä Peugeot 208, koncom roka pomohol zas Citroën C3 Picasso.

V Česku v tomto roku zrejme vlaňajší rekord, keď automobilky vyrobili 1,19 milióna áut, nepadne.

„Budeme sa k nemu blížiť odspodu,“ povedal riaditeľ českého Združenia automobilového priemyslu Antonín Šípek.

Výroba áut v Česku začiatkom roku rástla vďaka automobilke Hyundai. Celkové čísla však začala sťahovať nadol klesajúca produkcia koncernu TPCA a postupne aj Škody Auto. Ani vyhliadky na budúci rok nie sú najlepšie.

Tradícia aj dobrá poloha

„Výroba áut v regióne bývalého Československa získava neustále nové podiely na trhu a ťaží z priaznivejších pracovných nákladov a silnej prítomnosti nemeckých a ázijských výrobcov,“ vraví Fritz Mostböck, hlavný analytik Erste Group.

Český a slovenský automobilový priemysel získava nielen z dlhej tradície, ale aj dobrého umiestnenia v strede Európy.

„V oboch štátoch sa vyrábajú najmä automobily, o ktoré je dlhodobo záujem, teda autá strednej a nižšej strednej triedy a cenovo dostupné SUV, “ vraví Jan Malý z automobilovej expertnej skupiny PwC v Česku.

Tunajší výrobcovia podľa neho profitujú tiež z kvalifikovanej pracovnej sily.

O tieto výhody nás však môžu pripraviť konkurenčné krajiny, napríklad Rumunsko a prípadne aj Ukrajina.

„V budúcnosti, keď sa Ukrajina stabilizuje, môžeme očakávať, že časť výroby sa bude posúvať na východ,“ myslí si Vladimír Baláž, prognostik Slovenskej akadémie vied.

Z pohľadu nákladov na prácu takýto odliv hrozí viac Česku než Slovensku, avšak naši susedia si výrobu poistili aj investíciami do výskumu, vysvetľuje Baláž.

Autá už rast nepotiahnu

Z boomu výroby áut v tomto teritóriu ťažia oba štáty bývalej federácie. Mnoho českých dodávateľov totiž vyrába diely pre slovenské automobilky a naopak.

V slovenskej aj českej ekonomike je výroba áut najsilnejším priemyselným odvetvím, od úspechu vyrobených vozidiel teda závisí aj prosperita oboch krajín. Práve v tom vidia analytici aj možné riziko.

Autá totiž výrazne ovplyvňujú aj celkový výkon ekonomiky: aj preto už v tomto roku Česko klesalo a naopak HDP Slovenska v roku 2012 ešte rástlo.

Aj u nás sme však takýto rast videli zrejme naposledy. Automobilky na Slovensku už totiž ukončili investície do rozširovania. „Nábeh výroby sa spomaľuje,“ avizuje analytik Privatbanky Richard Tóth.

Autor: Jan Sůra, MF Dnes

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (16. 4. 2024)
USD 1.066
AUD 1.644
CZK 25.324
JPY 164.050
CAD 1.465
GBP 0.854
HUF 394.250
PLN 4.294
CHF 0.973
SEK 11.558

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 762
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 585
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 453
  4. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 495
  5. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 457
  6. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 207
  7. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 027
  8. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 024
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 366
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 916
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 557
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 182
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 183
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 656
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 663
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 502
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Stojany na čerpacej stanici

Štátnu kasu vysoké ceny tešia, motoristov nie.


Veronika Remišová

Návrh obmedzuje vlastnícke práva a je protiústavný, povedala opozičná poslankyňa.


TASR
Tabuľa s nápisom pri budove, v ktorej sídli štátny podnik Vodohospodárska výstvaba na Karloveskej ulici v Bratislave.

Ide o spoločnosti Vodohospodárska výstavba a Slovenský vodohospodársky podnik.


SITA
Ilustračné foto

Rast má byť vyšší o desatinu percenta.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 366
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 916
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 557
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 182
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 183
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 656
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 663
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 502
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu