Česko a Slovensko sú automobilovou veľmocou Európy

Výroba áut na českom a slovenskom trhu spolu predstihla aj produkciu vozidiel vo Francúzsku.

Automobilkám v Česku sa nedarí až tak dobre ako našim. Keď sa však ich produkcia pričíta k našim výrobcom áut, lámu sa rekordy. Budúcnosť autovýroby v regióne bývalej federácie ale nie je taká pozitívna.(Zdroj: MAFA - ROBERT ZLATOHLÁVEK)

Výroba áut na českom a slovenskom trhu spolu predstihla aj produkciu vozidiel vo Francúzsku.

PRAHA, BRATISLAVA. Automobilky na Slovensku a v Česku v roku 2012 prepíšu dejiny európskeho automobilového priemyslu.

Hoci na prvý pohľad nebude v štatistikách nič vidno, prvýkrát v histórii budú Česko a Slovensko dohromady druhým najväčším výrobcom áut v Európe.

Vyplýva to z predbežných údajov o produkcii osobných áut v európskych krajinách. Výroba v oboch štátoch spolu, najmä vďaka rastu troch slovenských automobiliek, totiž presiahne dva milióny áut.

S necelými šiestimi miliónmi áut vyrobenými ročne kraľuje európskemu autopriemyslu Nemecko.

Tohtoročné čísla z Francúzska, ktoré vlani vyrobilo 1,931 milióna áut, budú nižšie, tamojšie automobilky totiž najviac postihla odbytová kríza. Podobné to bude aj v Španielsku.

U nás rast, v Česku pokles

Výroba áut
V Európe
Realita v roku 2011
  • Nemecko: 5,87 mil. áut
  • Francúzsko: 1,9 mil. áut
  • Španielsko: 1,8 mil. áut
  • Česko: 1,19 mil. áut
  • Slovensko: 640­tisíc
Odhad na rok 2012
  • Očakáva sa výrazný pokles výroby vo Francúzsku a v Španielsku
  • Mierny pokles produkcie avizujú aj v Česku.
  • Výroba na Slovensku má dosiahnuť vyše 850­tisíc áut.
Zdroj: oica.net, MF Dnes

Slovensko zažilo v tomto roku vo výrobe áut rast. Pesimistický odhad Zväzu automobilového priemyslu hovorí o 850­-tisíc autách vyrobených u nás, no číslo bude asi vyššie.

Už niekoľko rokov patrí Slovensko medzi krajiny s najvyšším počtom áut vyrobených na tisíc obyvateľov.

Celkové čísla vytiahla nahor hlavne výroba miniáut a športovo­úžitkových vozidiel koncernu Volkswagen v Bratislave.

Plánoval tento rok vyrobiť 400­tisíc áut a koncom roka hlásil, že všetko ide podľa harmonogramu.

Žilinská Kia podľa hovorcu Dušana Dvořáka 285­-tisícový plán výroby zo začiatku roka mierne prekonala.

Trnavský Peugeot vyrobil namiesto avizovaných 240-­tisíc áut v tomto roku 215­tisíc vozidiel. Aj tak však zlomil rekord.

„Bol to najsilnejší rok v histórii, čo sa týka objemu výroby,“ povedal hovorca automobilky Peter Švec. Výrobu ťahal počas roka najmä Peugeot 208, koncom roka pomohol zas Citroën C3 Picasso.

V Česku v tomto roku zrejme vlaňajší rekord, keď automobilky vyrobili 1,19 milióna áut, nepadne.

„Budeme sa k nemu blížiť odspodu,“ povedal riaditeľ českého Združenia automobilového priemyslu Antonín Šípek.

Výroba áut v Česku začiatkom roku rástla vďaka automobilke Hyundai. Celkové čísla však začala sťahovať nadol klesajúca produkcia koncernu TPCA a postupne aj Škody Auto. Ani vyhliadky na budúci rok nie sú najlepšie.

Tradícia aj dobrá poloha

„Výroba áut v regióne bývalého Československa získava neustále nové podiely na trhu a ťaží z priaznivejších pracovných nákladov a silnej prítomnosti nemeckých a ázijských výrobcov,“ vraví Fritz Mostböck, hlavný analytik Erste Group.

Český a slovenský automobilový priemysel získava nielen z dlhej tradície, ale aj dobrého umiestnenia v strede Európy.

„V oboch štátoch sa vyrábajú najmä automobily, o ktoré je dlhodobo záujem, teda autá strednej a nižšej strednej triedy a cenovo dostupné SUV, “ vraví Jan Malý z automobilovej expertnej skupiny PwC v Česku.

Tunajší výrobcovia podľa neho profitujú tiež z kvalifikovanej pracovnej sily.

O tieto výhody nás však môžu pripraviť konkurenčné krajiny, napríklad Rumunsko a prípadne aj Ukrajina.

„V budúcnosti, keď sa Ukrajina stabilizuje, môžeme očakávať, že časť výroby sa bude posúvať na východ,“ myslí si Vladimír Baláž, prognostik Slovenskej akadémie vied.

Z pohľadu nákladov na prácu takýto odliv hrozí viac Česku než Slovensku, avšak naši susedia si výrobu poistili aj investíciami do výskumu, vysvetľuje Baláž.

Autá už rast nepotiahnu

Z boomu výroby áut v tomto teritóriu ťažia oba štáty bývalej federácie. Mnoho českých dodávateľov totiž vyrába diely pre slovenské automobilky a naopak.

V slovenskej aj českej ekonomike je výroba áut najsilnejším priemyselným odvetvím, od úspechu vyrobených vozidiel teda závisí aj prosperita oboch krajín. Práve v tom vidia analytici aj možné riziko.

Autá totiž výrazne ovplyvňujú aj celkový výkon ekonomiky: aj preto už v tomto roku Česko klesalo a naopak HDP Slovenska v roku 2012 ešte rástlo.

Aj u nás sme však takýto rast videli zrejme naposledy. Automobilky na Slovensku už totiž ukončili investície do rozširovania. „Nábeh výroby sa spomaľuje,“ avizuje analytik Privatbanky Richard Tóth.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 527
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 7 052
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 620
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 445
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 126
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 095
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 700
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 624
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 173
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 773

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Čím sa viac vypije, tým prostorekejšia je reč. Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

SVET

Článok 7: Nukleárna zbraň, ktorá prvýkrát hrozí Poľsku

Štáty sa nebudú hrnúť do používania tohto nástroja, hovorí analytička.

SVET

Poliaci masovo protestujú, krajina stráca slobodu

Vládna strana postupne ovládla súdnictvo či médiá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.

Bývalé vedenie Rapid life odmieta viaceré zistenia nútenej správkyne

Právny zástupca bývalého vedenia je presvedčený, že správkyňa si neplní riadne svoje povinnosti a mala porušiť mlčanlivosť.

Siemens nebude štátnym ruským firmám dodávať zariadenia na výrobu elektriny

Siemens zastavuje dodávky energetických zariadení ruským firmám