BRATISLAVA. Na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest, vrátane ďalších aktivít, v nasledujúcich piatich rokoch treba celkom 273,4 mil. eur.
Väčšiu časť týchto výdavkov zabezpečuje štát a menšiu Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) z vlastných zdrojov. Vyplýva to z Programu opráv a údržby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2013 - 2017, ktorý pripravilo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
V budúcom roku má na opravy a údržbu diaľnic a rýchlociest ísť spolu 39,26 mil. eur, z toho zo štátneho rozpočtu 28,5 mil. eur a z prostriedkov NDS 10,76 mil. eur.
Najviac peňazí je pritom určených na zimnú údržbu, a to 15,7 mil. eur. Náklady na dopravné značenie by mali dosiahnuť 6,67 mil. eur, na sadovníctvo a cestnú zeleň 3,93 mil. eur, na bezpečnostné zariadenia a vybavenie i cestné teleso a odvodnenie zhodne 3,14 mil. eur.
Na opravu a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest je vyhradených 1,96 mil. eur, na opravy a údržbu mostov, ostatné objekty a ostatné činnosti po 1,57 mil. eur.
"Predpokladaná potreba finančných prostriedkov je vždy spresňovaná podľa odovzdaných kilometrov a podľa plánu opráv a údržby diaľnic a rýchlostných ciest na jednotlivé roky. Pri prepočtoch na nasledujúce roky sa vychádza z prognóz nárastu inflačného koeficientu a nárastu cien jednotlivých vstupov," uvádza sa v programe.
Hlavným cieľom je zabezpečiť užívateľsky prijateľné diaľnice a rýchlocesty, ich ekologicky a ekonomicky efektívnu prevádzku, ako aj kvalitu a bezpečnosť.
Na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest v roku 2014 má podľa výhľadu ísť 45,44 mil. eur, z čoho zdroje NDS majú tvoriť 16,44 mil. eur a štátneho rozpočtu 29 mil. eur.
Tieto výdavky by sa mali v roku 2015 zvýšiť na 53,24 mil. eur, pričom diaľničiari by mali poskytnúť 24,24 mil. eur a štát opäť 29 mil. eur.
Odhadované náklady na opravy a údržbu v rokoch 2016 a 2017 sú 62,38 mil. eur, resp. 73,07 mil. eur. Východiská štátneho rozpočtu na tieto roky ešte nie sú známe.
Navrhovanú životnosť vozoviek 30 rokov prekročilo viac ako 114 kilometrov diaľnic (23 %) a blíži sa k nej ďalších 57 kilometrov diaľnic, ktoré sú v prevádzke viac ako 25 rokov (12 %).
Uvedenú životnosť už presiahlo takmer 49 kilometrov rýchlostných ciest a blíži sa k nej 20 kilometrov, čo je spolu okolo 37 % úsekov rýchlostných komunikácií.
"Z tohto dôvodu je nevyhnutné vyčleniť investičné finančné zdroje na ich rekonštrukcie," vyplýva ďalej z programu.
Životnosť asfaltových krytov vozoviek v našich klimatických podmienkach je desať až dvanásť rokov. Pri dvanásťročnom cykle opráv je potrebné ročne opraviť okolo sto kilometrov dvojpruhových vozoviek so spevnenou krajnicou, teda polovicu pruhov diaľnic a rýchlociest.
Priemerné náklady na opravu 1 kilometra vozovky sú 94 520 eur, pričom každoročne na to treba najmenej 9,452 mil. eur.
Po troch až piatich rokoch od uvedenia cesty do prevádzky alebo vykonania opravy je potrebné vykonať regeneračný postrek a po siedmich až ôsmich rokoch vykonať náter alebo emulzný mikrokoberec.
Ročne tak treba počítať s regeneračným postrekom na 250 kilometroch ciest pri náklade 720 eur na štvorcový kilometer a emulznými nátermi alebo mikrokobercami na 166 kilometroch ciest s nákladom 47 tis. eur na štvorcový kilometer. Údržbové technológie vyžadujú ročne minimálne 8,482 mil. eur.
"Po splatení mýtneho systému v roku 2015 by mal byť celý výnos z diaľničných nálepiek a mýta použitý na údržbu a opravy diaľnic a rýchlostných ciest a ciest I. triedy v majetku NDS," uvádza sa v programe. Finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu by mali slúžiť výlučne na ich výstavbu a rekonštrukciu.
NDS v súčasnosti spravuje spolu 418 kilometrov diaľnic, 182 kilometrov rýchlostných ciest a 83 kilometrov iných ciest. V jej vlastníctve a správe na diaľniciach a rýchlocestách je zároveň 599 mostov v dĺžke 57 348 metrov a štyri tunely Branisko, Bôrik, Sitina a Horelica v celkovej dĺžke 8 009 metrov.
Pre technickú a morálnu zastaranosť je potrebné začať modernizáciu technologického vybavenia tunelov Branisko a Horelica.