Česko a Slovensko sú automobilovou veľmocou Európy

Výroba áut na českom a slovenskom trhu spolu predstihla aj produkciu vozidiel vo Francúzsku.

Automobilkám v Česku sa nedarí až tak dobre ako našim. Keď sa však ich produkcia pričíta k našim výrobcom áut, lámu sa rekordy. Budúcnosť autovýroby v regióne bývalej federácie ale nie je taká pozitívna.(Zdroj: MAFA - ROBERT ZLATOHLÁVEK)

Výroba áut na českom a slovenskom trhu spolu predstihla aj produkciu vozidiel vo Francúzsku.

PRAHA, BRATISLAVA. Automobilky na Slovensku a v Česku v roku 2012 prepíšu dejiny európskeho automobilového priemyslu.

Hoci na prvý pohľad nebude v štatistikách nič vidno, prvýkrát v histórii budú Česko a Slovensko dohromady druhým najväčším výrobcom áut v Európe.

Vyplýva to z predbežných údajov o produkcii osobných áut v európskych krajinách. Výroba v oboch štátoch spolu, najmä vďaka rastu troch slovenských automobiliek, totiž presiahne dva milióny áut.

S necelými šiestimi miliónmi áut vyrobenými ročne kraľuje európskemu autopriemyslu Nemecko.

Tohtoročné čísla z Francúzska, ktoré vlani vyrobilo 1,931 milióna áut, budú nižšie, tamojšie automobilky totiž najviac postihla odbytová kríza. Podobné to bude aj v Španielsku.

U nás rast, v Česku pokles

Výroba áut
V Európe
Realita v roku 2011
  • Nemecko: 5,87 mil. áut
  • Francúzsko: 1,9 mil. áut
  • Španielsko: 1,8 mil. áut
  • Česko: 1,19 mil. áut
  • Slovensko: 640­tisíc
Odhad na rok 2012
  • Očakáva sa výrazný pokles výroby vo Francúzsku a v Španielsku
  • Mierny pokles produkcie avizujú aj v Česku.
  • Výroba na Slovensku má dosiahnuť vyše 850­tisíc áut.
Zdroj: oica.net, MF Dnes

Slovensko zažilo v tomto roku vo výrobe áut rast. Pesimistický odhad Zväzu automobilového priemyslu hovorí o 850­-tisíc autách vyrobených u nás, no číslo bude asi vyššie.

Už niekoľko rokov patrí Slovensko medzi krajiny s najvyšším počtom áut vyrobených na tisíc obyvateľov.

Celkové čísla vytiahla nahor hlavne výroba miniáut a športovo­úžitkových vozidiel koncernu Volkswagen v Bratislave.

Plánoval tento rok vyrobiť 400­tisíc áut a koncom roka hlásil, že všetko ide podľa harmonogramu.

Žilinská Kia podľa hovorcu Dušana Dvořáka 285­-tisícový plán výroby zo začiatku roka mierne prekonala.

Trnavský Peugeot vyrobil namiesto avizovaných 240-­tisíc áut v tomto roku 215­tisíc vozidiel. Aj tak však zlomil rekord.

„Bol to najsilnejší rok v histórii, čo sa týka objemu výroby,“ povedal hovorca automobilky Peter Švec. Výrobu ťahal počas roka najmä Peugeot 208, koncom roka pomohol zas Citroën C3 Picasso.

V Česku v tomto roku zrejme vlaňajší rekord, keď automobilky vyrobili 1,19 milióna áut, nepadne.

„Budeme sa k nemu blížiť odspodu,“ povedal riaditeľ českého Združenia automobilového priemyslu Antonín Šípek.

Výroba áut v Česku začiatkom roku rástla vďaka automobilke Hyundai. Celkové čísla však začala sťahovať nadol klesajúca produkcia koncernu TPCA a postupne aj Škody Auto. Ani vyhliadky na budúci rok nie sú najlepšie.

Tradícia aj dobrá poloha

„Výroba áut v regióne bývalého Československa získava neustále nové podiely na trhu a ťaží z priaznivejších pracovných nákladov a silnej prítomnosti nemeckých a ázijských výrobcov,“ vraví Fritz Mostböck, hlavný analytik Erste Group.

Český a slovenský automobilový priemysel získava nielen z dlhej tradície, ale aj dobrého umiestnenia v strede Európy.

„V oboch štátoch sa vyrábajú najmä automobily, o ktoré je dlhodobo záujem, teda autá strednej a nižšej strednej triedy a cenovo dostupné SUV, “ vraví Jan Malý z automobilovej expertnej skupiny PwC v Česku.

Tunajší výrobcovia podľa neho profitujú tiež z kvalifikovanej pracovnej sily.

O tieto výhody nás však môžu pripraviť konkurenčné krajiny, napríklad Rumunsko a prípadne aj Ukrajina.

„V budúcnosti, keď sa Ukrajina stabilizuje, môžeme očakávať, že časť výroby sa bude posúvať na východ,“ myslí si Vladimír Baláž, prognostik Slovenskej akadémie vied.

Z pohľadu nákladov na prácu takýto odliv hrozí viac Česku než Slovensku, avšak naši susedia si výrobu poistili aj investíciami do výskumu, vysvetľuje Baláž.

Autá už rast nepotiahnu

Z boomu výroby áut v tomto teritóriu ťažia oba štáty bývalej federácie. Mnoho českých dodávateľov totiž vyrába diely pre slovenské automobilky a naopak.

V slovenskej aj českej ekonomike je výroba áut najsilnejším priemyselným odvetvím, od úspechu vyrobených vozidiel teda závisí aj prosperita oboch krajín. Práve v tom vidia analytici aj možné riziko.

Autá totiž výrazne ovplyvňujú aj celkový výkon ekonomiky: aj preto už v tomto roku Česko klesalo a naopak HDP Slovenska v roku 2012 ešte rástlo.

Aj u nás sme však takýto rast videli zrejme naposledy. Automobilky na Slovensku už totiž ukončili investície do rozširovania. „Nábeh výroby sa spomaľuje,“ avizuje analytik Privatbanky Richard Tóth.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  4. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  5. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  8. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 918
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 161
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 7 465
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 714
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 191
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 4 460
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 688
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 2 746
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 2 283
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 826

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S kontrolou listov sa môžete stretnúť aj v práci. Je to legálne?

Právo na listové tajomstvo sa vzťahuje aj na e-maily či esemesky. Garantuje ho ústava i zákony

KOMENTÁRE

Richard Sulík a jeho alternatíva pre Slovensko

Aj SaS má v niektorých ohľadoch príliš blízko k Alternatíve pre Nemecko.

Neprehliadnite tiež

Zisk Caterpillaru začiatkom roka klesol

Zisk za tri mesiace do konca marca 2017 klesol na 192 miliónov dolárov.

Česká ekonomika tento rok vzrastie

Motorom rastu hospodárstva bude tento aj budúci rok spotreba domácností.

Érsek stále skúma, či bratislavské letisko prenajať, alebo si ponechať

Ministerstvo dopravy pripravuje materiál, ktorým ukáže svoju predstavu o fungovaní letiska

Osud Alitalie je neistý, zamestnanci zamietli plán záchrany

Firma sa tak opäť priblížila k bankrotu, keďže jej pokladnica je prakticky prázdna.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop