Štátna poisťovňa má na jedného pacienta najvyššie náklady. Nemocniciam pritom za zákroky platí často najmenej.
BRATISLAVA. „Výsledky našich analýz načrtávajú pomerne pochmúrny obraz málo efektívneho a naďalej sa zhoršujúceho zdravotníctva,“ píše v novej analýze efektivity zdravotníctva Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií.
Pre nízku efektivitu žijeme v priemere o približne rok kratšie, ako je priemer v Česku, Maďarsku či Poľsku.
Poznámka: Nulová hodnota grafu ukazuje hladinu priemernej efektivity peňazí vložených do výkonu zdravotníctva v OECD meraného cez prírastok priemernej dĺžky života. Zdroj: IFP
Vyrieši to poisťovňa?
- Výsledky nášho zdravotníctva sú spolu s Maďarskom najhoršie v OECD.
- Efektívnosť sa začala výrazne zhoršovať od roku 2003.
- Žijeme o tri roky kratšie ako Česi a o dva roky, ako je priemer vo vyspelých krajinách.
- Medzi rokmi 1997 a 2010 sme zaznamenali najväčší prepad v efektivite.
- Najväčšie zdroje neefektívnosti sú: zdravotné poisťovne, nemocnice a lieky.
- Súkromné poisťovne majú vysoký zisk. V uplynulých piatich rokoch dosiahol v priemere 10,4 percenta, napríklad v Holandsku je to 0,8 percenta.
Vláda chce zlý stav riešiť zavedením jednej poisťovne. Podľa analýzy neexistuje priamy vzťah medzi počtom poisťovní a kvalitou zdravotníctva.
„Nenašli sme silný všeobecný argument pre systém jednej či viacerých poisťovní pre všetky krajiny OECD.“ Neznamená to vraj, že v slovenských podmienkach by to nepomohlo.
Ministerstvo zdravotníctva nemení nič na svojom pláne zaviesť jednu štátnu poisťovňu. „Nehodnotíme, či je lepší systém jednej, alebo viacerých poisťovní,“ povedala ministerka zdravotníctva Zuzana Zvolenská.
Dnešný systém sa podľa nej predražuje a nie je dobrý.
Premiér Robert Fico odkázal, že na otázky ohľadne analýzy má odpovedať ministerstvo zdravotníctva.
Na otázku, či jedna poisťovňa zlepší naše zdravotníctvo, analýza nedáva odpoveď ani podľa analytika INEKO Dušana Zachara.
„V hlavných zisteniach analýzy Inštitútu som nenašiel žiadne silné argumenty v prospech zavedenia systému s jednou poisťovňou. Ale to nebolo ani jej ambíciou.“
Otázne šetrenie
Vláda odôvodňuje zavedenie monopolnej štátnej poisťovne najmä tým, že sa ušetria peniaze.
„Predpokladáme výraznú úsporu prevádzkových nákladov,“ povedala ešte začiatkom októbra hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Zuzana Čižmáriková.
„Analýza nepotvrdzuje, že by unitárny systém ušetril zdravotníctvu toľko zdrojov, ako tvrdí vláda,“ hodnotí výsledky Zachar.
Inštitút hovorí o dvoch typoch výdavkov. Jedny závisia od počtu poistencov. Tie sú vyššie.
Druhá skupina nezávisí od ich počtu. Tie sú podľa analýzy 5,2 milióna eur ročne pre každú poisťovňu.
Zrušením dvoch poisťovní by sa tak dalo ušetriť vyše desať miliónov eur.
„Konkrétnym číslam by som neprikladal veľkú váhu, lebo sme mali malú vzorku a krátky časový rad,“ povedal Filko.
Z prepočtov vyplýva, že vyššie, a preto aj významnejšie výdavky sú tie, ktoré sú viazané na počet poistencov. V ich prípade je jedno, medzi aký počet poisťovní sú poistenci rozdelení.
Štátna má väčšie náklady
Zámer vlády hovorí, že v roku 2014 by mala byť len Všeobecná zdravotná poisťovňa. Tá má podľa analýzy najvyššie náklady na liečbu pacientov.
„Mesačné náklady zdravotnej starostlivosti poisťovne Dôvera na jedného poistenca boli oproti Všeobecnej nižšie o 4,2 eura a poisťovne Union o 3,3 eura.“
Rozdiely nie sú podľa analýzy spôsobené len tým, že štátna firma má poistencov, ktorí sú viac chorí. Dôvodom môžu byť aj „nepozorované rozdiely v kvalite a množstve starostlivosti“. Ale aj menšia efektívnosť Všeobecnej.
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Podľa Zvolenskej to neznamená, že by štátna poisťovňa bola neefektívna. „Nemám pocit, že by to bolo niekde jasne napísané.“
Hoci má Všeobecná vyššie náklady na jedného pacienta, nemocniciam neplatí viac. V analýze sú uvedené niektoré odbornosti a vo väčšine z nich platí Všeobecná najmenej.
„Tento fakt poukazuje na dominantnú pozíciu poisťovne pri vyjednávaní s lekármi a nemocnicami,“ píšu autori.
Po zavedení jednej poisťovne bude mať Všeobecná monopolné postavenie.
Suma, ktorú dostanú zdravotníci, by tak mohla ešte klesnúť. Už dnes nemocnice hovoria, že platby z poisťovní nezodpovedajú tomu, koľko výkony stoja.
Súkromné renty
Problémom nášho zdravotníctva sú podľa analýzy aj vysoké zisky súkromných poisťovní. „V uplynulých piatich rokoch dosiahol ich zisk v priemere 10,4 percenta výnosov, oproti napríklad 0,8 percentu v Holandsku.“
Dôvodom je, že sa až do tohto roku rozdeľovali peniaze medzi poisťovne bez toho, aby zohľadňovali chorobnosť poistencov.
Autori analýzy tvrdia, že súkromné poisťovne od roku 2010 na zlom rozdelení peňazí získali zhruba 70 miliónov eur v neprospech Všeobecnej, ktorá mala viac chorých poistencov.
Prečo sa efektivita prepadla, nedá sa presne povedať
Šéf štátneho Inštitútu finančnej politiky MARTIN FILKO je spoluautorom analýzy zdravotníctva.
Podľa analýzy ste nenašli silný argument pre systém jednej či viacerých poisťovní pre všetky krajiny OECD. Čo to znamená?
„Znamená to, že krajiny OECD vedia dosahovať dobré aj zlé výsledky zdravotníctva so systémom jednej aj viacerých poisťovní. To, pre ktorú sa krajina rozhodne, závisí od špecifík každej z nich.“
Čo by bolo lepšie pre Slovensko?
„Slovenské zdravotníctvo a systém verejného zdravotného poistenia je málo efektívny. Mal by sa radikálne zreformovať. V našej štúdii sme nemali ambíciu povedať, akým smerom, či k väčšej konkurencii, alebo unitárnemu systému.“
Píšete, že najväčšie zdroje neefektívnosti sú v poisťovniach, nemocniciach a liekoch. Je možné riešiť zlé výsledky len zmenami v poisťovniach?
„Nevieme presne povedať, čo spôsobilo prepad efektívnosti v polovici minulého desaťročia, ale vieme, akú časť ziskov získavali poisťovne neoprávnene, na úkor poistencov Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Bez ohľadu na to, aká je miera neefektívnosti v liekoch a nemocniciach.“
Z analýzy vyplýva, že Všeobecná dáva vo väčšine prípadov za výkony v nemocniciach najnižšie ceny a zároveň má najvyššie náklady na poistenca. Ako sa to dá vysvetliť?
„Jedným z možných vysvetlení je, že poskytuje viac starostlivosti. Je možné aj to, že má vyššie ceny v iných segmentoch, napríklad za lieky alebo ambulantnú starostlivosť.“
Vyššie náklady vo Všeobecnej teda nevyplývajú z jej neefektivity?
„Boli by sme veľmi radi, keby sme vedeli odpovedať na túto otázku. No nevieme zmerať množstvo starostlivosti, ktorú platia poisťovne.“
Dá sa z analýzy povedať, čo máme robiť, aby sme sa priblížili k priemeru OECD?
„Nebolo naším cieľom dávať konkrétne odporúčania. Identifikovali sme prepad, ale presné rozhodnutia, ktoré by sme mali urobiť, aby sme sa dostali aspoň k priemernej efektívnosti, z našich zistení priamo nevyplývajú.“
Veronika Folentová
OPRAVA: Vo vete "Konkrétnym číslam by som neprikladal veľkú váhu, lebo sme mali malú vzorku a krátky časový rad,“ povedal Filko." sme miesto spojenia "krátky časový rad" nesprávne uviedli "krátky čas".