Na opravy a údržbu diaľnic a rýchlociest treba vyše štvrť miliardy

Na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest, vrátane ďalších aktivít, v nasledujúcich piatich rokoch treba celkom 273,4 miliónov eur.

BRATISLAVA. Na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest, vrátane ďalších aktivít, v nasledujúcich piatich rokoch treba celkom 273,4 mil. eur.

Väčšiu časť týchto výdavkov zabezpečuje štát a menšiu Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) z vlastných zdrojov. Vyplýva to z Programu opráv a údržby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2013 - 2017, ktorý pripravilo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

V budúcom roku má na opravy a údržbu diaľnic a rýchlociest ísť spolu 39,26 mil. eur, z toho zo štátneho rozpočtu 28,5 mil. eur a z prostriedkov NDS 10,76 mil. eur.

Najviac peňazí je pritom určených na zimnú údržbu, a to 15,7 mil. eur. Náklady na dopravné značenie by mali dosiahnuť 6,67 mil. eur, na sadovníctvo a cestnú zeleň 3,93 mil. eur, na bezpečnostné zariadenia a vybavenie i cestné teleso a odvodnenie zhodne 3,14 mil. eur.

Na opravu a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest je vyhradených 1,96 mil. eur, na opravy a údržbu mostov, ostatné objekty a ostatné činnosti po 1,57 mil. eur.

"Predpokladaná potreba finančných prostriedkov je vždy spresňovaná podľa odovzdaných kilometrov a podľa plánu opráv a údržby diaľnic a rýchlostných ciest na jednotlivé roky. Pri prepočtoch na nasledujúce roky sa vychádza z prognóz nárastu inflačného koeficientu a nárastu cien jednotlivých vstupov," uvádza sa v programe.

Hlavným cieľom je zabezpečiť užívateľsky prijateľné diaľnice a rýchlocesty, ich ekologicky a ekonomicky efektívnu prevádzku, ako aj kvalitu a bezpečnosť.

Na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest v roku 2014 má podľa výhľadu ísť 45,44 mil. eur, z čoho zdroje NDS majú tvoriť 16,44 mil. eur a štátneho rozpočtu 29 mil. eur.

Tieto výdavky by sa mali v roku 2015 zvýšiť na 53,24 mil. eur, pričom diaľničiari by mali poskytnúť 24,24 mil. eur a štát opäť 29 mil. eur.

Odhadované náklady na opravy a údržbu v rokoch 2016 a 2017 sú 62,38 mil. eur, resp. 73,07 mil. eur. Východiská štátneho rozpočtu na tieto roky ešte nie sú známe.

Navrhovanú životnosť vozoviek 30 rokov prekročilo viac ako 114 kilometrov diaľnic (23 %) a blíži sa k nej ďalších 57 kilometrov diaľnic, ktoré sú v prevádzke viac ako 25 rokov (12 %).

Uvedenú životnosť už presiahlo takmer 49 kilometrov rýchlostných ciest a blíži sa k nej 20 kilometrov, čo je spolu okolo 37 % úsekov rýchlostných komunikácií.

"Z tohto dôvodu je nevyhnutné vyčleniť investičné finančné zdroje na ich rekonštrukcie," vyplýva ďalej z programu.

Životnosť asfaltových krytov vozoviek v našich klimatických podmienkach je desať až dvanásť rokov. Pri dvanásťročnom cykle opráv je potrebné ročne opraviť okolo sto kilometrov dvojpruhových vozoviek so spevnenou krajnicou, teda polovicu pruhov diaľnic a rýchlociest.

Priemerné náklady na opravu 1 kilometra vozovky sú 94 520 eur, pričom každoročne na to treba najmenej 9,452 mil. eur.

Po troch až piatich rokoch od uvedenia cesty do prevádzky alebo vykonania opravy je potrebné vykonať regeneračný postrek a po siedmich až ôsmich rokoch vykonať náter alebo emulzný mikrokoberec.

Ročne tak treba počítať s regeneračným postrekom na 250 kilometroch ciest pri náklade 720 eur na štvorcový kilometer a emulznými nátermi alebo mikrokobercami na 166 kilometroch ciest s nákladom 47 tis. eur na štvorcový kilometer. Údržbové technológie vyžadujú ročne minimálne 8,482 mil. eur.

"Po splatení mýtneho systému v roku 2015 by mal byť celý výnos z diaľničných nálepiek a mýta použitý na údržbu a opravy diaľnic a rýchlostných ciest a ciest I. triedy v majetku NDS," uvádza sa v programe. Finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu by mali slúžiť výlučne na ich výstavbu a rekonštrukciu.

NDS v súčasnosti spravuje spolu 418 kilometrov diaľnic, 182 kilometrov rýchlostných ciest a 83 kilometrov iných ciest. V jej vlastníctve a správe na diaľniciach a rýchlocestách je zároveň 599 mostov v dĺžke 57 348 metrov a štyri tunely Branisko, Bôrik, Sitina a Horelica v celkovej dĺžke 8 009 metrov.

Pre technickú a morálnu zastaranosť je potrebné začať modernizáciu technologického vybavenia tunelov Branisko a Horelica.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 639
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 451
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 080
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 790
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 984
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 451
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 411
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 238
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 573
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 015

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

KULTÚRA

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

Daňová kobra vyšetruje Remetovu Dúhu, ktorá stavia Višňové

Stavebná firma Dúha buduje tunel Višňové za 410 miliónov eur spolu s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Za elektrinu a plyn zaplatili Slováci menej, ako je priemer Únie

Stredne veľká domácnosť zaplatila vlani za sto kilowatthodín necelých 15 eur.

Čínska továreň na pneumatiky môže byť aj v Košiciach (rozhovor)

Spoločnosť Linglong by v Európe mohla preinvestovať pol miliardy dolárov a zamestnať viac ako tisíc ľudí.