Na opravy a údržbu diaľnic a rýchlociest treba vyše štvrť miliardy

Na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest, vrátane ďalších aktivít, v nasledujúcich piatich rokoch treba celkom 273,4 miliónov eur.

BRATISLAVA. Na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest, vrátane ďalších aktivít, v nasledujúcich piatich rokoch treba celkom 273,4 mil. eur.

Väčšiu časť týchto výdavkov zabezpečuje štát a menšiu Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) z vlastných zdrojov. Vyplýva to z Programu opráv a údržby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2013 - 2017, ktorý pripravilo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

V budúcom roku má na opravy a údržbu diaľnic a rýchlociest ísť spolu 39,26 mil. eur, z toho zo štátneho rozpočtu 28,5 mil. eur a z prostriedkov NDS 10,76 mil. eur.

Najviac peňazí je pritom určených na zimnú údržbu, a to 15,7 mil. eur. Náklady na dopravné značenie by mali dosiahnuť 6,67 mil. eur, na sadovníctvo a cestnú zeleň 3,93 mil. eur, na bezpečnostné zariadenia a vybavenie i cestné teleso a odvodnenie zhodne 3,14 mil. eur.

Na opravu a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest je vyhradených 1,96 mil. eur, na opravy a údržbu mostov, ostatné objekty a ostatné činnosti po 1,57 mil. eur.

"Predpokladaná potreba finančných prostriedkov je vždy spresňovaná podľa odovzdaných kilometrov a podľa plánu opráv a údržby diaľnic a rýchlostných ciest na jednotlivé roky. Pri prepočtoch na nasledujúce roky sa vychádza z prognóz nárastu inflačného koeficientu a nárastu cien jednotlivých vstupov," uvádza sa v programe.

Hlavným cieľom je zabezpečiť užívateľsky prijateľné diaľnice a rýchlocesty, ich ekologicky a ekonomicky efektívnu prevádzku, ako aj kvalitu a bezpečnosť.

Na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest v roku 2014 má podľa výhľadu ísť 45,44 mil. eur, z čoho zdroje NDS majú tvoriť 16,44 mil. eur a štátneho rozpočtu 29 mil. eur.

Tieto výdavky by sa mali v roku 2015 zvýšiť na 53,24 mil. eur, pričom diaľničiari by mali poskytnúť 24,24 mil. eur a štát opäť 29 mil. eur.

Odhadované náklady na opravy a údržbu v rokoch 2016 a 2017 sú 62,38 mil. eur, resp. 73,07 mil. eur. Východiská štátneho rozpočtu na tieto roky ešte nie sú známe.

Navrhovanú životnosť vozoviek 30 rokov prekročilo viac ako 114 kilometrov diaľnic (23 %) a blíži sa k nej ďalších 57 kilometrov diaľnic, ktoré sú v prevádzke viac ako 25 rokov (12 %).

Uvedenú životnosť už presiahlo takmer 49 kilometrov rýchlostných ciest a blíži sa k nej 20 kilometrov, čo je spolu okolo 37 % úsekov rýchlostných komunikácií.

"Z tohto dôvodu je nevyhnutné vyčleniť investičné finančné zdroje na ich rekonštrukcie," vyplýva ďalej z programu.

Životnosť asfaltových krytov vozoviek v našich klimatických podmienkach je desať až dvanásť rokov. Pri dvanásťročnom cykle opráv je potrebné ročne opraviť okolo sto kilometrov dvojpruhových vozoviek so spevnenou krajnicou, teda polovicu pruhov diaľnic a rýchlociest.

Priemerné náklady na opravu 1 kilometra vozovky sú 94 520 eur, pričom každoročne na to treba najmenej 9,452 mil. eur.

Po troch až piatich rokoch od uvedenia cesty do prevádzky alebo vykonania opravy je potrebné vykonať regeneračný postrek a po siedmich až ôsmich rokoch vykonať náter alebo emulzný mikrokoberec.

Ročne tak treba počítať s regeneračným postrekom na 250 kilometroch ciest pri náklade 720 eur na štvorcový kilometer a emulznými nátermi alebo mikrokobercami na 166 kilometroch ciest s nákladom 47 tis. eur na štvorcový kilometer. Údržbové technológie vyžadujú ročne minimálne 8,482 mil. eur.

"Po splatení mýtneho systému v roku 2015 by mal byť celý výnos z diaľničných nálepiek a mýta použitý na údržbu a opravy diaľnic a rýchlostných ciest a ciest I. triedy v majetku NDS," uvádza sa v programe. Finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu by mali slúžiť výlučne na ich výstavbu a rekonštrukciu.

NDS v súčasnosti spravuje spolu 418 kilometrov diaľnic, 182 kilometrov rýchlostných ciest a 83 kilometrov iných ciest. V jej vlastníctve a správe na diaľniciach a rýchlocestách je zároveň 599 mostov v dĺžke 57 348 metrov a štyri tunely Branisko, Bôrik, Sitina a Horelica v celkovej dĺžke 8 009 metrov.

Pre technickú a morálnu zastaranosť je potrebné začať modernizáciu technologického vybavenia tunelov Branisko a Horelica.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 458
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 765
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 057
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 168
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 648
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 633
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 432
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 427
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.