Česko a Slovensko sú automobilovou veľmocou Európy

Výroba áut na českom a slovenskom trhu spolu predstihla aj produkciu vozidiel vo Francúzsku.

Automobilkám v Česku sa nedarí až tak dobre ako našim. Keď sa však ich produkcia pričíta k našim výrobcom áut, lámu sa rekordy. Budúcnosť autovýroby v regióne bývalej federácie ale nie je taká pozitívna.(Zdroj: MAFA - ROBERT ZLATOHLÁVEK)

Výroba áut na českom a slovenskom trhu spolu predstihla aj produkciu vozidiel vo Francúzsku.

PRAHA, BRATISLAVA. Automobilky na Slovensku a v Česku v roku 2012 prepíšu dejiny európskeho automobilového priemyslu.

Hoci na prvý pohľad nebude v štatistikách nič vidno, prvýkrát v histórii budú Česko a Slovensko dohromady druhým najväčším výrobcom áut v Európe.

Vyplýva to z predbežných údajov o produkcii osobných áut v európskych krajinách. Výroba v oboch štátoch spolu, najmä vďaka rastu troch slovenských automobiliek, totiž presiahne dva milióny áut.

S necelými šiestimi miliónmi áut vyrobenými ročne kraľuje európskemu autopriemyslu Nemecko.

Tohtoročné čísla z Francúzska, ktoré vlani vyrobilo 1,931 milióna áut, budú nižšie, tamojšie automobilky totiž najviac postihla odbytová kríza. Podobné to bude aj v Španielsku.

U nás rast, v Česku pokles

Výroba áut
V Európe
Realita v roku 2011
  • Nemecko: 5,87 mil. áut
  • Francúzsko: 1,9 mil. áut
  • Španielsko: 1,8 mil. áut
  • Česko: 1,19 mil. áut
  • Slovensko: 640­tisíc
Odhad na rok 2012
  • Očakáva sa výrazný pokles výroby vo Francúzsku a v Španielsku
  • Mierny pokles produkcie avizujú aj v Česku.
  • Výroba na Slovensku má dosiahnuť vyše 850­tisíc áut.
Zdroj: oica.net, MF Dnes

Slovensko zažilo v tomto roku vo výrobe áut rast. Pesimistický odhad Zväzu automobilového priemyslu hovorí o 850­-tisíc autách vyrobených u nás, no číslo bude asi vyššie.

Už niekoľko rokov patrí Slovensko medzi krajiny s najvyšším počtom áut vyrobených na tisíc obyvateľov.

Celkové čísla vytiahla nahor hlavne výroba miniáut a športovo­úžitkových vozidiel koncernu Volkswagen v Bratislave.

Plánoval tento rok vyrobiť 400­tisíc áut a koncom roka hlásil, že všetko ide podľa harmonogramu.

Žilinská Kia podľa hovorcu Dušana Dvořáka 285­-tisícový plán výroby zo začiatku roka mierne prekonala.

Trnavský Peugeot vyrobil namiesto avizovaných 240-­tisíc áut v tomto roku 215­tisíc vozidiel. Aj tak však zlomil rekord.

„Bol to najsilnejší rok v histórii, čo sa týka objemu výroby,“ povedal hovorca automobilky Peter Švec. Výrobu ťahal počas roka najmä Peugeot 208, koncom roka pomohol zas Citroën C3 Picasso.

V Česku v tomto roku zrejme vlaňajší rekord, keď automobilky vyrobili 1,19 milióna áut, nepadne.

„Budeme sa k nemu blížiť odspodu,“ povedal riaditeľ českého Združenia automobilového priemyslu Antonín Šípek.

Výroba áut v Česku začiatkom roku rástla vďaka automobilke Hyundai. Celkové čísla však začala sťahovať nadol klesajúca produkcia koncernu TPCA a postupne aj Škody Auto. Ani vyhliadky na budúci rok nie sú najlepšie.

Tradícia aj dobrá poloha

„Výroba áut v regióne bývalého Československa získava neustále nové podiely na trhu a ťaží z priaznivejších pracovných nákladov a silnej prítomnosti nemeckých a ázijských výrobcov,“ vraví Fritz Mostböck, hlavný analytik Erste Group.

Český a slovenský automobilový priemysel získava nielen z dlhej tradície, ale aj dobrého umiestnenia v strede Európy.

„V oboch štátoch sa vyrábajú najmä automobily, o ktoré je dlhodobo záujem, teda autá strednej a nižšej strednej triedy a cenovo dostupné SUV, “ vraví Jan Malý z automobilovej expertnej skupiny PwC v Česku.

Tunajší výrobcovia podľa neho profitujú tiež z kvalifikovanej pracovnej sily.

O tieto výhody nás však môžu pripraviť konkurenčné krajiny, napríklad Rumunsko a prípadne aj Ukrajina.

„V budúcnosti, keď sa Ukrajina stabilizuje, môžeme očakávať, že časť výroby sa bude posúvať na východ,“ myslí si Vladimír Baláž, prognostik Slovenskej akadémie vied.

Z pohľadu nákladov na prácu takýto odliv hrozí viac Česku než Slovensku, avšak naši susedia si výrobu poistili aj investíciami do výskumu, vysvetľuje Baláž.

Autá už rast nepotiahnu

Z boomu výroby áut v tomto teritóriu ťažia oba štáty bývalej federácie. Mnoho českých dodávateľov totiž vyrába diely pre slovenské automobilky a naopak.

V slovenskej aj českej ekonomike je výroba áut najsilnejším priemyselným odvetvím, od úspechu vyrobených vozidiel teda závisí aj prosperita oboch krajín. Práve v tom vidia analytici aj možné riziko.

Autá totiž výrazne ovplyvňujú aj celkový výkon ekonomiky: aj preto už v tomto roku Česko klesalo a naopak HDP Slovenska v roku 2012 ešte rástlo.

Aj u nás sme však takýto rast videli zrejme naposledy. Automobilky na Slovensku už totiž ukončili investície do rozširovania. „Nábeh výroby sa spomaľuje,“ avizuje analytik Privatbanky Richard Tóth.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 529
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 9 768
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 539
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 372
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 722
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 715
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 067
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 760
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 506
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik 1 400

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Fakturant Fico, vojna inštitúcií a klaun Danko (Schutzov týždeň)

Danko rečou v Štátnej dume upozornil na čoraz zrejmejší fakt, že je komplexne mimo reality.

KOMENTÁRE

Pán premiér, pozrite sa aj na východ

V oblasti zamestnanosti sú západné a východné Slovensko rozdielne svety.

SVET

Diktátora drží pri moci boj s teroristami. V Egypte s nimi prehráva

Džihádisti chcú rozvrátiť celý Egypt.

Neprehliadnite tiež

Opäť žltý lístok. Prečo niektoré zásielky pošta nedoručí domov

Ľudia sa často mylne domnievajú, že aj pri objednaní menšieho tovaru ide o balík.

Plzeňskú Škodu Transportation kúpi najbohatší Čech Kellner

Investičná skupina PPF za stopercentný podiel podľa odhadov zaplatí viac ako desať miliárd korún.

Danko povedal, ako bude fungovať 13. a 14. plat

Je dôležité, aby ľudia dostávali systémové odmeny, povedal predseda parlamentu a SNS.

V Poľsku si už v nedeľu nenakúpite. Ale až od roku 2020

Poslanci dolnej komory poľského parlamentu v piatok schválili návrh zákona, ktorý počíta s úplným zákazom nedeľných nákupov.

Talianska energetická firma Eni bude hľadať plyn pri Cypre

Generálny riaditeľ Eni Claudio Descalzi uviedol, že firma má o región strategický záujem.